De GP van Monaco was opzienbarend en dan vooral omdat Mercedes voor het eerst in jaren niet echt een vuist kon maken tegen de concurrentie. Een bandenissue zou hieraan ten grondslag liggen, maar van vals spelen en Italiaanse onderonsjes wil Pirelli niks weten.
Toto Wolff heeft na de race in het Prinsdom gezegd dat het volgens hem een “Italian mystery” is dat Ferrari wél met de nieuwe Pirelli’s overweg kan en Mercedes vooralsnog niet of in elk geval minder goed. Zoals bekend hebben de banden een vrij beperkte operating window. Een klein temperatuurverschil kan er al toe leiden dat de grip afneemt, terwijl het rubber harder slijt. Wie de banden het beste op temperatuur kan houden heeft dus ook de beste papieren voor de race of misschien wel voor het kampioenschap.
Pirelli-capo Marco Tronchetti Provera heeft gisteravond op de Italiaanse televisie z’n zegje gedaan over de kwestie:
“The tyres are the same for everyone. Perhaps Mercedes, have been used to lots of success and now face an uphill task, but they will come back. However, with engineers that have worked like a team, Ferrari has done something that no-one expected. You have to give them credit and you have to be satisfied by the work of an Italian team.”
Ferrari en Vettel krijgen nog een paar extra veren in de bips. De volgende quote heeft betrekking op de eerste tests met de banden voor 2017.
“It was a very serious piece of work on the part of Vettel and Ferrari. Vettel was always ready with humilty, to test when others were ‘not available’ and the results are the fruit of a lot of passionate work from a team that is totally focussed on winning.”
Met andere woorden: Ferrari nam het testwerk voor 2017 serieuzer dan Mercedes en daar plukken de Italianen nu de vruchten van.
Breinstein zegt
Ondanks dat ik van mening ben (als MB fan) dat Toto zich beter niet op deze manier kan uitlaten lijkt het erop dat Pirelli hen nog gelijk geeft ook:
1. We moeten trots zijn dat een Italiaans team deze successen haalt (waarom?)
2. Ferrari heeft zich geweldig gepresenteerd tijdens tests waarvan een andere concurrent (Red Bull) heeft aangegeven dat ze compleet nutteloos waren voor een goede voorbereiding. Had Ferrari/MB hier echt wat uit kunnen halen, of heeft RB gelijk, kon MB er niks uit halen en blijft het toch een Italian Mystery?
basvspr zegt
@Breinstein: ik denk dat we het woordje “Mystery” wel weg kunnen laten. Dan wordt t:
The Italian Job
elemento zegt
Italianen…. ferrari pirelli… zie we de verband he… italianen fransen allemaal.nationalisten
fanboy zegt
@elemento: Duitsers niet?
doublechevron65 zegt
@fanboy: precies!
marinepower zegt
@fanboy: nooit geweest ook!
futse zegt
@elemento: das inderdaad wel the point van dit artikel, bedankt captain Obvious :-)
dieselkameel zegt
@elemento: verband..n
str8six zegt
Boem! Heerlijk om de Merc-boys met de handen in ’t haar te zien en de twee rode wagens vooraan!
viezefreddyw zegt
Zo zie je maar. Ook als het even tegenzit bij Mercedes zijn dat ook gewoon slechte verliezers.
Al moet ik zeggen dat Hamilton mij alles meeviel nadat hij P7 pakte afgelopen zondag. Hij was er oprecht blij mee en ‘nam de punten maar gewoon mee’. Na afloop was hij nog vrolijk ook.
ronnys zegt
@viezefreddyw: Dat zal ook wel komen omdat de strategen van MB hadden gezegd dat p10 het maximaal haalbare was voor de zondag. Dan is een P7 een dikke meevaller.
Net als voor Max P3 in het vizier lag en dan is P5 een dikke tegenvaller. :)
Breinstein zegt
@viezefreddyw: Hamilton valt dit seizoen reuze mee, maar lijkt hiermee ook zijn winnaarsmentaliteit te verliezen. Rijdt niet meer met het mes tussen de tanden lijkt het, en dat heb je nu net wel nodig als het even tegen zit.
olivierc zegt
@breinstein: Maar hij rijdt nu net wel met het mes tussen de tanden. Vorige seizoenen reed hij op zijn gemak want niemand kon hem belagen. Nu komen ze onder druk en maken ze ook fouten.
bassx zegt
@viezefreddyw: Daimler wilde in 2013 het Britse raceteam verkopen. Dat ze Slechte verliezers zijn hebben ze al eerder aangetoond.
trustmeiamanengineer zegt
Man man man, ze komen een keertje niet mee en meteen de Italianen betichten van valsspelen. Vettel en Ferrari hebben hun huiswerk gewoon veel beter gedaan. Ik hoorde gisteren dat Lewis helemaal geen simulator werk doet en ook nooit tests wil rijden, dan krijg je dit.
bassx zegt
@trustmeiamanengineer: Hamilton zit wel in de simulator maar de simulator van Mercedes is niet heel erg goed. Hamilton heeft zelf aangegeven dat de simulator meer gericht is voor de ontwikkelingen van de auto dan als coureur de baan te e testen. Daarnaast zei Hamilton dat de kwaliteit van rijdersgevoel in de simulator hetzelfde niveau heeft als een racesim op een console, wat hij wel veel speeld, ook vlak voor de race. Voor de race van Baku vorig jaar heeft Hamilton wel heel wat uren in de simulator gezeten. Simulator van McLaren was volgens hem veel beter.
benniebenz zegt
Het is even wennen dat winnen niet meer vanzelfsprekend is. Niet zeuren, maar concentreren op de volgende race. Leuk dat de spanning terug is!
breakingpoint zegt
Hoe kan je beweren dat een band ontwikkeld is voor een bepaald team? Alle auto’s zijn toch grosso modo gelijk… wat een gelul
Edge zegt
@breakingpoint: Vrij simpel. Als Ferrari aangeeft dat hun auto bepaalde karakteristieken heeft en Pirelli de bandencompounds zo ontwikkelt dat ze daar goed bijpassen heb je het al. Andersom kan natuurlijk ook, dat Pirelli banden ontwikkelt en dan Ferrari veel vroeger en veel meer informatie geeft zodat Ferrari bij het ontwerpen van de auto een groot voordeel heeft.
Ik geloof trouwens niks van Toto’s bewering, ik probeer enkel aan te geven hoe Pirelli en Ferrari elkaar zouden kunnen helpen.
breakingpoint zegt
@Edge: ja zo’n idee had ik ook, maar het lijkt me sterk. Allemaal achterwielaandrijving, zelfde grootteorde PK’s (Mercedes en Ferrari toch), zelfde gewicht… Je begrijpt mn punt wel. De aerodynamica zal wel een verschil zijn, maar zo groot dat je een band met een eigen karakter voor 1 bepaald team kan ontwikkelen?
bakboord1 zegt
@breakingpoint: eigenlijk is iedere auto dus precies hetzelfde als je het zo stelt..
De legende gaat dat Schumacher ooit bij een test aangaf andere banden te hebben dan bij een vorige test. Dit werd ontkend. Schumacher hield vol en uiteindelijk werd het bevestigd dat hij gelijk had. Met dezelfde auto merkte hij dus verschil. Dus ik mag hieruit opmaken dat het op dat niveau wel degelijk kan uitmaken. De RB kan dit jaar ook niet lekker overweg met de softs.
breakingpoint zegt
@bakboord1: Dat maak jij ervan. Ik denk gewoon dat de langere wielbasis en aero van Mercedes minder past op Monaco. Die banden hebben er mss wel iets mee te maken. Maar kijk eens naar een vergelijkingstest van banden, daar komt de beste band over het algemeen voor alle voertuigen ook beter uit…
VeniVidiVici zegt
@Edge: Precies wat je zegt. Paar mannetjes van Pirelli en Ferrari gaan op een secret place met een notitieboekje om de tafel zitten kletsen met Spaghetti en een goede fles Italiaanse wijn erbij en nobody knows. Tja, na de ontwikkeling van de banden is het logisch dat Pirelli dan zegt, “iedereen krijgt dezelfde banden dus niet zeuren!”
koeckenbacker zegt
Meh, ik kan me nog wel een race herinneren die alonso won in spanje, en daarna werd om veiligheidsredenen ook die zwarte kauwgombal weer aangepast. En toen kwam de rode brigade er niet meer aan te pas. Dus zo veel voortrekkerij is er niet denk ik.