Deze piepjonge 518d occasion is het tegenovergestelde van een sleeperstation.
Bij het kiezen van een occasion heb je te maken met enorm veel veel variabelen: uitvoering, motor, transmissie, kleur en ga zo maar door. Dit betekent dat je altijd concessies moet maken, zeker als het budget beperkt is. Uiteraard is het budget beperkt, want je bent aan het shoppen voor een occasion.
Voor vandaag hebben we een wel heel erg bijzondere concessie voor jullie. De auto die jullie kunnen aanschouwen op deze pagina is een piepjonge BMW 518d Touring. Nu valt dat piepjong op zich wel mee, daar de auto uit 2019 komt. Dat is inmiddels alweer bijna vijf jaar oud.
300.000 km
Nee, dat piepjong bij deze 518d komt namelijk door de kilometerstand: meer dan 3 ton! Het is zeker niet ondenkbaar (75.000 km per jaar rijden en je bent er in 4 keer), maar je moet flink doorrijden om een dergelijke kilometerstand te behalen. Dus in relatie tot de kilometerstand is de leeftijd nog erg laag.
Maar hey, dat heeft wel als voordeel dat je voor minder dan 20 mille in een G31-generatie 5 Serie rijdt. De buren zullen heel erg van jou onder de indruk zijn, want deze auto ziet er heel erg heldhaftig uit. Want niet alleen is deze Fünfer uitgerust met het M Sportpakket, maar ook alle M Performance-accessoires zijn erop geschroefd.
Althans, er zijn accessoires opgeschroefd inclusief wat M Performance-stickers, dus dan is het waar toch? Er zijn extra lipjes en stripjes, plus enorme velgen. Ook zien we twee flinke uitlaten. Een beetje over-ambitieus, want zoals je weet betreft het een piepjonge 518d…
Prestaties piepjonge 518d
Dat betekent dat deze superdikke en moderne auto voorzien is van de meest eenvoudige en modale motor die ze geleverd hebben in de 5 Serie. De B47B20-motor is goed voor 150 pk en 350 Nm. Dat betekent een ‘sprint’ van 0-100 km/u in 9,2 seconden en een ’topsnelheid’ van 212 km/u. Niet echt denderende waarden.
Maar ja, er is een aspect waar deze auto wel scoort en dat is het verbruik. We hebben eventjes snel op Spritmonitor gekeken en zien dat de 518d wel lekker zuinig is. Gemiddeld kun je namelijk 1 op 16,78 ermee rijden. Dat is gemiddeld wat mensen in het echt ermee rijden. Als je even je best doet, kan het vast wel zuiniger. Het prestatiepotentieel matcht dus totaal niet met uit heldhaftige uiterlijk.
Chek hier de hilarische rijtest met de 5 Serie Touring G31:
Meer lezen? Dit zijn 13 dikke auto’s met een karige motor op een rij!
scrmeagle zegt
De auto is gebruikt waar hij voor gemaakt is. Bij goed omdehoud kan je rustig de 600K kilometers halen.
Johanneke zegt
Zo jammer al die M performance badges en raar zwart gespoten achterbumper. Het maakt de auto alleen maar lelijker naar mijn mening.
Beter had ie dat domme M pakket laten gaan en het geld gebruikt voor een leuk kleurtje.
Allison Burgers zegt
Op zo’n grote station wordt wit al snel een bakkerskar idd. Maar het misstaat niet.
camber24 zegt
0-100 in 9,2 en 212 km/u is niks om je voor te schamen hoor… kan je prima mee met het verkeer meerijden. Niks mis mee, ieder zijn ding.
bruintje beer zegt
Inderdaad, lijkt me een prima reisauto. Alleen jammer dat de eerste eigenaar geld heeft stukgeslagen op M-badge-dingetjes. Ik had het geld aan een iets potentere uitvoering besteed.
a_buis zegt
Ah zit wellicht een lekkere chip op, 220 pk heb je zo te pakken dan.
camber24 zegt
Ook dat, prima blok, mooie diesel van BMW met veel potentie.
Robert zegt
“Gemiddeld kun je namelijk 1 op 16,78 ermee rijden.”
Dat rij ik ook met mijn D-segment stationwagen. Maar dan met E10 benzine i.p.v. diesel. Dat scheelt me dus al dik ca. 100 euro aan MRB per maand, wat je niet snel hebt terugverdiend met de lagere brandstofkosten. Jammer.
mashell zegt
Maar deze is een segment groter en een moderne BMW dus per definitie loeizwaar.
willeme zegt
@rrrobert:
Hooooo, wacht eventjes. Je hebt gelijk tot op bepaalde hoogte:
1. De BMW 518d doet 1 op 16,78 op Spritmonitor
2. Jij rijdt 1 op 16,78 met jouw Mazda 6
Beide stellingen zijn waar. Houd er echter wel rekening mee dat de BMW een gemiddelde is van vele gebruikers en jouw voorbeeld alleen voor jou in jouw specifieke situatie geldt. Die twee kun je wel vergelijken, maar zijn niet hetzelfde soort waarden.
De Mazda 6 SportBreak 2.0 165 doet op Spritmonitor 1 op 14,25. Die waarde kun je wel goed vergelijken met de 1 op 16,78 van de BMW 518d Touring. Op Spritmonitor zie je dat sommigen dat ook halen, maar je zit wel meteen in de top van zuinigste rijders.
Dus jij hebt een heel rustige rijstijl en/of rijdt veel lange stukken op 80 tot 100 km/u. Dit betekent dat je met de 518d niet gemiddeld zou rijden, maar juist heel erg zuinig! 1 op 18,5 is dan makkelijk haalbaar (en zuiniger ook wel).
Kosten BMW per maand bij 25.000 km per jaar:
Brandstofkosten: € 213
Motorrijtuigenbelasting: € 191 (weegt nét 1.660 kg haha)
Totale kosten per maand: € 404
Kosten Mazda 6 per maand bij 25.000 km per jaar:
Brandstofkosten: € 271
Motorrijtuigenbelasting: € 65 (weegt 1.280 kg, erg laag voor D-segment)
Totale kosten per maand: € 336
Brandstofprijzen: 1,888 per liter diesel, 2,177 per liter E10 (united consumers)
Daarbij moet ik tevens aantekenen dat een BMW 5 Serie een flinke maat groter is dan de Mazda 6. En dat voor maar 36 euro per maand meer. No-brainer! ;-)
Robert zegt
@willeme: de praktijk heeft mij geleerd dat de binnenruimte van een premium D-segenter (3 Serie, A4 of C-Klasse) meestal een maatje kleiner uitvallen. Een E-segmenter als de E-Klasse is dan wel de uitzondering op de regel, maar van de binnenruimte van de 5 Serie was ik nooit heel erg onder de indruk. Ter vergelijking: de kofferbak van de hierboven beschreven 5 Serie is, zowel met de achterbank hoog als plat, maar zo’n 35 liter groter dan de Mazda.
Maar ik snap je argumentatie zeker. Ik maak alleen de rekensom met een iets lagere jaar kilometrage en dan kan een diesel gewoon niet meer uit.
Mijn volgende auto wordt hoogstwaarschijnlijk toch ook geen stationwagon meer, maar een SUV. Met pijn in het hart, dat wel. Ik geniet nog dagelijks van de grote kofferbak en het comfortabele weggedrag, maar de lage in-en uitstap zijn met een versleten rug zoals de mijne wel een beetje een dingetje aan het worden.
Wie weet giet ik het e.e.a. nog wel eens in een Autoblog Advies aanvraag 😉
Matc zegt
Dat is natuurlijk helemaal niet waar. Ten 1e is het verschil met een gelijkwaardige benzine geen 100eu in WB. Ten 2e, als je zoveel km rijdt is het verschil in literprijs ook nog iets wat je zeker moet meerekenen, dus uiteindelijk ben je met een benzine dan zelfs duurder uit
kareljansen zegt
Met een 330i xdrive haal je dat ook vrij gemakkelijk. Zal waarschijnlijk minimaal net zo zwaar zijn.
rogerzz zegt
De vraag; met welke auto rijd ik 75.000km per jaar op een erg prettige manier en nog een beetje zuinig is dit het antwoord. Dat m-pakket etcetera is smaak, hetzelfde voor (te) grote velgen. Kans is groot dat hij al gechipt is.
Autoblog headlines: “BMW diesel-km-vreter is gebruikt waarvoor hij gemaakt is” 😬
ffw88 zegt
-Edit: thanks, breh!-
bmw335d zegt
Van buiten de dikke Sjaak uit hangen met zowel onder de motorkap, als ook binnenin de absolute Lidl-uitvoering! Geen comfortstoelen (een must bij een 5-serie!), geen stoelverwarming, geen geluidsinstallatie, wat een trieste karige bende
kniesoor zegt
Hoezo zijn die comfortstoelen zo noodzakelijk ? Als je regelmatig een bochtje pakt – en daar is-ie qua onderstel wel geschikt voor, lijkt me – lijken deze sportstoelen me een logische(r) keus.
carguy24 zegt
Heb jarenlang met vorige model e200d estate gereden dus ook met 2.0l 150pk, maar nooit het idee gehad dat ik iets tekort kwam hoor. Natuurlijl kan het altijd sneller en luxer maar dit was een prima wagen, dus zal de 518d ook geweest zijn.
ghost zegt
Ik vind het spritgemiddelde van 1 op 16 no wat, lang niet zo goed voor een diesel, maar het zal wel aan mij liggen, had 1 op 20+ verwacht…
V8Vantage zegt
Het spritgemiddelde laat in mijn ogen vooral zien dat veel mensen het weinig veel interesseert hoeveel hun wagen verbruikt. Wat wel gek is, want waarom zou je het dan bijhouden? Menig auto kan echt heel zuinig rijden, mits je maar rustig accelereert en anticipeert. Vrij weinig mensen doen dit.
Die diesel van mij zit meer aan de andere kant van het spectrum, en kan 1 op 20 rijden. Gewoon met het verkeer mee hobbelen. Maar (af en toe?) laat ik mij verleiden door het vermogen en dan rijd ik 1 op 8 om gemiddeld om op de 1 op 14 uit te komen