Ja, je moet het vieren. Maar dit pijnlijke Ferrari feestje hadden de Italianen liever overgeslagen.
Het probleem met jubilea is dat het moment al van te voren vast staat. Een jubileum houdt geen rekening met de omstandigheden. Waarom wij zo dramatisch doen? Simpel: er is namelijk een uiterst pijnlijk Ferrari feestje op komst.
Mugello
Het aankomende weekend wordt er namelijk wederom in Italië geracet. Ditmaal op het circuit van Mugello, dat we vooral kennen van de MotoGP series en natuurlijk Forza Motorsport 2, 3 en 4. De wetenschap dat er nóg een GP in Italië wordt gehouden (op Imola) zou de vernedering compleet moeten kunnen maken.
Pijnlijk Ferrari feestje
Maar nee, volgende week wordt het ergst. Dat wordt nog gênanter dan Jim’s Dad die de bloemetjes en bijtjes uitlegt. De volgende race is namelijk de duizendste GP van Ferrari. Dat moet natuurlijk toch gevierd worden. Het gaat echter een pijnlijk Ferrari feestje worden, maar toch: ze gaan hun best doen.
Ferrari 125
Ze laten zich inspireren door de Ferrari 125 (gallery boven), hun eerste raceauto. Dat betekent automatisch dat de matrode kleur (gelukkig) niet gebruikt gaat worden. De auto van Vettel kan zo overgespoten worden, maar bij Leclerc schijnt het nog een dingetje te zijn, daar hij met meer dan 200 km/u de bandenstapel inreed. Dat is overigens niet de reden dat het een pijnlijk Ferrari feestje wordt.
Pijnlijk Ferrari feestje extra gênant
Nee, dat komt voornamelijk door de sportieve prestaties die al het gehele seizoen uitblijven. Het Ferrari partijtje wordt extra awkward vanwege de sportieve prestaties. Die zijn er nauwelijks. De twee podiumplekken van Charles Leclerc waren bijzonder indrukwekkend, gezien het feit dat de SF1000 niet vooruit te branden is. Dat maakt het jubileum extra gênant. Met een beetje mazzel kan een van de coureurs een paar puntjes bijelkaar sprokkelen.
Mugello
De vernedering zal op Mugello waarschijnlijk niet zo groot zijn als op Monza. Op Mugello zijn er aanzienlijk meer bochten en Ferrari is redelijk bekend met deze baan. Desalniettemin zal het alsnog een pijnlijk Ferrari feestje worden, want de concurrentie is inmiddels een stuk vlotter dan Ferrari en met name het rechte stuk start-finish kan Leclerc en Vettel opbreken.
De GP van Toscane vindt dit weekend plaats.
Robert zegt
…iets met hoogmoed en vallen…
Sorry voor het sarcasme, maar Ferrari loopt al jaren van de toren te schreeuwen hoe goed en belangrijk ze wel niet zijn voor de Formule 1. Terwijl ze sinds het era Schumacher eigenlijk nog maar heel matig hebben gepresteerd (één titel, voor Raikkonen). Maar wel die status aparte per se willen handhaven. Enig leedvermaak is daarom best toegestaan.
berlinetta zegt
Ben het wel deels met je eens hoor, maar om nou te roepen dat ze heel matig hebben gepresteerd. De afgelopen 10 jaar zijn ze volgens mij ieder seizoen 2e geworden. Dat noem ik niet matig.
Richmond zegt
afgelopen 3 seizoenen wel, afgelopen 10 jaar ook paar keer 3 en 4e geworden. Beeld van laatste jaren is wat het meest blijft hangen.
Richmond zegt
dat hebben ze altijd al gedaan, ook voordat schumi erbij kwam. Dus het heeft niks met hoogmoed te maken. Iedere keer als er een grote regelwijziging is roepen ze dat ze het veto recht hebben.
maar ja als PSV, Feyenoord of Ajax niet meer mee zouden doen zou dat ook heel raar zijn. Ferrari hoort bij de F1 inboedel
pa045 zegt
@RRRobert: tja. In tegenstelling tot veel andere grote fabrikanten, is Ferrari non stop verbonden geweest met de F1. Ook als het slecht gaat. Andere fabrikanten trekken zich terug indien de prestaties er niet zijn. Kijk in de afgelopen jaren maar naar Toyota en BMW.
En Mercedes is ook al zijn terugtrekking aan het voorbereiden. Als het dalijk niet loopt met de nieuwe regels, stoppen ze. Let maar op.
En Ferrari? Die zullen blijven. Respect!
maferick74 zegt
Sinds het zo slecht gaat zich ik ook nog maar weinig Ferrari’s op de openbare weg rijden. Ze verkopen waarschijnlijk ook heel slecht nu…. (nee toch)
AutomotivePassionNL zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
pomoek zegt
mwoah. ze hebben nog wel een drogere reeks gehad. in 1979 werd Scheckter kampioen. en toen pas weer Schumacher in 2000. 21 jaar dus. En wie weet. Leclerc is dit jaar al 2 keer op het podium beland. Sinds gisteren denk ik dat alles mogelijk is.
ericd zegt
Temeer pijnlijk was Monza, omdat Gasly in wezen aangeeft dat ook een Ferrari vooraan had kunnen rijden…
gregorius zegt
Gasly had gigantisch veel mazzel.
De pitstraat dichtdoen omdat er een auto totaal niet gevaarlijk stond? Tja.
Gasly naar binnen halen terwijl er nog geen Safety Car was aangekondigd; wederom mazzel.
Stroll (met nog meer mazzel omdat hij niet naar binnen was gehaald en zo gratis kon stoppen) die met een snellere auto het ook nog verneukt?
Ferrari zou volgens mij niet in die situatie zijn gekomen…
sonnybonds zegt
Ja gaat slecht met Ferrari. Maar let op: Max gaat binnenkort de overstap maken naar Ferrari dan komt alles weer goed!
pomoek zegt
haha, of ze in Japan blij zijn met onze Pierre: https://www.honda.co.jp/
Gulli zegt
Misschien kunnen ze tips krijgen van Mercedes, die weten inmiddels ook hoe ze een leuk feestje moeten houden in de pits.
harrie zegt
Ja over gênante jubileum feestjes gesproken.
Die blik van Toto in z’n ludieke retro pakje…
gregorius zegt
Die was geweldig!