Ferdinand Piëch, de voorzitter van de Raad van Bestuur van Volkswagen en grote aandeelhouder bij Porsche is de laatste dagen flink in het nieuws. Dit vanwege een media-offensief van VW ter gelegenheid van zijn 70-ste verjaardag, die hij vandaag viert. In principe is dit geen heet nieuws, ware het niet dat de man in een interview met de Braunschweiger Zeitung heeft verzekerd dat een super-efficiënte 1-liter-auto in ontwikkeling is die binnen 4 jaar op de markt gebracht kan worden.
We denken hier uiteraard meteen aan het prototype dat de kleinzoon van Ferdinand Porsche vijf jaar geleden zelf, bij zijn vertrek als CEO van VW, van Wolfsburg naar de aandeelhoudersvergadering in Hamburg reed. Hierbij verbruikte de 250 kg zware tweezitter 0,89 liter/ 100 kilometer. Dit was een mooi staaltje spaarzaamheid, maar indertijd was de constructie van een dergelijke auto niet realistisch vanwege het enorme prijskaartje dat er aan alle lichtgewicht-carroserriedelen hing. Ondertussen is de situatie veranderd en zegt Piëch dat de auto binnen twee jaar voor 5.000 in plaats van een eerder geraamde 35.000 euro te produceren is. Hierdoor komt een superspaarzame auto, die de 3-liter Lupo doet verbleken, een stuk dichterbij:
“Ich habe mit einem Hersteller gesprochen. Er traut sich in zwei Jahren zu, das Bauteil statt für 35.000 EUR für nur noch 5.000 EUR zu produzieren. Dann kommt so ein Auto in Bereiche, wo es auch ein normaler Kunde kaufen kann”.
Onder Piëchs opvolger Bernd Pischetsrieder was dit project niet zo populair en heeft het een tijdje stilgelegen, maar sinds Pischetsrieder gewipt is schijnt de ontwikkeling weer in volle gang te zijn.
VW is sowieso niet vies van onderzoek naar efficiënt rijden, we verwachten de brandstofcel ook over niet al te lange tijd.
Alwood zegt
wel mooi als er eindelijk dit soort wagentjes gekocht kunnen gaan worden… ik ben benieuwd of ze een infiltrant bij loremo hebben :P
JLJ zegt
Het ziet er naar uit dat hij een beetje dement aan het worden is. Van 35000 naar 5000 in (totaal) 8 jaar tijd. “Ich habe mit einem Hersteller gesprochen”. Vager kun je het niet verwoorden! Ik geloof er niets van.
Het klinkt als het Loremo verhaal. Ook daar willen ze een compleet nieuw en zuinig concept voor 10000 euro (geloof ik) op de markt brengen. Zoals Top Gear het bracht: When pigs can fly!
floryn zegt
heb het altijd een mooi concept gevonden al was de 3l Lupo natuurlijk veel praktischer toch zullen er best mensen zijn die dit voor hun woon-werk verkeer goed kunnen gebruiken
DAT zegt
Het is moeilijker om een betaalbare 1-liter auto te bouwen dan een onbetaalbare 400km/u Bugatti.
Ejay zegt
Kijk, zo’n bericht geeft een unieke kijk binnen de prijsopbouw van VW. Het is slechts de consumentenprijs – 5000 om ongeveer te zien wat de mark-up is van VW. Wel erg kort door de bocht natuurlijk, maar best een aardige benadering.
Als ik VW was zou ik er een hoop subsidie voor proberen te krijgen en hem voor 6000 in de showroom zetten (ex. BPM en Belasting). Dan kun je weer praten over een Volkswagen. Een auto voor het volk, zoals Hitler het 70 geleden bedoelt heeft.
davy zegt
Als hij TE PRODUCEREN is voor 5.000 € denk ik niet dat jij hem mag kopen voor 6.000 €. Doe maar X 5. Dus voor zo’n 25.000 € ofzo zal hij wel te koop zijn.
Ejay zegt
@ davy, dat denk ik ook niet, maar het zou wel mooi zijn :-D
Jan zegt
Ejay, de naam Volkswagen werd door een andere Duitse fabrikant, Gutbrod, gebruikt. Het ontwerp van de auto was van F. Porsche, deels gebaseerd op een ontwerp van een (Hongaarse) Mercedes-Benz ontwerper. Hitler was enkel de persoon die het (via politieke middelen) mogelijk maakte de KdF-wagen te produceren.
Pannekoek zegt
@ davy
Voor iets meer dan 5000 is hij wel te koop:
Uit onderzoek is gebleken dat Porsche fors meer winst maakt per verkochte auto dan ieder ander automerk in de wereld. Gemiddeld verdiende Porsche 21.799 euro (voor belasting) per verkochte auto. Voor de vergelijking: BMW verdient 2.475 euro per auto en dat is ongeveer negen keer minder. Bij Audi ligt dit bedrag op 1.580 euro, bij DaimlerChrysler op 708 euro en bij Volkswagen op slechts 332 euro.
http://www.autoblog.nl/archive/2007/01/22/geen-automerk-zo-winstgevend-als-porsche
Dus je kan hem voor ong. 5332 € kopen. :D
floryn zegt
jan weet er wat van
chrizzzie zegt
wow € 5000,- klinkt indrukwekend en VW kan zich niet permenteren om van die losse uitspraken te doen in tegestelling tot loremo
wijnand zegt
@ pannekoek: de bpm zal er vast nog wel over heen gaan.
mgs013 zegt
volks?wagen hihi. laat me niet lachen. je moet al die “duplo” nemen om over zoiets te praten. laat we dan maar vergeten wat polo ,golf , passat betekenen?
als je dan echt eens kijkt is die “duplo” niet echt een vierpersoonsauto waarmee je kan winkelen. probeer jij maar eens aan een warenhuis te stoppen met zo eentje en inkopen te doen voor een vierkopig gezin. als je de kinderen meeneemt? geprobeert, lukte niet ? I rest my case.
davy zegt
@ Pannekoek : Nettowinst voor de constructeur is nog heeeeel iets anders dan wat de consument betaalt. Belasting, vervoerskosten, reclame en waarschijnlijk nog 1001 kosten waar ik nu ff niet aan WIL denken. En dan in Nederland nog eens de BPM erboven op.
Maar wel een leuke berekening :D
Jan zegt
@mgs013: De foto laat een prototype zien waarmee men een zuinigheidsrecord heeft neergezet. Dit is dus geen productieklaar model, laat staan dat er over gedacht wordt om het ding in productie te nemen.
davy zegt
@ mgs013 : Je moet ergens beginnen toch?
freek zegt
makkelijk boodschappen wagentje… en ook voor de hond…
ik vraag me af of deze in de stad 1 op 100 rijd, of op de snelweg :lol: …maar verder natuurlijk wel een goed concept
Nick zegt
Kraft durch Freude!
Laat maar komen!
Volkswagen komt vaker met de meeste bizarre ontwikkelingen die weer eens een grote stap vooruit zet.
Hoewel het geen praktische oplossing is, blijkt het toch wel een mooie ontwikkeling voor toekomstige doeleinden.
Eindelijk weer eens een zuinige auto die geen milieuBELASTENDE hybride-crap gebruikt.
Henk zegt
Ik kan niet wachten om een proefrit te maken
Eindelijk een auto die niet zuipt terwijl het al jaren mogelijk is om een zuinige auto te maken