En dat is helemaal zo vreemd nog niet.
Over het algemeen is het nieuws dat de Dutch Grand Prix in 2020 terugkeert op de Formule 1-kalender goed ontvangen. Met name de fans van Max Verstappen, de teams en de coureurs zijn grotendeels tevreden. Toch blijkt dat niet iedereen die direct verbonden is aan het circus staat te springen om de wedstrijd op het circuit van Zandvoort. De beoogde aanpassingen aan de baan vallen niet bij iedereen even goed in de smaak.
Het hoofd van Pirelli’s motorsportafdeling heeft tegenover RaceFans aangegeven dat hij niet zo blij is met het feit dat Zandvoort van plan is een kombocht aan het circuit toe te voegen. Om inhaalpogingen te bevorderen zal de laatste bocht, te weten de Arie Luyendykbocht, worden aangepast. Volgens de plannen moet deze bocht worden verkant, wat in feite betekent dat er een ‘banking’ komt. Als gevolg zullen de coureurs plankgas en met de DRS-flap open het rechte stuk op kunnen knallen.
Alleen al bij de gedachte van een kombocht krijgt Pirelli flashbacks naar een duister verleden in de Formule 1. In 2005, tijdens de hoogtijdagen van de bandenoorlog tussen Bridgestone en Michelin, was er een enorm drama bij de Grand Prix van de Verenigde Staten. Op de Indianapolis Motor Speedway kon Michelin na een aantal klapbanden de veiligheid van zijn rubber niet garanderen, waardoor uiteindelijk slechts zes auto’s van start gingen – uiteraard tot grote onvrede van het publiek.
Het is niet onlogisch dat Pirelli zich nu al zorgen maakt over deze kombocht, aangezien de verkanting eeen hoek van mogelijk 18 graden zal krijgen. Dit is aanzienlijk meer dan op het circuit van Indianapolis, waar de banking maximaal 9,2 graden meet. Als de kombocht er inderdaad komt, dan wil Pirelli vanzelfsprekend een soortgelijk debacle vermijden. De bandenfabrikant zal o.a. naar Daytona – hier is de banking op sommige plekken boven de 30 graden – afreizen om te onderzoeken hoe zijn banden zich daar houden.
Overigens komt uit het bericht een nog opmerkelijker detail naar voren. Hoewel de vertegenwoordigers van Zandvoort beweren dat alle aanpassingen voor de nieuwe editie gereed zullen zijn, lijkt dit niet te gaan gebeuren. Naar het schijnt is de kans aannemelijk dat de kombocht pas voor de Grand Prix van 2021 wordt toegevoegd. Mogelijk zal voor de eerste editie de huidige lay-out worden gebruikt.
tinusss zegt
Je zal maar eens wat extra werk en veiligheid willen toevoegen…
VeniVidiVici zegt
@tinusss: Tja, koppige Italianen hè… het lijken net Fransen.
basv zegt
Die laatste alinea vindt ik wel opvallen. Moet Zandvoort nu al projecten gaan uitstellen?
Schnor zegt
@basv: Uiteraard. Eerst binnentrekken die F1 en het vervolgens niet waarmaken. 1 jaar is ook veel te kort.
rtnet zegt
@schnor: man, man, man. Stelletje azijnpissende zijkstralen…
raym zegt
@rtnet: Niet direct azijnpissen. Maar tuurlijk wel opmerkelijk je inzet op f1 face en dan nu al aangeeft je aanpassing niet af krijgt. Had dan in gezet op 2021 als eerste jaar en je daardoor meer tijd had om alles af te krijgen. Zou jammer zijn dat eerste jaar debacel wordt, omdat het circuit niet af is of half.
reactief zegt
@schnor: Negatieve reacties zijn zo makkelijk. Waarom vindt je het nodig om hier vanuit te gaan en te doen alsof het de waarheid is?
Tuurlijk zullen er genoeg tegenslagen zijn / komen. Maar iedereen riep ook dat de F1 never nooit naar Zandvoort zou komen en dat is ze toch mooi gelukt.
Wees daar gewoon eens trots op en geef ze de kans om zich te bewijzen dat ze het ook organisatorisch voor elkaar krijgen.
Achteraf kan je altijd nog gaan zeiken als het een fiasco blijkt. Mocht je daar tenminste vrolijk van worden.
dirkv zegt
@reactief: Ik had het voor onmogelijk gehouden dat de F1 in 2020 op Zandvoort zou zijn, eigenlijk begrijp ik er nog steeds geen reet van hoe ze een fatsoenlijke race op het verouderde circuit gaan organiseren.
Maar goed, het schijnt te gaan gebeuren en ik kijk er naar uit!
Ook naar de soap er om heen…
fernie zegt
@basv: ja natuurlijk. Eerst ontwerpen, dan aanbesteden en geld zoeken, vergunningen aanvragen, rechtzaken afronden, dan buitenom alle andere al geplande raceweekend en dagen werken. Gaat echt niet gebeuren!
KEV9 zegt
@fernie: kijk, jij snapt het helemaal , ik zeg op zijn vroegst 2025
rtnet zegt
@fernie: Tuurlijk, moeten ze nu allemaal nog regelen. Daarom hebben ze de f1 ook binnengehaald. Geld, vergunningen, aanbestedingen en planning is al ruim een jaar gereed. Hoe ik dat weet? Laten we aannemen dat ik beter op de hoogte ben dan de azijnpissende reaguurders hier. Ik kijk er naar uit en ben er van overtuigd dat het een succes wordt en zelfs dan zullen er nog mensen zijn die nog wat te zeuren hebben.
fernie zegt
@rtnet: Als wij allemaal moeten aannemen dat jij het beter weet hoor ik graag wat wij dan missen. Vergunningen moeten openbaar zijn en zijn er volgens mij nog niet. Aanbesteden gaat ook pas na de vergunning normaal omdat vergunningen jaren kunnen duren, miljoenen kunnen kosten (rechtzaken) en zelf ook een hoop kosten. Kan makkelijk tonnen zijn en soms zelfs miljoenen (nu op een project waar de aanbesteding al 10m kost). Hoop oprecht dat het allemaal lukt maar zie het helaas niet gebeuren. Ja ik ben pessimistisch:)
rtnet zegt
@basv: inderdaad, ivm de bezwaren van Pirelli. De overige aanpassingen zullen gewoon gereed zijn.
rhellema zegt
@basv: als je verwacht had dat het binnen een jaar allemaal geregeld zou zijn dan ben je of heel naïef, of je hebt weinig kaas gegeten van dit soort projecten, of een combinatie van beide!
sirprize zegt
Kan iemand mij in Jip en Janneke uitleggen waarom zo’n kombocht een probleem is voor de banden? In de VS rijden Indycars 100-en rondjes zonder grote problemen, dus hoe moeilijk kan ’t zijn?
breakingpoint zegt
@sirprize: de laterale krachten voor een korte bocht zijn veel groter dan door een lange bocht
rtnet zegt
@breakingpoint: Tuurlijk, 1,5 seconde 4g is veel zwaarder dan 4 seconden 4g.
lol
janmetdelangeachternaam zegt
@sirprize: ik kan de link niet delen volgens mij, maar zoek op YouTube naar chain bear 2005 us GP. Leuk, informatief kanaal voor de F1 fan
VeniVidiVici zegt
@janmetdelangeachternaam: Op de PC kun je linkjes wel kopiëren en in je comment plakken. Op de AB app dan gaat bij het plakken de app flippen.
rtnet zegt
@sirprize: in de f1 ligt de bandenspanning veel lager en is de auto afgesteld om snel te zijn in elke bocht. In de indycars wordt de auto speciaal voor de oval afgesteld en worden ook speciale banden voor de ovals gebruikt met een veel hogere bandenspanning en stijve wang.
galverink zegt
@sirprize: in zo’n kombocht worden de banden extra zwaar belast. Maar bij Indycars is alles daarop ontworpen, niet alleen de banden, maar ook de wielophangingen, on te zorgen dat de auto stabiel ligt in die bochten.
Dit gaat zelfs te koste van de stabiliteit op de korte rechte stukken. Het helpt ook dat al je bochten dezelfde kant op gaan.
In Formule 1 kan je helemaal niet zo extreem ontwerpen.
rtnet zegt
@galverink: een f1 auto is vele malen extremer dan een indycar en krijgt veel meer g krachten te verwerken. Gaat puur om het type band dat gebruikt wordt. In de f1 komt de vering puur uit de band. Hiervoor moet de bandenspanning dus zo laag mogelijk zijn icm met een zachte wang van de band.
koeckenbacker zegt
@sirprize: pirelli kan geen goede banden maken.
.
theblazerunner zegt
@koeckenbacker: ja vuile spaghettivreters
StijnB zegt
@koeckenbacker:
Ik snap nog steeds niet wat een kalenderfabrikant in de bandensector te zoeken heeft… :p
janmetdelangeachternaam zegt
Voor degene die precies willen weten hoe die klapbanden konden gebeuren: https://youtu.be/fIjw5gI3rKE
Leuk en informatief kanaal voor F1 fanaten overigens ??
kobus1967 zegt
Des te meer reden om het juist wel te doen, spektakel is wat de fans willen.
fmgarcia zegt
Best lekker toch 30 graden? Biertje erbij en de optocht aanmoedigen! Hoop echt dat dit weekend mijn favoriete race van het jaar niet gaat teleurstellen.
tjorque zegt
Leuk zo’n kombocht, kan je de manoeuvres in een soort vogelperspectief zien i.p.v. van op zij.
toyotavenray zegt
Dan houden ze de eerste editie toch in Assen. En de andere 3 op Zandvoort. Dan hebben ze genoeg tijd om te verbouwen. En de mensen rond Assen zijn dan ook blij. Lijkt mij een win win situatie.
luittinke zegt
@toyotavenray: Kssst! Weg blijven uit Assen met die ongein. Die is bedoeld voor tweewielers.
En ja, er rijden al behoorlijk wat vierwielers op, maar gelukkig nog geen slopende F1
Dutchdriftking zegt
Kan iemand mij uitleggen waarom een kombocht voor extra slijtage aan de banden zorgt?
durashift zegt
@dutchdriftking: denk dat je dan ff de video uit de link die janmetdelangeachternaam poste moet bekijken.
Het is mij wel duidelijk: volgend jaar geen kombocht. Eerst een F1 race houden op het huidige circuit (misschien met wat nieuw asfalt) zodat er data verzameld kan worden voor de betrokken partners/leveranciers. Immers, F1 data is er niet, het is geen F1 testcircuit. Ik snap de zorgen van Pirelli wel.
Daanvk911 zegt
Stelletje h0mo’s zijn het, gewoon zo’n oude kombocht zoals bij het oude Monza moeten ze maken?
fedal zegt
Dus geen kombocht in Zandvoort want anders geen f1 in Nederland. Dan maar geen f1 zeg ik want de f1 leeft in dit land toch alleen dankzij Belg verstappen.
ghost zegt
Misschien komt dit bericht wel indirect van Mercedes. Zijn gewoon bang dat Max hen thuis de moeder rijdt.