Kijk, dat schiet op. Tenzij je een dikke W12 hebt, natuurlijk. Dan maakt die plakfolie niet zoveel uit.
Heel even kort terugkomend op Lightyear: ondergetekende kan maar niet begrijpen dat die toko een auto probeerde te bouwen. Als je waanzinnig goed bent in appelmoes en kersjes, dan ga je toch ook niet een Van der Valk Hotel daaromheen bouwen?
Bij Lightyear waren ze briljant met zonnepanelen, maar gingen ze er een auto omheen bouwen. Ondanks dat het een zeer veelbelovend plan was en we het graag een succes hadden zien worden, hadden we uiteraard onze reserveringen. Hoe cool zou het zijn dat Lightyear juist aan allerlei automerken die techniek kon leveren voor meer range?
Zonneceltechnologie in plakfolie
Het lijkt erop dat zelfs dat plan in de prullenbak kan, want een Duits bedrijf heeft een gouden vondst. Enkele onderzoekers uit Freiburg (je weet wel, als je van Karlsruhe naar Basel rijdt) hebben namelijk een zonnecelfolie ontwikkeld, aldus het AD. Deze hebben ze bevestigd op een Volkswagen Polo, totaal niet exotisch (of elektrisch).
Ze hebben daarmee getest of je met die plakfolie een beetje zonne-energie kan opslaan. En wat blijkt: dat kan! Volgens de wetenschappers kun je dermate veel zonne-energie winnen zodat je 4.000 kilometer per jaar kan ‘gratis’ kan rijden. Kijk, dat zet tenminste zoden aan de dijk.
We zeggen ‘gratis’ en daarmee komen we op het volgende voordeel: het is best een goedkoop systeem. De folie kost namelijk ongeveer 120 euro per stuk, mits er een zonnige omgeving is. Sorry voor onze Schotse lezers, dit is niet voor jullie. Als het uitontwikkeld is en de schaal groot genoeg is, moet het voor zo’n 100 tot 150 euro per unit verkocht kunnen worden.
Niet helemaal nieuw natuurlijk
Nu denken jullie (net als wij): hoe weten ze dat je extra range kunt krijgen met een zonnepaneel als je het test op een friggin’ Polo? Nou, dat is vrij simpel. De energie die je wint, kun je op diverse manieren gebruiken. Bij een elektrische auto zorg je ervoor dat alles naar de accu gaat. Maar bij een gewone auto kun je alle elektronica erop laten draaien.
Helemaal nieuw is het idee natuurlijk niet, zo had de Audi A8 van de D2-generatie dit al in de jaren ’90 (mits je het bestelde uiteraard). Het grote verschil is dat het universeel is en niet per se verwerkt wordt in het glazen dak. Ook is er veel meer winst te boeken. Je kunt het op elke auto plakken en het is nauwelijks zichtbaar.
De techniek staat te shinen op de IAA, hier in München!
Met dank aan Frank voor het tippen!
mjpamsterdam zegt
Even “ off subject “ ; wat een mooie auto is zo’n A8 van deze generatie toch !
Johanneke zegt
Klinkt veel te mooi om waar te zijn, en we weten dat start-ups heel veel beloven. Zie ik in mijn eigen werkveld, de biochemie ook. Grote beloftes, en binnen een jaar of 5 ben je of miljonair omdat een grote speler je opkoopt, of je bent failliet.
Ik hoop dat ze hun claims waar kunnen maken, maar eerst zien dan geloven.
rogerzz zegt
Een zonnepaneel heeft normaal gesproken lage productiekosten, beetje silicium onder een glazen plaat in een aluminium frame. Kan mij niet voorstellen dat deze sticker-variant duur is. Er zit alleen geen omvormer bij, daarnaast is 115 watt is best veel om ineens in je accu te knallen. Dat is overigens niet heel best voor een 12v accu die niet zoveel Ah capaciteit heeft en 115 watt waarschijnlijk teveel zal vinden.
Dus om dit werkbaar te maken op een normale auto lijkt mij niet zo gek zinvol (dure omvormer nodig, extra accu’s om het op te slaan). De Audi gebruikte het geloof ik alleen voor de ventilatie en niet om de accu op te laden, zo uit mijn hoofd.
henkiebb zegt
Een briljant en logisch idee. Moest er een keer van komen
mashell zegt
Bij een Lightyear of een Ioniq5 vinden we dat de zonnecellen bijna niks doen en dan zou deze folie 4000km range kunnen geven? Klinkt niet zo plausibel.