Een Italiaans een-tweetje.
Een exoot uit het verleden hebben, het klinkt natuurlijk leuk. Je krijgt er direct visioenen bij van bijzondere bergpassen en patente passagiers op de stoel naast je. De realiteit is echter vaak anders. De oude techniek heeft veel onderhoud en zorg nodig. Zoveel zelfs dat je wellicht geneigd bent om je pride and joy onder een doekje in een schuur te zetten.
In het begin was de bedoeling dat alleen voor de winter te doen. Maar ja, je hebt het druk en je hebt nog wat meer auto’s in je garage staan die veel comfortabeler, betrouwbaarder en luxer zijn. Voordat je het weet dient een nieuwe winter zich aan. Op een gegeven moment staat je klassieker al zo lang stil, dat je het eigenlijk niet eens aandurft de sleutel in het contact te steken…Grote kans dat ‘ie het immers niet meer doet en als je daarmee geconfronteerd wordt, moet je er iets aan doen.
Dan toch, op een dag trek je de stoute schoenen aan. En waarempel, ze start gewoon! De liefde komt direct terug. Op naar Zwitserland een land waar je kan boenderen over mooie wegen zonder al teveel angst te hoeven hebben voor de hermandad. Maar helaas, hoewel de techniek je verwaarlozing overleefd heeft, kan datzelfde niet gezegd worden van je banden. Na vijf jaar stilstaan zijn deze totaal vernacheld.
Dat is een probleem, want waar haal je nieuwe sloffen voor een Ferrari 250 GTO? Een setje Hankooks halen bij de Kwikfit? Mjah, toch een beetje hetzelfde als het lokale schildersbedrijf je Magritte bij te laten punten. Gelukkig biedt Pirelli uitkomst.
De Italiaanse schoeiselgigant heeft een nieuwe band ontwikkeld voor je oude Fezza, genaamd de Stelvio Corsa. De band is vernoemd naar de meest sportieve banden van Pirelli in de jaren ’50 en ’60. Alberto Ascari won er twee F1-titels mee in een Ferrari 500. Maurice Trintignant en Froilan Gonzalez wonnen er de 24 uur van Le Mans mee in een Ferrari 375 Plus. En jij kan er nu alle andere eigenaren van 250 GTO’s mee verslaan de volgende keer dat jullie samenkomen voor een race.
De band is namelijk ontwikkeld door gebruik te maken van moderne technieken uit de racerij. Het mooie is echter dat je dat er niet aan afziet, want de looks komen recht uit de boeken van Pirelli’s Fondazione archief. Het is zeg maar de Mini van David Brown Automotive in band-vorm.
De banden zijn alleen verkrijgbaar voor de Ferrari 250 GTO en meten 215/70 R15 (voor) en 225/70 R15 (achter). Ze krijgen een ‘W’ mee van de maker, dus ze zijn goedgekeurd om flink mee te scheuren. Pirelli doet geen harde uitspraken over de prijs. Net zoals bij de 250 GTO geldt waarschijnlijk dat als je er naar moet vragen…
Image-Credit: 250 GTO via autojunk
susp1cious zegt
Bellissimo ?. Ik vind het toch mooi dat Italianen zelfs een sexy naam voor een band kunnen verzinnen.
JamesBond007 zegt
@susp1cious: voor als je een speciale band hebt met je product …
leovreenen zegt
@jamesbond007: ja! Laten we er een rockband voor oprichten…
JamesBond007 zegt
@leovreenen: Your comment makes me so tired….
maferick74 zegt
Een band speciaal voor 36 auto’s ontwikkelen.
maferick74 zegt
@maferick74: oh 39 stuks
jorden zegt
@maferick74: zitten wel een paar fanatieke hobby coureurs tussen… maar deze band zal de aandelen niet opstuwen nee ;p
moveyourmind zegt
Dit project is een prestigieus en uiterst fraai uithangbord voor Pirelli’s fraaie en uitgebreide assortiment banden voor klassieke auto’s.
Met Italiaans gevoel voor schoonheid de Pirelli Collezione genaamd:
https://www.pirelli.com/tyres/en-ww/car/collection
Pirelli is natuurlijk niet het enige merk dat de klassiekermarkt ontdekt, ook bijvoorbeeld Dunlop, dat helaas nog geen schim meer is van zichzelf, speelt er slim op in.
Logisch, want de klassiekermarkt is booming, klassiekerbezitters hebben geld en zijn ook bereid dit uit te geven aan hun klassieker. Én buiten dat, dit gespecialiseerde markt is nog niet of nauwelijks ontdekt door de Chinese concurrentie (al hebben de Chinezen tegenwoordig ook al een groot belang in Pirelli).
ikleesookoverautos zegt
@moveyourmind: in China rijden nauwelijks tot geen klassiekers dus daar is er geen markt voor. Plus de Chinezen zijn van de massa-productie. Niet van de speciaaltjes.
moveyourmind zegt
En nu ik toch op dreef ben en mijn gedachten weer naar het verleden gaan…
Wat hadden de Italianen in de ’60 een fantastisch hoofdkantoor gebouwd:
https://goo.gl/images/4y4Yo5
Een voor die tijd voor Europese begrippen enorm indrukwekkend gebouw. Dat toen nog wolkenkrabber werd genoemd.
Om nog maar te zwijgen van de Pirelli kalender van weleer… Zucht… Vroeger was alles echt veel beter…
MercMax zegt
Michelin, Pirelli, Dunlop en Vredestein (en waarschijnlijk nog een paar anderen) zijn al een tijdje bezig met klassiekerbanden, waarbij je volgens mij de meeste keuze bij Michelin hebt. Maar ze durven allemaal wel wat ervoor te vragen. Wat dus jammer is als je 3 klassiekertjes hebt die alle 3 nieuwe bandjes moeten hebben, maar je het wel een beetje origineel wilt houden. 2 krijgen Vredestein Sprint Classic banden, in de maten 185/r14 (~€150 p/s) en 205/70 r14 (~€300 p/s). En de 3e krijgt Michelin XWX banden in de maat 215/70/r14 (~€480 p/s). Waarom de Michelin’s zo duur zijn? Heel simpel, er zijn tot zover ik het kan vinden maar 2 auto’s die die bandenmaat origineel hadden, de achterbanden van een vroegere Lamborghini Countach en de Mercedes-Benz 450SEL 6.9. Dus mogen ze vragen wat ze maar willen.
davelepeef zegt
@mercmax: als je dit duur vindt moet je niet met een gemiddelde 19″ velg naar een dealer stappen, springen de tranen in je ogen…
mwodan zegt
Kijk, een ’64 SII GTO, echt wel de allermooiste van de twee. Ik vind dat’ afgekapt dak’ ronduit subliem. Zeker, de daklijn van de S1 is vloeiender, maar dat maakt hem net iets te perfect naar mijn smaak. De S2 is ‘perfect through imperfection’.
mwodan zegt
@mwodan: vraag me nu wel af, de befaamde Breadvan, was dat een coachbuild of kwam die van Ferrari zelf? Dat was iig wel een S1 als ik het me goed herinner.
davelepeef zegt
@mwodan: dat was een 250GT SWB, carrosserie door Drogo gemaakt. Soort liefdesbaby van Bizzarrini en Drogo dacht ik. Heeft een GTO feitelijk dus niets mee te maken.
lesj zegt
Ben benieuwd wat een nieuw setje banden wel niet gaat kosten dan, zal zeker niet in de buurt zijn van de gemiddelde band?
Dutchdriftking zegt
Dit doet Vredestein toch al jaren?