
Een getunede Honda NSX is, om Johan Derksen te spreken, “nat dun“.
Er zijn dingen die je gewoon niet doet. Je gaat niet over de Nachtwacht tekenen met een viltstift. Je gaat ook niet Texas Flood van Stevie Ray Vaughan op een panfluit spelen. Je gooit geen klodder Zaanse mayonaise op een hoofdgerecht van een driesterrenchef. En je doet ook niet wat LB-works heeft gedaan: een getunede Honda NSX de wereld in brengen.
Balans verstoren
Nu is tuning bij sommige Japanse modellen geen probleen. Sommige auto’s zijn gebouwd om zelf aangepast te worden, denk aan de Mitsubishi Lancer Evolution in RS-trim met die guitige stalen velgjes. De Honda NSX is één van de auto’s waarbij je eigenlijk niet zoveel kunt toevoegen. Alles is in perfecte balans met elkaar. Als je zelf dingen gaat toevoegen, verstoor je die balans. Dus een getunede Honda NSX is dus blasfemie. Of niet?

LB-Works
Dat maakte LB-Works niet uit. LB-Works kennen jullie misschien onder de naam Liberty Walk. Ze doen eigenlijk altijd hetzelfde. Ze pakken een mooie supercar en verbouwen ‘m vervolgens met een iets te dikke bodykit. Ook wordt de auto te ver verlaagd en zijn de wielen te groot en te breed.

Cartoonesk
Dat is in dit geval niet anders. De verbreding is bijna cartoonesk te noemen. De popnagels en uitsparing voor de tankdop aan den achterzijde geven de LB-works Honda NSX een 993 GT2-esque uitstraling. De wielen zijn gewoonweg infantiel, evenals de splitter aan de voorkant. Natuurlijk, we weten het: het hoort allemaal bij de LB-Works look. Maar er is niets dat aantoont dat de rijeigenschappen daadwerkelijk verbeteren.

Airride
Sterker nog, je kan ervan uitgaan dat de van huis uit uiterst verfijnde demping, sport-comfortabele wegligging en kwikzilverige besturing compleet om zeep geholpen zijn. Niet in de laatste plaats omdat de vering vervangen is door een airride onderstel. Of het dus zin heeft op zijn getunede Honda NSX: geen idee. In tegenstelling tot bijvoorbeeld AC Schnitzer of Manthey doen ze bij LB-Works geen vergelijkend warenonderzoek op een circuit.

Niet sneller
Sowieso bestaat de kans de kans dat dat dramatisch zou gaan uitpakken. Het ligt in de lijn der verwachting dat deze creatie gewoon een stuk langzamer is dan een standaard NSX. De auto is voorzien van een bodykit, grote wielen en airride systeem, maar er wordt met geen woord gerept over mechanische upgrades. De NSX van LB-Works heeft dus hoogstwaarschijnlijk geen enkele paardenkracht of Newtonmeter extra. Mocht je toch interesse hebben. De plastic bodykit kost zo’n 12 mille, de verlaging kost 13 mille.

Wat een pruttel. Doodzonde.
He lekker tendentieus geschreven. Daar moeten we als reaguurders maar eens op los gaan. Ik pak alvast de popcorn. Ik zal nog even helpen:
Ik vind hem fantastisch. Lekker breed en laag nu en met airride een instelbaar “comfort”. En de FI uitlaat zal echt wel een paar extra paarden uit het motorblok lokken. Niet mijn favoriete ombouw ( Veilside Fortune? ) maar leuke poging.
@antoonniels: tendentieus? Zeker. Maar met een gegronde reden. Ik wil nog niet eens een uitspraak doen over ‘mooi of lelijk’; da’s zuiver subjectief. Wat het wel is: levensgevaarlijk. Een beetje copycat doet dit straks ook met z’n Civic, Del Sol of andere ‘sportief’ getunede vierwieler. Van het soort wat meestal eindigt rondom een boom of verkeersmast gekruld. Júist vanwege dergelijke aanpassingen.
Gaan we hier weer over beginnen. Zijn we nou liefhebbers (hoe verschillend de smaken ook zijn) of mietjes? Meestal zijn de over de top getunede wagens beter van kwaliteit dan de gemiddelde seicento van 500,- die met 6 aantekeningen door de APK is.
@hardleersbv: als het gemaakt is dan is dat toch geen probleem, mits de rest ook goed is nagekeken? Feit is dat de wegligging, stabiliteit en grip nu niet echt verbeteren van te brede banden/velgen, te veel camber en toe in. Kwaliteitstuning is een heel ander iets als wat het buurjongetje voor een paar tientjes doet…
@peug206: grip en stabiliteit verhoog je juist door negatieve camber en toespoor te laten toenemen
@theblazerunner: maar met welke waarden en onder welke belasting? Vergeet niet dat de druk op de band ook het oppervlak bedraagt en zodra je te ver gaat, gaat het hard de verkeerde kant op. En dan hebben we het over waarden van misschien een halve graad camber en een hele kleine verandering in het toespoor.
Heerlijke bak gewoon
NUR DIE TITANIC LIEGT TIEFER!!!
@joris1988: nice
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Als dat het enige was, lees de tekst nog maar eens door.
Ik zou de tekst dan nogmaals door laten lezen ?
Doe vooral datgeen met je auto wat je zelf graag wilt
@willeme Als jij deze voorbij ziet komen, terwijl je als voetganger staat te wachten bij de verkeerslichten, dan word jij echt wel vrolijk hoor!
Mooie foto’s, sexy machine!
Nu alleen nog ff iemand die hem in GTA V kan smijten and we are rollin’ rawhide! YEEEHAAA!
Ai ai ai… :-(
@autoblog; Wanneer kunnen we weer comments liken, is eind maart haalbaar of hebben jullie meer tijd nodig?
@mondeoscti202: ik denk dat je met eind november rekening dient te houden AB kennende…
Nee. Doe mij maar een mooie gele facelift. subtiele verlaging, andere wielen en een chipje mag op zich, verder moet je niet gaan.
@dutchdriftking: liever supercharged dan een chipje
@theblazerunner: Er zit fabrieks-af al een pittig fijne turbo op.
Zonde van die airride. Voor de rest vind ik het er wel dik uit zien.
Bredere spoorbreedte betekend vaak een betere wegligging en hogere bochtensnelheid doordat het zwaartepunt lager ligt. Ik denk dat ie dus wel sneller over een rondje is.
@enjoypunani: camber en toe in kunnen dit volledig teniet doen. Ditto voor de aerodynamica.
Overhang. Overhang everywhere.
13.000 euro voor 4 luchtbalgen een compressor wat luchtleiding. Dat is zeer overpriced denk ik. 15 jaar geleden had je voor 2500 euro al een degelijk airride systeem gemonteerd en al
@rob5nismo: tegenwoordig heb je automatische levellers en remote- touchscreen display’s… ipv 2knoppen omhoog en omlaag
@driver28: dan alsnog 13k slaat nergens meer op
De purist in mij en de liefhebber van fraaie engineering in mij moeten dit intens haten, je gaat inderdaad niet een snor op de Mona Lisa tekenen. Maar toch, gek genoeg kan de NSX deze snor wel hebben. Dare I say is: hij knapt er eigenlijk wel van op. Een NSX is geen natuurlijke schoonheid, met wat wonderlijke verhoudingen. Het cleane en droge geeft hem een onderkoelde charme, maar echt mooi? Mwoah. Dan is deze interpretatie eigenlijk wel gaaf.
Nu ik er over nadenk: eigenlijk is Honda een heel rare club. Ze bouwen weer een NSX die er eigenlijk dertien-in-een-dozijn uitziet. Dat mag wel wat spannender. Tegelijkertijd bouwen ze een friggin’ Civic, die er voor een doorsnee gezinsauto weer erg buitenissig uitziet. Zouden ze per ongeluk de ontwerpteams hebben omgewisseld of zo?
Dik ding. Doe maar. Deze kit is zelfs meer ingetogen dan hun eerdere kit.