In Engeland staat een vliegveld vol met prachtige auto’s die niet gered mogen worden. En dat is héél triest.
Want er staan nogal wat pareltjes. We spotten onder meer Porsche 924’s, 928’s en 944’s. Maar ook heel veel klassieke Mini’s en BMW’s (o.a. e24, e28 en e30 maar ook een e46). We zien Volkswagen Kevers, Golfjes en Corrado’s die staan te verpieteren. Keurige MGB’s, vlotte Fordjes, en meer vette Rovers en Jaguars dan ik kan verdragen. En ook aardig wat Nissan 200SX’en. Bovengemiddeld veel jaren ’80 en ’90 topspul, de auto’s die ik als kind in de blaadjes bewonderde. Ik word er echt een beetje verdrietig van.
Het is allemaal het gevolg van een sloopregeling die de Britse overheid een aantal jaren hanteerde om de verkoop van schonere auto’s te stimuleren. Je kreeg 2000 Britse Ponden terug bij aanschaf van een ecomobiel en dus werden al deze auto’s ingeleverd. Voorwaarde was wel dat er een geldige APK op de auto zat, dus alle auto’s die je ziet staan waren waarschijnlijk nog in rijdende staat toen ze op het vliegveld van Bedford werden gestald. Fotograaf Alexis Koublis ging op avontuur en fotografeerde dit autokerkhof, deel 1 en deel 2.
Natuurlijk zijn ze inmiddels niet meer zomaar op de openbare weg te krijgen, maar het is een onschatbare bron aan onderdelen die volgens de wet de shredder in moet. Het is bovendien het topje van de ijsberg wat je hier ziet, want het is slechts een fractie van alle auto’s die gesloopt moeten gaan worden. Een groot deel is overigens al in de shredder verdwenen.
Er is inmiddels een petitie gestart om de auto’s te redden. Mocht jij nog een auto zien met onderdelen voor jouw project, of wil je gewoon dat deze auto’s gered worden? Dan is het wellicht verstandig om de petitie te tekenen.
phaeton zegt
En wat nu als je een auto koopt (van de overheid) om vervolgens te exporteren? Boks je dat 1-2-3 voor elkaar of gaat ie zonder wederhoor de schredder in?
sanki zegt
Hmm niet veel boeiends tussen. Gewoon gebruiken voor onderdelen voor de restauratie hobby’s.
baap zegt
@sanki: Als je het volledige artikel gelezen had, dan had je vernomen dat de complete auto’s, dus ook de onderdelen bij wet de shredder in gaan. ;)
misterdrogba zegt
Lijkt me iets voor Wheeler Dealers kunnen ze 10 seizoenen mee vullen.
boomhauwer zegt
@misterdrogba: ja idd, een vastgelopen motor herstellen zo door een nieuwe versnellingspookje en een verse filter!
FlighTom zegt
@boomhauwer: *ze, nieuw, vers*
Wheeler Dealers verricht over het algemeen prima werk. Ed China dan, die andere flapdrol kan mij gestolen worden.
radboudcc zegt
Weer zulk prachtig beleid van de linkse kerk, hoezo duurzaamheid? Maar goed, deze mensen moesten van hun kerk in de jaren 70 ook altijd in Franse wegwerpautootjes rijden en niet in degelijke Mercedessen die 40 jaar meegaan.
pomoek zegt
@radboudcc: je bedoeld: dit is het beleid dat je krijgt als je je oren naar de autolobby laat hangen? Wat duurzaamheid betreft is het slopen van auto’s die niet afgeschreven zijn bespottelijk.
roppp zegt
@pomoek: je bedoelt zeker?
pomoek zegt
@roppp: klopd.
remcott zegt
Zonde, ik zie genoeg kandidaten voor een opknapbeurt! ?
gt500eleanor zegt
Wat zonde zeg, ongeloofelijk.
rd1991 zegt
Mensen, dat doet pijn. Ik zie zelfs een Toyota Sera staan… wat een mens al niet doet voor een beetje geld :(
theyoungsaablover zegt
Die e30’s!! :'(
clarkson zegt
Oke toen ik die escortjes zag moet ik even huilen :(
willeme zegt
Het is heel erg jammer. Zeker als je ziet wat voor pareltjes er zijn afgedankt.
Dat gezegd hebbende, het ligt niet alleen aan de slooppremie. De UK markt is totaal anders dan die van andere Europese landen. Ligt eigenlijk aan twee redenen. De eerste reden: in de UK houdt men van dikke uitvoeringen en rijdersauto’s. Dus de sportieve uitvoeringen zijn erg populair. Denk aan de Clio Renault Sports, Golfjes GTI en dikke BMW’s.
En dan het tweede probleem: het stuur zit rechts. Dankzij het lieve internet is er een enorme automarkt in Europa. Je kan auto’s uit alle landen importeren en exporteren. Maar voor de UK geldt dat niet. Ze importeren daar veel auto’s uit Japan, Australië, Zuid-Afrika en andere landen waar men het stuur aan de rechterkant heeft. Maar andersom is dat toch lastig. Hier in Europa willen we het stuur niet aan de verkeerde kant hebben. Dus als al die Clio’s Renault Sport, Mitsubishi’s Lancer en 3000GT, MX-5’jes en Holdens in de UK doorverkocht moeten worden, is dat de enige markt.
Daarom heb je in de UK al die leuke auto’s die je voor een habbekrats kunt kopen, maar in EU spec (stuur links) wél erg prijzig zijn. Dit verschil wordt alleen maar groter met auto’s die wél met het stuur aan de goede kant zijn geleverd. Dus de Elise, S2000 en 350Z in JDM of UK spec hebben geen kans in Europa.
Dutchdriftking zegt
@willeme: Ach, dan koop ik hier een afgetrapte Corrado, ik haal een schitterend exemplaar uit Engeland, en ombouwen maar!
scherzo zegt
@willeme: Er is nog een vreemd aspect aan de britse markt, namelijk dat iedere auto meteen herkenbaar is qua leeftijd. In een oogopslag kun je zien van wanneer een auto op kenteken gesteld is (en imports wordt een ‘age-appropriate’ kenteken verstrekt).
Ik wijt het daaraan dat oudere auto’s minder in achting worden genomen, en er minder voor wordt gezorgd en ze ook minder waard zijn. Oudere auto’s in Nederland zien er over het algemeen veel beter uit en zijn ook veel meer waard. Mijn vader heeft net een 5 jaar oude Toyota Auris gekocht in Nederland, dat was nog 12000 euro. Zou hier in het VK twee derde kosten.
metalmike zegt
@scherzo: Bij de Nederlandse kentekens kan je toch ook gewoon zien hoe oud de auto is? Op imports na dan.
scherzo zegt
@metalmike: Dat is voorbehouden aan auto nerds. In het VK staat er gewoon 16 op het kenteken, voor eerste helft van 2016, en 66 voor tweede helft. Dus als je een 07 ziet, of een 54, is het in een oogopslag duidelijk, voor iedereen. In Nederland moet je toch precies weten wanneer elke combinatie ingevoerd werd en waar een jaar mee begon. Of is er een truuk die ik niet ken?
Zie http://www.autotrader.co.uk/content/advice/how-does-the-number-plate-system-work
super007 zegt
@scherzo: ook in nl zie je hoe oud een auto is aan de hand van het kenteken. En een beetje liefhebber ziet het ook aan t type.
shalomleon zegt
@willeme: helaas ben ik maar 1 van de weinigen die het geen fluit uitmaakt dat een auto rechts gestuurd is. Jammer dat de mensen er nog intrappen met een dergelijke sloop premie. Eerst de prijzen omhoog en dan zeggen dat je wel 2000 pond terugkrijgt. Kijk naar het eindresultaat. Zullen we een petitie houden en met een aanhanger die kant op gaan. Autoblog united
rufctr01 zegt
@willeme: wij hebben het stuur aan de verkeerde kant. Voor de rest klopt je verhaal.
danielj zegt
@rufctr01: vertel..
siemi zegt
@willeme: links gestuurde auto’s zijn daar ook heel goedkoop. Ik kom vaak genoeg aanbiedingen tegen van artsen en zo die hun links gestuurde auto’s voor een habbekrats verkopen. Het is dat ik geen rekening heb bij Western Union……
maseratizzzzzzzz zegt
Ik had hier liever wat Tesla’s , priussen of ander naar elektrische spul gezien, maarja wie ben ik
jrsmoke zegt
@maseratizzzzzzzz: Daar hebben deze voertuigen veelal juist plaats voor gemaakt.
turboboy zegt
Een diepe zucht en een traantje ? heb een autoambulance zou er zo heenrijden.
toyotafortuner zegt
Ook al doen niet alle auto’s me evenveel, is het wel zonde om al die wagens te laten slopen. Het is toch fijner als de wagens gewoon bij een onderdeelboer oid terecht komen.
gieltj zegt
Die mini’s :(
SimonMc zegt
Van de weg, maar niet vergeten.
cadrez zegt
@SimonMc: dat is wel erg diep.
kennone zegt
Nou voor 2000pond kop ik graag die Nissan s14 over!!
janmetdelangeachternaam zegt
@kennone: lijkt me erg pijnlijk…sorry kon t niet laten
robert110 zegt
Toch staat er veel tussen wat je makkelijk (in fatsoenlijke staat) voor meer dan 2000 pond had kunnen verkopen, zelf buiten de UK. Natuurlijk wil niemand op het vaste land een RHD Golf hebben. Maar oa Mini’s, MG’s en oude Land Rovers worden ook hier met veel plezier gereden en bij de juiste modellen word er zelfs voor een RHD goed geld betaald.
En los van het geld staan er gewoon echte klassiekers tussen. De Traffic’s, E classes, 3 series etc kan ik begrijpen maar de MG’s, de oude Land Rover, de Mini’s, de Colorado’s waarom zou je die met je volle verstand naar de sloop doen voor 2000 pond korting op een eco box?
dutchneon zegt
@robert110: precies daar kan ik met mijn verstand ook niet bij…. geld letterlijk weggooien.
Er staat zoveel spul waar meer voor te krijgen is dan 2000 pond. Sterker nog zet hem een paar jaar ergens in een donkere schuur en je hebt kans dat hij over 10 jaar wel weer je smaak is, of je hem nog beter kunt verkopen.
Het is een beetje de tendens van de autobezitters van tegenwoordig.
2wheeler zegt
Jaguar / Daimler XJS op foto 15… ?
pomoek zegt
Aj, die corrado’s zijn over een paar jaar een klein fortuin waard. Dat is gewoon geld door de plee trekken….
reistje zegt
Doet toch pijn als jaren 80’s en 90’s liefhebber. Sowieso ben ik nooit echt een voorstander van de sloopregeling, het is nogal geforceerd.
Het grote deel is natuurlijk gewoon rommel want je gaat meestal geen auto van 10k inruilen voor 2k voordeel. Maar er zitten ook auto’s bij die nog in redelijke staat zijn maar vervolgens door de sloopregeling gesloopt moeten worden. Het ergste vind ik misschien nog wel dat de sloopregeling voorkomt door uitstoot geneuzel. En dat er daar met halve maatstaven word gerekend, het is al meerdere keren gebleken dat doorrijden in een oude auto vaak beter is voor het milieu dan een nieuwe produceren.
mrrallycross zegt
Kut overheid…. Kunnen ze niet gewoon die dingen verkopen. Kunnen ze waarschijnlijk nog wat winst maken ook
n1co zegt
Hier staan ze: https://www.google.nl/maps/search/airport/@52.2265579,-0.4738947,255m/data=!3m1!1e3
VeniVidiVici zegt
@n1co: Mijn god! Wat voor mooie in waarde stijgende wagens zouden daar allemaal staan zeg… De foto galerie in de artikel is maar een topje van ijsberg ?
renegade zegt
@n1co: wow gafe post! Ik zou de hele airport wel over willen nemen incl alle voertuigen. Daar kun je al je jongensdromen ten uitvoer brengen. En een uberbruut circuitje aanleggen om zelf de Stig uit te hangen ?
n1co zegt
@renegade: Dat circuit ligt er al naast! :)
elias zegt
Ik spot zelfs 2 bmw 6-series!! Vreselijk zicht dit…
mashell zegt
Waarom zijn ze eigenlijk op soort gesorteerd als ze toch de schredder in gaan?
pinut187 zegt
Pijnlijk om te zien inderdaad! Zit heel wat leuks tussen.
rd1991 zegt
Er was laatst nog ergens een lijst met het spul wat er allemaal is opgehaald. Een typisch Rob Geus momentje…
sjonnie82 zegt
Zo weer wat oude troep van de weg ?
toniominestrone zegt
@sjonnie82: U is een liefhebber?
sjonnie82 zegt
@toniominestrone: nee, ik zie auto’s echt als gebruiksvoorwerp ?
toniominestrone zegt
@sjonnie82: Nou,dan zit je goed hier op AB.
martijn11 zegt
Ik haat britten
xiran zegt
een peugeot 205 gti :(
mercedesclk350 zegt
Allemaal topspul idd, dat het hier staat te verroesten is sneu maar dat het allemaal gesloopt wordt is nog sneuer.
Op foto 6(?) zie je trouwens achter die Mini’s allemaal nieuwe Volvo’s, Mercedes A Klasse en nog meer spul dat niet ouder dan 2-3 jaar zou zijn, horen die er ook allemaal bij?
mercedesclk350 zegt
Oh en op de topicfoto, uiterst links, is dat niet zo’n Toyota Serra met vleugeldeuren? Das ook zonde.
flatsix010 zegt
Wel grappig dat dit dan een milieuvriendelijk of duurzaam beleid zou moeten zijn.
daffaa zegt
Die 200sx’en ?????
kwatkam zegt
Hetzelfde is in Amerika en Nederland gebeurd. Er reed een prachtig jaen 80 semi klassiek autootje bij mij in het dorp rond. Echt van een oud vrouwtje. Prima onderhouden. Ik zat er op te azen en zelfs haar garage wilde hem hebben als ze ervan af wilde. Helaas is het autootje voor 1000 euro ingeruild met de sloopregeling en rijdt het vrouwtje nu rond in een of andere Peugeot trutteschudder. Zo zonde, ik heb er een traantje om gelaten. Ik ben nog achter de auto aangegaan, maar de sloop kon hem niet laten gaan. Wat laten we ons allemaal te pakken nemen door de automobielindustrie en hun lobby.
Rob zegt
@kwatkam:
Tsja. Maar je had het heel simpel kunnen voorkomen: meer bieden dan de sloopregeling.
Want als het puntje bij paaltje komt draait het altijd om de poen. Ook bij jou blijkt wel ;-)
kwatkam zegt
@Rob: Inderdaad, 1000 euro voor een Metrootje vond ik wat teveel.
hight96 zegt
Zonde, vooral foto 13… Daar staat rechts nog een gloednieuwe Range Rover
Rob zegt
Tsja. Topspul inderdaad….
Zulk topspul dat de eigenaren er massaal voor twee duizend piek afscheid van namen….
Zullen wij ‘echte echte autoliefhebbers’ natuurlijk nooit doen….
desjonnies zegt
Och, ook ik word wel wat emotioneel, maarre aan de andere kant mogen we niet vergeten dat veel van deze vehikels waarschijnlijk al het loodje hadden gelegd.
Het is dus eigenlijk weggegooid geld geweest van de overheid, immers een echte liefhebber zal zijn rode Golf I GTi niet wegdoen, voor nog geen prijs en hetzelfde geldt voor de witte MGB Gt die Joanna heeft gekregen van haar Tante Beth.
Dit zijn hoogstwaarschijnlijk een hoop voertuigen waar het nodige geld gespendeerd aan had moeten worden om ze op de weg te kunnen houden.
Dat niet iedereen de Golf I GTi of ander mooi spul weet te waarderen wordt nu pijnlijk duidelijk !
En denk maar zo : De ironie zit ém in het feit dat deze eigenaren gratis geld hebben gekregen !
Tijdens de Franse Balladur regeling (eenzelfde soort van laten we de fabrieken draaiend houden met belasting geld) ging er een gruwelijk mooie en originele DS 21 Pallas naar de sloop.
Van de notaris geweest en eeuwig en altijd binnen gestald.
Mooier als nieuw
Een Ds liefhebber heeft het ding -gelukkig want ook dat mag namelijk niet !- mogen plukken en zijn DS plaatdelen en interieur en motor en bak kunnen omruilen.
Alleen niet de kneiterharde carrosserie in verband met het chassis nummer.
gregorius zegt
Ideaal voor de junkyard race!
Onehp zegt
Materiaal wordt toch gerecycleerd?
Was ik de overheid, dan zei ik: bieden vanaf £4000…
porcay zegt
Die mini’s ?? Die E30’s ??
mgmgb zegt
Wat ik vooral niet begrijp is dat de waarde van veel van die auto’s op dat moment ruim boven de 2000 pond moet hebben gelegen. Welke idioot stuurt zijn auto nu voor minder geld de schredder in? Dat je zelf geen liefhebber bent is tot daar aan toe maar geld blijft toch geld lijkt mij.
sulobb zegt
@mgmgb: Ik denk dat het anders zit…
Tuono zegt
Hoogstwaarschijnlijk kreeg je bij inruil van je oude auto 2000 pond EXTRA inruilwaarde terug van de overheid.
kaeser zegt
Welke hopeloze levert nou zijn liefhebbers auto in voor 2000 ballen? E30’s, mini’s, kevers het houdt niet op! Je verkoopt je ziel toch ook niet aan de duivel?!?!
akabanga zegt
Naar Afrika… opknappen en rijden, of voor onderdelen. Rij zelf in een 22 jaar oude Toyota die in NL praktisch niks kost, hier worden ze verhandeld voor 6.000 €. Een nieuwe distributie monteren riem kost 10 € meer dan de riem zelf. Een versnellingsbak wordt uit elkaar gehaald, schoongemaakt, tandwieltjes opgeknapt, en weer in elkaar gezet voor 25 € + olie. Ophanging rubbers worden uit oude vrachtwagen banden gesneden voor een paar €. Het is ongelofelijk hoe inventief de monteurs hier zijn en ze alles rijdend houden. Een brommer monteur vond in 15 minuten een draadje ergens onder de dynamo dat los zat en waardoor m’n auto niet startten (kon van alles zijn). Deze auto’s vernietigen is zonde sinds veel mensen er nog veel plezier aan kunnen beleven.
mrmiyagi1982 zegt
Zoooooo zonde staan leuke autos tussen voor onderdelen die veel andere old/youngtimers op de weg zouden kunnen houden… k word dr verdrietig van
Calimero zegt
Zonde he, maar ook in NL gebeuren verschrikkelijke dingen.Denk aan het verhaal van een trotse Volvo 240 (of was het een 245?) eigenaar die de milieuzone in Rotterdam niet meer in zou mogen. Auto verkocht buiten Rotterdam en later bleek het een misverstand. Goed veel auto’s op de foto’s zijn een stuk exclusiever maar geld doet gekke dingen met mensen soms. Ik vind het triest te zien dat er zo veel leuk spul tussen staat wat straks gewoon weg is, letterlijk.
Nu zijn in GB auto’s (in ieder geval) 2e hands een stuk goedkoper dan in Nederland dus hoe het met de (verkoop)waarde van veel van de auto’s op de foto’s zou zijn ten opzichte van bv Nederland weet ik niet, wel dat het zonde is om auto’s te vernietigen waar veel liefhebbers een spreekwoordelijke moord voor zouden doen.