Het onderzoek naar het incident met de Pirelli-banden tijdens de GP van Azerbeidzjan is afgerond. Conclusie, Pirelli hoeft nergens bang voor te zijn.
Twee auto’s die op vergelijkbare wijzen een klapband krijgen. Het heeft Max Verstappen een overwinning gekost en ook Lance Stroll zal flink gebaald hebben. Ondanks de veiligheid van de auto’s is een crash met meer dan 300 km/u bovendien niet optimaal, om het zacht uit te drukken. Kortom, er kwam een onderzoek naar Pirelli. De bandenleverancier van de Formule 1.
Na een paar weken is het onderzoek klaar en kunnen er conclusies worden getrokken. Die conclusie is in elk geval dat er niets mis was met de banden van de auto’s. Er bleek een breuk in de omtrek van de binnenste zijwand te zitten. Volgens Pirelli kwam de de klap door de rijomstandigheden van de coureurs. En daar kun je weer allerlei theorieën op loslaten. De baantemperatuur, de manier van rijden, het camber, de kleuren onderbroek van Max en Lance. Beide coureurs reden in elk geval binnen de marge van de banden, wat de klap des te opvallender maakt.
Pirelli onderzoek: nieuwe bandenprotocollen
Daar zijn de teams dan mooi klaar mee zou je zeggen. Nou, dit incident brengt in elk geval één verandering naar het veld. Pirelli heeft met de FIA een overeenstemming bereikt over nieuwe protocollen, waarbij het monitoren van de conditie van banden nog beter moet verlopen.
In een reactie zegt Red Bull zich altijd aan de bandenparameters van Pirelli te hebben gehouden en dit ook te blijven doen. Verder stelt het team blij te zijn dat het de klap geen impact heeft gehad op de gezondheid van beide F1-coureurs.
harrie zegt
‘Er was niks mis met de banden van Pirelli en there are no tanks in Baghdad’
bfvo zegt
I did not have a sexual relationship with that woman.
pvg100 zegt
@bfvo: I am not a crook!
padoempats zegt
Wat een helder en fijne conclusie: “Er bleek een breuk in de omtrek van de binnenste zijwand te zitten. Volgens Pirelli kwam de de klap door de rijomstandigheden van de coureurs.”. Ik had wel wat meer uitleg verwacht over de rijomstandigheden van Pirelli. Welke rijomstandigheden hebben hiertoe dan geleid?
Geen brokstukken dus, al had dat (in eerste plaats) wel de meest logische verklaring geweest. Want er was geen indicatie dat die band in de problemen zat.
Dutchdriftking zegt
@padoempats: tja, zat de breuk al in de wand, of was de rijstijl de oorzaak van de breuk? Doe Hamilton aanstaande race maar weer een klapband, is het weer gelijk wat betreft pech.
Rhyo zegt
@dutchdriftking: zal wel aan mij liggen, maar ik wens niemand een klapband toe.
sportabgasanlage zegt
Samenvatting: “de band is door een onverklaarbare oorzaak 2x op dezelfde plek kapot gegaan en daardoor geklapt, maar het is niet onze schuld.”
Wat een verrassende conclusie bij Italianen. Het is nooit hun schuld. Ook niet bij bruggen en skiliften.
pvg100 zegt
@sportabgasanlage: sometimes maybe good, sometimes maybe shit!
flow82 zegt
Was dit onderzoek een extern onderzoek of eentje uit de categorie wij van WC Eend…
dakarbemo zegt
een onvervalst slager keurt zijn eigen vlees onderzoek.
porker zegt
Verder stelt het team blij te zijn dat het de klap geen impact heeft gehad op de gezondheid van beide F1-coureurs.
Hoe weet “het team” dat de klap geen impact op Stroll heeft gehad, zit niet in hun team.
Lees trouwens niet dat ze alle gebruikte witte banden van andere teams onderzocht hebben, lijkt me wel logisch.
berlinetta zegt
Het verbaast me dat de FIA dit soort onderzoeken niet verplicht laat uitvoeren door een onafhankelijke partij. Dit is toch totaal niet geloofwaardig meer?
dakarbemo zegt
FIA had ooit zelf expertise in huis… ooit.
Dutchdriftking zegt
Wij van WC-eend……
rikus zegt
Didn’t see that coming..
bozothenutter zegt
wij van WC-eend……..
jje003 zegt
Wat een wereld.. We hebben het punt bereikt dat commercie en naamsbescherming belangrijker is dan de daadwerkelijke functie van het product: veiligheid! Pirelli is nooit professioneel genoeg geweest voor de F1 en dit soort ongelukken blijven maar gebeuren. Ze hebben lang zat gehad om degelijke banden te ontwerpen, maar dan blijkt toch weer dat vooroordelen ergens vandaan komen.. Ik was laatst bij mijn merkdealer voor nieuwe zomerbanden. Mijn auto wordt standaard geleverd met P-zero’s. Ookal heeft dit merk een contract met Pirelli, men raadde me toch heel sterk aan om ‘zelf’ voor Michelin Sport te kiezen omdat Pirelli blijkbaar ook niet de beloofde kwaliteit in hun P-zero’s kan garanderen. Ik hoop dat de FOM kiest om weer een tweede merk toe te staan en de teams zelf mogen kiezen want dit kan levens kosten, zeker omdat het niet de eerste keer is en een intern onderzoek nooit kritisch is. Ik ben er klaar mee.. Italiaanse rotzooi
dakarbemo zegt
Wat ik vernomen heb is dat er vanuit andere fabrikanten nul comma nul intresse is om banden te leveren voor de F1. Blijkbaar geen kostendekkend geheel meer van te maken met F1 als marketing/R&D instrument.
Richmond zegt
Michelin heeft wel interesse, maar daarvoor moesten de F1 al veel eerder overstappen op 18 inch banden. Michelin wil een duidelijk verband hebben tussen de race banden en de straatbanden. En daar wilde Pirelli en de FIA niet aan mee werken, ook al gaan we uiteindelijk nog steeds over op 18 banden.
Gulli zegt
Dat heeft er deels mee te maken dat de FOM (F1 overkoepelende organisatie) eist dat de banden na een bepaald aantal ronden ook een bepaalde slijtage gaan vertonen. De bandenboeren kunnen veel betere banden maken dan wat er nu omheen zit maar vanwege de spanning/bandenstrategien moeten ze dus ‘slechtere’ banden maken dan ze willen. Dat levert niet echt een goed plaatje op van de expertise van je bedrijf, kijk maar naar Pirelli nu.
560pk zegt
@Gulli: je haalt nu wel de rubbercompount (die moet dus snel slijten) en de interne constructie (die moet dus heel blijven, en juist dat gaat hier mis) van de band door elkaar.
Overigens rij je een goede straatband ook in minder dan 100 kilometer aan gort, ga maar op een gemiddelde trackday of de Autoblog rijtraing kijken
Richmond zegt
Dat hebben wij aan onszelf de maatschappij te danken. Wij rekenen fabrikanten en personen af op fouten door meteen in de pen te klimmen en ons gal online te spoeien en de producten niet meer te kopen (niet altijd terecht). Dan krijg je dit soort krampachtige situaties.
dakarbemo zegt
Wat een doorzichtig leugenachtige boevenbende daarzo. Het feit dat men na Q1 de bandenspanning omhoog gooide omdat men zag dat juist die structuur in de band aan t afbreken was heeft zeker ook niets te maken met dat die band gewoon ruk is, en dat men daarna ook niet een andere levensduur erop plakte is van de zotte. Eerst was t debris nu de rijstijl, feitelijk gewoon een waardeloos product. Beter gaan ze andere rubberen dingen maken ipv F1 banden ;)
Richmond zegt
Dat van de bandenspanning wordt regelmatig gedaan. Wanneer blijkt dat de real time data anders is dan de simulatie.
Richmond zegt
“While teams do have their own sensors and data to monitor tyre pressures, such systems are not reliable enough and the data not robust enough to be established evidence for rule breaches.
So in a bid to confirm that teams are maintaining tyre pressures in a satisfactory way, tyres will now be checked after they have been run on cars.
Sets will be selected at random from practice and qualifying sessions, while every race set will be checked after they have been used.
Tyres due to undergo testing will have seals added to ensure that teams cannot play around with the pressures prior to the checks. No re-inflation of the tyre will be allowed.
The FIA has laid out procedures for the cold pressure checks and they must fall in line with a Pirelli figure that it believes the tyres should be left at when cold.
If faulty valves are found or other problems discovered that leads to an unsatisfactory check, then a reheat check will be allowed.
The FIA makes clear that any team found to have been running tyres that are found after the race to be under the pressure laid out by Pirelli will be reported to the stewards.
Further checks with Infrared cameras are also being introduced on tyre temperatures to ensure teams are not overheating them in their blankets in a bid to get the pressures up prior to the pre-running checks.”
toniominestrone zegt
Wij van wc eend, adviseren…………
brammetjedeb zegt
Lekker RTL GP kijken mensen.
Edge zegt
Het valt mij op hoeveel mensen hier het statement van Pirelli afdoen als “wij doen niets verkeerd” of een variant op “wij van wc eend…”. Vergeet niet dat we het hier over de Formule 1 hebben. Als er één sport is waarin de teams de randjes van de regels opzoeken en zich graag in grijs gebied begeven, is het wel de Formule 1.
Op het moment is het zo dat de bandenspanning vlak voor de race wordt gecontroleerd. Tijdens de race hebben de FIA en Pirelli geen enkel zicht op de bandenspanning. De teams hebben dat wel door middel van hun eigen sensoren, maar die gegevens hoeven niet doorgespeeld te worden naar de FIA en zijn ook niet bruikbaar als controlemechanisme omdat iedereen eigen systemen gebruikt. Als teams een trucje hebben gevonden om de bandenspanning tijdens rijdende omstandigheden te verlagen en daardoor buiten de marges van Pirelli komen, is er geen enkele manier om dat te controleren. En dan kan het dus heel goed dat er met de band niks mis was, dat er geen debris op de baan lag en dat je toch zo’n klapband krijgt.
De FIA en Pirelli hebben sterke vermoedens dat er met de bandenspanning gesjoemeld wordt, maar hebben niet voldoende bewijs om Aston Martin, Red Bull en volgens de geruchten een derde team ook daadwerkelijk in staat van beschuldiging te stellen. Daarom volgt er nu zo’n vaag statement waarin Pirelli aangeeft dat er met de banden zelf niks mis is, zonder expliciet te stellen dat de schuld bij die teams ligt. En daarom volgt er ook een technical directive van liefst twaalf kantjes met allerlei aanvullende protocollen om gesjoemel met de bandenspanning te voorkomen.
MarcoM zegt
Zou ik ook zeggen als fabrikant.