2012 belde, het wil zijn valse beloftes terug.
We zijn nog niet eens in de buurt van het nieuwe seizoen of bandenboer Pirelli trekt zijn mond alweer open. De rubberleverancier voor de koningsklasse is alweer even bezig met het uitvoeren van simulaties voor volgend jaar en heeft ontdekt dat we wederom kunnen uitkijken naar een verbetering van de rondetijden.
Terugkijkend op de aangepaste technische regulering van 2017 kunnen we stellen dat de Formule 1 hun doel heeft bereikt. Ten opzichte van 2015, het jaar dat ze als maatstaf gebruiken, zijn de wagens gemiddeld zo’n 5 seconden sneller geweest. Op sommige banen, zoals Maleisië, waren enkele coureurs zelfs 9 seconden vlotter dan in 2015. Ontzagwekkende cijfers, maar als we Pirelli mogen geloven wordt het dus nog extremer.
Dit heeft alles te maken met het feit dat 2017 het eerste seizoen is met de nieuwe regels in werking, waardoor de teams een nog tamelijk beperkt beeld hebben van alle mogelijkheden. Met alle data die dit jaar is verzameld, kunnen ze deze winter de informatie gebruiken om volgend jaar nog een tandje bij te zetten. Zo vertelde Mario Isola, racemanager F1 van Pirelli, het volgende:
“At the beginning of next year they should be quicker by one second per lap, and during a year the normal rate of development is 1 – 1.5 seconds. So by the end of next year they should be quicker by two seconds per lap. […] If we go softer with the tyres, the cars could be ever quicker. But we have to remember that there is an additional weight with the Halo, and that will cost about three to four tenths of a second, because of the weight plus aero implications.”
Ach nee, die vermaledijde halo. Niet alleen zien de wagens er volgend jaar een stuk minder aantrekkelijk uit, het gaat ook nog eens ten koste van de snelheid.
Hoewel het extra gewicht van de contraptie tot op zekere hoogte is meegenomen, vertellen teams dat het gewicht van de auto’s toch hoger uitvalt dan verwacht. Die enkele tienden verlies worden echter weer teniet gedaan door nieuwe compounds en ontwikkeling gedurende het seizoen, waardoor we naar het schijnt een seconde of twee sneller uit zouden moeten komen.
Of dit alles de kwaliteit van het racen zal bevorderen? Kleine kans.
aarsgewei zegt
Dus als ik het goed begrijp hebben de teams zich afgelopen jaar niet verbeterd sinds het begin van het seizoen?
ikschrijfookoverautos zegt
@aarsgewei: Leg me uit hoe je tot die conclusie bent gekomen
aarsgewei zegt
@ikschrijfookoverautos: Alleen als je blijft refereren aan het begin van het seizoen 2017 kan je de tijd erbij optellen dus dan zou het kloppen, maar neem aan dat de beste man bedoeld dat je het per circuit bekijkt aangezien dat de enige relevante vergelijking is. Neem voor het gemak maar even aan dat hij niet bedoeld dat Abu Dhabi 2018 2 a 2,5 seconde sneller is dan Australie 2017….
ikschrijfookoverautos zegt
@aarsgewei: Ik begrijp je punt. Volgens Mario zullen ze aan het begin 1 seconde sneller zijn, maar worden ze door de ontwikkeling door het seizoen. Dit is inderdaad vrij verwarrend, omdat ze in 2017 wel degelijk harder zijn gaan rijden. Ik denk echter dat hij factoren als nieuwe banden compounds e.d. er nog bij optelt, waardoor ze (in theorie) twee seconden sneller zullen zijn aan het einde van het seizoen.
Neem bijvoorbeeld Red Bull. Waar ze aan het begin vrijwel nergens te bekennen waren, wonnen ze uiteindelijk nog twee races op eigen kracht. (Ricciardo’s overwinning kunnen we dat niet per se noemen) Ontwikkeling loopt voor iedereen dus niet altijd even hard. Hoe dan ook is het nattevingerwerk hoor, dat geef ik je wel.
aarsgewei zegt
@ikschrijfookoverautos: Dat is nou net mijn punt, in 2017 zijn ze ook harder gaan rijden gedurende het seizoen. Dus of hij bedoeld dat ze volgend jaar sneller gaan ontwikkelen dan dit jaar (wat hij duidelijk niet bedoeld) of het klopt niet.
piquet1986 zegt
Geen gridgirls, halo’s, belabberde aero en gridstraffen. Al zijn ze 10 sec. per ronde sneller, je wint er niks mee.
viezefreddyw zegt
De snelheid boeit me eigenlijk niet zo veel. De spanning juist wel. En laat dat nou net achteruit gaan.
Gulli zegt
@viezefreddyw: precies, aangezien voornamelijk de topteams de snelheidswinst wel zullen halen worden de verschillen alleen maar groter
mashell zegt
@gulli: ehh maar dat is nou net wat maakt ze een topteam maakt. Dat ze het beste zijn in het ontwikkelen van de wagens.
trustmeiamanengineer zegt
@viezefreddyw: Precies. Verstappen zei het nog in het filpmje van de terugblik op het seizoen, hij heeft dit jaar maar 1 mooie move gemaakt (op Kimi). De rest ging puur op snelheid op ’t rechte stuk ofzo..
fastshifter zegt
Mooi, dan scheelt dat weer 2 minuten van mijn zondag ;-). Verder schieten we hier niets mee op natuurlijk. Het moet SPANNENDER worden. Het goede oude slipstreamen moet weer terugkomen!
ma90ho zegt
Woowie. Sneller. Maar met minder inhaalacties en spektakel op de baan wordt hiermee de F1 in mijn ogen niet verbeterd
Edge zegt
Toen men in 2015 de huidige regelgeving voorlegde stelde men een tijdwinst van gemiddeld 5 tot 6 seconden per rondje. Zoals in het artikel ook al staat werd dat in de meeste gevallen ook gehaald. In hoeverre zijn dat dan valse beloftes?
En wat die Halo betreft, ik blijf het een lachertje vinden. Enerzijds biedt het bescherming, maar anderzijds is het tijdslimiet voor de uitstaptest juist verhoogd. Zeker als de auto in brand staat telt elke seconde, en is het dus onbegrijpelijk dat de FIA het prima vindt dat de coureurs er door toedoen van de Halo langer over doen om uit te stappen.
connielingus zegt
Lekker belangrijk. Liever 30 decibel meer.
koeckenbacker zegt
Pirelli tijdens 10tallen klapbanden: het ligt niet aan ons!
Pirelli met hun eindeloze bandencompounds, waarvan de helft niet geschikt is om mee te racen.
Pirelli, ga nou eens fatsoenlijke racecompounds maken, in plaats van alleen maar te roeptoeteren.