Het lijkt haast traditie te zijn: we moeten weer een tijdje langer wachten op een nieuwe Lotus.
Wie kan het zich nog herinneren? Tien jaar geleden alweer kondigde Lotus allerlei nieuwe auto’s aan. Er zou een sedan komen, twee nieuwe sportauto’s, later werd er zelfs gesproken over een SUV. Maar wat kwam er daadwerkelijk? Helemaal niks. Lotus z’n nieuwste auto is de Exige, die alweer uit 2012 stamt. Natuurlijk zijn er in de tussentijd wel nieuwe modellen geweest, maar qua uiterlijk verschillen deze maar weinig.
De verwondering was ook groot, toen Lotus in 2019 een nieuwe auto toonde. Een volledig elektrische, zelfs, met een vermogen van 2000 pk. Het ontwerp kan niet iedereen bekoren, maar een bijzondere bolide is het zeker. Het voelde ook als een frisse wind voor de eigenzinnige Britse autofabrikant. Zou het dan toch eindelijk zo zijn dat Lotus weer nieuwe auto’s zou gaan bouwen?
Nou, inmiddels lijkt het verhaal een klein beetje anders te zijn. Geen zorgen, die Evija komt er wel, maar we moeten iets langer op de nieuwe Lotus wachten. Autocar weet namelijk te melden dat de elektrische hypercar is uitgesteld tot medio 2021. In eerste instantie hadden de eerste Evija’s eind dit jaar nog van de productieband moeten rollen.
De schuldige is – uiteraard – het coronavirus. Vanwege lockdowns, reisbeperkingen en quarantaines heeft de autofabrikant niet alle prototypes volledig kunnen testen. Zo heeft het bedrijf vijf maanden aan autotests gemist, die het met name op het Europees vasteland had moeten uitvoeren. Onder meer hot weather testing in Spanje moet nog worden gedaan. En kennelijk kan je niet zomaar gaan testen, maar zijn de testfaciliteiten volgeboekt.
Daardoor is er nog veel onduidelijk over het testen en hoe dit moet worden ingehaald. Tegelijkertijd heeft het bedrijf extra geïnvesteerd om de Evija klaar voor productie te krijgen, zegt Lotus-baas Phil Popham. Extra uitstel sluit Popham nog niet uit, maar op dit moment denkt hij dat de productie vijf maanden later zal starten dan gepland.
Is het alleen maar slecht nieuws? Nee, gelukkig niet. Zo heeft Lotus het uitstel kunnen gebruiken voor meer tests op de weg. Op die manier heeft Lotus de aerodynamica en downforce van de Evija weten te verbeteren. Een leuker pluspunt is dat het vermogen boven de 2028 pk blijkt te liggen, in plaats van de 2000 pk die eerder werd gecommuniceerd.
De Evija is nog lang niet uitverkocht, van de 130 slots zijn er nog meer dan 60 beschikbaar. Er lopen nu gesprekken met 70 mensen, daarvan heeft ‘het merendeel’ een eerste aanbetaling gedaan. Lotus organiseert nu evenementen om de laatste slots te vullen. Gelukkig hebben ze daar nu vijf maanden extra de tijd voor.
frank2b zegt
Knap klotus ……
mustang750supersnake zegt
@frank2b: schitterend man!?
1-0?
goodvibrations zegt
Erg benieuwd hoe deze zich zal verhouden tot de nieuwe Tesla roadster..
frank2b zegt
@goodvibrations: De eerste overeenkomst is er al: ze gaan beiden pas in 2021 in productie, op zijn vroegst….
tenaci zegt
Lijkt Alfa wel….
retsok zegt
2000pk, wat moet je ermee.. 300pk op 1000kg is zat.
rogerzz zegt
Normaal gesproken zou ik zeggen.. meer is beter, bij bijna alles. Maar 600pk zou al genoeg zijn inderdaad voor wat dit weegt. Persoonlijk zou ik wel een budget/light versie willen met 300pk zelfs voor een prikkie als hij zou bestaan.
fanboy zegt
@retsok: dit is geen Exige. Dit is een hypercar. Hij weegt 1680 kilo en wat hij boven de 100km/u kan is eigenlijk belangrijker.
Het is geen gooi en smijt autootje op een klein circuit.
doublechevron65 zegt
Och ergens best wel leuk; 10 jaar lang lullen over een nieuw vehikel, tussendoor met wat uitstelling verhalen, om dan nu weer met iets spannends te komen… Lovin’it
ukbob zegt
@doublechevron65: een zekere meneer Victor M is er ooit heel groot mee geworden… Ow wacht!
9000cse zegt
Hoezo herken ik in dit verhaal iets van wat we hier al zo vaak over Tesla gelezen hebben? Ik moet dan specifiek denken aan het uitgestelde feitelijke moment van levering van de Model 3. Merkwaardig verschil: Nu het over Lotus gaat, worden de redenen uitgebreid toegelicht in het artikel en komen die over als plausibele excuses. Bij dezelfde soort meldingen over Tesla ging het er alleen maar over dat “de Muskias”(?) weer eens gelogen had. Uiteraard begeleid door een foto waarop hij met een joint te zien is. Ook gaan mij daarbij begrippen als “liefde” en “haat”, maar ook “selectieve verontwaardiging” en “objectiviteit” door het hoofd.
v10m5 zegt
Wanneer ik het geld had gehad … zeker weten een order geplaatst. Één van de mooiste ontwerpen van de laatste jaren. Nu even kijken welke bank ik moet ……….
brammetjedeb zegt
Die nieuwe auto van gordon murray weegt 980 kg. Dit 700 kilogram meer. Ok, accupakket. Maar het raakt toch kant noch wal dat een automerk als lotus zo’n gewicht aan een auto hangt!! Zo zonde dit…
woudloper zegt
Als Lotus eigenaar begrijp ik niet echt waarom Lotus deze auto maakt. De customer base zijn niet echt typische hypercar bezitters/kopers.
Dat is volgens mij ook de reden waarom ze er zo weinig maken.