Het Italiaanse designhuis Pininfarina gaat een auto ontwikkelen voor het grootste Iraanse automerk, Iran Khordo. Dat merk verkoopt nog altijd de auto hierboven (Bardo genaamd) nieuw vanuit haar showrooms, overigens.
Één van Iran Khodro’s bestsellers is namelijk nog altijd een eigen versie van de Peugeot 405, een auto die ook door Pininfarina ontworpen is. Maar nu gaat Pininfarina verder. Ze gaan een compleet modulair platform ontwikkelen voor Iran Khodro. Met het ontwikkelen is een bedrag van €70 miljoen euro gemoeid, wat ons overigens niet heel veel lijkt voor een compleet modulair platform. Maar wellicht zijn de eisen aan een platform in Iran wat milder dan in Europa. Eerder wilde Iran Khodro trouwens nog van Turkije leren auto’s te bouwen, maar blijkbaar zijn ze nu naar Italië overgestapt.
Pininfarina gaat drie jaar werken aan het platform, het resultaat moet een platform zijn waarop Iran Khodro minstens vier verschillende auto’s kan gaan ontwikkelen. Één daarvan moet een middenklasser worden, de andere drie voertuigen zijn nog niet uitgewerkt. De eerste auto wordt in 2019 of 2020 verwacht. Pininfarina gaat de complete ontwikkeling op zich nemen, productie zal wel in Iran plaatsvinden maar de auto’s gaan pas na goedkeuring door Pininfarina de fabriek verlaten. Pininfarina zal ook helpen met het stroomlijnen van het productieproces zodra dat eenmaal op gang komt.
Iran Khodro verkoopt op dit moment met name oude troep of make-overs van Peugeots, Dacia’s en nog wat ander low-budget merken. Of Iran Khodro de door Pininfarina ontworpen auto’s ook gaat exporteren naar landen buiten Iran is onduidelijk. Vooralsnog gebeurde dat zelden tot nooit, maar wellicht dat een moderner platform ook nieuwe deuren opent voor het merk.
Edge zegt
Hoe gaan ze de wagens noemen Piraninfarina?
ferrari94tr zegt
@edge: Tiranfarina? Nieuwe bedrijfswagen van de locale shariapolitie.
lekbak zegt
Dat zal nog een flinke uitdaging worden. Niet alleen om voor dat bedrag een goed platform te ontwikkelen maar ook om een beter product dan de 405 te maken.
mrweird zegt
De auto op de foto is trouwens beter bekend als Paykan, wat een Iranese Hillman Hunter is. Meest maffe auto is daar de Peugeot ROA die ooit gebouwd is, carrosserie van de peugeot 405 en onderstel Paykan. Zie er uit als een Peugeot 405 met achterwiel aandrijving en bladveren achter..
marinepower zegt
@mrweird: achterwiel aandrijving, altijd +1.
romeoalfa zegt
Persianfarina
laraki zegt
Met opheffen van sancties. Kunnen de iraniers nu serieuze stappen zetten. Geld en infrastructuur is er. Nu nog expertise.
thenotorious zegt
Ben benieuwd naar het resultaat, destijds vond ik de Samand LX (natuurlijk ook gebasseerd op de 405) er prima uit zien, ook al is die wel aan vernieuwing toe. Reed ook wel ”prima” enige waar ik me bijzonder erg aan stoorde is dat er altijd een stemmetje je goedendag wenste als je de auto aan en uit zette…
kniesoor zegt
Zou me niet verbazen als Pininfarina voor die 70 miljoen slechts een al bestaand platform gaat modificeren om aan de specifieke wensen van Iran Khodro te voldoen.
pomoek zegt
Leuk om te raden waar de lokale auto’s oorspronkelijk op zijn gebasseerd: https://www.ikco.ir/en/Product.aspx?ID=173&Section=1&Series=Dena Behalve de Peugeots, die gewoon Peugeot heten (en de Suzuki), ben ik wel benieuwd!
slowland zegt
@pomoek: Met name de deuren van de 405 zijn herkenbaar!
Maar wat ik vreemd vind, is dat er geen enkele foto van interieurs op de site staan….
lekbak zegt
@pomoek: toch erg hè dat zo’n bedrijf uit Iran de website beter voor elkaar heeft dan 90% van de bedrijven hier. Deze werkt gewoon goed op een mobiel!
mgmgb zegt
Ooh, spannend, welke koetsje gaat er nu weer op een jaren ’60 Hillman onderstel geschroefd worden?
dashcam1080p zegt
Hier wat feitjes over het Iraanse automarkt waar je niks aan hebt maar ik plaats het toch:
– Er is een importverbod op auto’s die grotere motor hebben dan 2,5 L. Dus je kan je voorstellen wat voor prijzen er nu gevraagd worden voor tweedehands auto’s met 3,0L of hoger…
– Er is een 100% importbelasting op alle auto’s.
– Vóórdat de sancties echt heftig werden was Porsche één van de weinige luxe merken die officieel actief was in Iran. Ze waren erg succesvol in Teheran. Teheran was opgegeven moment de grootste afnemer van Porsche in het Midden Oosten. Maar na paar jaren was het niet meer te doen door politieke redenen.
Nu worden luxe auto’s voornamelijk geïmporteerd door bedrijven via Dubai. Zonder officiële banden te hebben met desbetreffende merken.
timoangelo zegt
Word hier Peugeot een low Budget merk genoemd?