Het gaat helemaal niet goed in de autobranche. Waar de focus de afgelopen maanden vooral op Amerika en haar ‘niet zo grote drie’ lag is er nu weer Europees nieuws. Pininfarina worstelt om het hoofd boven water te houden. Het Italiaanse designhuis had het al langer moeilijk, de schulden van het bedrijf zijn sinds 2007 explosief gestegen tot een totaal van €600 miljoen. Nu is er een reddingsplan in gang gezet.
Pininfarina heeft aangegeven geen auto’s op contract meer te willen maken voor bijvoorbeeld Ford en Alfa-Romeo. Op het moment rollen de Focus met klapdak, Brera coupe en Brera spider er van de band. De totale productie op het moment is alleen slechts de helft van de geplande aantallen. De contracten worden dan ook niet verlengd als het aan Pininfarina ligt, noch worden er nieuwe contracten aan gegaan.
Waar gaat het bedrijf dan mee verder? Pininfarina heeft al een tijdje aan een eigen auto gewerkt. Een nieuw elektrisch stadsautootje moet de Italianen gaan redden. Samen met de Franse Bolloré group start in 2010 de pre-productie van de Pininfarina B0. Als de productie vervolgens goed op gang is en de auto verkoopt als warme broodjes dan wordt in 2011 de productie omhoog geschroefd. Uiteindelijk moeten er zo’n 15.000 stuks van de band rollen.
Om dit alles in gang te kunnen zetten moest er wel wat aan de torenhoge schuld worden gedaan. Om dit ‘probleem’ op te lossen ligt er nu een plan klaar. In dit plan staat de familie een ruime vijftig procent van haar aandelen af in ruil voor een kwijtschelding van €180 miljoen. In een tweede ronde van het plan wordt later in het jaar €70 miljoen kwijtgescholden. Het ‘merk’ gaat daarbij echter wel naar de bank. Het ‘Pininfarina trademark’ wordt dan beheerd door een nieuw, door de bank opgericht bedrijf.
Het ontbreekt de Italianen in ieder geval niet aan originaliteit en inspiratie. De merknaam is sterk en de ambitie lijkt volop aanwezig om er weer bovenop te komen. Een gunstige samenloop van omstandigheden is ze dan ook zeker gegund. (bron: Autonews.com)
Brammer zegt
Ik hoop het ook voor hen !
Wel jammer dat er in de auto niets van het leuke italiaanse design is te zien, het kon evengoed een japanner zijn..
-edit: dank u, de link doet het weer :) –
Phoenix zegt
Jammer.
Ze hebben mooie auto’s gemaakt.
Hoop niet dat ze helemaal naar de kloten gaan
DTR zegt
Inderdaad niet het design dat je verwacht als je weet dat deze auto door pininfarina ontworpen is… Spijtig
RDS zegt
Ja dan zit je in een lastig pakket, in 2007 hadden ze een omzet van € 713 miljoen en daar maakten ze een verlies op van € 117 miljoen. En eind november 2008 hadden ze een schuld van € 600 miljoen terwijl het bedrijf maar € 36 miljoen waard was op de beurs.
Het gaat lastig worden maar ik hoop dat het wel goed gaat komen.
Jesper zegt
Leuk autootje, doet me denken aan een mix van een vroege MB A-klasse, een Ford, en de nieuwe Delta. Oja en de neus van de Insight :P
– Niets van ’t bovenstaande ten ongunste van Pininfarina hoor, ben n groot fan ;)
VonStroke zegt
Ik ben al blij als de aandelen niet vertrekken richting Midden Oosten of Azië.
CBR600rr zegt
Ik mis het carmageddon tag voor deze unit!
vincent zegt
-edit: dank u, de link werkt weer-
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Ik vind dat Pininfarina al enkele jaren dood is…
Ik bedoel cmon: Colt CZC, Pajero Pinin, Focus CC????
Ook bij Pininfarina moet er natuurlijk brood op de plank, maar op deze manier is wel het imago zorgvuldig om zeep geholpen
Rijk Rietveld zegt
BO, staat dat voor Barak Obama, of gewoon voor Body Odor….
Emile_Benz zegt
There goes the neighbourhood… on a one-way trip to hell…
lol zegt
@ Svenska Aeroplan AB
Niet te vergeten de prachtige Hyundai Matrix!!!
http://www.autoweek.nl/images/Articles/458/28matrix1.jpg
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Lol: Ahhhhhhh, nog zo’n topper!!
Hoe kon ik dat prachtige stukje autogeschiedenis vergeten…
:?
carabo zegt
Japans design haha. Joh, het ontwerp van de b0 heeft wel klasse hoor. Buiten dat, een ontwerp als dit behelst wel wat meer dan de buitenkant alleen. Maar goed voor sommigen is het vooral de oppervlakte die telt, blijkt.
Enne Saab, inderdaad het key word is ‘brood op de plank’. Door dat soort modellen hebben we nu wel pareltjes als de P4/5 en Birdcage. Bij Bertone en Italdesign is het niet anders ;)
Ik ben benieuwd hoe dit nieuwe business model voor ze gaat uitpakken. Research en development voor derden blijven ze wel doen begrijp ik. Maar aan eigen producten kleeft toch een enorm risico.
Beetje misleidende Telegraaf/SBS titel boven dit artikel trouwens. 50% is niet 100%, toch?
WieAndersDasAuto zegt
Heel jammer dat het nu zo slecht met hun gaat…
Maar de laatste auto’s zoals SAAB had gezegt waren alleen maar mislukte modellen. Niks bijzonders dus…
Alhoewel de Alfa’s schitterend waren…
joep zegt
@SAAB en lol, Hé!! Handen af van de matrix he?!? ;)
Misschien geeft dit alles (met Bertone gaat het immers ook alles behalve goed) dat de tijd van de grote onafhankelijke ontwerphuizen voorbij is…. Misschien ben ik wel te voorbarig maar het zou me niets verbazen als beide failliet zouden gaan. (wat ik uiteraard niet hoop natuurlijk)