En dat deed de Italiaanse bandenboer met twee teams, op twee circuits, in twee landen. Jaja, ze pakken het groots aan!
Dat er volgend jaar flink wat gaat veranderen in de Formule 1, is voor helemaal niemand een geheim. Of eigenlijk, het is voor helemaal niemand een geheim die de F1 een warm hart toedraagt, doch dit kleine detail volledig terzijde. Naast grotere vleugels, een ‘mooier uiterlijk’ en wat veranderingen aan de motoren, zijn ook de banden wat dikker dan die van dit jaar. Is ook geen geheim.
Dat die dingen getest moeten worden, is, vul maar in, inderdaad, alwéér geen geheim. Sowieso niet, want Pirelli zette het zelf op Twitter. Maar goed, als je nieuwe spullen niet test, is de kans groot dat het helemaal misgaat als je ze gaat gebruiken. Dus Ferrari en Mercedes zijn er door Pirelli op uitgestuurd om rondjes te gaan rijden met het nieuwe rubber. De teams zijn met een speciale opdracht de baan opgegaan; zorg ervoor dat de testwagen 10% meer downforce levert dan normaal, want dat is ook een beetje de extra druk die de auto’s van volgend jaar gaan leveren. Zo kan worden getest of de banden niet ploffen met die krachten erop. Vrij essentieel.
Mercedes testte op het Franse circuit Paul Ricard met Pascal Werhlein achter het stuur. De man die normaal gesproken bij Manor rijdt testte de droogweerbanden voor 2017. Voor Ferrari was Kimi op pad gestuurd, ook hij testte de slicks. Dat deed hij op de baan van Barcelona. je weet wel, waar Max Verstappen zijn enige, doch niet minder heroīsche zege boekte… (Zo, is Max ook weer even genoemd, graag gedaan hoor!)
Mercedes zal morgen en overmorgen ook nog testen met Wehrlein in de auto, Ferrari test alleen donderdag nog en dan met Vettel achter de knoppen.
dawwg zegt
Zo, eindelijk weer F1-waardige (achte-)rbanden; ik kan niet wachten !
martinus zegt
Voor wie wil weten wat de coureurs die niet bandjes aan het testen zijn aan het doen zijn:
Lil’Lewis is trouwens op zijn vrije dagen naar de NY fashionweek en maakt een interview met Ellen de generous.
Max Verstappen was gisteren te gast in de Ziggo Talkshow.. heeft er iemand daar nog een fragmentje van?
rob5nismo zegt
Zijn flinke sloffen voor 2017
trustmeiamanengineer zegt
Ziet er toch wel gaaf uit. Maar gaat zwaar werk worden voor de mannen die ze erop moeten hangen, zeker de achterbanden. Denk dat het geklungel in de pits de eerste paar races dan ook wel iets hoger is, is wel vaak goed voor een beetje extra spanning.
peug206 zegt
@trustmeiamanengineer: krijgen ze ook naar betaald neem ik aan. Je weet wel: ik werk zo hard als dat de baas betaalt.
JanJansen zegt
@trustmeiamanengineer: een F1 band met velg weegt nu ongeveer 10kg dus dat zal wel meevallen
jerry zegt
Op den duur is het meer band dan wagen…
tragepater zegt
Zonne grote band jonguh
caraddict7 zegt
Toch een heel stuk breder ;
https://pbs.twimg.com/media/Crror1iXEAASh9_?format=jpg&name=large
Gulli zegt
@caraddict7: zijn ze bij de F1 ook weer rijkelijk laat mee. Zag een paar jaar geleden al een trekker op het Franse platteland die zo’n opstelling had ;)
kapitein187 zegt
@caraddict7: dubbellucht
ko4n zegt
Lekker!
8cylinder zegt
Wauw. Dit ziet er zó veel beter uit, lagere en bredere dimensies maken de wagens tien keer aggresiever en stoerder.
Je vraagt je af waar Bernie zo lang over gedaan heeft, deze nieuwe banden nu een paar keer gezien hebbende vind ik de huidige wagens helemaal smal en suf…
Mielie zegt
@8cylinder: dit staat los van Bernie, is het werk van de FIA en wellicht nog zo’n bond. Sterker nog, hij heeft vaker aangegeven verandering te willen zien.
laurensodb zegt
Ziet er dik uit! Leuk om ook dit soort updates te krijgen over de F1 op autoblog
pomoek zegt
Een paar jaar geleden reden ze nog met de riggels in de banden. Zijn ze toch qua banden een hele andere kant op gegaan.
dawwg zegt
@pomoek: Joh; doe jij ff verder terugkijken naar de 90s en 80s. Toen had je nog dikkere slicks dan die van 2017; je zou juist kunnen zeggen: we gaan full-circle …
technopatat zegt
Is dat een hashtag die 5 seconden snellere tijden belooft?
Klojum zegt
Dat wordt nog flink tillen voor de monteurs van de achterbanden.
macready zegt
Ferrari rijdt met de 2105 neus.
Dizono zegt
@macready: je kan er.maar beter op tiid bij zijn met testen
Dutchdriftking zegt
Tjonge wat mooi! Maar mogen die krengen arbo technisch wel? En het liefst zag ik net als vroeger 2 leveranciers van banden…
Fruitcake zegt
Eindelijk een brede achtervleugel zoals voor 2009, ziet er weer F1 waardig uit. Beetje 80-90s look :)
skinnybmw zegt
Mooi allemaal, maar de regels blijven grotendeels hetzelfde en dat maakt juist de F1 ‘kapot’. Weg met fuel-save en banden sparen…tanken en alles geven, dat hoort F1 te zijn. Niet na de start op 80% coasten, zoals Lewis zegt…
mrmiyagi1982 zegt
@ skinnybmw +1
Racen is tot de max gaan van start tot finish.
pinut187 zegt
Achter de knoppen..
bassx zegt
Leuk plaatje op F1.com ter vergelijking
http://www.formula1.com/content/fom-website/en/latest/headlines/2016/9/mercedes-and-wehrlein-sample-2017-tyres/jcr:content/articleContent/manual_gallery/image1.img.1536.medium.jpg
beemerc zegt
Wat gebeurt er als ik deze units onder m’n 7-serie zet?
Nerekop zegt
@beemerc: 5 sec. sneller? ?