Het lijkt erop dat Pirelli er over denkt om helemaal af te stappen van full-wets. De Formule 1 coureurs willen hem toch niet.
De mannen van de koningsklasse klagen al langer over band met de blauwe wang. Daarom kwam Pirelli enthousiast met een nieuwe regenband vanaf de Grand-Prix van Monaco. Voorafgaand aan de introductie werd er uitgebreid getest, maar toch wil niemand aan het nieuwe rubber.
Heeeeeeeeel natte baan
De full-wets doen het namelijk alleen op een wel heel erg natte baan. En als er zoveel water op de baan staat dat de nieuwe blauwe Pirelli regenband eronder kan, wordt er meestal helemaal niet meer gereden door de Formule 1.
Dus alle tests ten spijt, de band blijkt nutteloos. Dat werd Pirelli ook pijnlijk duidelijk tijdens de sprintrace op Spa-Franchorchamps. Alle coureurs wilden zo snel mogelijk over naar intermediates. Toen de safety car naar binnen ging was de baan al niet meer nat genoeg voor de nieuwe regenband.
Andere nieuwe band
Nou was dat Pirelli ook opgevallen. Dus zegt het bandenmerk tegen het Duitse Auto Motor und Sport dat ze wellicht een helemaal nieuwe band willen introduceren. Een super-intermediate.
Deze nieuwe “superband” moet dan in natte omstandigheden zowel de intermediates als de full-wets vervangen. Het beste van de twee compounds zou dan gecombineerd moeten worden.
Alleskunner
Het idee is dat die nieuwe band meer water aan kan dan de huidige intermediates. De full-wets zijn dan niet meer nodig, want als er zoveel water op de baan staat dat die eronder moeten, wordt er in verband met de veiligheid toch niet meer gereden.
Pirelli moet het nog wel even voorleggen aan de teams en voor het seizoen van 2024 zal de band er dus niet zijn. De hele ontwikkeling en het testen van de band moet nog beginnen namelijk. We zijn benieuwd!
De Meester zegt
“Het idee is dat die nieuwe band meer water aan kan”
>
aankan
Michel zegt
Dat mag allebei https://woordenlijst.org/#/?q=aankunnen
MM93 zegt
Omdat ze niet meer durven te rijden als het heel nat is.
vopo zegt
Het is inderdaad niet dat ze geen regenbanden willen. Ze willen alleen deze slechte regenbanden liever niet.
lekkerlinksrijden zegt
4 seizoenenband dus
Frankypanky zegt
Hoezo is de regenband van Pirelli slecht? Gezien hoelang die SC bleef rondrijden?
De baan was zowat droog gereden, dan is de blauwe band idd overboden. Maar zeg niet dat het een slechte band is.
Het is eerder dat de F1 blijkbaar geen wet-races mee wilt rijden…
Edge zegt
Inderdaad. De band is prima. De auto’s zijn het probleem. Die creëren zoveel spray, die niet alleen van de band afkomstig is, dat alleen Max Verstappen op zijn gebruikelijke plek 1 fatsoenlijk kan rijden in dat soort omstandigheden. Iedereen vanaf plek 2 naar plek 20 ziet alleen maar een gigantische grijze waas voor de ogen. Dan wordt het te gevaarlijk om te racen en krijgen we de situatie zoals in Spa, waarin ze als de regen minder wordt de auto’s op gematigde snelheden een paar rondjes met de full-wets achter de safety car laten rijden om het water van de racelijn te verwijderen en iedereen zodra het kan naar intermediates wisselt. De full-wet is geen slechte band, het is een overbodige band.
schuimbekje3 zegt
tja, of je voert de ban op traction control, awd en abs af, zodat de koningsklasse weer de plek wordt waar dingen uitgevonden worden… en ze ook inregen kunnen rijden en remmen… vooral remmen.
want wat heeft de f1 de afgelopen jaren gebracht? de hybride technologie kwam van de prius (of porsche mixte van 1899, dus niet echt vooruutstrevende techniek, en mercedes heeft los zittende sturen uitgevonden, daar was tesla eerder mee, en ferrari heeft sjoemelsoftware uitgevonden en daar was VW al eerder mee…
Edge zegt
Het probleem is de spray die ontstaat achter de auto’s. De auto’s hebben bredere banden dan voorheen waardoor de banden al meer water de lucht in gooien. Vervolgens komt daar nog de het ground effect overheen, waardoor dat water ook veel hoger de lucht in wordt gegooid. Het resultaat? Auto’s die prima in die omstandigheden kunnen rijden, maar dat niet veilig kunnen doen omdat de coureur zo goed als blind is.
schuimbekje3 zegt
ik hoorde v an de drivers dat de spray maar 1 deel was, en daar hebben ze die rode lampen voor uutgevonden op de achterkannt. het probleem was datze door de spray pas later wat zagen en noodremmen op regenbanden simpelweg 4 blokkerende bandjes en veel schade op levert. wannneer je abs, tc enz hebt, kun je gewoon remmen als je dan bijna achter op iemand zou dreigen te knallen, of iig uitwijken…
Robert zegt
Pak gewoon de Pirelli Cinturato All Season band.
rismo zegt
Precies, volgens de review is dat het allerbeste van het allerbeste, en jij en ik kunnen ze ook gewoon monteren :-)
Perfect voor de marketing, De All Season F1 band – Straat editie.
Richmond zegt
Russel heeft voorgesteld om de auto’s een paar ronden zonder sc te laten rijden, om zo de baan op te drogen en daarna met de sc weer iedereen bij elkaar te krijgen voor de start.
mashell zegt
Ik wil ook minder regen!
pietertje123 zegt
Probleem is die band niet, maar wat ie zo goed doet: water wegwerken, en dat sproeit achter de auto omhoog, vormt zo een probleem met het zicht van de achterligger.
Doe iets aan dat zicht en ze kunnen lekker verder crossen door de plassen. Band met spatbord of zo, verzin maar wat geks.
Robert zegt
Er wordt wel nagedacht en zelfs getest met spatborden die bij regen over een achterwiel kan worden geplaatst:
https://the-race.com/formula-1/f1-evaluating-wheel-arches-as-option-for-wet-races/
Of dit echt bijdraagt een een vermindering van de spray waag ik overigens te betwijfelen. Van ’t weekend nog in de stromende regen op de snelweg gereden – drama zicht op de stukken zonder ZOAB-asfalt. en al het verkeer daar is voorzien van spatborden.
Richmond zegt
Ik ook, in Duitsland. Je ziet echt niks.
HZW zegt
Dat hebben ze al getest maar was totaal geen succes, dat idee is al weer in de ijskast gezet.
HZW zegt
De sportive straat banden van Pirelli blinken ook niet uit in de regen, de meeste Pirelli banden zijn zeer middelmatig in de regen, wet grip boven de 90% heeft geen één band.
HZW zegt
P.S. je mag al blij zijn als je er een paar kan vinden van boven de 80% wet grip, maar de meesten zitten tussen de 60-80% in, wat zeer middelmatig is.
Dutchdriftking zegt
Of we doen wat aan de spray zodat er op een zeiknatte baan alsnog voldoende zicht is. Lijkt mij voor de kijker veel leuker.
HZW zegt
Dat wordt een moeilijk verhaal, de spray wordt veroorzaakt door de onderkant van de auto, en de grote diffuser achterop, en de achterspoiler doet de rest.
Thieuke zegt
Als het zo hard regent dat full-wets nodig zijn moet je je afvragen of het überhaubt verantwoord is om de baan op te gaan. Dan vind ik dit best een goede keuze van Pirelli, en het scheelt ook kosten in de ontwikkeling, dus win-win wat mij betreft.
heckblende zegt
er zijn vast genoeg getalenteerde mannen die voor dat geld wél gewoon de baan op durven
gregorius zegt
Ik schreef het gister nog: toen in de sprintrace in Spa: als ze zolang de race niet starten voordat de baan met Inters moet, neem dan die band gewoon niet mee!
Als ze bij de FIA nou eerst gewoon even vaststellen op welke circuits er wel en welke niet gereden worden als het full-wet-nat is; dan weten we dat van te voren.
Als men het niet meer van 2023 vindt dat men op de full-wet kan racen; (jammer), maar prima. Afschaffen die handel en weer door.
Maar we hebben nu al 3 keer gezeur gehad dat het te nat is voor de raceleiding om te starten terwijl het prima leek te kunnen (waarvan dus 2x dit jaar); da’s gewoon jammer voor de fans. Wees gewoon duidelijk.
Dus ja, als Pirelli gewoon 1 natte band meeneemt; die er een beetje tussenin zit: prima.
birdcage zegt
Is het circuit van Spa-Francorchamps voorzien van ZOAB?
heckblende zegt
is in de jaren ’80 geprobeerd, er vielen toen gaten in het wegdek.