Wie kan er het verste plassen? Is dat de Fédération Internationale de l’Automobile oftwel de FIA, of zijn het de Formule 1 teams die massaal aan het muiten zijn over de nieuwe budgetlimiet die de FIA heeft aangekondigd. De limiet is volgens de organisatie nodig omdat zonder deze limiet de Formule 1 veel teams zou verliezen. Bovendien zou het voor nieuwe teams onder de huidige omstandigheden onmogelijk zijn om voldoende geld bij elkaar te krijgen om in te kunnen stappen en serieus te concurreren.
Bestaande teams willen niets weten van zo’n limiet en Toyota, Red Bull, Ferrari en Renault hebben inmiddels al openlijke dreigementen geuit de Formule 1 volgend seizoen te zullen verlaten als er niet serieus iets verandert in de regels.
Aanvankelijk had de FIA een budget van 33 miljoen euro in gedachte, maar heeft dat bij nader inzien verhoogd naar 45 miljoen euro. De kosten van de motoren vallen hier niet onder en ook de marketingkosten, hospitality, het loon van de coureurs, boetes en andere straffen opgelegd door de FIA, zullen niet meegerekend worden.
De FIA heeft ondertussen gereageerd op de dreigementen en laten weten dat het standpunt nog altijd ongewijzigd is: de budgetlimiet komt er sowieso. De grote vraag is nu dus of de organisatie de rug recht weet te houden, of uiteindelijk toch zal zwichten onder druk van de F1 teams. Andersom zou je je ook af kunnen vragen, of de Formule 1 teams zich aan hun woord zullen houden en volgend jaar daadwerkelijk zullen stoppen, of uiteindelijk alsnog schikken naar de regels van de FIA.
Spannend! Ik zou zeggen: place your bets! (via: worldcarfans)
pokerface zegt
Ik zou zeggen 50 miljoen budget met alle vrijheid van de regels…..:D
Michiel zegt
FIA zwicht!
lincoln zegt
waarom zou een zichzelf respecterend automerk willen betalen om voor lul te staan .. Lincoln zou dat nooit doen ..
Smitje zegt
FIA zwicht!!
daan zegt
De FIA gaat zeker weten toegeven, het is namelijk een belachelijk regelement. Tevens kan de F1 niet zonder ferrari, renault, toyota en red bull.
Dus morgen gaat de FIA gewoon toegeven. (hoop ik):p
RenJie zegt
De FIA uiteraard. De F1 teams hebben het laatste woord.
pokerface zegt
Als de plannen doorgaan krijgen we een F3 kampioenschap ;-)
opelsintrafreak zegt
de hele formule een maken ze gewoon kapot als het zo doorgaat, ik vind het zonde. maar waarschijnlijk geeft de FIA wel toe
VonStroke zegt
Niet toegeven. Het zijn niet toevallig de teams die aan het sukkelen zijn dit seizoen die het hardst lopen te roepen. (op uitzondering van redbull)
Ik heb het er wel mee eens dat het reglement voor iedereen hetzelfde moet zijn.
Bert zegt
Hoe kan de FIa nou controleren hoeveel geld iemand uitgeeft?
En hoeveel loonbelasting betalen ze in Engeland of in Italie?
Hoeveel importheffing op alle materialen?
Dat is in elk land verschillend dus is het naar mijn mening oneerlijk.
Deel liever bv. 1 windtunnel en simulatie met alle teams samen
dat soort geintjes bespaart veel meer.
Zo wordt het langzamerhand idd een F3 of GP2
f-autogek zegt
All in op FiA.
sonnyG zegt
FIA = fiasco
pokerface zegt
Fiasco In Autosport….
CasperH zegt
Budget is prima, maar dan voor iedereen of voor niemand. Niks vrije keus, niks voordelen voor mensen die zich er wel aan houden, gewoon gelijke kansen.
MarcoL zegt
50 euro op de FIA…
SvenvW zegt
FIA zwicht zonder enige twijfel, het budget zal wel eindigen bij 75 miljoen o.i.d en alles zal gedaan worden om teams als Ferrari te pleasen.
lambolover zegt
Als ze bij de FIA een beetje slim zijn, dan zwichten ze voor de teams en verhogen ze die budgetlimiet naar ongeveer 50-60 mln en moeten de teams zich daar gewoon aan houden, en niet die onzin dat je je er niet aan mag houden, met inperking van de technische vrijheid, want zo kan je eigenlijk gewoon 2 verschillende kampioenschappen gaan rijden. En regels zoals Bert voorstelt, met beperking van het aantal simulators en windtunnels zullen denk ik ook heel veel besparen, en het is een stuk eerlijker dan de plannen die de FIA op dit moment heeft.
des zegt
duh
JPM zegt
Kijk opzich heeft de FIA de slechtste kaarten volgens mij. CVC Capital met als directeur Bernie Ecclestone hebben de rechten en de naam Formule 1 in handen. Ecclestone kan zeggen ja later FIA als jullie niet willen meewerken dan neem ik de teams mee naar een nieuw op te richten autobond. Dan heet het nog steeds Formule 1 en doen er dezelfde teams mee maar zonder slechte regelementen. Echter ik denk dat CVC en de FIA een vrij langlopend contract hebben. Ik denk dat de teams het voordeel hebben dat Bernie relatief aan hun kant staat en het verleden heeft laten zien dat hij wel vaker de doorslag geeft.
sebastianchubasco zegt
die FIA zou zich beter kunnen opstellen als scheidsrechter van de regels. laat de formule 1 teams de regels zelf bepalen.
NLBUURMAN zegt
de fia zal zwichten, ferrari heeft gewoon te veel macht
gogogomagazine.com zegt
Ik dacht dat Ecclestone’s SLEC een 100-jarig contract had met de FIA?
dummy zegt
als Bernieke zijn wil wet wordt, is tegen dat hij op pensioen gaat, de Formule 1 slechts een schim van wat het ooit geweest is….
-niels- zegt
waarom gaan de teams niet los van de fia, dit zeikt al een tijdje door laat ze de weet ik niet wat krijgen
Tiemen zegt
De Ferrari International Assistance gaat natuurlijk gewoon zwichten. Aan de andere kant, het zou de FIA ook niet verkeerd uitkomen om eindelijk eens onder de druk van de grote teams vandaan te komen.
Maarten zegt
Gaap. Toch grappig dat iedereen hier zo serieus op in gaat nog. Het is toch wel langer bekend hoe het er aan toe gaan in de Formule 1? Hoog inzetten aan beide kanten, en elkaar dan ergens in het midden weer vinden. Er komt een kostenbesparing, maar niet in deze vorm (en denk je nou eerlijk dat de FIA dat wel had verwacht?)
KeesB zegt
Uiteindelijk heb je toch teams nodig om een GP te organiseren.
Ik denk dat de FIA uiteindelijk zal toegeven.
Overigens ben ik niet snel tegenstander van veranderingen in de F1, maar tegenwoordig zijn er zo bizar veel veranderingen. Het is gewoon niet meer zoals vroeger.
Bram. zegt
De teams geven de Formule1 toch niet zomaar op.
Dan zegt
Ik denk de FIA, maar hoop op de F1. Om het (grotendeels) te behouden!
Dan zegt
(******) Wat ik zei moest andersom!
Rednax zegt
@ Tiemen
Federation Internationale de l’automobile
C6_R zegt
Wat ik hoop is dat de grote jongens die hier terecht tegen zijn nu echt voor zichzelf gaan beginnen als GPWC en dat de FIA door blijft ploeteren met de aansprekende teams Brawn, Williams en Force India, aangevuld met Lola en dergelijke. Dan kan dat zooitje langzaam afsterven en dan is de F1 (onder de noemer GPWC) eindelijk van die corrupte en achterhaalde FIA af… Daarna nog Bernie zien te lozen en dan wordt het voor fans ook weer leuk en betaalbaar!
BananaFlip zegt
Ik hoop heel erg dat de FIA toegeeft.
Dat heeft twee voordelen;
1) Een paar goede en mooie teams blijven racen.
2) Regels zijn tot op zekere hoogte oke. Voor mij is de FIA zojuist over die hoogte heen gesprongen. Dus.
emielwind zegt
FIA zwicht!!!
Scorso zegt
Als de FIA niet zwicht is het gedaan met de FIA…
En zal de F1 nog erger zijn dan dit jaar… Want geef toe, dit jaar is de F1 alles behalve deftig… Alle historiek en geschiedenis in de F1 worden overboord gesmeten… Temeer daar Ferrari en McLaren willen stoppen wegens belachelijke regelingen… (Officieel is het natuurlijk de ‘crisis’ )
Henk zegt
Zoiezo dat de FIA zwicht. We weten allemaal hoeveel ze van Ferrari houden en het gaat echt niet gebeuren dat ze al die teams laten verdwijnen. Miljoenen verlies met inkomsten van tv-rechten en kaartverkoop.
Ik zie het nog niet gebeuren dat de F1 teams zomaar overstag gaan.
BouncingBullet zegt
80 miljoen € budget cap, exclusief salarisen, motor, banden en transport. technisch bijna volledig vrij. kwestie van afdingen.
Jerry zegt
Zal die Max Mosley ook een budget hebben gehad voor zijn sexuele uitspattingen…?? Zo van: uh, voor blondjes betaal ik 250,=, voor brunettes 300,=… Oh, ontvlooien in een nazispel…mmm. vooruit: 500 euro…!!! Hahaha, de ondeugende regelnicht…
J. zegt
Ik denk dat er niemand echt zwicht en dat ze gewoon tot een compromis komen.
Toen het budgetlimiet werd aangekondigd hadden veel teams zoiets van….. fuck hey dat is 10x minder dan we nu uitgeven. De FIA heeft daarop gereageerd door de limiet vrijwillig te maken, en de teams die zich er aan houden technisch meer vrijheid te geven.
Probleem is dat daarmee nog meer teams tegen hun schenen worden geschopt omdat ze vinden dat elke auto onder dezelfde regels gemaakt moet worden.
Ik verwacht dus dat de FIA gewoon het budgetlimiet gaat verhogen en verplicht gaat stellen. Hoe? Dat weet ik niet, maar ik kan me voorstellen dat ze volgend jaar 200miljoen doen, 2011 dalen richting 150 miljoen en zo wat meer geleidelijk aan richting een miljoen of 50.
BloodSeaker zegt
Lijkt me toch niet moeilijk
Men telt alle budgetten lekker op en deelt door het aantal teams: dat is het bedrag voor komend seizoen. En dan nog eventjes die verschillen van houden of niet ervan tussenuit en het is in orde.
En dan nog blijf ik het achterlijk vinden: Dan ist alsof ge naar WTCC kijkt en er een mooie treintje van start tot finish achter mekaar rijdt en als ge wa geluk hebt haalt er ene ne andere in over een afstand van 1.5km alsof 2 vrachtwagens op de autosnelweg inhalen =[
Man man: Laat het zoals het dit seizoen is, leken me best goede regels als je ziet dat de teams veel meer aan mekaar gewaagd zijn
the_real_stig zegt
de FIA gaat waarschijnlijk met een minnelijke schikking komen waar iedereen tevreden mee zal moeten zijn dus ze zwigt gedeeltelijk vr de teams
Noewie zegt
“Bovendien zou het voor nieuwe teams onder de huidige omstandigheden onmogelijk zijn om voldoende geld bij elkaar te krijgen om in te kunnen stappen en serieus te concurreren. ”
… nog niet naar Brawn GP gekeken?
Prisma zegt
dit is een quote van iemand die in de Toyota F1 Team werkt
“Budget cap in the proposed way is rather drastically and for Toyota impossible. Note that there are about 800 people working for Toyota F1 team. Reducing the budget from 350 to 45 mln means getting rid of hundreds of people in a very short period of time. Considering legal in Germany thats hardly impossible. That means the team would have to race without budget cap whereas it is a very likely possibility to get passed by “budget”cars. This is just not acceptable to anyone involved in the team. So there is no other way then stay away from Max and Bernie. If FIA not change its mind i think we will see a manufacturers series soon.”
DIPSHIT zegt
ze zullen tot een betere overeenkomst komen, waarbij iedereen wat zal moeten inleveren, zoals dat met de meeste onderhandelingen gaat.
arvid jans zegt
100 euro op fia
W115 zegt
De FIA moet kiezen, budget limiet en een amerikaaanse Formule 1 omdat alle andere weggaan, of luisteren naar de huidige teams, en geloof mij maar, Ferrari laten ze niet zomaar gaan :D
DrWho zegt
De budgetlimiet is in sé ook het grootste struikelblok niet, daar kan je niet meer onderuit, maar wat de team wél dwars zit is dat men geen rekening heeft gehouden met de argumenten van de FOTA (organisatie van teams) en de 2 technische reglementen. Wie is daar nou mee gediend?? Niet de teams, noch wij als liefhebber.
Junkreader zegt
zonder de “grote spelers” zal F1 afzakken naar een groepje bijklussende garage tjoeners…waar blijft het gezond verstand? deze grote spelers steken bakken geld in de vooruitgang van de techniek, wie dàt niet ziet verwijdert zich best zelf uit de genenpoel…heeft Alzheimer toegeslagen bij de top van de FIA? Ach wat, flikker die FIA gewoon eruit en richt een nieuwe klasse op waar niet zo’n gekneuter gebeurt, simpel zat…de vooruitgang zal er wel bij varen en de autosport ook…
Armbijter zegt
@ Noewie
Volg jij uberhaupt wel wat er in de F1 gaande is?
Maar zoals vele al zeggen zal er vast een compromis volgen.
Ik vind het wel jammer dat er de laatste tijd zoveel regeltjes gewijzigd zijn. Maakt het er nou ook niet bepaald leuker op om te kijken.
Larrs zegt
Is het erg als ik op de zijlijn blijf zitten?
Maar stiekem toch blijf hopen dat of de FIA de regel intrekt of anders dat de F1 teams echt gaan vertrekken.
Stefan-Venema zegt
De FIA leeft van de teams, dus de FIA gaat over de knie, of minstens zelf op de knieën.
Citrofiel zegt
“De kosten van de motoren vallen hier niet onder en ook de marketingkosten, hospitality, het loon van de coureurs, boetes en andere straffen opgelegd door de FIA, zullen niet meegerekend worden.”
Tsja, dan blijft er weinig over. Dan moeten ze het met 33 mln ook wel redden. Maar goed, eigenlijk weet ik er niets van en ik zal wel ongelijk hebben.
spykerboy zegt
fia zwicht, ferrari heeft een tergrote vinger in de pap in de formule 1, zonder ferrari en renault in de formule 1, is zoals mercedes en audi amerikaans worden inplaats van duits….
JPM zegt
@ Citrofiel
Als je 3 fullsize windtunnels hebt die 24 uur per dag volle toeren draaien, verschillende supercomputers hebt die ook 24 uur per dag werken en nog eens zo een 500 man in dienst…
Volgens mij heb ik dan nog niet eens de helft van alle kosten opgenoemd.
Timmie zegt
De teams staan sterk. Minstens 4 grote renstallen zijn radicaal tegen de wijzigingen van de FIA. Volgens mij moet de FIA wel zwichten. Doek gewoon de FIA op: die brengen toch enkel maar ergernis voort door al hun regeltjes. Hoe slechter ze in het daglicht gesteld worden hoe beter.
AMGJunk zegt
heee, dit is weer eens een goed geschreven stuk op AB, dat ook nog inhoud heeft! Lekker bezig dennis.
OT:
Ik denk dat de FIA uiteindelijk wel ‘zwicht’, maar ze willen in eerste instantie niet gelijk al toegeven aan de teams. Anders komen er vaker muiterijen zoals dit, omdat de teams dan denken dat het toch wel weer word aangepas. Wat dat betreft heeft de FIA wel ruggegraat. Maar het is gewoon het verstandigst om er voor te zorgen dat iedereen blij is en dat de teams zich wèl inschrijven voor volgend jaar. Anders word de F1 redelijk saai en zo loopt de FIA wat geld mis :mrgreen:
sebastianchubasco zegt
@AMGJunk
ik vindt eigenlijk dat de FIA pertinent fout handelt en laat zien dat ze geen ruggegraat hebben.
als zij de FOTA op tijd op de hoogte stellen van de definitieve plannen dan hadden zij de FOTA deelgenoot gemaakt van de vermeende crisis. zo zouden ze makkelijker hun standpunten kunnen verdedigen. nu wordt zo hoog ingezet dat het een prestigekwestie wordt.
FIA wilt de F1 veranderen want, zo stellen ze, de F1 overleeft het niet als er drastisch gekort wordt op de uitgaven. als voorbeelden worden o.a de DTM aangehaald.
MAAR misschien wilt de F1 wel niet veranderen en misschien moet je niet teveel terugkijken. Laat de organisatie zijn koers varen en breng alleen incidenteel wijzigingen aan. al die wijzigingen kosten meer geld als dat ze op moeten brengen.
wilco zegt
Fia zwicht zeker wel. Ik denk dat ze anders de F1 verknallen.
J. zegt
Noewie,
De auto van Brawn GP is al meer dan een jaar in ontwikkeling, het meeste geld waarmee deze auto is ontwikkeld komt dus van Honda.
Daarnaast heeft Brawn het team voor een prijs van $1 kunnen kopen (dit was goedkoper dan het failliet laten gaan, want dan had Honda alle contracten moeten afkopen) en doet Honda ook nog een duit in het zakje om het team draaiende te houden gedurende dit seizoen.
Vanaf volgend seizoen staat Brawn pas echt helemaal los van Honda, en dan hebben ze genoeg geld om zelf rond te komen. Branson zal er flink geld in pompen, 1 of beide WK’s levert veel televisiegelden op, en doordat Brawn GP als nieuw team een uniek kunstje aan het flikken is staan andere sponsoren ook in de rij.
(Ik ga er dan nu wel vanuit dat ze het WK ook winnen, wat ik wel zie gebeuren. Het team dat in Barcelona wint neemt al JAREN en JAREN een of beide kampioenschappen mee naar huis)
Savipe.com zegt
FIA zwicht gedeeltelijk evenals de teams… er komt gewoon een limiet van 100M ofzo
6C Jordy zegt
Laat de merkenteams maar gaan.
Zie liever ProDrive, US.GP en Lola komen.
Meer sport en minder marketing bull.
Zal wel een compromis worden.
De meeste zeggen dat de FIA niet zonder de merkenteams kan.
Wrong! Het is andersom.
Wie komt Ferrari tegen als ze GT1 willen rijden? De FIA.
Wie komt BMW tegen in het WTCC? De FIA.
Wie komt Renault tegen als ze GP2 willen doen? De FIA.
Wie komt Toyota tegen als ze WRC willen doen? De FIA.
ruben00 zegt
maar als je je aan dat bedrag houd krijg je dan meer vrijheid dan dit seizoen?
Merry zegt
Zal wel een tussen weg komen.
Die gasten gaan echt niet, als ze opstappen kost het de teams meer dan doorgaat want dan moeten ze zeker de mensen ontslaan en die fabrieken gaan ze niet kwijtraken.
Alles wat nu in de F1 meedoet kan niet eens opstappen omdat ze dan echt op het randje van de afgrond komen.
Kijk Ferrari, dan moeten ze 600 man onstlaan als het niet meer is.
Weet wat dat kost?Plus een fabriek die niks meer doet wat klauwen met geld kost.
Dit geld ook voor Toyota, Renault en zeker voor Red Bull die heeft 2 teams.
Honda is een mooi voorbeeld hiervan die konden die fabriek niet eens sluiten en hebben dit seizoen maar betaald want dat is goedkoper dan alle mensen ontslaan!
De FIA heeft de teams nodig en de teams kunnen niet eens met F1 stoppen als zouden ze het willen.
Dus 1000 euro’s op een tie!
Bill zegt
Ik denk niet dat de FIA zwicht. Het staat al enige tijd onder druk. Dit is zogenaamd een actie om meerdere teams een mogelijkheid te geven om mee te doen aan de formule 1, maar ik verwacht dat het lobbysysteem van alle “groene” organisaties ook de nodige druk uitoefend. De trend is al ingezet met de “groen gestreepte banden” om het “groene” imago van de F1 op te krikken, wat ronduit belachelijk is.
Maar ja, welke organisatie kan nog in leven blijven zonder zijn “groene” kant te laten zien. Kijk maar naar Autoblog.nl…
Nick` zegt
Er is dus geen overeenstemming bereikt bij de ‘meeting’ tussen de FIA en FOTA vandaag. De FIA wil absoluut niets veranderen en trekt zich niks aan van de teams in de formule 1. Ik zeg, weg met de FIA! Laat de teams lekker hun eigen klasse oprichten met de regels van enkele jaren terug. Wedden dat die eigen klasse dan veeeeeeeul populairder is?
opelsintrafreak zegt
de FIA wint tot nu toe :o
FrankypankyV8 zegt
En het ergste is nog dat het toch echt de FIA is geweest, die met haar constant veranderende regeltjes de F1 duurder heeft gemaakt…
Neem bijvoorbeeld de 3L F1-motor. Idd. werden die dingen te krachtig, daar ze bijna 1000 pk leveren! Maar waarom geen limiter ingesteld, zoals men dat NU wel doet?
Neen, de FIA wilde voortaan 2.4L V8-torretjes… :roll:
En ik kan er zo nog meer voorbeelden opnoemen…Dus de FIA (een clubje oude grijze duiven) mag lekker gaan wieberen.
6C Jordy zegt
@FrankyspankyV8,
De bedragen voor technische veranderingen zijn peanuts.
Het zijn toch echt de teams/sponsors zelf die het verneuken.
Weg met die achterlijk dure motorhomes!!
Ga toch lekker weer in de camper zitten!
Als ze het in de Indy en Nascar kunnen, waarom dan in de F1 van tegenwoordig niet?
Ik heb niks met amerikanen, maar autosport organiseren kunnen ze als de besten.
Citrofiel zegt
@ JPM; Oke… Dat tikt wel aan. Maar is dat wel nodig?