De GT3 gespot waar hij thuis hoort: op het circuit.
Inmiddels is de Porsche 992 alweer een jaar in ons midden. Mocht je een ritje naar de supermarkt of een weekendje weg overwegen kan dat met de Carrera, Carrera S en Turbo S op een comfortabele manier. Mocht je er serieus het circuit mee op willen is het wachten op het echte werk van de 911, de GT3. De circuitkiller is door @CarSpyMedia gespot waar hij thuishoort. Op de Nürburgring, voor wat testwerk. Voor wie rijbewijs moe is, de Porsche 992 GT3 komt natuurlijk gewoon weer met kenteken.
Even terug naar de tijd waarin evenementen en sportwedstrijden nog wel waren toegestaan. Porsche wist ons namelijk al eerder te teasen met een kleine glimp van de 992 GT3, helaas zonder geluid. Bij 44 seconde Superbowl ‘Commercial’ kon de oplettende kijker namelijk de nieuwste Porsche 911 GT3 spotten. In de film kwam een legioen aan Porsches voorbij. Bijna het complete Porsche museum mocht meerijden in deze commercial.
Nu kunnen we het circuitbeest eindelijk ook horen. Een heerlijk geroffel klinkt uit de uitlaten van de nieuwe Porsche 992 GT3. Onder het gevleugelte waar een gemiddeld vliegtuig jaloers op is ligt naar alle verwachting nog steeds een 4.0 liter atmosferische motor. De enorme vleugel staat gegarandeerd voor een hele hoop downforce. Naar verwachting wordt de huidige 4.0 wat aangepast en krijgt de 992 GT3 meer dan 500 pk. Het is nog maar de vraag of de Porsche 992 GT3 met handbak komt of net als de RS wordt gekoppeld aan een 8-traps PDK.
De Porsche 992 GT3 beschikt in ieder geval over een goed stel heupen.
atrak zegt
Zalig machien.
jermain zegt
Porsches zijn wel hot hier op autoblog. Iedere dag wel minimaal een nietszeggend artikel over een plat geslagen kever.
114i210pk zegt
@jermain: En je punt is..?
karaya zegt
@jermain
Het lijkt wel of de hele redactie besmet is.
ottosk zegt
@jermain: Hoezo nietszeggend artikel? De nieuwe 992 GT3 is toch een van de meest geanticipeerde rijdersauto’s op dit moment voor heel veel mensen. Kennelijk heb je nooit een 911 gehad of zelfs gereden anders wist je wel beter.
karaya zegt
Meest geanticipeerde rijdersauto.
Is daar een bokaal voor?
ottosk zegt
Wel goed quoten Mazda Bob ik schreef “een van de” ‘;)
jermain zegt
@ottosk: er staat nergens in het artikel hoe goed deze auto stuurt, het gaat enkel over hoe de auto klinkt en klinkt ie echt zo veel beter dan zijn voorganger? En nee ik heb nog nooit in Porsche gereden, sterker nog, ik wil het niet eens. Ik kan tig auto’s bedenken die waarschijnlijk leuker zijn om te rijden voor een fractie van het geld, van wat ding waarschijnlijk gaat kosten.
ottosk zegt
Ja ze moeten er volgens jou dan ook even bijschrijven hoe goed een GT3 stuurt, mag ik even hard lachen?
In jou eindeloze ervaring, die je (naar eigen zeggen) niet hebt met sportwagens noem dan maar eens tig auto’s die leuker zijn om te rijden?
Oh ja niet te vergeten voor een fractie van het geld,
De Duitser noemt jou commentaar “Neid der besitzlose Klosse” als je het zelf toch niet betalen kunt moet je het maar afkraken, nb zelfs zonder er ooit in gereden te hebben.
karaya zegt
Grappig dat die Duitsers dat zeggen. Zo denken Ferrari eigenaren over Porsche bezitters.
Je gaat voorbij aan de heritage van Porsche, ze zijn heel eenvoudig begonnen hoor. Met een platgeslagen kever zit je er niet eens zo heel ver naast.
Die lange van Car S.O.S. wist laatst zelfs te vertellen dat de 356 zo vooruitstrevend was en de automobiele toekomst.
Het enige vooruitstrevende was de stroomlijn, voor de rest was het achterhaalde techniek. En die stroomlijn is niet bepaald door Porsche uitgevonden.
ottosk zegt
@Karaya Ja want hij is beslist een trotse Ferrari eigenaar om dat soort negatief commentaar op een Porsche 992 te kunnen geven ;)
Dat 356 roest wrak wat die man van CAR SOS opknapt is trouwens ook niet bepaald relevant vergelijksmateriaal met een nieuwe 911 / GT3..
karaya zegt
@ottosk
Als coup de grâce:
Ferdinand Piech, de grote man achter de Porsche 917 (één van de allergrootsten in autoland überhaupt) en iemand die toegang had tot alle Porsche’s die je maar kunt bedenken had altijd meerdere Ferrari’s in z’n garage staan. Daarentegen zie ik Mauro Forghieri niet snel in een 911 rijden.
Ik schat F. Piech een tikkeltje hoger in als autokenner dan Herr Ottosk. (vele tikkeltjes)
ottosk zegt
Ferdinand Piech had ook 12 kinderen bij 4 vrouwen dus vreemdgaan was in zijn aard ;)
Spass bei Seite, hij was waarschijnlijk een autoverzamelaar.
Snap niet echt de relevantie tussen F. Piech en mijn opmerking over mensen die het artikel afkraken over de nieuwe GT3 of Porsche’s in het algemeen die er zelf nog niet eens in gereden hebben?
quattromeister zegt
@jermain: welk Porsche artikel is volgens jou nietszeggend?
tge2 zegt
@jermain: Ik droom ook niet van een Porsche, maar ik durf best te erkennen dat ze prima zullen rijden. Het is ook de veiligste keuze als je een sportauto zoekt, de Golf onder de sportauto’s. Oneindig veel versies, waardoor de magie ook voor mij allang verdwenen is.
karaya zegt
Porsche is oorspronkelijk ook de sportwagen van het volk.
Dat volkse sportwagentje is uitgegroeid tot een vrachtwagen met chronische obesitas. De clientèle is overigens goed meegegroeid.
814Diecast zegt
Hahahaha! Goeie zeg! “Platgeslagen Kever”!
Hoe kom je er op… Die houden we er in.
OT: Het zal vast de opname zijn, maar ik mis een beetje hoge-tonen-gehuil. Deze boxer klinkt wat te donkerbruin ;-)
Ook deze GT3 zal weer het beste zijn dat er te koop is. Heerlijk!
114i210pk zegt
Een dikke atmosferische 6 cilinder boxer. Beter dan dit wordt het niet…
knapzuur zegt
Nee liever in 3.2 seconden naar de 100 dan in 3.0 met een hete V8 twin turbo, dit klinkt ergens naar, zo’n stofzuiger blok helaas nergens naar.
Edit: overigens lijkt het er op dat dit niet langer een vaste spoiler is maar zo’n beweegbare strijkplank ala Koenisegg Regera.
berlinetta zegt
Niks mis mee uiteraard, maar ik kan toch wel een aantal motoren bedenken die ik lekkerder vind. Denk aan de V10 van Lamborghini/Audi, de V12 van Ferrari of de V8 Supercharged van Jaguar.
114i210pk zegt
@berlinetta: Maat natuurlijk klinken die blokken ook heul erg lekker, maar naar mijn mening is de ‘note’ van NA 6 cilinder boxer ongeëvenaard. Uiteraard is dit persoonlijk. Als kleine jongen een keer zo geschrokken (met later een glimlach) van een vol wegstampende NA 911, dat ik dat typische geluid altijd ben blijven koesteren tot op de dag van vandaag. Inmiddels al wat jaren aan het sparen voor 997 911. Jongensdroom.
114i210pk zegt
@114i210pk: Allemachtig wat een typo’s en ‘vergeten’ woorden. Schaf eens een editknop aan AB! ?
berlinetta zegt
Dat is wel een mooie herinnering! En ik ben het wel met je eens dat het wel een uniek blok is. Lekker klinken doen ze ook wel, maar het haalt het in mijn ogen niet bij de blokken die ik noem. Smaken verschillen ;)
Dutchdriftking zegt
Hij is fijn!
karaya zegt
Als ik op de weg een luchtgekoelde 911 tegenkom draai ik altijd het raam naar beneden.
Bij een watergekoelde doe ik dat nooit.
114i210pk zegt
@karaya: Merk ik dan toch een klein beetje liefde voor een 911? ?
karaya zegt
Goede herinneringen aan een 911 3.0 Turbo die een vriend van mij ooit bezat. De mensen stonden te juichen langs de weg toen we met gezwinde spoed naar Egmond aan Zee reden. Rauw, gemeen en ongecompliceerd. Alsof je mee vloog in een Messerschmitt Bf109.
Onvergetelijk.
Ik denk niet dat je dat gevoel ga evenaren in die stofzuigers van tegenwoordig.
petroldrinker zegt
Ben ik de enige dan die de 992 echt niet gelukt vind? blijf maar niet kunnen wennen aan de neus met hoe de panels vormgegeven zijn…..
berlinetta zegt
Ik vind hem ook minder dan zijn voorganger. Nu ben ik sowieso niet echt een 911-fan en vond ik alleen de 991 en 991.2 wel geslaagd, maar deze 992 oogt niet helemaal lekker. En ik loop iedere dag langs een 992 (een zilveren Carrera met sportuitlaatjes in Arnhem) dus ik kan hem iedere dag mooi even bekijken.
ingloriousleon zegt
@petroldrinker: ik zag dit weekend nog een 991.2 staan, wat een prachtig model is dat toch. Vind vooral de achterkant veel mooier in proportie (en méér Porsche) dan de 992. Wellicht went het nog.
jaapiyo zegt
Ik vind de neus juist wel oké met die hoekige G modelesque kofferklep. De rest is IMO wel minder dan de 991.
Ot92 zegt
@Britt Hoort PPK in de een na laatste zin niet PDK te zijn?
114i210pk zegt
@Ot92: PKK??
Turbo S zegt
Wat een fantastisch geluid en wat een verschil met het filmpje van Leclerc in de SF90 Stradale.
jaapiyo zegt
Klinkt goed. Vraag me af of ze het partikelfilter al gemonteerd hebben.
italianmacchina zegt
Iets voor halverwege het filmpje is ie even z’n spoiler kwijt??