De 996 gaat niet de geschiedenis in als de meest geslaagde 911-generatie, maar voor die smeuïge GT3 kun je ons midden in de nacht bellen.
Of we opnemen is een ander verhaal, maar dat doet er niet toe! De 996 GT3 was de eerste generatie GT3 en in eerste instantie was dit model net als de rest van de 911’jes uit die tijd uitgerust met de bekende spiegelei-koplampen. De Mk2 kreeg de lichtunits van het faceliftmodel en het onderstel werd een tandje minder straf afgesteld.
Wel kreeg deze versie extra pk’s, om uit te komen op een totaal van 380 stuks. Bizar hè, dat de huidige GT3 alweer op 500 (atmosferische!) pk’s zit? We schakelen even over naar Williepedia voor wat extra feitjes en specs.
Zo is de 996 GT3 de eerste 911 die werd uitgerust met het bekende Mezger-onderblok, dat in feite rechtstreeks uit de brute GT1 werd getrokken. De turbo’s werden er echter afgehaald en sindsdien hoort een GT3 volgens de goegemeente een NA-motor te hebben. Verder lijkt deze generatie GT3 meer pk’s te hebben dan opgegeven. Wees niet verbaasd als de boxer goed is voor zo’n 400 stuks.
De occasion in kwestie is uitgerust met het gratis(!) Clubsport-pakketje. Dat houdt in dat de 911 is voorzien van kuipstoeltjes, zespunts gordels, een halve rolkooi, een brandblusser en een single mass vliegwiel.
Verder goed om te weten: de auto uit 2004 heeft 27.949 kilometers achter de rug. De prijs bedraagt 108.500 euro, waar we bij moeten vermelden dat dit best eens een solide investering kan worden.
Jochempie zegt
Dat is volgens mij bepaald geen gekke prijs. Het zal véél duurder worden om voor dat geld een nieuwe M3 op te pikken o.i.d..
alcantara zegt
Dan zit je wel met een lelijke spiegelei koplamp Porsche opgescheept.
Niet doen, goedkoop = duurkoop.
davelepeef zegt
@alcantara: zou me niet verbazen als deze generatie juist popylair wordt over 30 jaar. Wellicht minder in omloop dan de 993, zit een klein verhaaltje aan… Lelijke eendjes kunnen op lange termijn best interessant worden. Beter dit dan.een moderne m3 in je schuur bewaren gok ik!
zwepp zegt
@alcantara: Ik vind de 996 een heel geslaagd en sierlijk model en stukken mooier dan de lompe 997. Dat hebben ze met de 991 redelijk goed gemaakt, maar die is meteen weer flink groter geworden.
alcantara zegt
@zwepp: Snap niet zo goed wat je lomp vindt aan de 997 in vergelijking met de 996, volgens mij is het juist andersom? De 996 komt veel lomper over met die koplampen en grote achterlichten.
gietturbo zegt
@alcantara: precies , de 997 en 996 delen heel veel van elkaar en verschillen bijzonder weinig van elkaar. Meest opvallende zijn juist de koplampen , in het voordeel vd 997!
beefcake zegt
Geen origineel Nederlandse auto.
viezefreddyw zegt
@beefcake: Ah joh, wat maakt dat uit?!
thomasthomas zegt
@beefcake: klopt hij komt uit Zuffenhausen Duitsland
dromedaris zegt
Goeie investering lijkt me. Inderdaad niet moeders mooiste in de geschiedenis van Porsche, maar ik vind de E46 M3 ook belange niet de mooiste van BMW (haters gonna hate)
viezefreddyw zegt
Best een fraai ding en de prijs had ik toch wat hoger verwacht. Het valt me alles mee. Prima investering.
dirkiii zegt
@viezefreddyw: ruil je ferrari in ;)
trustmeiamanengineer zegt
Goeie oude tijd, toen je bij Porsche minder nog voor hetzelfde geld kreeg. Nu doet zo’n “clubsport” pakketje zomaar een halve ton extra denk ik.
Verders een heerlijke wagen, en de enige generatie die nu nog redelijk betaalbaar is.
StijnB zegt
@trustmeiamanengineer:
Dat clubsportpakket met rolkooi etc is nog altijd een gratis optie.
OT Persoonlijk vind ik dit helemaal geen koopje. In recente jaren zijn deze wagens van 50k naar 100k gegaan maar deze evolutie staat nu toch serieus onder druk. Zie hier in België dergelijke GT3’s dan ook erg lang te koop staan.
nathanael zegt
Die prijs valt mij ook mee, toen ik het artikel las, had ik een prijskaartje van 150-200k verwacht… het blijft veel geld, maar zoals geschreven een prima investering/circuitauto
maotje zegt
Lijkt me fantastische auto om mee te rijden. Maar een 996 is gewoon geen schoonheid om te zien.
poes zegt
Die externe rolkooi is wel echt een nadeel. Feitelijk levensgevaarlijk om daar zonder helm mee te gaan rijden.
spylegion zegt
Vermeldingswaard is dat de 996 GT3 mk.1 volledig met de hand werd gebouwd door Porsche Motorsport daar waar de latere versies (dus deze ook helaas) gewoon in Zuffenhausen van de band rolden (rollen).
breakingpoint zegt
Ik lees hier heel veel het woord “investering”, zijn jullie allemaal ziek ofzo? Ik dacht direct “aftrappen godverdorie, je neemt die hoop geld niet mee in je graf!”
gerjan zegt
Geweldig mooie auto. Veel mooier dan de huidige porsche
tttijn zegt
Als ik t geld over had gehad zou ik t zeker in overweging nemen.
marts54 zegt
Ligt eraan of de 28k km circuit km-ers zijn. Anders is het qua verslijt zo het tienvoudige.
hjhj zegt
Mooie 996 turbo is ook niet verkeerd, en kost ongeveer de helft..
maotje zegt
@hjhj: een turbo is natuurlijk wel een heel andere auto dan een gt3. Is niet met elkaar te vergelijken.