Jazeker, eindelijk komt er een plug-in hybride Lexus aan.
Lexus is een premium merk dat de dingen net even anders aanpakt. Het merk begon drie decennia geleden als luxe-merk van Toyota en is inmiddels uitgegroeid tot een begrip. In Europa kent het merk een bescheiden fanschare, wereldwijd is het een groot succes.
Anders dan anders
Ook qua aandrijflijnen doet Lexus het ook allemaal net eventjes wat anders dan andere merken. Zo kun je de Lexus LC krijgen als hybride of met een atmosferische benzine V8, terwijl je (bijvoorbeeld) een concurrent als de BMW 8 Serie kunt krijgen met diesel of benzinemotoren met turbo’s. Een bijzondere keuze van Lexus, dus.
Paradepaardje
Met name de hybrid-aandrijving is een paradepaardje van het Japanse merk, dat doen ze al sinds 2007 met de GS450h met behoorlijk veel succes. Het relaxte karakter van de hybride-aandrijflijnen past uitstekend bij de op comfort gerichte auto’s van Lexus. Ondanks de vele ontwikkelingen op het gebied van plug-in hybrides, kunnen we een dergelijke uitvoering nog niet vinden bij Lexus in 2020. Opmerkelijk, want met hybrides waren ze dus juist een van de eerste.
NX450h+
Maar daar gaat gelukkig verandering in komen. Dat meldt InsideEVs. Naar het schijnt heeft Lexus twee nieuwe namen gedeponeerd bij het Europese patenten-bureau. De eerste naam waar het om zou gaan is de typenaam ‘NX350h’. Dat is niet direct een typenaam waar we gek van opkijken. Dat is wel het geval met de tweede typenaam: ‘NX450h+’. Die naam zou kunnen duiden op een plug-in hybride Lexus.
RAV4 Plug-in Hybrid
Dit zou kunnen duiden op een krachtigere NX met hybride aandrijving. De Lexus NX is een compacte crossover van Lexus die niet heel ontoevallig op hetzelfde MC-platform staat als de Toyota RAV4 (afbeelding boven), een auto die sinds kort ook leverbaar is met een krachtige PHEV-aandrijflijn. In die RAV4 levert het een systeemvermogen van 306 pk op waardoor je in 6,2 seconden naar de 100 km/u kunt sprinten. Op een volle accu kun je 60 km puur elektrisch rijden. Wanneer we de plug-in hybride Lexus kunnen verwachten is nog niet bekend.
Dutchdriftking zegt
Aan de ene kant een goed idee, aan de andere kant, is het niet verstandiger meteen voor volledig elektrisch te gaan? Of zeg ik dan gekke dingen?
lekkerlinksrijden zegt
@dutchdriftking: een middenweg die voor velen goed is, in de stad en korte ritten elektrisch en ookgewoon lange afstanden zonder laadtijd. Er zijn heel veel landen waar je niet om de 40km kunt laden
dawwg zegt
Zelfs in Nederland is het niet voor iedereen weggelegd, maar de modellen zijn natuurlijk globaal en 60kms range is helemaal niets in de meeste landen.
mashell zegt
@dawwg: hybride is natuurlijk vooral voor in de stad en je hebt van die wereldsteden waarin je het niet eens lukt om 60km op een dag af te leggen.
hooesi zegt
@dutchdriftking: ze komen dit jaar met volledig nieuwe UX300Electric!
florisje zegt
Een van de weinig echt goeie PHEVS op dit moment is de nieuwe GLE. De batterij is 24 kWh, even groot als de eerste Nissan Leaf. Een X5 40e heeft ter vergelijking maar 15 kWh. Dat komt uit op een real world bereik van ong 70km. Oh ja, hij heeft ook CCS snellaad functie (50kW) voor bij bijv. Fastned stations. Ben benieuwd wat de specificaties van deze auto’s gaan worden.
flutterby zegt
@florisje: als de gemiddelde GLE eigenaar zijn tijd gaat verspillen bij Fastned als er een benzine station naast staat..
Een PHEV is leuk (heb er zelf ook één), maar op de snelweg gaat de voorkeur uit naar de brandstofmotor en rijd enkel de accu leeg op de laatste kilometers naar huis. Zeker in stadsverkeer druk elektrisch rijden enorm op het brandstofverbruik.
bernoulli zegt
@Willeme, je kunt zo bij De Hypotheker aan de slag. :)
Bijna elk artikel start met “Jazeker!”.
baklava zegt
Doe dan een gewone hybride. Gekloot met die stekkers altijd.
redbeams zegt
@willeme De afgebeelde rav4 staat op het tnga platform terwijl de lexus nx op het new MC platform staat.De lexus nx deelt wel het platform met de vorige rav4 (xa40) ?