Dit vinden we goed.
Door de enorme impact die de toenemende interesse in groene, elektrische auto’s heeft gehad op het autolandschap, zien we allerlei nieuwe merken als onkruid uit de grond schieten. Waar het overgrote deel bestaat uit luchtkastelen, zijn er ook absoluut een aantal serieuze spelers. Afgezien van de nieuwe garde zijn er ook een fatsoenlijk aantal oude bedrijven die in dit nieuwe tijdperk hun graantje willen pikken. Pininfarina behoort absoluut tot de laatste categorie.
Met zijn Battista, een volledig elektrische hypercar met 1.900 pk, laat het zien serieuze ambities te hebben. Pininfarina heeft de auto de afgelopen maanden meermaals in stukken aan onze laten zien, maar vanavond trekt het eindelijk de doeken van deze waanzinnige bolide.
Puur afgaande op het uiterlijk heeft de Battista bijzonder veel weg van de Ferrari 488 Pista. Met name door de grote inkeping in de neus van de auto, evenals de flanken van de EV, kunnen we een vergelijking eigenlijk niet uit de weg gaan. Niet overeen komt het aantal exemplaren dat Pininfarina zal maken: de Italianen zullen in totaal slechts 150 exemplaren op de markt brengen, naar verluidt voor een euro of 2 miljoen per stuk.
Door de specificaties van de Battista kunnen we overigens ook een vergelijking met de indrukwekkende Rimac C_Two niet achterwege laten. Het is echter vreemd om de auto’s directe concurrenten van elkaar te noemen, aangezien het Kroatische bedrijf de aandrijflijn, de batterijen en het chassis hebben aangeleverd. Zodoende is het in feite een Rimac, maar dan met een schitterende door Pininfarina ontworpen jas. De Battista kan zich prima meten met de Rimac, want hij produceert zoals gezegd 1.900 pk en liefst 2.300 Nm. Als gevolg kan de auto in minder dan twee seconden naar de 100 km/u schieten. Binnen twaalf seconden zit hij, vanuit stilstand, alweer aan de 300 km/u. Zijn actieradius bedraagt 450 kilometer.
goodfellar1 zegt
Beetje druk maar best lekker. Zou gaaf zijn als de ‘neus’ ook al spoiler gebruikt kon worden bij het remmen. Het uiterlijk ervan verleend zich er naar.
w0o0dy zegt
Ik krijg opeens het gevoel als toen ik een tiener was en voor het eerst een mooie meid naakt zag… Those curves! Me like!!!!!
thereisnosubstitute4cubicinches zegt
@w0o0dy: dat is zeker lang geleden ?
w0o0dy zegt
@thereisnosubstitute4cubicinches: ja behoorlijk maar ik heb een prima geheugen ?
sanderp zegt
Ongeveer wat er gebeurt als Ferrari en McLaren een kindje zouden maken, me likey!
maarteno zegt
@sanderp: ja precies, vond het schuin van achteren inderdaad ook wel wat 720 hebben.
fmgarcia zegt
Joehoe eindelijk een echt mooie hypercar! Ik ga alvast sparen.
fmgarcia zegt
@fmgarcia: EV hyper*
MaartenD zegt
Lijkt wel heel erg veel op een Ferrari wat natuurlijk niet gek is voor een Pininfarina
str8six zegt
Sexy zeg!
bitd zegt
Straks max 180km/u, blub
ghost zegt
Ik ben alweer afgehaakt bij het stukje waar ze zeggen; volledig elektrisch..
alfablog zegt
@ghost: denk juist het tegenovergestelde. Hadden ze er een V8/V12 in gehangen, had ik gedacht, daar hebben we Pagani, Ferrari enz al voor. Dit is denk ik de enige weg met een kansje.
ghost zegt
@alfablog: ws heb je gelijk. Triest maar waar..
lithiumion zegt
@ghost: to the combustion engine: you served us well, your services are no longer required
aquila2003 zegt
@ghost: 1
yipikaye zegt
Ik wacht nog even op de 3.800 pk met 5.000 Nm.
Dan ga je tenminste binnen 1 sec. naar de 100 k/h.
ghost zegt
@yipikaye: los van je troll, stel het zou te halen zijn, houden je organen het dan nog wel?
kevdutchie zegt
@ghost: zie topfuel dragsters. Maar enige training gaat daar wel aan vooraf.
ghost zegt
@kevdutchie: ja oke, maar zoals je zelf al zegt, dat doe je denk ik niet ongetraind, dan breekt je nek in het ergste geval als een knakworst.
RiKe zegt
En daar is de volgende nutteloze EV die een enkeling kan betalen
stfu zegt
@rike: en wat zijn die nutteloze V12’s dan?
notsobig zegt
@rike: En toch zijn dit soort EV’s nodig voor de acceptatie van EV’s. Zag je ook met hybride, het werd pas geaccepteerd toen er gezien werd dat het niet alleen saai hoeft te zijn…
dare2think zegt
Puur naar de getallen gekeken: als iedereen die voor dit soort elektrische luchtkastelen in de markt is, er ook een zou kopen, dan zouden er geen kopers meer overblijven voor de gevestigde garde supercars (Ferrari, Lamborghini etc).
wahltiroler zegt
mmm ietsje sneller dan een Zoe..
Véél leuker ook ?
shalomleon zegt
@wahltiroler: meteen zoe kun je passagiers meenemen
JamesBond007 zegt
Mooie McLaren!
dray zegt
Potente paneermeel.
lavoro zegt
Ciao Ferrari, koop dit design eens van je hofleverancier, gooi er een mooi blokkie in en klaar is enzo. Cordiali saluti!
niex zegt
Binnen 2 sec naar de 100. Voor de moderne mens die niet kan autorijden in de kou zonder winterband, abs en asr. Gelukkig rijdt zon ding dus bijna autonoom en kan de eigenaar zich middels launch control het baasje voelen. Ik zal oud zijn, maar ik ben wat blij dat ik jong was toen we nog straatraces deden in de haven van Rotjeknor waarbij je koppelingbeheersing alsook schakelkunst het verschil kon maken.
singer911 zegt
@niex: Ja.
e36m3gt zegt
Die witte op foto 2 is net een Ferrari?
Gulli zegt
@e36m3gt: je bent zelf net een Ferrari
allesmetturbo zegt
Best mooi apparaat
Dutchdriftking zegt
De spec´s zijn idioot, en met Pininfarina als fabrikant geloof ik ook wel dat het goed in elkaar zit. Maar de combinatie van Ferrari 488 en Honda NSX looks vind ik persoonlijk niet heel erg geslaagd.
mats106rallye zegt
Practige wagen zeg!! Maar wat voor een motor ligt er in? Ohnee elektro shit laat maar zitten dab
s7emilio zegt
Tering, 2 seconden naar de 100 en 12 seconden naar de 300. Ik zou ervoor betalen om dat een x te mogen ervaren.