Het is zover: er is na dik 270 dagen een regeerakkoord. Het aanstaande kabinet is nogal veel van plan. Er komt onder meer een vorm van rekeningrijden.
Invoering op lange termijn
Er is nog geen reden voor paniek: de invoering van ‘een vorm van rekeningrijden’ gebeurt pas op de lange termijn. Er komt een moment dat automobilisten moeten betalen per gereden kilometer, maar de precieze invulling van dit plan is op dit moment nog niet bekend.
Ga je bijvoorbeeld alleen betalen als je gebruikmaakt van snelwegen? Of krijgt elke auto in Nederland een tracker waarmee de gereden afstand wordt berekend? Een hoop vragen, waar op dit moment nog geen antwoorden voor zijn.
Wegenbelasting (MRB) op de schop
De invoering van rekeningrijden op de lange termijn is best bijzonder, helemaal omdat de VVD er altijd op tegen was. Uiteindelijk gaat het er toch echt van komen. De introductie van rekeningrijden moet het huidige systeem van wegenbelasting (MRB) op termijn vervangen. Wat er met de BPM gaat gebeuren, is nog onduidelijk.
Wel is zeker dat ook batterij-elektrische auto’s moeten gaan betalen. BEV’s zijn tot 2024 vrijgesteld van MRB. De introductie van rekeningrijden vindt naar verwachting pas rond 2026 of later plaats.
De Bovag, ANWB en RAI-vereniging roepen al jaren dat rekeningrijden de beste oplossing is om alle klimaatdoelstellingen te halen. Je betaalt volgens dit systeem alleen als je daadwerkelijk rijdt.
In het regeerakkoord staan de belangrijkste doelstellingen voor het beleid van de regering in haar regeringsperiode. Naast rekeningrijden staat ook duurzaamheid hoog in het vaandel. Het aanstaande kabinet investeert miljarden euro’s om te gevolgen van klimaatverandering zoveel mogelijk te beperken, in hoeverre dat mogelijk is. Er komt subsidie voor projecten van wind- en zonne-energie. En ook elektrisch rijden wordt opnieuw stevig gestimuleerd.
Op woensdag 15 december vindt de presentatie van het nieuwe regeerakkoord plaats. Op dat moment wordt het document openbaar en is ook de titel, het motto en het aantal pagina’s bekend. Uiteraard lees je op deze site alles terug wat relevant is voor de automotive.
MrHyde zegt
Het wordt al zeker niet ingevoerd in de komende 4 jaar, dan nog 3x uitgesteld, wordt er gedebatteerd om het toch af te schaffen, en hebben we het op zijn vroegst vanaf 2032.
Genoeg tijd om mijn auto-toekomstplannen op aan te passen: en met politiek, genoeg tijd om mijn stem te bepalen bij een van de tussenliggende verkiezingen.
Niets meer dan een intentieverklaring: wat in het zakenleven al niets waard is, laat staan de politiek.
elemento zegt
Mooi he… andere partijen zorgde dat d66 vvd etc heet onder voeten kregen kunnen ze opeens wel formatie vormen en gelijk domme dingen pleiten
mashell zegt
Heh? 270 dagen formatie is niet heet onder de voeten, dat is gewoon relaxed aan doen. De andere partijen schreeuwen maar wat, forum was ooit een serieuze bedreiging maar is inmiddels een wereldvreemd wappie clubje, pvv hoor je niks meer van omdat alles wat ze zeggen al zo vaak gezegd is. PvdA en GL hebben hun best gedaan maar zijn door D66 buitenspel gezet. Dat het zo relaxed loopt is ook niet zo gek, de verkiezingsuitslag was ongeveer hetzelfde als de vorige, het kabinet kon demissionair gewoon door regeren daarmee werd de verkiezingsuitslag geen tekort gedaan. Netto maakte het ook niet, de echte macht ligt inmiddels bij het OMT. Dus kon er op z’n gemak een nieuw regeerakkoord gevormd worden om daarmee, hoe ironisch, de problemen te adresseren die veroorzaakt zijn door het beleid van de VVD regeringen van de afgelopen jaren (klimaat, milieu, woningmarkt, zorg, onderwijs).
seba zegt
Ik rij veel, ik tankt 1 a 2 keer per week dus ik betaal al genoeg. Al zou ik minder gaan rijden dan hoeft ik ook niet veel te tanken. Tracker in de auto… ik dacht dat de chip welke in mijn lichaam ingespoten is met Corona prik was voldoende. Blijkbaar niet, wel mijn 5g ontvangst is verbeterd :-)
maotje zegt
Je betaald meer inderdaad maar niet per gereden km!
als je 2 gelijkwaardige auto’s pak die beide 1:10 rijden voor 2 eur/liter benzine
rijd je dus voor 20 ct/km.
meneer a doet 300 km / ,maand, meneer b 2500 km /maand tegen een wegebelasting van 60 eur/maand
dan doet meneer a 20 ct / km aan wegeblasting en meneer b 2,4 ct/km aan wegenbelasting
Meneer a rijd dus voor 40 ct/km en meneer b voor 22,4 ct/km.
Dat terwijl je met minder auto rijden ook minder vervuilt. dat is gezien de kosten niet eerlijk. M.a.w. het betalen naar bezit is niet fair! betalen naar gebruik wel.
Daarnaast is het natuurlijk ook een middel om files enigzins proberen te verkleinen.
volvo480gtt zegt
@maotje: volgens mij is wat Seba bedoelt dat als je meer rijdt en dus meer brandstof verbruikt je ook meer aan BTW en accijns betaalt. En dus ook betaalt naar gebruik.
Bovenop de belasting op bezit. Het is dus inderdaad zo dat de kosten aan MRB per meer gereden kilometer zakt. De kosten aan brandstof en accijns stijgen niet per kilometer maar de totale kosten wel.
En het fileprobleem oplossen door rekeningrijden… ik geloof er niks van. De autokosten zullen waarschijnlijk stijgen (ik denk voor 99% van de autobezitters) maar het fileprobleem oplossen met dit? Nee. Mijns inziens niet.
Mocht dit ooit als mogelijk positief resultaat geopperd worden is dat gewoon een worst die voorgehouden wordt.
maotje zegt
dat meer rijden meer belasting en accijns betaald word Dat begrijp ik, maar dat veranderd toch niet met rekeningrijden? dat blijft gewoon exact hetzelfde.
Wat wel veranderd is procentueel. zoals ik met de berekening al uitgelegd heb.
Verder zeg ik ook niet dat je het fileprobleem er mee oplos, ik zeg dat je het er enige sturing mee aan kan geven om het proberen te beperken. het is een stimulans om mensen meer het ov in te krijgen, of op de fiets of meer te carpoolen, aangezien je niks betaald wanneer je auto stil staat.
De kosten voor 99% stijgen kun je niet nu al zeggen, daarvoor zul je moeten wachten op welk punt het omslagpunt zal komen te liggen. het lijkt mij sterk dat het opslagpunt al bij 5.000 km per jaar zal komen te liggen, aangezien het gemiddelde van de automobilist 20.000 km per jaar is, dat zou betekenen dat de gemiddelde automobilist ineens een factor 4 moet gaan betalen van wat die nu betaald, dat is namelijk een hele vette uitgave dan en dan zal autorijden voor ene hoop mensen niet meer financieel haalbaar zijn, wat weer niet goed is voor de koopkracht en dus de Nederlandse economie.
Conclusie, het omslagpunt zal waarschijnlijk ergens rond het gemiddelde kms liggen wat de gemiddelde nederlander rijd, dat het autorijden duurder zal worden met het nieuwe systeem, ben ik absoluut van overtuigd, goedkoper zullen ze het niet maken, dus zullen ze ergens net onder het gemiddelde komen als ik een klein beetje zou nadenken, maar wellicht zie jij het anders, ben dan benieuwd naar een onderbouwing.
De Fiets zegt
Je betaalt veel te weinig. De CO2 uitstoot en dito schade is nog niet ingecalculeerd. Als dat wel het geval was zou een liter benzine of diesel 3 tot 5 keer zo hoog zijn.
crashingduke zegt
@seba: Het is een overheid ICT project. Dus die chip, die drie keer zo duur als de reguliere versie is, kan alleen dat, waarvoor hij in eerste instantie bedoeld is. Dus voor rekeningrijden kan hij niet gebruikt worden. Overigens ook niet om jou te redden, als jouw huis is ingestort, je onder een lawine ligt of met een buiten zijn oevers gestreden rivier bent meegesleurd.
petroldrinker zegt
mag hopen geen tracker, nogal een inbreuk op de privacy, daarbij zullen ze die tracker dan met 1000000000% zekerheid gebruikt worden om ook snelheids boetes uit te schrijven….
karhengst zegt
Koppel er een “korting” aan en hele volksstammen zullen er aan meewerken: https://www.anwb.nl/verzekeringen/autoverzekering
petroldrinker zegt
ja, ook dat snap ik echt niet dat mensen dat doen, is voor mij juist de reden om niet eens naar hun verzekering te kijken
flutterby zegt
@petroldrinker: de ene kilometer is de ander niet. Zelf zou ik liever zien dat ze toeslagen gaan rekenen op bepaalde trajecten en/of knooppunten, eventueel kan de gemeente of provincie op lokaal niveau hier ook op inhaken voor de sluiproutes voor hun eigen inkomsten.
Facturatie kan net als de energiemaatschappijen met een voorschot en afrekening achteraf. Voor de buitenlanders kunnen we facturatie systeem van CJIB inzetten.
vaakbenjetebang zegt
@petroldrinker: dan mag ik hopen dat je alle vormen van persoonlijke communicatie geheel uitschakelt als je een ritje gaat maken. Privacy is met een functionerende mobiele telefoon op zak een illusie. Facebook/Meta en Google weten precies waar je bent. “Ja maar de overheid hoeft niet te weten waar ik ben!” Nee, klopt, maar ik heb nieuws voor je: dat weet ze toch wel, als ze dat zou willen. Niet dat er een ambtenaar is die jou, mij en alle andere individuen in het land permanent in de gaten houdt, want zo interessant zijn wij niet – maar als een overheid (of dat nou de Nederlandse is of een andere) heel graag wil weten wanneer wij waar uithangen, dan staat niets haar in de weg. Al helemaal niet met alle camera’s langs ’s heeren wegen. Mag dat allemaal zomaar? Vast niet. Maar dat doet aan het feit niets af dat het al lang kan en de meeste mensen het vrijwillig via hun mobiele telefoon en apps nog makkelijker maken ook. Een extra trackertje er bij in je auto maakt dat niet significant erger. Mind you, ik zit ook niet op zo’n gaar kastje in mijn semiklassiekers te wachten, maar een beetje moderne auto heeft al GPS en allerlei online-connectiviteit aan boord en vast ook wel ergens een mooi logje van je rijdata, al is het maar met een soort black box-functie met een soort rollend geheugen van de laatste twee minuten of zo. Vergeet ook niet dat een auto zomaar heel goede vriendjes met je telefoondata kan worden als je ze aan elkaar koppelt. Als je dat allemaal niet wilt: telefoon het raam uit, en in iets ouds gaan rijden.
petroldrinker zegt
waarom denk je dat ik geen facebook etc op mijn telefoon heb? als ik die wil checken doe ik dat wel lekker via de laptop, en ik rijdt eig altijd autos van de 0’s of ouder, en het liefst nog zonder navigatie erin…..
flutterby zegt
@petroldrinker: zo lang je telefoon aan staat ben je te volgen..
petroldrinker zegt
zeker waar, maar probeer het wel zo veel mogelijk te minimaliseren :)
Dutchdriftking zegt
Dat het ooit komt is geen nieuws, hopelijk duurt het nog tien jaar. En als het dan alleen voor auto’s is dan gaan we wel wat vaker op de motor.
janmetdelangeachternaam zegt
Hoe willen ze dit gaan controleren? De QR code wordt binnenkort ook gebruikt om de a-wegen op te mogen
AudiRS zegt
Ben niet per definitie tegen. MRB ie naar autobezit en dat heb ik nooit begrepen. Als hobbyist met 5 auto’s (waaronder bijna oldtimers) waarin je amper rijdt betaal je gewoon altijd teveel. Betalen naar gebruik is beter. Vraag me wel af hoe duur ze het gaan maken. De politiek verlinkst meer en meer….
weereentankleeg zegt
@audirs666: 1 ding is zeker, het wordt gemiddeld duurder dan het nu is. Fractie van de mensen zal goedkoper uit zijn en het gros een stuk meer. “Want investering moet terug verdiend worden” is een makkelijke reden.
Uiteindelijk is het een makkelijk middel om staatsinkomen te verhogen en waar nodig gedrag te veranderen. Een dergelijk systeem kan ook eenvoudig uitgebreid worden voor andere doeleinden, want “het systeem is er toch al en is voor de veiligheid/criminaliteit/terorrisme/etc”.
Als het er eenmaal is gaat het niet meer weg en zal voor meer doeleinde gebruikt gaan worden. Dat is afgelopen 20 jaar bewezen met elke technologie waar de overheid gebruik van maakt.
hippopotamus zegt
Ik snap niet hoe het argument “maar het zit al verwerkt in de prijs aan de pomp” nooit blijft plakken. Dan pak je ook nog eens direct de slurpers aan (zoals ondergetekende). Of is dit voorsorteren op minder accijnsinkomsten door EVs?
avocado zegt
@hippopotamus: je geeft zelf het antwoord al op jouw vraag..
mashell zegt
Zeker niet, de accijnzen op elektriciteit zijn nu al hoger dan die op brandstof. Probleem is alleen, een elektrische auto is veel efficiënter, die heeft per kilometer veel minder energie nodig.
flutterby zegt
@mashell: en laad je EV achter een groot zakelijke aansluiting en dan betaal je geen tot nauwelijks energiebelasting.
Johanneke zegt
Ik heb een autp uit 1998 eh. Toen ik het ding kocht zat ik te klooien met een moderne radio inbouwen. Ergens een stekkertje verkeerd gedaan, deed de snelheidsmeter het niet meer. Maarja moest de volgende dag wel rijden. Mijn kilometerteller geeft ongeveer 120km minder aan dan de auto daadwerkelijk gereden heeft. Makkelijk om mee te frauderen dus. En ik zie ook niet in hoe je in miljoenen oude auto’s een systeem gaat bouwen wat het wel goed bij gaat houden.
Dus als het enkel in moderne auto’s gaat, dan blijven er een hoop kilometervreters lekker doordieselen in een oude auto. Heel benieuwd hoe ze alles in willen vullen.
mashell zegt
Het gaat natuurlijk net als in Duitsland, waar ze dit al jaren hebben voor vrachtwagens, met portalen boven de snelweg, Omdat het onlogisch zou zijn daarvoor bestaande techniek in te zetten (Nederland koos de Fyra in plaats van TGV of ICE) komt er een openbare aanbestedingsprocedure. Daar doen wat serieuze technische partijen zoals VDL aan mee, maar ook cowboys die hun fortuin gemaakt hebben met de coronateststraten van testen voor toegang. Die laatsten zijn het goedkoopste en winnen de aanbesteding. Dan komen de gebruikelijke budget-overschrijdingen, vertragingen, storingen, problemen met buitenlandse kentekens, privacy bezwaren etc. In 2044 is het min of meer operationeel. Tegen de tijd is de Partij voor de Dieren het grootste, de schaft het af voor elektrische auto’s. Binnen een half jaar rijden er alleen nog maar elektrische auto’s…
vaakbenjetebang zegt
@mashell: In Noorwegen is het niet anders. Als je daar met je Nederlandse platen een rondrit maakt, krijg je weken na dato facturen van een of ander shady ogend bedrijf toegestuurd, en die zijn van het Noorse tolsysteem. En als ik het me goed herinner, zijn de prijzen daarvan ook tijdvak-afhankelijk. Bewezen technologie, ook niet-Nederlanders betalen mee – ideaal.
MarcoM zegt
Ach ja, ik vrees dat “ het nieuwe kabinet” geen lang leven is gegund, teveel oude lijken in de kast en als ze dan straks iedere autobezitter nog harder gaan raken, dan is het gauw gedaan. We hebben al een belachelijk systeem vwb wegenbelasting en andere soorten maatregelen, ik vind het niet gek dat ons wagenpark steeds ouder wordt.
gregorius zegt
Een tracker in de auto. 10 mio trackers nodig. En dan komen buitenlanders er niet meer in. Bij zoveel % van de auto’s op de weg zal de tracker niet werken.
Slecht idee, dat zal m wel worden.
Ik bedoel; je zou toch maar al een wegennetwerk hebben waar op elke in en uitgang ene camera staat. O wacht, dat hebben we al (bijna). Die zou een nummerbord kunnen lezen. Dat zou best handig zijn toch?
W115 zegt
Hopen dat motorfietsen worden vrijgesteld van deze onzin.
De Fiets zegt
Ik hoop het niet want een motor is helemaal een onzinnig onzuinig ding. Met het verbruik van een middenklasse auto en het gewicht wat een fractie is van die middenklasse is iedere motor een milieu delict van de eerste orde.
flutterby zegt
@De Fiets: vergeet niet de impact op de infrastructuur. Motoren hebben nauwelijks infrastructuur nodig en helemaal gezien gedoogd wordt dat ze tussen files doorrijden. Uitbreiding van wegen is ver van klimaatneutraal.
Daarnaast zijn elektrische motoren wel serieus zuinig in verbruik en onderhoud. Operationele kosten zijn maar een paar cent per kilometer.
maxw126 zegt
Jaarlijkse APK komt weer terug en de keurmeester heeft weer een iets belangrijkere functie gekregen. Kilometerstand fraude wordt belastingfraude.
Je maakt zelf een schatting per jaar, betaalt met maand en je krijgt terug of betaalt meer aan het einde van het jaar. Tuurlijk zullen er fraudeurs zijn, maar dit lijkt mij best een praktisch haalbaar model.
avocado zegt
@maxw126: dit klinkt veel te logisch. Kun je niet een complexere oplossing bedenken en daar woorden als duurzaamheid, innovatie en vieze stinkdiesel bij schrijven?
KiraLight zegt
Het motto is: “Betalen, zullen jullie”
florisje zegt
Prima. Wie meer gebruikt mag meer betalen.
allesmetturbo zegt
De uitstoot afkopen.. jaa daar wordt het klimaat echt beter van..
rutger97 zegt
Krijg je toch alleen maar meer stilstaande auto’s van. Je kan m gratis voor de deur laten staan en alleen je vakantie de auto pakken. Met als gevolg nog minder parkeerplekken. Nu betaal je iedere maand of kwartaal een bedrag waardoor je toch bedenkt of het nodig is om de auto te houden.
maotje zegt
dat geeft toch niet? is het eerlijk om 75 eur wegenbelasting te betalen voor een auto die maar 500 km per maand rijd? terwijl de buurman die dezelfde auto heeft het zelfde betaald voor 2.500 km per maand?
Wanneer je die 75 eur per maand aan mrb niet hoef te betalen zal iemand sneller geneigd zijn om de fiets of het OV te pakken. Uiteindelijk zal het uiteraard ook een middel worden om het fileprobleem wat te drukken. dan zul je gwoon gaan zien dat het rijden in de spits in de randstad iets duurder per km zal zijn dan ergens in Overijssel. Het zal een stimulans worden om meer te gaan carpoolen.
flutterby zegt
@rutger97: je kan hem nu ook schorsen en stallen anders loopt verzekering en onderhoud ook door. MRB is meestal maar een lage post, uitgezonderd diesel (die mogelijk wél in stand blijft).
lekkerlinksrijden zegt
Ik voel een miljarden verslindend ICT project aankomen vd staat, ICT en overheid gaan niet lekker tot nu toe en in de toekomst hoogst waarschijnlijk ook niet
Michel-GR zegt
Dat ze het maar snel mogen invoeren.
Heb 2 auto’s maar 1 staat er stil als ik de andere gebruik.
Dus betalen naar gebruik is fair TOV hoe het nu gaat.
RiKe zegt
“Je betaalt volgens dit systeem alleen als je daadwerkelijk rijdt.”. Dat doe je al, dat heet accijns op je brandstof/electriciteit. De grootverbruikers betalen dan dus al meer, zelfs nu al. Kortom, het wordt gewoon weer een andere vorm om je meer geld af te troggelen.
Ot92 zegt
Van mij mogen die BEV’s juist meer belasting per gereden kilometer betalen. Die zware dingen zorgen immers ervoor dat het asfalt sneller slijt. :)
Ik snap niet waarom de overheid de MRB nog niet opgeheven heeft. MRB eruit en iets meer accijns toevoegen aan de brandstofprijzen. Dan heb je al een soort van rekeningrijden systeem. Zo moeilijk hoeft het allemaal niet te zijn… Soms krijg ik echt het idee dat er mensen met minder dan 100 IQ bij de overheid werken.
flutterby zegt
@Ot92: oh wat slim! Maar hoe zit het dan met de regio? Oh ja toch niet zo makkelijk, maar ja dat zie je wel vaker dat mensen hun kennis overschatten. The more you know, the more you know there is to know. Oftewel het Dunning–Kruger effect.
Net als die slijtage van EV vanwege gewicht.. totale onzin.
Ot92 zegt
@flutterby http://www.quickmeme.com/meme/357762 :)
petroldrinker zegt
maak er maar gerust een IQ van onder de 10 punten van….
kevertje zegt
Waar zit de pijngrens? Hier in de EU schuiven we met de dag meer op naar een soort van staatsbestel dat erg trieste gelijkenissen vertoond met de vroegere DDR.
dree16v zegt
Kom maar door ik woon buiten de randstad, werk al ruim 1,5 jaar fulltime thuis. En heb een auto met een a-label. Geeft me de kans een leuke (zware) hobbyauto te kopen zonder dat ik me scheel betaal aan wegenbelasting. Maar dat zal wel te rooskleurig gedacht zijn:-)
kouwi zegt
Niets mis mee toch. Kun je een leuke auto “voor erbij” kopen, zonder er de volle mep aan vaste lasten voor te betalen.
por100 zegt
Nou dan toch maar die suzuki baleno (840kg) inruilen voor die discovery.
Goodknight zegt
Deze niet al te betrouwbare coalitie kennende zal het wel een combinatie van wegenbelasting + meerprijs gereden km’s worden.