![Vettel op Spa](https://static.autoblog.nl/images/wp2015/Vettel-Prelli-001.jpg)
Bovenstaande is – vrij vertaald – de conclusie van bandenleverancier Pirelli na een onderzoek, uitgevoerd door Pirelli, naar aanleiding van de bandenproblemen op Spa-Francorchamps tijdens de afgelopen Grand Prix.
In de training kreeg Nico Rosberg te maken met een klapband, en ook tijdens de race ging de band van Sebastian Vettel (op P3) op hoge snelheid aan flarden. Hoewel Vettel al erg lang op dezelfde set reed uitte hij na de race toch flinke kritiek op Pirelli, want met een deugdelijke band had dit niet mogen gebeuren, aldus Seb.
Pirelli heeft inmiddels zijn bandenanalyse afgerond, en komt tot 2 conclusies:
1) Er lag vreselijk veel rommel op de baan
Pirelli vond na bestudering van banden 63 sneetjes in het rubber, terwijl het gemiddelde per evenement op 1,2 sneetjes ligt. Als oorzaak wijst het een grote hoeveelheid rommel/brokstukken op het circuit aan:
Throughout the Spa weekend (including practice, qualifying and the race) cuts caused by debris were found on the tyres of other drivers, which damaged the construction but did not cause any failures. All this indicates an anomalous amount of detritus on the track in Spa [..].
2) Er is structureel niets mis met de banden
Microscopic analysis, carried out on a large number of the tyres after the second free practice session, showed no signs of fatigue or integrity issues. The same result was confirmed for the tyres used during the race, which were cross-sectioned and analysed in Milan. Some of the tyres used in the race were subjected to a further laboratory fatigue test, passing all the assessments conclusively and confirming that there was no structural degradation or problem on-track.
Since the start of 2015, 13,748 slick tyres have been used: including on especially severe tracks like Sepang, Barcelona and Silverstone. No problems have ever been discovered, underlining the fundamental solidity of the product.
Een derde, onuitgesproken, conclusie is dat Vettel dus te lang op dezelfde set heeft gereden. Niet heel verrassend dat Pirelli zichzelf probeert te zuiveren van elke blaam, maar volgens de bandenleverancier kan iedereen met een gerust hart voluit gaan op Monza dit weekend (waar snelheden van 360 km/u gehaald worden). Nou ja, mits ze maar op tijd hun banden wisselen.
Typisch me dunkt. Zou ik ook doen, imagoschade enzo …
Ben benieuwd heb de opname al gepland op de Duitse rtl
Belgisch wegdek dus gewoon
Het is maar goed ook dat ze die derde conclusie niet uitspreken, want ze hebben eerder gewoon aangegeven dat 40 rondjes op zo’n setje de limiet is. Als ze dan durven te stellen dat Vettel te lang doorgereden heeft met zijn (als ik me niet vergis) 23 rondjes op dat setje, spreken ze zichzelf gewoon tegen.
@Edge: Hmmm, volgens mij Pirelli dat 20 rondjes de (uiterste) limiet was …
@dawwg: Dat was waarschijnlijk voor de zachtere band. Check dit artikel anders even, daar staat de directe quote van Pirelli-chef Paul Hembery waarin hij die 40 rondjes noemt; http://www.jamesallenonf1.com/2015/08/sebastian-vettel-slams-pirelli-after-dramatic-belgian-grand-prix-tyre-failure/
@Edge:
Pirelli geeft geen maximum op, Pirelli geeft alleen een advies.
Raar hoe dit gerucht maar hardnekkig over het web blijft spoken.
@thejerk: Dan nog, of het nou een advies of een keiharde limiet is maakt niet uit. Als de baas Pirelli zegt dat zo’n band 40 rondjes aankan, moet je daar als team gewoon uit van kunnen gaan. Natuurlijk kan dat in werkelijkheid iets afwijken door de lokale omstandigheden. In een literpak melk kan immers ook 1010ml of 990ml zitten, maar 30% is wel erg veel, zelfs als het een advies betreft.
@Edge:
Blijft het feit dat je het Pirelli niet kwalijk kan nemen als er een berg carbon zooi op de baan ligt of rijders hun band aan de binnenkant van de curbs hangen.
Daar gaan banden van stuk en dat risico nemen de rijders bewust.
Vettel heeft in deze gegokt en verloren.
Oh, ik ben hier één van de weinige Vettel fans.
@thejerk: Dat klopt helemaal, dat was mijn punt ook niet. Ik gaf enkel aan dat ik het absurd vind dat Pirelli eerst roept dat je 40 rondjes op die band kan rijden en daarna zegt dat 28 teveel is. Het wordt ook maar weer versterkt door het statement dat de FIA zojuist heeft verspreid naar aanleiding van Pirelli’s bevindingen. In de paragraaf over Vettel’s band staat dat er nog 30% profiel op Vettel’s band zat. Vettel had dus 70% van zijn band verbruikt in rondje 28. Met die resterende 30% profiel zou je dus uitkomen op, je raadt het al, 40. Pirelli had gewoon moeten zeggen dat ze de resultaten van het onderzoek zouden afwachten in plaats van meteen roepen dat Vettel te lang heeft doorgereden.
360 km per uur op monza? Denk niet dat huidige F1 wagens dat halen??
@kampioentje: Vorig jaar was de hoogste topsnelheid volgens mij net boven de 360 km/h door een Red Bull en verwacht word dat het dit jaar nog een tikje omhoog gaat!
@kampioentje: Even alles na gezocht, 362.1 km/u was Daniel Riciardo zijn snelheid vorig jaar (snelste ook van het gehele seizoen), wel met een slipstream, maar toch! Het is dus mogelijk, dus stop maar met bashen dat F1 langzaam is! ;)
@kampioentje: ik denk het wel. 380 zelfs.
@clarkson: die staat op naam van BMW tijdens vrije training. Volgens mij was het Montoya maar weet ik niet zeker meer.
@bassx: dat was Antonio Pizzonia
@bmwpowerm5: Thanks, ik durfde het ook al niet met zekerheid te zeggen.
@bmwpowerm5: Die ging 369.9 km/u in 2004 en een jaar later ging Juan Pablo Montoya in de McLaren 372,6 km/u, wat nog altijd de topsnelheid is in een F1 Grand Prix.
Ik weet niet hoe het met vrije-trainingen zit, ik heb in ieder geval nooit gehoord dat met de 380 heeft bereikt, dus lijkt mij sterk?
@atteh:
Ze zijn zelfs nog harder gegaan maar dat is nooit officieel geregistreerd.
Ik vond deze quote uit 2006, Honda probeerde een officieel snelheidsrecord te zetten op Bonneville.
Van Der Merwe klokte vorig jaar tijdens een oefening voor de Bonneville 400 op een Californisch vliegveld nog een snelheid van maar liefst 415 kilometer per uur, maar die snelheid werd toen niet officieel gemeten. Naast het neerzetten van een officieel snelheidsrecord voor een F1-auto, brak Honda in Bonneville het snelheidsrecord voor voertuigen in de zogenoemde A2-8 klasse en het record over de vliegende kilometer.
Je moet het maar willen, een sponsorship die negatieve publiciteit oplevert
@W115: Pirelli is gevraagd om banden te leveren die met opzet zoveel slijtage hebben dat er dus pitstops nodig zijn. In mijn ogen moet je dan als fabrikant hard wegrennen want dat zijn niet bepaald features die je wil promoten naar de consument toe.
@w115: Bernie wil niet over op Michelin omdat Michelin graag banden levert op 18″ velgen en betere betrouwbaarheid. Het antwoord van Bernie was duidelijk. Pirelli doet precies wat Bernie zegt en maakt banden die een twee-stopper eisen. Michelin wil en kan (kijk maar naar LeMans) een band maken die eigenlijk de gehele race goed blijft. Volgens Bernie is mede door de band die op verzoek is gemaakt de sport spannender geworden en zou de oude vertrouwde Michelin de sport kapot maken.
@bassx: als bernie tanken weer toestaat heb je ook een 2 stopper of 3 stopper. En verse banden zijn meestal wel fijner. Op de eerste 2 ronde na natuurlijk.
Of alle Belgen sloddervossen zijn zou ik niet durven beweren, dat alle Walen viespeuken/taddeken/sloddervossen zijn durf ik dan wel te beweren.
Ik denk dat Pirelli hier opzich wel een punt heeft.
Italianen en kwaliteit gaan niet samen
@toniominestrone: Verdiep je eens in de fashion- en meubelindustrie. ;-)