Zwaar nieuws voor iedereen die meedoet aan de BOSS GP series. Pirelli heeft na het debacle van Melbourne 1.800 F1 banden over. Ze gaan echter nooit gebruikt worden waarvoor ze bedoeld zijn.
The gift that keeps on giving
Engelstaligen hebben het weleens over the gift that keeps on giving, maar voor het Coronavirus geldt het tegenovergestelde. Het slechte nieuws blijft maar komen, van majeure issues tot klein leed. In de laatste categorie -nou ja, noem het maar zo- komt vandaag wederom een sneu verhaal vanaf het circuit. Ruim 1.800 Pirelli F1 banden die in Melbourne klaarlagen om weggegumd te worden, moeten namelijk onverrichterzake de shredder in. Dit vanwege een combinatie van veiligheidsoverwegingen en logistieke ‘uitdagingen’.
Melbourne
Zoals iedereen inmiddels weet ging de F1 race in Melbourne immers niet door. Het zal niemand verbazen dat alle banden voor het weekend ook al klaar lagen. Wat velen zich waarschijnlijk niet realiseren, is dat deze banden nu afgeschreven worden. De reden hiervoor is dat de teams verantwoordelijk zijn voor vervoer van velgen van en naar circuit bij races buiten Europa. Pirelli neemt dan de banden mee en monteert deze. Na montage wil Pirelli de banden echter niet meer verwijderen en hergebruiken, ook niet als de band ongebruikt is. Daarbij zou namelijk flink wat kracht op de band gezet moeten worden. Dat zorgt dan weer voor potentiële beschadigingen die zich kunnen wreken op het rechte stuk richting de eerste chicane in Monza. Dat risico loopt Pirelli liever niet.
Verbrand rubber
Bij races in Europa kunnen de banden op velg vervoerd worden naar een andere race. Doch bij de race in Australië is dat geen optie. Dus worden de banden nu geplet en verscheept naar -jawel- een cementfabriek in Engeland. Aldaar aangekomen dienen ze als energiebron middels het stoken van een fikkie. Uiteraard gebeurt dat bij een hoge temperatuur. Daardoor belast Pirelli het milieu net wat minder dan je lokale boer die wat oude tractorbanden in de hens zet. Desalniettemin is het natuurlijk een sterk staaltje verspilling. En wellicht wordt het nog erger: in Bahrein en in Vietnam liggen nu al containers met nog eens twee keer ruim 1.800 banden. Het voordeel is dat die nog niet op velg gemonteerd zijn en in principe nog wel even bewaard kunnen worden.
De toekomst
Pirelli’s Mario Isola realiseert zich dat dit type verspilling niet zo lekker ligt dezer dagen. Hoewel dit nu een extreme situatie is, worden er meestal sowieso al 560 regenbanden per overzees weekend weggegooid als het niet regent. Hij claimt dan ook dat het merk tracht een betere oplossing te zoeken:
In de toekomst krijgen we een vaste toeleverancier voor velgen. We zullen dan proberen een manier te vinden om banden af te monteren op een veilige manier. Maar we kunnen daarbij geen risico’s nemen.
Mario Isola, Motorsport honcho van Pirelli
Waarvan akte.
hallobanaan zegt
Maar wat zouden ze dan doen met de banden als ze wel gebruikt zouden zijn? Juist ja…….
blackmilo zegt
@hallobanaan: dit plakt zo hard, van deze gedachte kom ik even niet af
Kvgorp zegt
Verkoop ze lokaal via de plaatselijke importeur. Als souveniertje voor de fans.
tjorque zegt
Setje van vier graag…
Nu nog even een adaptersettje scoren om van vijf wielbouten naar een moer te gaan.
Dan kan ik de Octavia wat over een circuit gaan rossen. Ik heb gehoord dat er toch wat circuit tijd vrij gekomen is (door vier russen, stel je voor dat het er vijf waren).
emping zegt
@kvgorp: verkopen, gewoon weggeven. Dan zijn ze zo opgehaald.
arhanso zegt
So true! Zonde! Ze kunnen echt wel geld verdienen aan deze banden maar ook banden die gebruikt. Zet er de handtekening op van de coureur, doe 50% naar een goed doel. Die banden zijn zo verkocht.
allesmetturbo zegt
Hoeveel J zijn de velgen en wat is de ET waarde? Wellicht kan ik er nog iets mee
michaelb zegt
1800 banden?! Ben ik de enige die dat niet een beetje veel vind? Met 300 banden had je het toch ook ruim gered?
b088y zegt
@michaelb: hoe dan? Er zijn 3 type banden (5 compounds) en 2 winterbanden. Stel dat je voor elk type band maar 1 setje per auto hebt, dan zit je al op 560.
b088y zegt
@b088y: winterbanden moet regenbanden zijn :-p
dutchneon zegt
kappen dus met al die verschillende compounds…..
van de besparing van die regenbanden alleen al kunnen we gewoon weer harder rijden!
en Den Haag kennende hebben ze de 130 borden niet bewaard, dus laten we meteen 150km/h border drukken ;)
mashell zegt
@dutchneon: binnenkort bij de domeinen 5000 130 borden, leuk voor de studentenkamer, de mancave of gewoon als bijzettafeltje.
Groninger zegt
@mashell: 130 borden met daar onder een F1 band. Ik zie handel.
vroaaaaaaaaaar zegt
@b088y: maar Pirelli neemt maar 3 compounds mee per race, dus inclusief regenbanden zijn dat dan 5 types per race. Voor iedere race heeft een wagen beschikking over 13 sets droge banden, 4 sets intermediates en 3 sets regenbanden. Met 20 wagens in het veld is dat dus 400 setjes, ofwel 1600 banden. Interessanter in dit geval is de vraag hoeveel er al op de velgen zaten, want die gaan in de shredder. Lijkt me stug dat alle banden al op een velg zaten.
dirkv zegt
@michaelb: met 300 banden heb je nog geen 4 setjes banden per auto.
Dat is een beetje weinig voor een weekeindje racen.
tampie zegt
@michaelb: Elke coureur krijgt 13 setjes banden per weekend. Dat is dus 52 banden, maal 20 zijn het 1040 banden. Voor intermediates krijg je er 4, wat dus 320 stuks is. Rest zijn de full wets en er zal nog wat reserve intermediates zijn als het het hele weekend regent.
FieRo zegt
Fake news.
#therealdonaldtrump
mp014 zegt
Geeft maar weer aan welk een geld verkwisting dit hele circus is. Ik krijg waarschijnlijk een karrevracht kritiek over me heen maar kom op zeg, 1800 banden….. paar honderd euro het stuk? Half miljoen…?
dutchneon zegt
ja en dan zeuren de meesten dat ik maar 35.000km doe met een setje achterbanden onder de model-s…..
dirkv zegt
@dutchneon: waarom zeuren mensen daar over?
Zijn toch jou banden onder jou auto.
mar10us zegt
@dirkv: leasemaatschappij?
flutterby zegt
@dirkv: Als Tesla rijden mag je enkel achter vrachtwagens rijden, want anders ben je hypocriet.
jeroenm83 zegt
Nee hoor, ik toeter vrolijk even naar je als ik langs kom op de linkerbaan!
flutterby zegt
@jeroenm83: geen Tesla wave met twee handen? Neppert!
VeniVidiVici zegt
@mp014: Net als bij voetbal… allemaal voor het publiekelijke vermaak! Maar al dat vermaak is met dat Corona voorlopig totaal afgelopen! #vermaakjezelfmaar
timh zegt
@mp014: eens hoor
tjorque zegt
Ik dacht iets in de grote orde van 5.000€ per set was…
pindakoning zegt
Wellicht hypocriet of weet ik veel wat, maar toch schrik ik van deze aantallen. Er worden dus sowieso iedere keer banden weggeflikkerd, als het niet regent de regenbanden en als het niet droog blijft de ‘gewone’ banden…
marinepower zegt
Ze kunnen net zo goed ieder twee setjes geven. Eén om te oefenen, kwalificeren en te starten, en het tweede setje om al naar gelang ergens tijdens de race te wisselen. Heb je minder dan 10% nodig
sudbina zegt
Ideetje: gewoon met velg en al verschepen?
flutterby zegt
@sudbina: dat lijkt mij niet meer ruimte innemen dan enkel de band..
towi1989 zegt
Hu… het lijkt me heel sterk dat ze die banden plat drukken voor transport. Bijkomend gewicht en kosten voor al die velgen lijkt me aannemelijker.
sportevo zegt
@towi1989: die velgen zijn niet heel erg zwaar. Dus dat zal wel meevallen. Maar elk team zou dan extra sets velgen moeten hebben want de banden in Australië zouden nooit op tijd in Bahrein kunnen zijn los gezien van de andere compounds die daar gebruikt worden.
alassad zegt
@sudbina: zit daar explosiegevaar aan misschien?
Arnoud zegt
Gaat dit in elke raceklasse zo? Want dan vind ik dat er wel wat afgeschaft mogen worden.
vespinie zegt
Daarnaast moeten f1 banden ook klimaat geregeld omgeving verscheept worden . De ongebruikte sets hebben teveel temperatuursschommelingen gehad om opnieuw gebruikt te kunnen worden. Wist ik tot tijd terug ook niet. Gelukkig Wist Kees van der grind mij dat ooit uit te leggen.
Ps prima podcast ook trouwens van hem en Alard. Snap serieus niet hoe mensen kunnen kijken naar dat f1 café op ziggo.
toniominestrone zegt
@vespinie: wedden dat Cees terug keek op zijn samenwerking met M. Schumacher.
vespinie zegt
Haha snap je punt. Maar dat gezegd hebbende…. .
Nee maar Kees weet nog steeds prima wat er speelt en ze hebben een goede balans tussen wat wel en niet te hoeven uitleggen aan de kijker/luisteraar.
Bij Ziggo is het nodig alle “nieuwe ” verstappen glorie kijkers te vertellen wie Schumacher is en waar een gele vlag ook al weer voor staat. De kwalificatie uitzend i ng is nog wel te haggelen. Maar die onzin er om heen sla ik lekker over.
SpeedGeek zegt
@vespinie: omdat Renger en bij zat. Voor de rest meer dan volledig met je eens ;)
flyerbunch zegt
Kunnen ze ze beter verkopen als memorabilia of F1 koffietafels hehe..
turbotoll zegt
Er is ook slechts een beperkte window tussen productie en gebruik doordat de rubbereigenschappen veranderen door uitdampen etc. Samen met het “doordraaien” van die ongebruikte regenbanden en het gesleep over de wereld met al dat rubber niet bepaald aspect van deze sport dat makkelijk groen te wassen is als je er kritisch naar kijkt.
rikus zegt
Maar.. Wat kost zo’n band? Ik vind ze niet op de site van kwik fit.
potver7 zegt
Ik vraag me toch serieus af waarom die banden niet gewoon gerecycled worden, in plaats van de hens erin. En als het toch niet anders kan, waarom dan helemaal aan het andere eind van de wereld; kan me niet voorstellen dat er in Australië niet ergens een bedrijf zit met een verbrandingsoven…
pomoek zegt
Ok, met dat verduurzamen van de F1 schiet het niet op. Idee voor de Fia: laat Pirelli banden maken die wel van de velg kunnen worden gehaald en wel de wereld kunnen worden over gesleept. Scheelt een hoop in uitstoot. Dit is bizar.
bennyvw zegt
Wat maakt het uit of je ze opstookt in een oven of opgumt op het circuit, beide erg nutteloos..