De soap gaat lekker door. Piastri gaat naar McLaren en biedt Ricciardo aan bij Alpine.
De Formule 1-stoelendans is nu echt goed begonnen! Ditmaal kwam het startsein bij Sebastian Vettel vandaan. Hij stopt aan het einde van dit jaar bij Aston Martin, beter bekend als een vrij overdreven verjaardagscadeautje voor Lance Strol
Na het aangekondigde pensioen van Vettel begon het schuiven en dat verdient zeker geen schoonheidsprijzen. Dankzij het doorgaans uitstekend geïnformeerde Racingnews365 weten we een beetje hoe de vork in de steel zit.
Alonso naar Aston Martin
Ten eerste Fernando Alonso. Hij had aan Otmar Szafnauer beloofd nog een jaartje bij te tekenen om bij Alpine te blijven, aldus Szafnauer. Echter, Fernando koos eieren voor zijn geld (of beter gezegd: geld voor zijn geld) en heeft voor twee jaar getekend bij Aston Martin. Die periode bleek de angel te zijn. Alpine wilde hem één jaar geven, Aston Martin twee.
Piastri naar McLaren
Oscar Piastri is een absoluut talent en verdient een zeker een F1-zitje. Het is een Alpine-coureur die jarenlang door Alpine (en daarvoor Renault Sport) is begeleid. De Fransen hebben veel tijd, moeite en geld in hem gestoken, maar een zitje leek er niet in te zitten voor 2023. Vanwege een clausule in zijn contract kon McLaren hem vastleggen.
Volgens Racingnews365 is dat ook daadwerkelijk het geval. Alpine had geen geweldig contract met Piastri voor 2023 en dus was het talent vrij om te gaan en staan waar hij wil. Er was wel een optie voor 2023, maar die heeft Alpine niet (op tijd) gelicht. Het persbericht van Alpine lijkt een soort laatste redmiddel te zijn om druk te leggen op Piastri.
Ricciardo naar Alpine
Het is natuurlijk niet netjes, maar wel hoe het eraan toegaat bij de F1. Want ondanks dat Ricciardo wél een geldig contract heeft tot 2023 met McLaren, gaat hij volgend jaar daar sowieso niet rijden. Vanwege de zwaar teleurstellende resultaten kunnen ze hem vervangen.
Het is een beetje eten of gegeten worden in de F1, zoveel is duidelijk. McLaren laat Daniel Ricciardo niet helemaal zakken, overigens. Naar het schijnt zou McLaren hem bij Alpine aanbieden. Voor Ricciardo zou dat een goede oplossing kunnen zijn, want hij kan moeilijk met de McLaren MCL36 overweg. Wellicht dat hij zijn oude vorm bij Renault kan hervatten.
Via: Racingnews365
harrie zegt
Alonso twee jaar getekend bij Alonso. Zouden wel zware onderhandelingen zijn geweest.
Edge zegt
Het meest bijzondere van het verhaal van RN365 (die sinds het aantrekken van Dieter Rencken overigens significant aan kennis en kwaliteit hebben ingewonnen) is nog wel dat Piastri’s contract voor 2022 een optie voor 2023 zou hebben die binnen 30 dagen na het tekenen van dat 2022 contract geactiveerd zou moeten worden.
Nou heeft Alpine Piastri’s 2022 plannen al ergens halverwege november vorig jaar bevestigd, dus rond die tijd is het contract ook getekend. Tel daar dertig dagen bij op en Piastri zou sinds medio december al vrij zijn om voor 2023 te tekenen waar hij wil. Als dat stukje in het artikel klopt, heeft Alpine wel echt flink zitten slapen.
gregorius zegt
Maar als we nou zeggen dat Alpine echt dacht dat Alonso graag nog 1 jaartje bij hun zou rijden (ipv zekerheid voor 2 jaar), dan hadden ze hem toch niet nodig?
Hadden ze vast wel gedacht dat McLaren niet zomaar een rookie als 2e in de auto zet, naast Norris (die is net 17 geworden toch?) en het duur afkopen van Ricc.
En ze zouden ook niet verwachten dat iemand van Alpine naar Aston Martin zou gaan, gezien hoe slecht het dit jaar gaat.
Verkeerd gegokt dus.
Ik vind t wel leuk! Power aan de coureurs, niet aan de teams.
jaapiyo zegt
In basis wel eensch met het laatste, doch ik ben in dit geval wel erg benieuwd naar de motivaties van Piastri. Er hangt nu toch ook wel een zweempje aan van enorm opportunisme om je junior carrière te laten betalen door Renault en dan vervolgens op een “technicality” het team te dumpen als je aangekomen bent waar je wilde zijn. Een beetje loyaliteit mag er ook wel zijn. Maar goed, het zou ook kunnen dat Renault het er naar gemaakt heeft…We weten het (nog) niet!
okdoei zegt
Bijna goed. Norris is 18.
mashell zegt
18? Chuck Norris is 82 en Lando Norris is 22.
jaapiyo zegt
Vermoedelijk is Alpine inderdaad wat laks en te goed van vertrouwen geweest. En wellicht heeft Piastri dat juist gezien als een signaal dat ze hem aan het lijntje hielden. Enfin, gewaagde keuzes, en de tijd zal leren of het een goede move is voor Piastri of de domste fout van zijn leven.
royaledeluxe zegt
Goh, als hij bij McLaren rijdt, ik wil wel de officiële uitkomst afwachten, en het tempo van Norris evenaart of overschrijdt na enkele maanden dan zit het wel snor over die gewaagde keuze, indien niet… zie ik het ook wel direct als laatste team waar hij voor gereden heeft.
Alpine heeft hetzelfde meegemaakt met Riccardio toen die naar McLaren ging nadat Sainz naar FER sprong.
Je zou toch zeggen dat ze daar bij de HR afdeling nu al wat beter hun contracten kennen, maar nee weer trappen ze er in. Ter goeder trouw bestaat niet in de F1, daar is altijd veel te veel geld bij gemoeid. Laat ons hopen dat ze het nu echt door hebben…
ecknine zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
berlinetta zegt
Ricciardo heeft gegokt en verloren. Bij Red Bull zat hij op z’n plek, maar wist hij dat Max de nr. 1 ging worden. Hij had de keuze tussen blijven bij Red Bull en mee doen voor de overwinningen of overstappen naar een middenmoter en hopen dat die ooit het gouden ei vinden. Nu moet hij zelfs vrezen voor zijn carriere lijkt het wel. Raar hoe het kan lopen.
Ik ben overigens wel benieuwd naar die Piastri. Ik volg de opstapklasses naar de F1 niet dus ik ben er ook nooit van op de hoogte wie de aankomende talenten zijn. Lees er meestal alleen iets over op AB. Is het iemand van de categorie Max/Leclerc/Russell of meer een Mick-Schumacher geval?
jensoffbutton zegt
Meer gevalletje Russel/Leclerc.
Max zet ik minder in dat lijstje, die zijn opgang is met niks te vergelijken want die sloeg bijna alles over.
Maar GP2/formule 2 resultaten zijn soms moeilijk te vatten, Latifi was ook een seizoen goed daarin en stelt niks voor.
Stoffel Vandoorne heeft ook alles kapot gereden in zijn jonge jaren, maar had ook geen geluk bij zijn carrière bij Honda. In de Formule E bewijst hij wel geen duts te zijn, minstens toch even goed als Nyck De Vries.
Ik snap niet waarom Alpine veel geld zou geven aan Ricciardo. Dan kan je nog beter Stoffel Vandoorne vast leggen of Nyck De Vries lijkt me, die zijn nog iets jonger en minstens even goed. Of Théo Pourchaire, Frans en doet het nu niet slecht in de F2. En wie weet is dat een talent.
berlinetta zegt
Ah oke, nou Russel en Leclerc vind ik toch samen met Max wel de top 3 van het moment. Hamilton is ook nog steeds erg goed, maar die zie ik niet meer al te lang doorgaan. Zou toch wel gaaf zijn als die Piastri binnen een paar jaar ook om de prijzen gaat mee doen.
mashell zegt
Russel vind ik erg overschat worden. Nu Hamilton zichzelf weer hervonden lijkt te hebben verwacht ik dat hij heel snel Russel op z’n plaats zet. Ik zie Norris als een veel groter talent dan Russell.
Jozo zegt
Vanuit het oogpunt van Ricciardo was die keuze nog niet eens zo gek. Red Bull deed wel vooraan mee, maar met de move naar Honda was er ook nog niet direct kans op een wereldtitel in 2019.
Renault bood een flinke zak geld, dus financieel was het geen gok. En wanneer hij in de Renault mooie dingen kon laten zien was een move naar een top team (Ferrari?) ook nog een reële mogelijkeheid. Als 2e rijder bij Red Bull zou dat uitgesloten zijn.
berlinetta zegt
Nee ik begrijp de keuze van Ricciardo destijds ergens ook wel, maar achteraf gezien is het niet de juiste keuze geweest. De overstap naar Renault was min of meer het begin van het einde.
okdoei zegt
Achteraf is mooi wonen.
jaapiyo zegt
Dichterbij die toppers dan bij Mick. In zijn voordeel spreekt dat ‘ie meteen F2 kampioen is geworden in zijn eerste jaar (en daarvoor al F3 kampioen was). In zijn nadeel spreekt dat hij zijn kampioenschappen voor Prema heeft gepakt wat de afgelopen jaren het topteam was en het F2 veld niet overstroomde van het talent. De belangrijkste die hij moest verslaan was zijn teammaat Schwartzmann (net als Mick het jaar ervoor met enige moeite deed).
Het gekke is als je ‘m ziet rijden: je ziet het er niet aan af, maar hij wint wel. Bij Max, Norris en zelfs Tsunoda zag je af en toe ‘wow dit gaat echt hard’ of ‘deze racecraft is episch’. Bij Piastri heb ik dat nooit gezien…maar hij wint dus wel. In die zin lijkt ‘ie misschien nog het meest op Russell. Goed bandenmanagement enzo. Denk dat hij wel een goede carrière in de F1 kan hebben. Of het daar ook een kampioen wordt…Ik zou eerder zeggen neen.
berlinetta zegt
Dank voor de uitgebreide toelichting. Ben benieuwd wat hij ervan gaat bakken. Ik denk dat hij aan Norris sowieso wel een goede graadmeter heeft. Als hij Norris weet bij te houden of te verslaan, dan doet hij het goed.
ericc zegt
Piastri heeft de betere deal: een McLaren als straat-dienstwagen, Ricciardo een 1.8 turbo…..
flyerbunch zegt
Update: McLaren beëindigd contract Ricciardo om plaats te maken voor Piastri. https://www.motorsport.com/f1/news/mclaren-end-ricciardo-deal-piastri-2023/10349014/
willeme zegt
@flyerbunch: volgens mij komt dit ongeveer uit dezelfde hoek (alle ‘hearsays’ zijn het hetzelfde ;-)). Maar het is NOG niet officieel, zij hebben het ook uit de wandelgangen
flyerbunch zegt
@willeme:
Klopt! Artikel zei enkel dat McLaren het officieel al aan Ricciardo heeft meegedeeld dat z’n contract wordt beëindigd ivm Piastri. Iets wat ik me wel kan voorstellen nadat deze hele soap online begon verwachtte/verdiende de goedlachse honey badger duidelijkheid. Ricciardo zal het nieuws zelf nog niet officieel bevestigen uiteraard aangezien hij zelf ook nog niet weet wat hij gaat doen en in besprekingen zit. Of wacht hij mss gewoon de juridische strijd tussen Piastri en Alpine nog even af? To be continued.. ;-)
Edge zegt
Paar weken geleden heeft Ricciardo nog een speciaal bezoek aan het MTC gebracht om zich tegenover het personeel van McLaren verontschuldigd voor zijn matige prestaties, beloofd alles te doen om betere prestaties te leveren en zijn commitment richting het team uitgesproken. Lullig om dan een paar weken daarna aan de kant geschoven te worden.
Ik hoop daarom dat hij en zijn management McLaren flink uitknijpen. Volledig salaris, inclusief een substantieel deel van de prestatiebonussen, een schadevergoeding en dat alles zónder clausule dat hij minder krijgt als hij elders in de F1 een stoeltje krijgt (die had Kimi wel toen hij in 2009 bij Ferrari moest oprotten). Dan lekker naar Alpine vertrekken en daar weer je raceplezier terugvinden. Vrijwel elk team is meerdere posities in het constructeurskampioenschap omhoog gegaan direct nadat Alonso vertrok, dus dat belooft veel goeds voor Ricciardo in 2023.
jensoffbutton zegt
Je zit natuurlijk in de F1, daarbij telt emotie zelden en wordt alles enkel sportief & juridisch bekeken (lees: kunnen we hem goedkoop dumpen?). McLaren had ook veel beloofd aan Stoffel om hem dan te dumpen voor Norris. Red Bull heeft ook al meermaals bewezen niet al te gently de rijder naast Max vriendelijk te bedanken. En zo kan je over elk team wel iets zeggen in’t verleden.
Een bezoekje aan de fabriek maakt geen zak uit. Dat kan de werknemers in de fabriek een dagje extra motiveren en gelukkig maken, alsof jouw baas met koekjes af komt of een ijsje in de zomer, maar daar stopt het dan ook.
berlinetta zegt
Als Alpine meerdere posities gaat stijgen, rijden ze nog aan kop haha ;) Zo slecht doen ze het momenteel niet. 4e team op de grid, waarbij ik wel moet aanmerken dat het stuivertje wisselen is met McLaren.
mashell zegt
Ricciardo fan? Want je houdt er een vreemde logica op na. Je beschrijft hoe Ricciardo zelfzich maar al te bewust was van het ondermaats presteren en dat ook uitte, hij zag de bui dus al wel hangen.
Als Olav Mol eens een keer niet zegt “as is verbrande turf” dan zegt hij “een contract in de F1 is minder waard dan het papier waarop het gedrukt staat”. En daar zit wel een kern van waarheid in.
Er is trouwens ook een team dat inzakte na het vertrek van Alonso, het team van Renault oftewel Alpine… Ik verwacht dus geen zak met geld of prestatie verbetering voor Ricciardo.
harrie zegt
Voor Ricciardo is terug naar Alpine wellicht niet zo’n slechte deal.
Die Renault leek ie beter mee overweg te kunnen dan de McLaren’s, Ocon had ie redelijk in zijn zak de vorige keer.
Nog een jaar aanmodderen bij McLaren gaat hij zelf ook niet gelukkig van worden en is na einde contract wellicht echt einde carriere.