De Ferrari Purosangue van Piero Ferrari is een knipoog naar vader Enzo.
De eerste leveringen aan klanten van de Ferrari Purosangue moeten nog plaatsvinden. Daardoor hebben we de SUV van de Italiaanse autofabrikant (die je van Ferrari geen SUV mag noemen) slechts in beperkte kleuren voorbij zien komen. Vooral rode, zwarte en grijze exemplaren.
Maar wist je dat groen ook goed staat op deze V12 4×4? Kijk maar naar de Purosangue van Piero Ferrari. In de nieuwste uitgave van het Ferrari Magazine laat de zoon van Enzo Ferrari weten waarom hij voor deze kleur heeft gekozen. Het is namelijk een knipoog naar zijn vader.
Purosangue van Ferrari Piero
De kleur is Verde Dora. Enzo had een 400 Superamerica uit 1962 in dezelfde kleur. De historische kleur staat verrassend goed op de SUV. Wie geïnspireerd is geraakt zal de portemonnee moeten trekken. De kleur maakt geen onderdeel uit van het standaard kleurenpallet. Je moet bij Tailor Made aankloppen om Verde Dora op je Ferrari Purosangue te krijgen.
De zoon van Enzo Ferrari heeft een goede smaak: naast het groene exterieur heeft de miljardair gekozen voor bruin lederen interieur in combinatie met carbon details. Een praktische SUV, met een dikke V12 onder de kap en een smaakvolle kleurencombinatie. Warempel, de Purosangue maakt hebberig!
De Ferrari Purosangue is de eerste SUV van het merk. De V12 levert 725 pk en 716 Nm aan koppel. Het is een monster van een auto, met een acceleratie van 3,3 seconden naar honderd kilometer per uur. De topsnelheid ligt op 310 km/u. Het vermoeden bestaat dat de Italianen in een later stadium de biturbo V8 in het model lepelen, maar daar willen ze in Maranello (nog) niet over praten.
cossiekiller zegt
Het eerste waar ik aan dacht toen ik de kleur zag was; die hebben ze bij Aston Martin gepikt!
rollingstoned zegt
Ze hadden beter wat designers van Aston Martin kunnen pikken ;-)
berlinetta zegt
Brr vind je? Die DBX vind ik toch wel een van de lelijkste super-SUV’s.
rollingstoned zegt
Nee, die is ook verschrikkelijk. Net zoals alle andere SUV’s en crossovers. Doelde meer op de DB9 en de Vantage e.d. Bij Ferrari is het qua design alleen maar bergafwaards gegaan sinds ze Pininfarina de deur hebben gewezen…
Dutchdriftking zegt
Het is inderdaad precies Aston Martin racing green.
smart2000 zegt
Nee het is matgroen.
osmo zegt
Geen fan van de Purosangue maar die kleur in combinatie met het interieur is wel een dik schot in de roos.
smokin zegt
Enzo draait zich om in zijn graf. Die Purosangue is alles waar Enzo op tegen was.
rollingstoned zegt
Precies. Autoevolution had er bij de release al een uitgebreid artikel aan gewijd. Hieronder de highlights:
Ferrari was one of the last renowned sports car makers to hold back from making a high rider, and it kept denying rumors that it was working on its own SUV. But now the cat is out of the bag – the Prancing Horse really is hard at work developing its first ever SUV, the car it said it would never build.
And in case you were wondering, no, hell has not frozen over, but a certain Enzo Ferrari would probably not be on board with the decision. Enzo’s initial philosophy was that he had to sell road cars in order to fund his racing ambitions, and, later when the road car business took off, he wanted his cars to be pure, lightweight and unencumbered by electronics – remember the F40 is the last car he personally signed off.
Now the brand is building an SUV and it not only goes against what Enzo would most likely have wanted, but it also contradicts what the company has been doing in recent years. One of the measures taken to preserve the brand’s exclusivity and to make it seem somewhat unattainable was to put a production cap on certain models so that they don’t become too common.
An SUV, though, will have much broader appeal in the current market context than Ferrari’s core models, and it will probably sell better than they do. And these core models were already selling well, providing Ferrari with plenty of financial security – the Prancing Horse is doing really well for itself, or, in other words, it doesn’t need an SUV to boost profit margins (like, say, Aston Martin desperately does in order to ensure the future viability of the brand).
Enzo definitely wouldn’t agree with this decision, even if Ferrari’s upcoming SUV, currently known as the Purosangue (which in English translates as thoroughbred, and internally is designated 175’) will live up to its name, We don’t expect it to be bad – Ferrari would really make a mistake if it produced a mediocre SUV model now that it’s embarked on the journey to make one.
https://www.autoevolution.com/news/what-would-enzo-say-about-the-upcoming-ferrari-suv-139001.html
jippie zegt
Ik denk dat Colin Chapman zich nog veel harder omdraait in z’n graf met de Lotus SUV.
ericc zegt
Ze hadden beter hun SUV uitgebracht onder de Dino badge.