LAAT HET STOPPEN!!1!
Ze werken overuren, daar in Italië. Nog voor het einde van het huidige seizoen presenteren ze alvast hun complete banden line-up voor aankomend jaar. En, nieuwsflits, die is nog uitgebreider en gecompliceerder dan voorheen.
Volgens de Italiaanse botenbandenboer zijn de compounds uit de zogenaamde regenboogreeks van 2018 aanzienlijk zachter dan die van dit seizoen. Wat dat precies betekent moet uiteraard nog maar blijken. Gezien hun verleden met beloftes en voorspellingen over hun materiaal kunnen we deze uitspraak gerust met een vaatje zout nemen. Mario Isola, manager van de race-afdeling, probeert het uit te leggen:
“This is the softest compound we’ve made so far in F1. We decided not only to move all the range one step softer, but to introduce one more level of softer compound, that is the pink hypersoft.
Goed, dus naast het feit dat alle banden één treedje dalen op de ladder der racerubber, komt er nog een extra zachte band voor de circuits waarop dat blijkbaar nodig is. Mijn inziens wist Pirelli heel goed dat er eigenlijk geen toffe namen meer over waren om aan hun nieuwe compound te geven, dus lieten ze de fans besluiten. Na ongeveer tien dagen werd duidelijk dat het zachtste rubber van volgend jaar door het leven zal gaan als ‘hypersoft’, in plaats van ‘megasoft’ of ‘extremesoft’.
Doordat alle banden nu een stapje zachter worden dan in dit jaar, zou het in theorie betekenen dat de minst gebruikte band van het veld zou verdwijnen. Dit kan natuurlijk niet zomaar, dus introduceerden ze tegelijkertijd de ‘superhard’. Alsof het nog niet verwarrend genoeg was, blijft deze andere nieuwe compound echter dezelfde kleur als de band die momenteel het hardst is. Maar wacht, het wordt nog interessanter: de ‘harde’ band krijgt, net als de extreme regenbanden, een blauw tint.
Voor degenen die de draad nu volledig kwijt zijn geraakt, maakte Pirelli nog wel even dit mooie plaatje.
str8six zegt
Breng ’t tanken terug en je hebt dit soort nonsense niet nodig voor strategische spanning..
Foramen zegt
@str8six: precies, kan je er nog steeds een maximale hoeveelheid aanhangen alleen kunnen de teams zelf bepalen hoe ze dat verdelen over de race.
razer zegt
@str8six: het is dat ze tanken juist om die reden hebben afgeschaft. Door het afschaffen blijft de race op de baan.
mashell zegt
@razer: precies. Tanken zorgde voor saaie races. Koploper ging tanken, duurde lang, kwam vast te zitten in het middenveld en moet wachten tot de anderen gingen tanken. Snelle pitstops zijn ook nog eens spannender dan tankstops. Tenzij je Jos Verstappen bent en in een italiaans team rijdt dat een beetje sjoemelde met de tankinstallatie. Dan heb je wel spektakel.
Frenkyboy zegt
What’s next?
2020 off-road banded met groene striping…
2021 banden met spikes en grijze striping?
str8six zegt
@mashell: kun je Schumi’s WK in 2004 op magny cours nog herinneren? 4x stoppen, licht genoeg om door te trappen en net genoeg om telkens de gap te houden.
Briljant! Dát waren mooie tijden ipv pure banden degradatie.
razer zegt
@str8six: goed punt. Maar ik denk dat over het algemeen de races dan in de pitstraat worden beslist en niet op de baan. Wat naar mijn idee de essentie van de sport is. Maar de kans om te kunnen stunten is met tanken groter. Lijkt mij dat het beide even veel voor als nadelen heeft. Maar als we dan naar veiligheid kijken is de keuze snel gemaakt.
str8six zegt
@razer: probleem is dat ze fratsen nodig hebben om ‘t op de baan spannend te maken. Dan maar tanken, licht rijden, gas geven en er voorbij proberen te komen met een mooie actie ipv aanrijden wachten tot binnen 1 sec, knopje indrukken, klep open en er voorbij.
ozer1907 zegt
@razer: welke race?
razer zegt
@ozer1907: maak je maar geen zorgen. Max gaat nog wel een keer winnen. Dan is het wel een echte race. ?
str8six zegt
@razer: race op de baan? Met drs? Met kers? Lol.
razer zegt
@str8six: heb je wat aan drs en kers dan qua team strategie? Daar mee hou je de race dus op de baan. Maar je hoeft niet te kijken als je het niet leuk vindt.
str8six zegt
@razer: ik vond t vroegâh betâh. Blijf kijken omdat ‘t m’n sport is en dat niet zal veranderen.
Mis alleen het extra strategische element, dat is zonde.
rammillius zegt
En allemaal moeten ze per race worden gebruikt om aan de quotum te komen?
Edge zegt
@rammillius: Nee, wat het aantal compounds per race betreft verandert er niks. Pirelli neemt volgend seizoen dus gewoon weer drie verschillende compounds mee naar de race, waarvan er twee verplicht gebruikt moeten worden tijdens de race.
janmetdelangeachternaam zegt
En de regenbanden?
gekkenhuis zegt
@janmetdelangeachternaam: die blijft dezelfde kleur blauw.
itiswhatitis zegt
@gekkenhuis: stond wel leuk op de force india
moveyourmind zegt
Beetje bedenkelijk dat roze kleurtje…
Komt nogal super super soft over…
gekkenhuis zegt
@moveyourmind: Deze kleur werd tijdens de race in de USA ook al gebruikt.
Koos zegt
Mis de ECO band met het kleurtje groen
c3po zegt
@koos: Te spotten bij lichte regenval.
gregorius zegt
Max over de radio: “Man, I think we need to make it Superhard for the next attempt”.
Engineer: “Hey, exactly what your mom said last night!”
lekkaah zegt
@gregorius: http://i0.kym-cdn.com/entries/icons/facebook/000/009/255/1328554698663.jpg
ikschrijfookoverautos zegt
@gregorius: ZING!
Gulli zegt
Is er dit jaar überhaupt al harder dan medium gebruikt?!
audiisthebest zegt
@gulli: In Spanje gebruikten ze de Soft, Medium and Harde band. Kan me alleen niet herinneren of de harde band ook echt in de race gebruikt is.
Edge zegt
@gulli: Niet onder raceomstandigheden. Enkel tijdens de vrije trainingen van de GP van Spanje hebben de teams op de harde band gereden. De mediums zijn dit jaar overigens ook maar weinig gebruikt. Alleen tijdens diezelfde GP van Spanje hebben teams die dingen tijdens de race gebruikt.
Edge zegt
Ik vind de kleurcodering toch vrij onlogisch. De nieuwe harde band krijgt blauw mee, terwijl we ook nog de full wet regenband diezelfde kleur blauw meekrijgt. Tegelijkertijd krijgt de Superhard, de harde band van dit jaar, de kleur oranje mee. Die band is dit jaar enkel gebruikt tijdens de vrije trainingen van de Spaanse Grand Prix. De medium die volgend jaar als de blauwe harde band door het leven gaat is bij meerdere GP’s gebruikt. Had die Superhard dan de blauwe kleur meegegeven, dan was het risico dat je zowel de blauwe slicks als de blauwe regenband in één sessie ziet (en dus verwarring ontstaat) tot het minimum beperkt.
Aan de andere kant, de wat oudere man is de associatie tussen blauw en hard al gewend, dus voor die groep maak je de sport wel weer wat makkelijke te begrijpen.
notsobig zegt
@Edge: Had Superhard dan niet blauw moeten wezen? ;)
napo zegt
@notsobig: #viagrablauw ?
Erik zegt
@Edge: droogweer band is lichtblauw, regenbanden zijn donkerblauw.
Gulli zegt
@erik2907: bij 50% kans op regen wordt het fuchsia en bij sneeuw wordt het mauve.
kobus1967 zegt
En ludicrous mode of plaid mode?
Sorry beetje teveel Tesla nieuws gehad de laatste tijd.
Dizono zegt
Maareh, als ik het goed begrijp is dus de Supersoft de Ultrasoft van vorig jaar en zijn er twee gradaties zachtere banden? Hoe lang gaan die dan mee, anderhalve ronde? Of worden het kwalificatiebanden?
ikschrijfookoverautos zegt
@dizono: Als ik het goed begrijp, begrijp jij het goed. Wat betreft het uithoudingsvermogen, God mag het weten?
notsobig zegt
Als ze het rainbow noemen, is het dan zo moelijk om de kleuren in volgorde van de kleuren van een regenboog aan te houden?
Vincegail zegt
@notsobig: Mijn OCD jeukt ook enorm :)
ikschrijfookoverautos zegt
@notsobig: Inderdaad HYPER irritant
wijsneus zegt
Ik als incidentele F1-kijker heb altijd het idee dat ze altijd met 3 zachste compounds rijden. Wanneer worden de hardere compounds gebruikt en bij welke circuits geven die een voordeel?
str8six zegt
@wijsneus: een harder compound wordt meestal gebruikt bij high speed-low downforce tracks als Monza en bijv het oude Hockenheim.
racerx zegt
De medium en zeker de harde banden worden al niet of nauwelijks gebruikt, wat is het nut van due superharde compound..?
racerx zegt
@racerx: *die
Jochempie zegt
Het nut van een superharde compound is dat je met een 0-stop strategie af kunt.
Dat is volgens mij ook het nut van de wijziging van de compounds, de toevoegingen en de nieuwe namen: je kunt in theorie dus een hele late undercut proberen door de hele race op hards of superhards te rijden en in de laatste 7 of 8 ronden op hypersofts iedereen voorbij blazen. Het strategische spelletje wordt er wel interessanter door.
ds3thp zegt
@Jochempie: maar is dan de regel, dat je met een droog race met 2 compounds moet rijden, voor volgend jaar ook aangepast?
jochempie zegt
@ds3thp: nou, het lijkt me dat deze toevoegingen inderdaad wat nieuwe regels kunnen gebruiken.
Edge zegt
@jochempie @ds3thp Dat zou inderdaad leuke strategische opties bieden. Helaas blijven de regels rondom bandengebruik en het aantal compounds gelijk, dus brengt Pirelli slechts drie van de zeven mee en moeten daarvan twee gebruikt worden. Eerder dan 2019 gaan we die strategische vrijheid dan ook niet krijgen.
Robert zegt
Als de compound echt zo zacht is als dat ze suggereren, had ik de naam ‘Marshmallow’ wel passend gevonden.
geelbarrel zegt
Toosoft. daarna houdt het eindelijk op.
rob5nismo zegt
Ik denk dat de blauwe kleur bij zonneschijn geen verwarring zal oproepen bij de vaste kijker.
Frenkyboy zegt
What’s next?
2020 off-road banded met groene striping…
2021 banden met spikes en grijze striping?
michaelb zegt
@frenkyboy: ik dacht eerder aan ‘ultra-mega-hyperspace soft’
ghost zegt
Nog even en dat rubber is net zo zacht als ruwe stookolie.
breentjuh zegt
Het houdt niet op, niet vanzelf!
Calimero zegt
Ik zal een lijstje printen met de kleuren van de banden en hun betekenis zodat ik dat er bij de VT, Q’s en race bij kan houden. Wat een ongein dit.
Wat komt er 2019-2020: Mediumsoft, Ultrahard en Hyperhard?
( Als aan de ene kant van het spectrum de banden steeds zachter worden en de benaming van de banden steeds een stap opschuift dan is de Soft over een aantal seizoenen vanzelf de Ultrahard of iets dergelijks)