







Ok, zonder dollen: wie redt deze ondertussen behoorlijk zeldzame Brit voordat drie overbetaalde mafkezen er een vleugel op laten vallen?
Volgens de verkoper van deze ogenschijnlijk in puike staat verkerende Morris Marina reden er in 2006 in Engeland nog maar 0,1 procent van de 807.000 geproduceerde auto’s rond. Nog zo’n 800 exemplaren dus… Hebben de heren van Top Gear er dan zoveel gesloopt? Erg geliefd is de Marina niet dus, dat moge duidelijk zijn. In Nederland rijden er volgens de aanbieder maar een handvol van rond en we geloven hem meteen.
De minst geliefde klassieker ooit?
Maar waarom is de Morris Marina dan zo’n ongeliefde auto? Allereerst vanwege de looks. In deze enigszins vlotte driedeursuitvoering is hij nog wel te pruimen, maar de sedan is een oersaai en volledig inwisselbaar model. In 2008 schopte de Marina het nog tot een weinig eervolle vijfentwintigste plek van lelijkste auto’s ooit, in een onderzoek van de Britse Daily Telegraph. Een verschrikking als je het vergelijkt met al het moois wat tot in de jaren ’60 in Engeland van de band liep. Dat de auto onderontwikkeld op de markt kwam in 1971 en dus behoorlijk te lijden had onder kwaliteitsproblemen, heeft ook niet bijgedragen aan het imago van de Marina. De aangeboden Marina is overigens uit 1976, dus de ergste kinderziektes zullen er wel uit zijn. Het feit dat deze überhaupt nog rond rijdt, is een gunstig teken.
Het kan altijd erger
Maar is de Marina écht het slechtste wat de Engelse autoindustrie ooit heeft voortgebracht? Nee, dat sowieso niet. En dat heeft alles te maken met de Morris Ital, feitelijk niks meer of minder dan een Marina die na z’n negenjarige leven nog eens opgefrist werd en vier jaar de showrooms mocht vervuilen. Er zijn weinig auto’s die meer troosteloosheid uitstralen dan de Ital, dus het kan altijd erger!
De Marina uit de foto’s staat voor 1750 euro op Marktplaats, minder dan een beetje knappe piano moet kosten. Een beetje afdingen en wie weet trek je voor 1500 euro een lange neus naar Hammond, May en Clarckson. Opdat wij nooit vergeten.
Foto’s: Marktplaats
Ziet er mooi uit
Lelijke auto’s met een belabberde kwaliteit, do i need to say more. Kill it with fire.
@spidermann:
Killer it…., is dan weer zo infantiel, dat heeft deze survivor absoluut niet verdient..
@spidermann: Kill it with piano’s.
@599fiorano: yeah
@spidermann: Ik vind het wel een kek dingetje!
Wel een geinig wagentje maar nee dankjewel. Ik kijk wel verder voor iets anders
Nee sorry… Dit is wel het laatste uit mijn kinderjaren waar ik aan terug denk. Dan nog liever een oude Simca.
@potjak: Of NSU
Tjonge wat een gedrocht
Ik vind het een leuk bakkie. Ook de sedan is leuk
Oh wat leuk om Jim (jaja, deze Marina is een jongetje geworden) hier te zien. Zelf hebben wij ook een afgedankte piano. Voel erg vaak de verleiding om van de twee één te maken, maar toch houdt iets me tegen. Krankzinnig hè? Met een flinke dosis zelfspot op zak vermaak ik mij en anderen altijd prima met dit autootje! Maar wegens het verdrinken in andere Engelse pruttel schuif ik hem door, bij voorkeur naar iemand die niet over een piano of MG Midget met motorschade beschikt :p
Oe en een kleine correctie, het moet 0,01% zijn (bron Wikipedia).
@rico.nijhof: thnx voor je update, ik heb de info in de tekst gezet. Succes met de verkoop van je Marina!
@rico.nijhof: ergens klopt het niet
800 van 800 =100%
800 van 8000 = 10%
800 van 80000 = 1%
800 van 800000 = 0,1% en niet 0,01%
@alfablog: Haha je hebt gelijk. Kijk maar uit, straks zeg ik ook nog dat hij 570 pk heeft..
Wat een leuke wagen! Leuk als klassieker in je garage
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Mjah. Best treurig model ja.
Maar is pakweg een Seat Malaga beter? Dat is een veel te lang doorgebouwde sedan die half een oprisping van de Fiat Ritmo was, maar dan via de Seat Ronda. Stuk Fiat, klein stukje ‘Seat van voor VAG’, klein stukje VW, piepklein stukje ‘system Porsche’, en al die tijd een starre achteras, geen wegligging, achterhaalde techniek en een grauwe sedan-carrosserie op stepwieltjes.
En zo’n verhaal is er ook voor de MG ZR of ZS, een Montego of een Hyundai Stellar. Om maar ergens te beginnen…
Ruilen voor een digitale babyvleugel?
Staat hier ook maar te staan…
Ik vind hem geweldig. Betrouwbare, beproefde techniek, hoewel de afwerking te wensen overlaat in die jaren. Een herkenbaar uiterlijk met een paar leuke unieke eigenschappen. Een enorme cult-status én de kans iets unieks te rijden. Als ik niet al een leuke Brit had zou ik er met erg veel plezier in gaan rijden.
Och, voor een concern als British Leyland, waar ieder merk de vijand van iedereen was, is dit nog een wonder te noemen.
Vergeet niet dat Longbridge zich immer nog Austin voelde en Oxford zich Morris voelde en men de twee allergrootste Britse auto concurrenten cq vijanden in de vijftiger jarenal had laten fuseren tot de British Motor Holdings, met als werkmaatschappij British Motor Corporation, o.a. bestaande uit Austin, Morris, Wolseley, Riley MG en Princess of Vandenplas .
De Marina was bedoeld als concurrent voor de Ford Cortina (Taunus bij ons) als massa verkoper voor vertegenwoordigers en anderen die een auto van de zaak rijden.
Helaas was er weinig budget voor de ontwikkeling aanwezig en was de wagen onderhuids de succesvolle Morris MInor.
Nu is dat niet zo heel erg verschrikkelijk, want Ford en Vauxhall blonken nou ook niet bepaald uit in moderne ontwerpen en bladveren en starre achterassen waren meer regel dan uitzondering .
Wat dat betreft waren de Fransen lichtjaren vooruit in de zeventiger jaren.
Deze wagen werd geleverd met de 1300cc A series motor en de 1800cc B series motor, beide oude vertrouwde krachtbronnen, waarvan de eerste dienst deed in o.a. de Mini Cooper S, de Austin Healey Sprite en diens zusje de MG Midget, de 1800 cc deed dienst in o.a. de MG B, de Austin 1800 Balanza en vreemd genoeg de Hanomag F20 bestelwagen aus Deutschland !
De hele kicksaus met de Marina was gewoon het hele arbeidsethos of het gebrek eraan bij Leyland, de abominabele kwaliteits controle met als resultaat een ongelooflijk slechte kwaliteit, als je pech had en een auto geleverd kreeg waar de heren geen zin in hadden gehad om hem te maken.
Maar geloof het of niet de MK II Marina, verkrijgbaar in kekke Metallic kleurtjes en voorzien van een paar heuse ver-stralers/mistlampen in de grille heeft een paar jaar lang serieus de strijd aangebonden met de Ford Cortina als lievelings rep-mobiel.
De laatste Marina’s / Ital’s zijn volgens mij geleverd met de O-series motor, een lichtmetalen motor met bovenliggende nokkenas en een getande riem die als 1700 of als 2 liter werd geleverd.
En dat maakte de Marina eindelijk een goede auto, en zijn tijdgenoot de Princess een geweldige auto.
Maar het kwaad was als geschied en je moest met een Marina oppassen voor spontaan vallende piano’s.
@desjonnies: Nou ga je te ver!….Dit kan je gewoon weg niet in je hoofd hebben zitten…..Wanneer wel…..Respect, dan ben je de grootste autofiel die ik ken…
@norge: be afraid, be very afraid!
@norge:
Ik denk dat hij het écht uit zijn hoofd deed. Ik geloof hem in ieder geval zo. Ik kon het in ieder geval allemaal uit mijn hoofd verifiëren, dus het opschrijven moet met een beetje meer talent ook echt mogelijk zijn.
@desjonnies:
Mijn collega Hans T. (niet nader te noemen vanwege privacy) stapte +/- 1973 over van mijn toenmalige werkgever en importeur (niet nader te noemen vanwege privacy) naar British Leyland. Hij werd er verkoopdirecteur.
Op de RAI heb ik hem weer ontmoet, bij een……..jawel! Morris Marina. Toen ik hem vroeg: “Hans, ik kan nog steeds niet begrijpen waarom je je vroegere merk voor BL hebt opgegeven. Kijk nou eens naar zo’n Marina. Dat zijn toch regelrechte k*tauto’s!”. Hans keek me aan en zei lachend: “9000cse (niet nader te noemen vanwege privacy ;-)) ), je hebt het niet begrepen. De mensen willen k*t!”.
Herinneringen ophalend en keuvelend over de toekomst hebben we samen nog een lekkere borrel gedronken op hun VIP-stand. Ja ja, zo’n Marina roept echt wel leuke herinneringen op. Al was die auto k*t!
Leuk dingetje. Styling lijkt wel een beetje Japans?
Eerlijk gezegd had ik voor Top Gear nog nooit van dit autotje gehoord maar ik vind het wel wat hebben eigenlijk… Had ik thuis maar wat meer plek dan had ik zeker serieus overwogen deze auto te kopen!
@mazdarx: Had je wat meer plek dan zou je er beter aan doen om een Mazda uit die tijd te kopen. De coupe die zij bouwden was mooier, beter alleen door het roestmonster zijn die ook best zeldzaam tegenwoordig.
@w0o0dy: Dat klopt zeker! De Mazda Luce bijvoorbeeld! Maar die is zo mogelijk nóg zeldzamer en ook zeker veel en veel duurder… Ik weet dat ze er bij Mazda Rilland eentje hadden staan in perfecte staat, volgens mij zelfs een RX4… A man can dream…
en dan te denken dat mijn pa ooit deze auto had willen kopen, gelukkig besloot hij niet al te lang na deze hersenkronkel dat er maar weer een Opel Senator moest komen :)
Hahaha, m’n pa heeft er ooit twee (!) gehad. Eerst in 1973 een beige sedan-uitvoering met 1800 motor; precies zo een als die in Top Gear ooit tegen een Lada racete en aan het eind uitgefikt is. Grootste miskoop ooit, en dan niet eens vanwege de looks, maar vooral vanwege de onbetrouwbaarheid. Na drie dagen brak in de eerste de beste regenbui op de snelweg de ruitenwisser aan de bestuurderszijde af; toen bleek ook dat er lekkage was bij het voorraam, wat nooit echt helemaal verholpen kon worden. En hoe vaak het ding het ’s morgens simpelweg vertikte om te starten… ontelbaar.
De tweede was een groene in bestelwagenuitvoering met 1300 motor uit 1976, omgebouwd tot stationwagen. Die was wel beter (zowel qua looks als betrouwbaarheid) maar ook met dat ding sloeg het pechduiveltje geregeld toe – van een defecte kilometerteller tot een lek achterdifferentieelhuis.
Zie top gear niet zo snel weer zo een auto slopen, di grap is namelijk al weer veel te oud
@mrrallycross: O die gaat nog wel een keer terugkomen hoor. Net zoals er nog nooit een caravan het einde van een aflevering gehaald heeft, en James May steevast een nieuwe Dacia mag aankondigen alsof het ’t beste is dat de auto-industrie ooit heeft voortgebracht.
Leuk dat er nog een rijdende Marina is. Deze auto’s moeten we juist gaan koesteren! Ze representeren een tijd die nooit meer zal terugkomen: de betaalbare volksauto’s uit Groot-Brittannie.
Ik houd wel van auto’s die bij het grote publiek op weinig waardering kunnen rekenen. Veel Britse auto’s uit de British Leyland tijd horen daarbij.