Honda was altijd een naam die je in één adem noemde met hete hatches en Roadsters, maar het merk verdween de laatste jaren in dat opzicht compleet van de kaart. Er zit weer wat in het vat, met de nieuwe Civic Type-R, en mogelijk ook een opvolger van de S2000, die ons in 2009 verliet.
Met onder andere de GT86/BRZ en 4C wordt het weer drukker in het segment van de lichtgewicht, betaalbare (en iets minder betaalbare, in het geval van de 4C) RWD roadsters. Als we GT channel moeten geloven kunnen we daar op termijn Honda aan toevoegen.
De heren beroepen zich op ‘een bron binnen Honda’, die aangeeft dat er gewerkt wordt aan een ‘S1500’, die het Mazda MX-5 recept (volgende generatie) moet volgen: een 1,3 of 1,5 liter viercilinder, zeer beperkte afmetingen en een gewicht van zo’n 900 kg.
Als basis zou de N-One (afbeeldingen hier) een kandidaat zijn. Dat lijkt me prima zo lang Honda niet voornemens is het ding buiten Japan te verkopen. Voor buiten de JDM lijkt het me niet zo’n luminieus idee.
Moeten we een S1500 met open armen ontvangen, of doet Honda er goed aan ook een volwaardige S2000-opvolger te maken? Wie weet krijgen we in december, op de Tokyo Motor Show wel wat te zien.
Foto: S2000 Modulo Climax
sjeppie156 zegt
Neem aan dat ze voor dit bakkie dan wel vtec gebruiken?
tupperware zegt
Een opvolger voor de S2000? Yes, yes, ik zeg doen.
Als ik dan lees dat de N-one als basis kan gaan dienen denk ik meer aan een Beat.
Ook een heel grappig ding dat hier nooit geleverd is. Gooi daar een 1.0 3 cilinder turbo in met zo’n 130pk en je hebt ook een beste pretletter.
Svda zegt
@tupperware: Er rijd dat ik weet 1 in nederland, eigenaar heeft nog 2 wagens, crx en een civic Motul replica
tupperware zegt
@dahlback:
Er staat er zelfs eentje te koop.
http://occasions.autoscout24.nl/?atype=C&mmvmk0=31&mmvmd0=18749&mmvco=1&make=31&model=18749&pricefrom=1000&cy=NL&ustate=N%2CU&fromhome=1
Geen geld eigenlijk voor zo’n rariteit, al ben je wel een weekje aan het poetsen om hem weer een beetje netjes te krijgen.
jrk68 zegt
@tupperware:
Thx, daar hou ik van, moet ik toch maar eens naar kijken.
jzaero zegt
Liever gewoon weer een 2.0 liter non turbo VTEC. Ik zou overigens zo een S2000 kopen wanneer ik die financieel erbij kan :)
Svda zegt
Wat een machtige machine is de s2000, heb paar keer in kunnen rijden en motorisch 241 pk zonder turbo uit een 2.0 motor ( later 2.2 ).
Hier staat hij op het verlanglijstje bij de vrouw zowiezo en dan de laatste uitvoering in het wit met bruin leer
ej20g zegt
@dahlback: de 2.2 was alleen voor de Amerikaanse markt. De Europese en al helemaal de Japanse S2000’s (iets meer vermogen) hadden van begin tot eind de 2.0-liter. De Amerikanen kregen de 2.2-liter alleen omdat ze niet snapte dat je (vooral) een hoogtoerige motor warm moet rijden. Maar ik kan je alleen maar gelijk geven wat betreft de S2000: abnormaal fantastisch!
Mika_Hakkinen zegt
Blijft een mooie auto, vooral de voorkant, vind ik echt briljant
mashell zegt
Ja, we zullen de S1500 welkom ontvangen. Iets is immers beter dan niets. De S2000 was eigenlijk een misser, geen 6 cilinder, geen interesse in de VS. Een kleinere en goedkopere moderne 4 cilinder roadster op Europa gericht kon het merk Honda in Europa wel eens revitaliseren.
Hupke zegt
Dus een S1500 is dan een FWD bakje met sportief uiterlijk en een iets sportiever ophanging?
Doe dan maar een echte S2000.
toroloco zegt
Normaal zou ik zeggen less is more, maar of ze potten kunnen breken met een 1,5l dat betwijfel ik. Honda maak iets spectaculair, anders kies ik voor de GT86.
toyotafortuner zegt
Zal het allebei gaan waarderen, zowel de S1500 als de S2000. Al helemaal als het een v-tec tasische revmonster met een heerlijke soundtrack wordt!
johanw zegt
ik ben al langzaam aan het kijken naar een mooie en vooral 100% originele S2000 voor erbij met niet al teveel km…als de kleurstelling dan mooi is dan komt deze er als fun auto bij en dan ook echt voor de komende 10 jaar in mijn bezit. wat een top auto…
ej20g zegt
@johanw: Engeland geen optie? Weliswaar rechtsgestuurd en de teller in mijlen maar er is daar meer keuze en de exemplaren zijn vaak pareltjes met lage kilometerstanden. Daarnaast heeft het stuur rechts bij een S2000 extra charme vind ik en als fun auto zal het niet de “nadelen” hebben die je bij het dagelijks gebruik tegenkomt.
stephane8200 zegt
Ik schrijf/fotografeer/maak video’s voor GT Channel dus leuk om het artikel hier terug te zien. In het originele artikel zoals hierboven gelinked zie je iets meer informatie over waar Honda mee bezig is. Ik denk een mooie concurrent voor de MX-5.