Big Brother, Gordon Sumner, Andy Summers, Stewart Copeland en Alexander Pechtold are watching you, met een pilot met monitoringskastje.
Ht CBR start deze zomer met een nieuwe pilot om jou in de gaten te houden. Dat gaan we even in de juiste context uitleggen. Het betreft een pilot van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat plus het Fonds Slachtofferhulp. In deze pilot hebben 20 automobilisten een kastje in de auto en dat kastje is een beetje als Every Breath You Take van The Police. Het klinkt in eerste instantie goedbedoeld maar als je erover na denkt ook is het ook een beetje eng.
Voor dat alle toetsenbordhelden in de pen klimmen en zeggen dat het linkse hobby’s zijn, het is de VVD (Daniel Koerhuis) die het voorstel gedaan heeft en de kamer die het heeft aangenomen.
Wat doet het monitoringskastje?
Het kastje volgt alles wat je doet met de auto. Elke ademhaling die je doet, elke beweging die je maakt, elke afspraak die je verbreekt, elke stap die je zet: het systeem houdt het in de gaten.
Waarvoor is het dan? Nou, in het artikel wordt er vreemd genoeg niet aan gerefereerd, maar het gaat vermoedelijk om de verkeersaso’s. In Nederland schijnen er mensen te zijn die niet Koos Spee of Leo de Haas heten en zich asociaal gedragen op de weg.
De kastjes worden deze zomer geinstalleerd bij 20 auto’s. Vervolgens gaan ze die drie maanden volgen als een jaren ’80 Britse New Wave band. Alle data wordt vanuit het kastje verstuurd en gaat dus niet via een berichtje in een flesje. Op deze manier kunnen de 20 proefkonijnen in de gaten gehouden worden. Overigens houdt het CBR je in de gaten, niet zozeer de politie. Je hoeft dus niet bang te zijn dat je zo alleen bent in de auto.
Verkeersaso’s effectiever aanpakken
Alexander Pechtold (in het weekend minder bekend als Roxanne) verwacht dat de resultaten van de pilot volgend jaar gedeeld kunnen worden. Het gaat niet alleen om de technische bevindingen van de pilot, maar voornamelijk de wettelijke mogelijkheden en voornamelijk de privacywetgeving. Als je een kopje thee in de sahara gaat drinken, kunnen ze het zien. Daarbij houden ze je echt in de gaten om je een fout te zien maken, niet omdat ze er niet tegen kunnen om je te verliezen.
Het doel van het monitoringskastje is om de écht zware verkeersovertreders effectiever aan te kunnen pakken. Net als de herintroductie van het alcoholslot is dit een manier om de wegen veiliger te maken. Of je nu over een zebrapad of over de maan loopt.
Meer lezen? Dit zijn de 10 beste The Police nummers!
marcomanta zegt
VVD lees ik? Bij de volgende verkiezingen is die partij net als D66 onder aan de ladder. De gemiddelde Nederlander is het huidige beleid meer dan zat, torenhoge inflatie, besluiteloosheid en ga zo maar door. De automobilist wordt steeds meer de dupe van al die maatregelen.
Richmond zegt
Als iemand met kwade zin wil weten wat jij doet, wanneer jij dat doet en met wie dan komen ze daar toch wel achter. Ook als je mark rutte heet met een nokia die alleen nog smsen kan. Overal heb je camera’s, dus ze hoeven alleen maar de verschillende CCTV’s te hacken en dan kunnen ze jou zo volgen. Dus zo’n kastje in de auto klinkt heel spannend, maar is het uiteindelijk ook niet.
marcomanta zegt
Zal best, als je ziet hoeveel instanties er gehacked worden, alleen die gedachte al, nee dankje, de gevolgschade om bijvoorbeeld de auto op afstand ongewild aan of uit te zetten, dat baart mij het meeste zorgen.
Richmond zegt
Als je een notoire verkeersovertreder bent is dat geen verkeerd idee. Of notoire wanbetaler. Maar ja dat onderscheid maken is vaak het probleem.
Habanero zegt
De realiteit steekt stilaan de maatschappij voorbij, die George Orwell zo prachtig beschreef. Meer hoeft niet gezegd: onze vrijheid geraakt met de dag nóg meer zoek in het mega-labyrinth dat politiek en overheid noemt. Bovendien moeten al die ogen en mondjes ook door ons eten gegeven worden.
basman147 zegt
Is dit ook voor mensen die vinden dat ze “do not have to wait at the red light”?
supertjeduc zegt
Dat lijkt me een nachtmerrie, ik doe niks wat verboden is behalve gas geven , als dat ook al niet meer mag
potver7 zegt
En dit bericht kwam zeker per flessenpost op de redactieburelen terecht?
danmar zegt
@WillemE: Je bedoelt Gordon Sumner en Stewart Copeland, neem ik aan
On het echte topic: doel van het kastje is natuurlijk rekening rijden testen. En al mislukt de test straks, dan wordt het nog alsnog over 5 jaar doorgevoerd. Blijft de politiek.
karhengst zegt
Dat het maar een lang onderzoek mag zijn. Ik vraag me hier namelijk af hoe proportioneel de maatregel is ten opzichte van het beoogde doel. Een verkeerstechnische enkelband die permanent bewaakt én registreert, enkel om extremen er uit te filteren, lijkt me op z’n minst discutabel. Nog afgezien van technische beperkingen en de gevolgen hiervan.
Liever wordt het geld voor dergelijke proefballonnen eens gebruikt om werkelijk meer blauw op straat te brengen, zoals het VVD ooit propageerde. Dat werkt niet slechts preventief voor die ene persoon die reeds ooit gepakt is, maar voor iedereen die denk dat 70 km/h te snel een goed idee is.
(ps. heerlijk artikel Willem)
W115 zegt
Ik heb niks te verbergen. Ook al 4 boosters genomen omdat Bill Gates het adviseerde.
baardmijt zegt
Heerlijk artikel, onzalig plan.
audirs3 zegt
Ik werd vanochtend in mijn eigen wijk bijna aangereden toen ik met de bakfiets mijn kids naar de crèche wilde brengen, die aso in een polo GTI reedt echt 100 ofzo in een 30 km/u zone. Niet normaal hard. Van mij mogen ze dat soort idioten hard aanpakken, met kastjes en eventueel inbeslagneming van de auto.
johnhert zegt
Nog een paar jaar en dan: Programmeerbare cbdc, ècht overal cameras vol met gezichtsherkenning.
Een totalitaire controlestaat over de gehele wereld.
En dan is de vrijheid voorgoed voorbij.
sook zegt
Waar blijven de artikelen die ouderwets de diepte in gaan over gave of interessante auto’s, in plaats van dit soort politiek geneuzel? De overheid probeert het aantal verkeersslachtoffers terug te brengen. Bij gebrek aan puntenrijbewijs kom je dan bij dit soort maatregelen uit. Het artikel extrapoleert dit naar iets dat helemaal niet aan de orde is en verliest de kern uit het oog, terwijl zoals tegenwoordig gebruikelijk vooral de betrokken mensen persoonlijk genoemd worden. Lekker bezig Autoblog!