Niemand krijgt de weerbarstige Saab eronder. Niemand.
De Saab 9-3 leeft! Soort van. Na de gefaalde poging van Victor Muller om het door GM afgestoten Saab er weer bovenop te krijgen, werden de restanten van het merk verkocht aan het Chinese NEVS, met het plan om een elektroversie van de sedan te ontwikkelen. Dat plannetje mislukte jammerlijk, waarna de 9-3 – op de markt sinds 1998 – ten dode leek opgeschreven.
Niets van dat alles, want de Turkse minister van Wetenschap en Techniek Fikri Isik heeft een deal gesloten met NEVS om de intellectuele eigendommen van de Saab 9-3 over te nemen, aldus de Hurriet Daily News. Kortgezegd: de Turkse staat krijgt het platform van de 9-3, en zal in samenwerking met NEVS een auto ontwikkelen die in Turkije van de band afrolt, gevuld met Turkse onderdelen. Hij gaat niet onder de naam Saab door het leven, die rechten hebben ze namelijk niet gekocht.
Over de motoren is weinig bekend, wel is de term ‘range-extender’ gevallen en claimen ze dat 85% van de auto uit Turkse onderdelen bestaat. Hij moet in 2020 op de markt komen. Of dat met het front is op de foto hierboven, dat overduidelijk van Cadillac is gejat, is niet bekend.
henkhupelschoten zegt
Turkse onderdelen? Waar komen die vandaan?
martinus zegt
@henkhupelschoten: Na Duitsland, Frankrijk, Spanje, Het VK, Rusland en Italië, is Turkije de grootste producent van auto’s in Europa.
martinus zegt
@martinus: Discutabel blijft wel of Turkije bij Europa hoort. Maar dat is een hele andere discussie.
lekbak zegt
@martinus: een groot land wat in Azië ligt en toevallig een pukkeltje in Europa heeft is geen Europees land. Het heeft dan ook niks in Europa te zoeken en moet opsodemieteren met verzoeken om bij de eu te willen.
Overigens heb ik niks tegen Turkije, net zoals ik niks tegen Japan* heb. Maar ik wil ze beide niet in de eu. Omdat het beide geen Europese landen zijn.
*insert ieder ander niet Europees land en het gaat ook op.
henkhupelschoten zegt
@lekbak: Precies!
MAB zegt
@lekbak: gast de EU heeft zelf aangegeven van “ja we zullen erover nadenken als jullie alle vluchtelingen willen hebben”. Turkije is tien keer beter af zonder deze klote europa. Niet doen alsof europa van je vader is. dat laatste is een turkse gezegde;)
ziekegeest zegt
@MAB: wou net zeggen joh, veel Nederlanders willen nu opeens zelf dat Nederland uit de EU stapt. En het ergste is dat (extreem) rechts stemmend Nederland het hardste schreeuwt uit de EU te willen, dezelfde mensen die Turkije niet bij de EU willen, en dat is niet omdat ze de Turken van de nadelen van de EU willen behoeden gok ik zo
Een soort van ex-vrouw/vriendin verhaal, je wilt haar zelf niet, maar je wilt haar ook niet gelukkig met een ander zien
lincoln zegt
@ziekegeest:
Dat is extreem links ..
Tegen globalisering en alle zwarte pieten het land uit ..
ziekegeest zegt
@lincoln: euh, nee schat, ik bedoel toch echt rechts. Maar bedankt dat je met me meedenkt, ik waardeer het echt.
lekbak zegt
@ziekegeest: het is in Nederland niet eens mogelijk extreem rechts te stemmen. Sterker nog, op een hele hoop plaatsen zou onze meest rechtse partij nog gewoon verschrikkelijk links zijn. En een partij als groenlinks zwaar extreem links zijn. In Nederland is de grens een beetje verplaatst door de (linkse) media.
lekbak zegt
@mab: het feit dat Turkije het gore lef heeft om te dreigen de vluchtelingen massaal Europa in te sturen mits zus en zo is onacceptabel. De eu zou ze een grote middelvinger op moeten steken en enorme sancties op moeten leggen om te zaten zien dat ze zich niet laten chanteren. Ik snap niet dat de eu zo over zich heen laat lopen. Stelletje zwakke mietjes in Brussel.
Overigens ben ik absoluut niet voor Europa. Maar het is er nou eenmaal dus dan er maar het beste van maken. En het beste is niet met Aziatische landen zoals Turkije.
kaeser zegt
@lekbak: o bitch please! Waar ze in Oranje moeilijk doen over 700 man extra hebben ze in Turkije inmiddels meer dan 2 miljoen mensen opgevangen in kampen en verspreid over de rest van het land. Opvang in de regio is ook geen idee van Turkije geweest. Natuurlijk mag Turkije proberen daar een slaatje uit te slaan.
MAB zegt
@lekbak: ja maar heb jij niet door wie dea sterke hand hier heeft? Turkije heeft europa niet nodig en andersom wel. Dus je kan wel hopen dat europa zus en zo doet maar ze zijn helemaal niet in die positie. Europa is uberhaupt geen land die een middelvinger opsteekt, raad eens wie dat wel kan doen, tayyip Erdogan;)
lincoln zegt
@MAB:
Waarom schrijf je steeds hetzelfde als @lekbak op ??
lekbak zegt
@mab: als Europa wil kan het Turkije binnen de kortste keren totaal vernietigen financieel gezien. Turkije kan Europa slechts een harde klap geven. Maak jezelf toch geen illusies. Europa is erg machtig wereldwijd maar ze hebben het lef niet om die macht te gebruiken.
MAB zegt
@lekbak: haha sorry maar dit is echt grappig? En hoe wil europa dat precies doen met all die rotte appels in de EU.
lekbak zegt
@mab: Europa is de grootste handelspartners van Turkije (export 59% import 52%). Nogal wat hè? Turkije is slechts een kleine handelspartner van de eu. Import 4,5% en export 3%. Wie is nou voor wie belangrijker?
In welke wereld had jij verwacht dat het grootste handelsblok ter wereld (de eu dus, groter dan China en de VS) minder machtig is dan het kleine Turkije? De eu zou alle macht in de wereld naar zich toe kunnen trekken maar dat lef hebben ze niet.
flutterby zegt
@lekbak: Economisch is het een zeer prettige toevoeging voor de EU. Qua mensenrechten eigenlijk onacceptabel…
Robert zegt
@flutterby: mwah, zo bezien zou je dat over vrijwel elk ander EU-land ten oosten van Wenen en Berlijn kunnen zeggen.
Ik weet niet hoeveel “Nederlandse Turken” of “Turkse Nederlanders” hun portie autonieuws op AB halen, maar diegene die ik persoonlijk ken beschouwen Turkije vooral als een mooi land om op vakantie te gaan en verder vooral als achtergebleven gebied.
vagtroep zegt
@RRRobert: loooooolll!! Turkije achtergebleven gebied?! HAHHAHAAHHAHA, daarom is Istanbul nummer 5 in de wereld met de meeste miljardairs. Ik was 2 kaar terug in Izmir, de auto”s die je daar ziet zijn alles behalve leasebak slee”s zoals je ze hier als 13e in een dozijn aan het rijden. Hahah zo grappig jou reactie, je hebt geen idee man. Je praat onzin. Niet voor niks zijn Nederland en Turkije al meer dan 400 jaar een van de belangrijkste handelpartners van elkaar.
hplh zegt
@vagtroep: natuurlijk!
Ga eens een keer de binnenlanden in als je daar bent.
vagtroep zegt
@hplh: het zal er niet heel anders uitzien als amsterdam of den haag?!? Of rijden ze hier allemaal dutchbugs slee’s?!
lekbak zegt
@flutterby: los van het nut of onnut. Het ligt niet in Europa dus heeft het niks in de eu te zoeken. Zo moeilijk is dat niet.
Esprit_de_Flandre zegt
@lekbak: Waarom zouden de continentsgrenzen de Uniegrenzen moeten bepalen? Europa – ttz, de Europese Unie – is eerder een methode (politiek, economisch, cultureel,…) dan een gebied. En zelfs die methode is niet, en nooit geweest, eenduidig.
In feite bestaan er nu reeds vier Europa’s: West, Centraal (D en I), Oost en Scandinavisch. Onderschat dit onderscheid niet. Die gebieden hebben elk hun eigen geschiedenis, en grote onderlinge historische verschillen. Als het lukt om die vier Europa’s bij elkaar te houden – hoe moeilijk het soms ook is – waarom dan geen vijfde Islamitisch Europa toevoegen?
vagtroep zegt
@lekbak: ik vraag mij af wat europa is eigenlijk, een definitie wat door bureaucraten met vriendjespolitiek aan elkaar is genaaid waarbij zelfs Israel mee kan doen in Europese wedstrijden of een Bulgarije/Roemenie/Polen wat hier met hun kentekens zonder wegenbelasting rondjes rijdt waarbij de flitsboetes snelheid/door rood rijden nooit worden verstuurd simpelweg ondat wij geen verdrag hebben met die landen. Ik denk dat wij eerder Turkije nodig hebben dan zij ons als het er op aankomt.
KEV9 zegt
@henkhupelschoten: bij jetcars
fconderkantlat zegt
@henkhupelschoten: van de vrachtwagen gevallen en/of jetcars…
scottishcarspotter2000 zegt
Jij Saab kopen bij mijn broer, goede prijs voor mijn vriend. Ach ja, het tapijt in de auto zal vast heerlijk zijn
daffaa zegt
@scottishcarspotter2000: bruur*
edgaar zegt
@daffaa: hij is automontuur
awesome zegt
@scottishcarspotter2000: allein met gude tuutter koop ik. Ik hou van tuuteren.
lincoln zegt
Easy .. FIAT motoren en bakken ..
De rest kunnen ze idd zelf wel maken ..
escort77 zegt
“van Cadillac gejat”
U weet dat de Cadillac BLS een omgekatte Saab 9-3 is, die zelfs in Trollhattan van de band rolde?
lincoln zegt
@escort77:
Een Opel Vectra dus ..
alfablog zegt
@lincoln: het werd gezegd, toch heb ik ook eens gehoord dat het zodanig veel afweek dat juist die synergie er niet was. Daarmee had Saab wel het ” nadeel ” maar niet het kostenvoordeel. Heb er een gehad trouwens, met GM 1.8i. Voor mij was het m’n eerste Saab. Geen seconde spijt gehad.
lincoln zegt
@alfablog:
Net als de X-type Jaguar ..
Tis 100% een Jaguar ..
alfablog zegt
@lincoln: haha, heb de Mondeo-uitvoering ervan gereden.
lincoln zegt
@alfablog:
Ach jee .. Dus altijd maar zeuren over je Aston Martin bedieningsknoppen dan zeker ..
martinus zegt
@lincoln: Zelfs onder eigenaren van Jaguars is de consensus toch redelijk dat de X-type geen Jaguar is maar maar een ford Mondeo.
Enigen die dat zullen weerspreken zijn de mondeorijders zelf natuurlijk.
lincoln zegt
@martinus:
Jaguar rijders ??
Leasebakkers en veel voor weinig tweedehands chauffeurs zal je bedoelen ..
fconderkantlat zegt
@lincoln: veel onbetrouwbaarheid ook ja
martinus zegt
@arashrsf: Dat is juist de charme van zo’n brit.
ptothem zegt
@lincoln: die wordt nooit oud he?
saabmax zegt
@escort77: precies, en zelfs door Saab ontworpen voor Cadillac
gtwillem zegt
@Ricardo, de eerste Saab 9-3, het model uit 1998 is een ‘900 NG’, dit type kwam in 2002 op de markt.
tsteenbergen zegt
@gtwillem: Nee, de 900NG kwam in 1994 op de markt en is gemaakt tot 1998. Daarna is de 900NG opgevolgd door de 9-3 in 1998 en is tot 2003 ongewijzigd gebleven. De 900NG en 9-3 lijken erg veel op elkaar, maar toch zijn er duizenden verschillende onderdelen gebruikt. In 2003 is er een ‘nieuwe’ 9-3 op de markt gezet.
gtwillem zegt
@tsteenbergen: waarschijnlijk heb ik het niet duidelijk voldoende geschreven. Maar de eerste 9-3 was een 900 NG facelift. En een beperkte. Heb er diverse gereden: en vrij weinig verschil. Met name de Cabrio’s waren erg gezellig maar ook erbarmelijk. Die 1000 punten zag Saab wellicht, maar ze waren allemaal even ‘goed’. Een 2.2 TiD was de grootste ‘wijziging’… De 2.0 met lage druk turbo was een heerlijkheid!
In 2002 kwam de 9-3 Sport Sedan op de markt. En daar het gaat met dit model om. Dacht ik.
moveyourmind zegt
Iesj hele mooie Schjaap…
Dutchdriftking zegt
@moveyourmind: haha, baas!
romeoalfa zegt
Komt er dan eindelijk een Turks automerk? Dan vraag ik me af of de nationalistisch ingestelde Turken uit de BMW’s en Mercedesen gaan stappen en in deze auto gaan rijden.
rikus zegt
@romeoalfa: als dat merk je “status” op kan krikken, ja dan zullen ze die massaal gaan kopen.
tyso44quattro zegt
@romeoalfa: neen jong ,da denk ik nog niet, turken en oude mercedessen deze kun je nooit uit een houden, sterkste motors en de slimme turkenn
Dizono zegt
@romeoalfa: Turks automerk? En Anadol en Tofas dan?
lincoln zegt
@dizono:
FIAT en Zastava bedoel je ??
Dizono zegt
@lincoln: Nee. Tofas zijn inderdaad sterk gebaseerd op Fiats, de Anadol deed het met Reliant-techniek. Zastava is jaren terug ook overgenomen door Fiat, gingen toen oude Punto’s onder eigen naam verkopen.
postzegel zegt
@dizono: Zastava (“vlag”) komt toch uit Servië en niet uit Turkije?
Dizono zegt
@postzegel: Dat sowieso, van oorsprong Joegoslavisch, later inderdaad Servisch.
romeoalfa zegt
@dizono: Oh ja, Tofas! Sympathieke wagentjes zijn dat ook, gebaseerd op Fiats als ik me niet vergis.
MAB zegt
@romeoalfa: dit word geen concurrent van de bmw en audis. Dit is meer een renault en dacia concurrent
romeoalfa zegt
@MAB: Ik denk qua aanschafprijs vergelijkbaar met de gemiddelde Turk die een BMW of Mercedes koopt.
MAB zegt
@romeoalfa: ik snap niet precies wat je hiermee bedoeld maar ik neem aan dat je de turken hier in nederland bedoeld? Maar de turken in turkije rijden echt dikke duitse auto’s, alles splinternieuw. Vroeger reden we naar turkije met een audi en hadden we gemiddeld gezien de dikste auto. Als we nu naar turkije rijden valt ons auto niet eens op.
romeoalfa zegt
@MAB: Daar heb je wel gelijk in. Ik was dit jaar in Istanbul en ik zag heel veel dure (vooral Duitse en Engelse) auto’s. Ik had het meer over de gemiddelde ”turkenbak” hier in Nederland. Jij begrijpt vast wel welke auto’s ik bedoel.
ericd zegt
Het gesol met het merk en de modellen… Triest. Alsof een lijk steeds wordt opgewarmd… in plaats van in de grond te laten.
lincoln zegt
@ericd:
Een auto ontwerpen die aan de huidige normen voldoet is verschrikkelijk moeilijk ..
Zelfs voor Peugeot of Opel bijv ..
Voor een staatsbedrijf is dat dus regelrecht onmogelijk ..
Vind het geen slechte keuze dus ..
amgc63 zegt
Schaab
meridian zegt
Turkije is best een modern land. Ik weet toevallig dat ze bvb ook een moderne defensie industrie hebben.
clarkson zegt
Saab is besmet met het victor muller virus. Dus logisch dat het nooit stopt.
Berkii zegt
Citroen nemo peugeot bipper ect hyundai s toyota s veel auto’s worden in Turkije gemaakt en ik weet zeker in Nederland rijden Nederlandse volk ook er mee dus al is turkije geen Europa niet zeiken aub vergis je niet daar worden veel auto’s gemaakt die naar Europa komen
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Wat een matig artikel zeg. Staat boordevol fouten en de bron?? Er is al een press release en -conferentie geweest waar alles uitgelegd is vrijdag….
Dussss voor diegenen die willen weten hoe het wel precies zit: http://www.saabsunited.com/2015/10/pres-release-nevs-has-been-chosen-by-tubitak-as-its-partner-for-developing-a-turkish-national-car.html