Pininfarina lijkt eindelijk door te hebben dat er actie nodig is en zal op de 2008 Autoshow van Genève een nieuwe conceptcar onthullen. De auto krijgt de naam “Sintesi” en is ontworpen door de Pininfarina Design Department, onder leiding van de Belgische Lowie Vermeersch (33)!
Lowie is een Design Director bij Pininfarina en heeft inmiddels zo’n 10 jaar ervaring binnen het bedrijf. Hij werd geassisteerd door chief designers Jason Castriota, Giovanni Piccardo, Goran Popovic en Giuseppe Randazzo.
Het is drie jaar geleden dat Pininfarina voor het laatst een prototype toonde, dat was de Maserati Birdcage (zie afbeelding). Andrea Pininfarina, bestuursvoorzitter em CEO van Pininfarina S.p.A. liet weten: “Three years ago we unveiled Birdcage 75th, our last prototype. Together with our new concept Sintesi we would like to anticipate new car design trends.”
Lowie Vermeersch: “This concept car is the synthesis of our values, of the love for our work and our passion for innovation, of beauty driven by functionality, of sportiness and elegance. However, Sintesi isn’t only the expression of Pininfarina design; it also embraces innovative technologies that allow us to explore new typologies of mobility, active safety and packaging solutions.”
PS: An on-line teaser campaign will accompany Sintesi from January to the Geneva Motor Show. Here we go again…
Joris Zoon zegt
luie donders daarzo.
Maar wel goed dat ze met wat nieuws komen.
Rick dos zegt
Echt doodzonde dat de birdcage niet de MC12 was geworden.
Pannekoek zegt
De auto krijgt de naam “Sintesi” en is ontworpen door de Pininfarina Design Department, onder leiding van de Belgische Lowie Vermeersch (33)!
Hoow.. Als dat maar goed gaat.. :|
vla zegt
oh die Birdcage is toch een fantastische auto!
ik zie hem zo graag dat ik de moeite zal doen om de naam schuin en vet te schrijven
Maserati Birdcage Concept by Pininfarina
:P
emir zegt
ik weet niet hoe het met jullie ziet maar dit ontwerp heeft veel weg van de Audi Avus…lijkt mij…hoe denken jullie erover??
http://www.arabalarim.org/data/media/147/Audi_Avus3.jpg
vla zegt
@ Pannekoek
:x ;)
@ emir
die doet me meer denken aan de Veyron, met de lichten voor en de plaats van de cabine
Pannekoek zegt
LOL @ De vleaminck.. :D
smeck zegt
damn:shock:
me like…me like a lot!
SimonMc zegt
@pannekoek: ik denk dat ge niet beseft dat alle hedendaagse lamborghini’s door een Belg zijn ontworpen…
Ook de continental Gt is bv door een Belg ontworpen.
Nog commentaar?
Pannekoek zegt
Lamborghini’s vindt ik niet mooi.. ;)
De GT dan weer wel..
Carabo zegt
Hij mag dan wel belg zijn, hij heeft wel in Delft het vak van Industrieel Ontwerpen geleerd ;)
Ben benieuwd!
Bas zegt
Normaal gesproken pis ik ook op alles azijn…..
Dit keer heb ik echter maar 1 woord over voor deze auto:
WAUW!!!!!
:P
Pieter-Jan zegt
@SimonMC: voeg daarbij nog de Lotus Elise/Exige MKII
Voor een land zonder noemenswaardige autocultuur, of autovriendelijke politiek, komen er wel disproportioneel veel designers uit België. Misschien is die isolatie hun creatief geheim.
W!d zegt
pff.. weer een online teaser? Niet echt orgineel meer :S
Michiel_vd_Brink zegt
Lowie is in Delft afgestudeerd met een 12.
Geen 10 dus, maar een 12 (!!)
http://www.delta.tudelft.nl/archief/j30/11354
JH zegt
De afstudeeropdracht-presentatie van Lowie was een van de beste (zo niet DE)die ik in Delft gezien heb; het product was niet echt super kwa exterieur design (interieur was wel weer heel erg goed) maar de gedachte daarachter was zeer interessant. Wat ik een erg goed concept van Lowie vond was de Pininfarina Nido die kwa technisch concept zeer innovatief is (een “ei” op wielen)
Michiel_vd_Brink zegt
De Nido:
Thijs zegt
Future Cars op Discovery ging ook over de Nido. Ik wist niet dat deze door onze zuiderbuur was ontworpen. Toch een leuk detail.
En over die Birdcage, ik snap inderdaad niet waarom dit nooit uitgebracht is. Op een paar miniscule details op de achterkant kan ik me niet geen mooiere auto voorstellen.
Turbopaultje zegt
Interessant idee van energieabsorptie. De matige uitvoering ervan staat hiermee in schril in contrast.
Schijnbaar eerder een conceptioneel denker dan pure designer……
Michiel_vd_Brink zegt
@ Thijs: dergelijk extreme conceptcars moet je niet al te serieus nemen.
In deze vorm zal de Birdcage nooit de weg op kunnen en als je hem doorontwikkeld naar een straatmodel, dan blijft er van het oorspronkelijke idee weinig meer over.
Veel mensen zijn ook nog steeds lyrisch over de Modulo van Pininfarina, terwijl iedereen weet dat het model niet eens fatsoenlijk kan sturen.
Het enige wat van de Birdcage is overgebleven zijn de velgen die we nu op de GranTurismo zien.
Daniel zegt
Deze auto staat gewoon bij iemand op het pad in Monaco.
http://www.supercarfrance.com/MC-104-2.htm
bramwillemse zegt
@Rick Dos, Thijs & Michiel:
Toch is ie een keer gespot :P
http://spots.autogespot.com/viewimages.php?id=c214748364829102007221938
Thijs zegt
@Michiel,
Dat is natuurlijk waar, maar de Birdcage heeft wel al gereden. Natuurlijk is het een onmogelijk ding voor dagelijks gebruik, maar als track auto, zoals de MC12 origineel zou toch misschien gekunt hebben. Of met aanpassingen voor de openbare weg. gemaakt kunnen worden.
Maar goed gelukkig vind ik de GrandTurismo ook een van de mooiste auto’s van dit moment, dus not all is lost.
Ik vind het opzich gewoon jammer dat de radicale ontwerpen altijd zo bijwerkt worden. We krijgen iedere keer redelijk hetzelfde soort auto, bollinkje meer of minder. De Countach was een van de laaste auto’s (die ik zo snel kan bedenken) die iets totaal anders was dan wat er al rondreed. Nu is de Birdcage misschien wel weer een heel extreem (onbruikbaar) model, maar het zou wel het begin van een nieuwe stijl kunnen zijn voor auto’s. Maar ik draaf al weer veel te ver door ;)
Thijs zegt
Ah ik zie nu dat ie ook al gespot is. Maar dat zal wel het prototype zijn, want die kon wel gewoon gebruikt worden. Maar hij zal wel niet op kenteken staan. Toch mooi ding om op je basisschool reunie te komen ;)
Jesper zegt
men neme een AUDI Le Mans ‘Silver Arrow’, een AUDI Avus, en een Bugatti Veyron, gooi dit in de blender, giet het over in een overschaal, verwarm de oven voor op 90 graden, en laat het geheel 10 tot 12 minuten bakken.
resultaat; Maserati ‘Pininfarina’ Sintesi
Bolus zegt
Eh… Jesper.
Ik geloof dat je eerst even moet lezen dat de Sintesi een andere auto is/wordt dan op het plaatje staat afgebeeld.
Look before you leap!
user888 zegt
@emir: Vind het meer weghebben van de Peugeot Quasar uit 1984 alweer!
http://www.carstyling.ru/cars.1984_Peugeot_Quasar.html
vincegail zegt
Voor degenen die denken dat bovenstaande afbeelding de Sintesi gaat zijn/is: dat is de Maserati Vogelkooi, aka Birdcage. Van de Sintesi zijn nog geen plaatjes! Beter lezen aub!
Dion zegt
zo heet me aprilia brommer ook ;) maar vet ding hoor :D
Edelhart olivier zegt
Ik ken via mijn vader lowie, hij heeft het gemaakt.
Zijn vader was een bekende kunstenaar, die gave heeft hij geërft van zijn vader.
Job zegt
ik vind hem er best mooi uit zien,
hier staat die onder de naam birdcage
http://spots.autogespot.com/viewimages.php?id=c214748364829102007221938
JH zegt
@autoblogger: “onder leiding van de Belgische Lowie Vermeersch (33)! ”
Is Belgische niet vrouwelijk? ;)
Luc D. zegt
Geen idee waar sommige onder de autobloggers het halen, maar België heeft wel degelijk een rijke affectie met de auto industrie. nergens worden er zoveel geproduceerd per inwoner en nergens anders ter wereld vind je zoveel engineering bedrijven die zich toespitsen op niche markten van de auto industrie.
Niet vergeten dat het onderwijs in Vlaanderen in de pisa onderzoeken altijd mooi aan de top staat. Je hoeft dus echt niet specifiek iemand op te leiden tot ontwerper of tot specifiek automotive engineer. Talent komt vanzelf wel boven drijven.
Maar je moet natuurlijk wel de lat zeer hoog leggen en het mensen niet te makkelijk maken door onnoemelijk veel studierichtingen uit de grond te stampen die toch maar aansluiten bij hun eisen en verwachtingen.
JH zegt
@Luc D. Waarom heeft Vermeersch dan in Nederland gestudeert? Ik begrijp niet dat als de auto industrie zo een belangrijke rol speelt in Belgie er niet meer op in gespeeld wordt door gerichte studies aan te bieden…
BTW Luc D. staat toch niet toevallig voor Luc Donckerwolcke ;)
Citrofiel zegt
Die Lowie heeft het wel gemaakt zeg! :o We kunnen veel van hem verwachten. Hoewel… Hij is ‘slechts’ in dienst van een designbureau, terwijl MvdB een eigen designbureau heeft! ;)
Citrofiel zegt
@ JH; En wat dan? Als Belgische vrouwelijk is…? :?:
Michiel_vd_Brink zegt
Citrofiel schrijft: “Hoewel… Hij is ’slechts’ in dienst van een designbureau, terwijl MvdB een eigen designbureau heeft!”
Dus? Werken in dienstverband of een eigen onderneming runnen zegt toch helemaal niets over de verschillen in kwaliteit van de ontwerpers?
Citrofiel zegt
Nee hoor Michiel, nee hoor. Maar ondertussen weet je wel beter! :P
Maar serieus: Ik bedoelde het maar als geintje hoor, ik ben niet echt zo dom. ;)
RScosworth zegt
Vind hem nogal spacy. Ik koop hem binnekort wel in schaal 1 op 12 dan heb ik een orgineel ogende schoenlepel.
jasper zegt
haha lol ik heb een aprilia bommer en dat model heet ook sintesi
boeloe zegt
waar moet de ruitenwisser?
PW zegt
maserati
rider zegt
pininfarina had die birdcage gewoon onder eigen label op de markt moeten brengen. jammer dat ze dat niet hebben gedaan. (helaas is het bij 1 exemplaar gebleven)
ben benieuwd waar ze nu mee op de proppen komen.
Turbopaultje zegt
Kompleet vergeten te vermelden: Goede zaak dat Pininfarina weer een oude specialiteit oppakt, nl. spectaculaire conceptauto´s bouwen en presenteren.
JH zegt
Ze hadden als package voor de Birdcage de Enzo moeten nemen dan was het leuk geweest ;)
Pieter-Jan zegt
@Luc.D
Daarom dat ik zei “autocultuur”, en niet “industrie”. Je moet toegeven dat de naam “België” geen speciale automobiel connotaties oproept, behalve dat je met een harde ophanging onze snelwegen moet vermijden. Tja, Minerva-Gillet, dat zijn heerlijk obscure weetjes voor de autofanaat met autistische neigingen, maar daar is niets typisch Belgisch aan. Het enige is misschien onze voorliefde voor de zelfontbrander, maar dat ligt geheel aan een (al of niet terrechte) economische factor.