Jazeker, voor een bescheiden bedrag rijd je in een bijna nieuwe Benz. Met een half miljoen kilometers op de klok. Moet je zo’n piepjonge Benz met 5 ton op de klok overwegen?
Onlangs stelde collega @RubenPriest de vraag of jullie minder zijn gaan rijden dankzij de heersende pandemie. Afgelopen jaar is het thuis-werken opnieuw uitgevonden, waardoor veel Nederlanders ineens minder kilometers zijn gaan maken.
Piepjonge Benz met 5 ton
Dat gold niet voor de bestuurder van deze Mercedes-Benz C-Klasse. Sommige mensen met nu eenmaal veel kilometers maken voor hun werk en waarschijnlijk was dat met de bestuurder van deze Benz het geval. Het betreft een Mercedes C-klasse met plug-in hybride-aandrijving. Inderdaad, de C350e met 279 pk. De auto werd op 1 juni 2015 op kenteken gezet. Sindsdien is de auto alleen maar wezen rollen, waarschijnlijk. Er zijn namelijk enorm veel kilometers mee gereden. Op dit moment staat de teller op 553.881 km. Jazeker, deze piepjonge Benz heeft meer dan 5 ton gelopen:
Kilometervreters
We roemen altijd de oude generatie Mercedessen als het gaat om kilometervreters. Echter, bij Das Haus weten ze ook bedrijfszekere plug-in hybrides te bouwen. Zo op de foto’s zie je de stand er niet direct aan af. De auto komt nog behoorlijk fris over, alhoewel het gebrek aan pixels niet meehelpt.
Snelwegkilometers
Dan rest nu de vraag: moet je een piepjonge Benz met 5 ton op de klok daadwerkelijk gaan kopen? Nou, als de prijs goed is, is het misschien interessant. De kans is vrij groot dat het alleen maar snelwegkilometers zijn en dat al het onderhoud correct is uitgevoerd. Over dingen als roest en dergelijke hoef je je nog geen zorgen te maken. Wat ook wel lekker is: het is nog een ‘fris‘ model. Als je nu een C-klasse bestelt, ziet ‘ie er bijna hetzelfde uit.
Hoge prijs piepjonge Benz met 5 ton
Alleen die prijs is een nogal erg hoog, gezien de kilometers: 10.700 euro. Voor een paar duizend euro meer, staan er zat C350e’s te koop met zo’n 170-180.000 km op de klok. Dat is 370-380.000 km MINDER dan deze. Houd er rekening mee dat de prijs nog exclusief btw is (ondanks dat bij de advertentie wordt aangegeven dat het inclusief BTW is). Ook in het kader met afschrijving en onderhoud is het waarschijnlijk wijs om door te sparen voor een exemplaar met iets minder ervaring.
De C350e advertentie kun je hier bekijken!
Dus dan is het woord nu aan u, waarde lezer! Zou jij een jonge auto met monsterlijk veel kilometers overwegen? Of liever een wat oudere auto met minder ervaring? Laat het weten, in de comments!
cossiekiller zegt
Ik zie de prijs niet @Willeme ;-)
willeme zegt
@cossiekiller: potjandrie. Tante Jannie heeft kroketten in de kantine voor de lunch vanmiddag. Heb ’t er even expliciet bijgezet ;-) Thanks!
cappie zegt
@cossiekiller: €10.700
boomhauwer zegt
afschrijving valt me dan eigenlijk nog goed mee.
rogerzz zegt
Nouja lage afschrijving, voor de verzekering/dagwaarde is de boekwaarde van deze auto richting de 0 euro, dat deze dealer er zoveel voor durft te vragen nog vertekent de afschrijving wat.
Als deze 50.000 op de klok had staan en hij 20k was, (vrij realistisch voor deze auto) dan is de afschrijving per kilometer ineens extreem veel hoger, maar 11x zoveel kilometers en 2x zo goedkoop komt nu rekenkundig even goed uit voor deze specifieke wagen.
Dutchdriftking zegt
Hij ziet er nog erg netjes uit voor de kilometerstand. Ik zou de gok wel durven nemen.
etiennep zegt
Elke dag 275 km gereden😂
SimonMc zegt
En weten dat er dan mensen moord en brand schreeuwen als een elektrische auto “maar” 400 km kan afleggen.
tjorque zegt
Of met gemiddeld 220 werkdagen per jaar 500km per dag…
cappie zegt
Ik noem een auto van 2015 niet bepaald piep jong. Hij heeft wel veel gereden dat dan weer wel.
nathoes zegt
@cappie: dat is voor de clicks
sportevo zegt
Erg benieuwd hoeveel van deze kilometers echt elektrisch zijn gereden.
leonlampe zegt
@sportevo: ik neem aan veel, zou heel wat geld bespaard hebben
kilicaviation zegt
Dit is pas piepjong en veel kilometers:
https://www.youtube.com/watch?v=OpBUJt6wjns
saxoke zegt
@kilicaviation: 3kr oud en dik 3ton. Komt aardig overeen met 5jr en dik 5ton. In verhouding just t zelfste
pjotr zegt
Je krijgt er wel een bijna halfvolle tank bij.
okdoei zegt
@pjotr: dus minder dan half leeg?
tjorque zegt
Als hij er “onder de kap” niet verkeerd uitziet en als er nog een redelijke range er nog overblijft op de accu, zou ik er nog wel 8k voor willen geven.
Ik ben wel benieuwd welk soort job die persoon heeft die zo belachelijk veel op de baan zit…
gwnbmw zegt
een familielid van mij rijdt ongeveer gelijke kilometers per jaar, hij rijdt elke week op maandagochtend naar italie, spanje, zuid frankrijk, oosterijk of portugal en komt vrijdag weer naar huis. is een soort van internationale manager die overal de betreffende locatie van het bedrijf in de gaten moet houden. ook dit jaar ging alles gewoon door.
kniesoor zegt
@gwnbmw: Nu even niet vanwege de kerona, maar je zou zeggen, dat het normaliter goedkoper is om te vliegen en lokaal een autootje te huren. Onder voorbehoud, dat je weinig bagage hoeft mee te slepen.
basman147 zegt
Klant van me ging om de 2 weken vanuit Nederland naar Noord Italië om leer in te kopen voor zijn bedrijf. De full option X5s zaten op deze manier binnen 2 jaar aan de 1,5 ton, en dan moest hij van de leasemij weer vervangen worden.
Toen ik vroeg of vliegen niet goedkoper zou zijn was het antwoord “kan best, maar ik stap voor geen goud in zo’n doodskist met vleugels”
gwnbmw zegt
@amghans: vliegtuig duurt net zo lang van deur tot deur, is veel minder comfortabel, je staat een hoop te wachten en is duurder dan een tegenwoordige diesel op cruise control. Hij kan niet 2 maanden van tevoren de goedkoopste tickets van woensdagnacht bestellen, dus die kosten gauw 400 euro per tripje. Tel daar een klein, achterlijk uitziend huurautootje waarvan je niet wil dat de klanten em zien bij op en de beslissing is gemaakt.
r525 zegt
Het komt neer op +/- 90.000 per jaar. Iemand in de buitendienst die veel klanten heeft die op redelijke afstand liggen, maar net te dichtbij voor het vliegtuig, haalt dat redelijk makkelijk. Bijvoorbeeld iemand die veel in de BeNeLux & Duitsland komt.
Binnen Nederland haalde ik al vrij gemakkelijk 70.000 per jaar.
larini zegt
@tjorque: gezien het merk en de km stand zeg ik: taxichauffeur
2scan zegt
@larini: dan zou die er niet zo netjes uit zien…
pindakoning zegt
Dan verplicht je als werkgever toch een diesel lijkt mij? Verschil in bijtelling kan dan in overleg door werkgever worden vergoedt
BerlingoHdi zegt
@pindakoning: Nee Diesel is vies, (aldus de ‘groene’ bedrijven die wel tig keer op vakantie gaan en de kachel op 22 graden hebben staan.)
berkens zegt
ZZP’er als taxi-chauffeur? Kun je zelf kiezen wat je rijdt. En BPM kan een reden zijn om PHEV te kiezen.
Van incl BTW in de tekst in de advertentie is het nu excl BTW (geworden).
phevtreb zegt
@berkens: taxi’s betalen geen BPM, dus dat kan de reden niet zijn
berkens zegt
Wel als je ‘m weer verkoopt, voor de koper
mashell zegt
@pindakoning: ik denk ook dat er heel veel geld bespaart zou zijn als er voor diesel gekozen zou zijn.
vpowert zegt
Hoe zou zo’n accu zijn na zoveel kilometers? De accu’s in Toyota hybrides houden het lang vol maar die gebruiken dan ook altijd maar 80% van hun capaciteit – hoe zit dat bij Mercedes?
mashell zegt
@vpowert: die accu is als nieuw want weinig gebruikt, want met dit kilometrage was er geen tijd om op te laden.
bart zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
E550 zegt
Kenteken is GH-622-N voor defensie die ‘m straks koopt met 180.000 km ;-)
BerlingoHdi zegt
Deze man deed bijna hetzelfde in een C1 😂 https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/3317242/wiel-85-rijdt-zijn-hele-leven-met-een-automerk-ik-ben-altijd-bij-citroen-gebleven
Stijnson zegt
@berlingohdi: haha dit is geweldig! 500k rijden in een C1 als je als 2e auto een C6 in de garage heb staan
edward330d zegt
@stijnson: dat had hem dan weer 3 c1tjes gekost aan onderhoud
jaleukhoor zegt
-edit: scherp! dank u, is inmiddels gefixt-
ritzevespa zegt
Hey, 5 ton, kan alleen maar een Mercedes zijn, of een jap.
Ik zou het wellicht overwegen om dit te kopen als ik heel veel geld zou hebben.
Maar wel echt iets voor Mercedes, gemiddelde bmw haalt dit never en nooit niet, althans mijn 3 serie ligt na 1.5 ton al op de schroothoop 🤣 had ik maar een Mercedes gekocht dan kwam ik ten minste thuis 😜
CL65 zegt
Kilometerstand zegt niet altijd alles, uit mijn eigen ervaringen en bevindingen kan ik zeggen dat auto’s met extreme standen juist heel goed onderhouden worden. Eigenaren rijden bijna altijd voor hun werk zulke standen en dus moet de auto goed zijn. Daarbij zal het gros van de kilometers op de snelweg gereden zijn. Wat heb je liever? Stads auto met vaak maar hele korte stukken rijden (funest; auto komt nooit op temperatuur), of iets dat continu op de snelweg rijdt met cruise aan op 120 km/u? Zo kwam iemand zijn toledo inruilen bij mij met 600k op de teller, auto was toen nog geen 10 jaar oud. Auto op de brug onze kaken op de grond, ding zag er als nieuw uit van onderen. Nee doe mij maar de auto met de hoge stand.
berkens zegt
Onderhoudsboekje en facturen ter inzage?!
Hoe goed onderhouden, hoeveel klachten had deze auto?
Majorbigbear zegt
Leuk om te zien, ikzelf rijd dezelfde automobiel , zo te zien kan hij zeker nog 4 ton mee !!
chris zegt
moet haast wel een taxi zijn geweest,5 ton in 5 jaar en ex btw?
hmmmm
polak zegt
Wacht een half jaar en hij komt weer te koop maar dan met slechts 150000 kilometer.
Groninger zegt
@polak: in Roemenië Litouwen of Estland waarschijnlijk.
Ot92 zegt
Ik vraag me af wat de SoH van de accu is.