
Met andere woorden, Kimi Räikkönen, Marcus Ericsson en Romain Grosjean moeten niet zo janken.
Misschien ben je het vergeten, maar een ruime week geleden was er jochie uit Limburg dat best een leuk stukje aan het sturen was in Brazilië. Het regende, maar dat deed Max, want daar hebben we het over, helemaal niks. Because i’m Dutch.
Andere coureurs klapten hun wagens in de regen van de baan en gaven niet zichzelf, maar bandenfabrikant Pirelli de schuld. Beetje sneu en dat vond Pirelli ook. Want hun motorsportbaas Paul Hembery heeft ze in een reactie laten weten dat de banden wel werkten. “Max Verstappen leek aardig te gaan”, zei hij met gevoel voor understatement tegen Autosport. Om de rest van het deelnemersveld niet helemaal tegen zich in het harnas te jagen, heeft hij gezegd dat zijn bedrijf volgend jaar de banden nóg beter in orde gaat maken, omdat ze veel meer kunnen gaan testen.
“We’ve had four or five days of simulated wet-weather running, watering the various tracks we’ve been to, to try to get the wet-weather tyres right for next year, and we’ve not been testing on the correct cars, next year’s cars we’re not going to get until February/March, so it will be ongoing. The advantage we have this time around compared to previous years is we can test in-season on the actual cars, and that’s a huge change. We obviously can’t say everything will be perfect from day one, I’m sure we’ll find a few surprises, but at least we now have the opportunity to work on change through the year. That, for us, is an absolutely wonderful situation to be in having gone three years without one day of testing.”
Goed, genoeg over de regenbanden, zondag gaan ze naar Abu Dhabi voor de laatste race van het seizoen. En helaas gaat het daar niet regenen, dus mogen ze aantreden op hun gewone banden. Ach, da’s wel zo eerlijk voor de andere coureurs, toch?
Ik ben wel extreem benieuwd wat de banden volgend jaar gaan doen.
@razer: rollen vermoed ik, maar da’s een wild guess ;-)
@razer: ik denk het zelfde als dit jaar. Rond draaien.
@razer: die zijn tenminste lekker dik.
@razer: ik denk/hoop dat de banden weinig veranderen, maar gewoon lekker zichzelf blijven.
@drdre1: ze waren wel aardig inderdaad, ik mocht ze wel
Weet niet precies wie het zei maar de aanvallende stijl en het continue proberen en prikken en doen van Max tijdens de safety car situatie leek een gouden greep omdat hij de banden wel “in the operating window” kreeg en veel anderen niet…
100 lekker banden in 1 weekend, niet pirelli’s schuld. Silverstone, spa noem maar op.
3 auto’s in de hekken en t halve veld achterstevoren:
zullen wel koekenbakkers zijn die die auto besturen.
1 iemand die met iets versere banden t veld oprolt: heil pirelli!!!
Steek de hand in eigen boezem en dederdaagt alsjeblieft op met die Zooi! Banden sparen in een (lange) sprintrace. Al ik mensen banden wil zien sparen ga ik wel bij kwikfit solliciteren..
Ik moet vooral lachen om vriend Romain. Die tijdens de opwarmronde een Haas afschreef. Was niet mijn schuld. Zei hij. Het lag aan de regenbanden. Kimi vond hetzelfde. Die hield het dan ook een halve race uit voordat hij in zijn Ferrari ging grasmaaien.
@pomoek: Grosjean was gewoon een ontzettende pannenkoek, maar die van Kimi is wel vreemd rechtdoor op het rechte stuk.
@harrie: bijna zelfde plek waar max ook ging. Iets met vermogen en grip…
Toch mooi dat Max wederom positief in het nieuws is, regenrijden is alleen voor de best of the rest weggelegd..
Het zou wel een stunt zijn als het daar wel zou regenen en er lang niet een regen bandje achter in de Pirelli truck.
Oudere coureurs die ook op Bridgestones (Michelin) hebben gereden hebben wel redelijk een goed punt en goed vergelijkingsmateriaal. De Bridgestone en Michelin voerden 55L/s water af en Pirelli 40L/s en dat wordt gemeten bij een vaste snelheid. Oftewel de Bridgestone (en Michelin) hadden minder last van aquaplaning dan de Pirelli banden nu. Max weet in dit geval niet beter en Pirelli gebruikt Max nu ter verdediging maar de cijfers kan je niet ontkennen.
@bassx: Pirelli full wets voeren tot 65 liter water per seconde af: https://www.pirelli.com/tires/en-us/motorsport/formula-one/tire-range
@dino2400: “At full speed” is natuurlijk een ruim begrip, de Bridgestone zou dan 80L/s op die zelfde snelheid doen. Als niet één maar het hele veld klaagt, ook rijders als Glock destijds, spreekt voor zich. Je moet niet vergeten dat Bridgestone destijds meer resources en meer geld had om een fatsoenlijke band te ontwikkelen. Bridgestone dat nauw samenwerkte met Ferrari op hun eigen circuit met sprinkler maar ook Bridgestone dat ging testen rond vriespunt om temperatuur eigenschappen te testen en Michelin die in eigen huis al een bijzonder mooi testomgeving had. Dingen die Pirelli niet mag vanwege nieuwe reglementen dus worden de extreme banden getest op een natgemaakt (dampig) Yas Marina circuit. Ook werkte de Michelin-Bridgestone oorlog in de hand dat bandenfabrikanten gepusht werden om de beste banden te maken.
Giedo van der Garde zei dat de jeugd in NL bij het karten GEEN regenbanden gebruikt… Dat moet welextreem goed zijn voor het gevoel van die jongens voor rijden in de regen.
kort samengevat, omdat 1 iemand beter kan omgaan met rommel dan andere kunnen omgaan met rommel is het geen rommel meer aldus pirelli ?
@bpc: Precies, met andere woorden… Stop met de sukkel coureur uithangen en neem een voorbeeld aan degene die om kan gaan met de rommel!
@venividivici: Als van de 22 beste coureurs ter wereld er maar 2 fatsoenlijk op kunnen rondrijden, dan is er ook wel iets mis met je product hoor … Dat Max een eindbaas van buitencategorie is, hebben we allemaal kunnen zien :)
@bpc: Het is bewezen dat het kan, daar heb je maar 1 iemand voor nodig.
@zwepp: dus als ik 100 mensen uit een (vliegend) vliegtuig laat springen en 1 iemand overleeft het zeg jij, kijk je uit een vliegtuig springen ?
Voor mij is vooral bewezen dat een formule 1 bolide niet (meer)(met name door de banden) in realistische omstandigheden werkt, dat 1 piloot het wel kan is een compliment voor die piloot dat hij, met materiaal dat geen vertrouwen geeft toch die limieten gaat opzoeken maar zeker geen compliment voor de fabrikant.
”moeten niet zo janken” en ”max is een God” quota weer effe halen van de week? (en nee, begin aub niet met je vingertjes te wijzen dat ik geen Verstappen fan ben, want dat ben ik dus wel)
Als een auto op het rechte stuk ineens achterstevoren staat, heeft het waarschijnlijk iets te doen met de banden. Ik kijk al wat langer dan 2015 naar F1, pre-Pirelli era ware de regen banden stukken beter; veel meer grip in zwaardere regen. En dat komt natuurlijk deels doordat voor Pirelli Bridgestone en Michelin een tire war hadden, constant hun banden verbeteren voor meer grip in alle weersomstandigheden. Toen we naar alleen Bridgestone gingen had Bridgestone gewoon hun regen banden gebruikt die al goed developed waren.
Vettel (en anderen) roepen het al jaren nu, die Pirelli (regen) banden zijn gewoon kut en er moet wat aan gedaan worden. Wat Pirelli er precies uithaalt weet ik niet, een 2de banden leverancier erbij zou niet alleen Pirelli en de sport goed doen, maar ook de wereld. Nog betere banden met meer grip en die langer meegaan. Laat de leveranciers het uitvechten.
Wat doen we moeilijk, auto’s niet meer op rails en dan is het nog niet goed ?
Ha, lekker slim van Pirelli.