
Na vele decennia is het ’tijdperk Ferdinand Piëch’ dan toch echt voorbij.
Ferdinand Piëch, nazaat van de Porsche-familie, de man die Porsche voor het eerst liet winnen op Le Mans, Audi zijn slogan Voorsprong door Techniek bezorgde en als CEO VAG naar grote hoogte deed stijgen. Van 2002 tot april 2015 was hij voorzitter van de raad van commissarissen van Volkswagen, totdat hij ruzie kreeg met Martin Winterkorn en terugtrad. Overigens gaan er geruchten dat het neef Wolfgang Porsche was die uiteindelijk de grootste druk op Piëch uitoefende om zijn functie neer te leggen.
Toch was Piëch nooit helemaal weg bij Volkswagen. Hij was dan wel voorzitter van VAG af, hij had nog altijd een voting stake van 15 procent in Porsche Automobil Holding SE, dat op haar beurt weer voor meer dan 50 procent zeggenschap heeft over Volkswagen AG. Nog altijd bezocht hij trouw elke directievergadering en zodoende kon hij nog altijd iets van invloed uitoefenen.
Invloed uitoefenen deed hij ook door uitspraken in de pers. Uitspraken waar de andere leden van de Porsche-clan niet zo blij mee waren. Zo verklaarde hij dat de top van Volkswagen AG eerder op de hoogte was van dieselgate dan ze zelf beweerden. Hij zou ze namelijk al in februari 2015 hebben gewaarschuwd middels een conversatie met Winterkorn. Zelf heeft de voormalige CEO van Volkswagen, samen met andere topmannen, volgehouden pas in september 2015 van het gesjoemel op de hoogte te zijn gebracht. Volgens boze tongen is dieselgate dan ook reden van de breuk tussen de Piëch en Winterkorn.
Of er nu weer druk vanuit de familie is of dat het Piëch’s eigen beslissing is, is niet duidelijk, maar zijn aandeel van 15 procent in Porsche SE doet hij van de hand. Door een contractuele constructie hebben de overige 33 leden van de Piëch- en Porsche-familie overigens het eerste recht op het kopen van deze aandelen en dat zullen ze zonder twijfel ook doen. Daarmee komt er wel een einde aan wat wel het levenswerk van Ferdinand Piech genoemd mag worden, de man zal binnenkort op geen enkele manier meer verbonden zijn aan het mede door hem grootgemaakte concern. (via ANE)
Foto: Martin Winterkorn (l), Ferdinand Piëch (r) en diens vrouw Ursula Piëch, die hij ‘stal’ van zijn neef Gerd Porsche.
‘De man zal op geen enkele manier verbonden zijn aan het mede door hem grootgemaakte concern.’ Als een aantal van zijn familieleden de genoemde aandelen kopen kan hij nog steeds via hen invloed oefenen. Macht uitoefenen zal altijd indirect kunnen.
Waarom je die vrouw zou willen stelen is mij een raadsel maar soit.
Ot: bye felicia!
@2wheeler: iets met lakens en zuigen misschien?
@2wheeler: Misschien was ‘ie van plan een andere body op het onderstel te plaatsen.
@2wheeler: Je kent haar begrijp ik?
@stfu: Nee hoor! Hoezo?
@2wheeler: waarom zeg je dat dan?
@stfu: Doet de foto het niet bij jou?
Even zonder geinen, je had toch wel door dat het een grapje was he? Of voelde je oprecht de behoefte om de ridder te paard te spelen voor deze dame?
@2wheeler: Misschien is sinds kort een feeder? Hij heeft in ieder geval genoeg geld om er een paar varkensworsten per dag in te draaien
@2wheeler: Bovendien is hij ook geen schoonheid, maar he, dat betekent veel goed voor z’n dochter.
Min keer min is plus he ;)
@granlusso: haha! Nu ben ik nieuwsgierig..
Ongetwijfeld, want € 1,1 miljard gedeeld door 33 familieleden is maar € 33.333.333,33 p/p.
Ik ben alweer een beetje kwijt hoe Porsche en VAG met elkaar verbonden zijn, waar hangt de Porsche autofabrikant in dit hele verhaal?
@pomoek: Volgens is het zo dat Porsche voor zo’n 50 procent eigenaar is van VAG en VAG ook zoiets van Porsche. Niet helemaal zeker overigens, misschien kan iemand het nog beter uitleggen?
@audi18: Porsche is voor de volle 100% eigendom van de VAG
@lekkaah: als porsche volle eigendom van vag is, hoe komt het dan dat een porsche aandeelhouder zeggenschap heeft over vag?
@acizane80 & @audi18 : Het automerk Porsche is net als de andere automerken onderdeel en eigendom van de Volkswagen Group (VAG). Een beursgenoteerd bedrijf. Echter is maar iets van 10% free float, wat inhoud dat jij en ik maar maximaal 10% van de aandelen kunnen kopen op de beurs. 52.2% van de aandelen van VAG is in handen van Porsche SE, dat moet je gewoon zien als een Holdingsmaatschappij van de familie Porsche & Piech wat los staat van het automerk Porsche.
@ghostnl: dank u voor de verduidelijking.
@lekkaah: Je hebt VW en VAG. Dat zijn twee verschillende dingen.
Deze hele soap stemt toch altijd weer droevig, ik heb zeer groot respect voor het succes van de man, en vertrouwde zijn verhalen als één van de weinige rondom dieselgate. Hoe die bedrijfscultuur haar voorvader zo onteert zal ik nooit begrijpen.
Ferdinand Piëch toch wel een grote baas in de auto wereld. Jammer dat het zo moet eindigen.
Tijd zal ’t leren of dit positief uitpakt voor VW of niet. Ik heb zo m’n twijfels.
Tja, de waarheid zal wel ergens in het midden liggen wat hij nu wel of niet weet van Dieselgate.
In elk geval zijn de aandelen nog maar de helft waard ten opzichte van 2 jaar geleden. Maar ja, dan kan hij nog maar een boot van 100 miljoen kopen in plaats van 200 miljoen… Het is hem overigens gegund hoor.
@ruud1954: Zijn die aandelen niet door de helft gegaan? Of was dat al eerder?
@phaeton: Begin 2015 rond de 250 en nu ongeveer 140. Dus dat was al eerder.
Zal de man VAG blijven rijden?
Waren zeker aan het zakken