



Aangezien gewone LEDjes op een gegeven moment gaan vervelen is Audi al een tijdje druk bezig om zich te verdiepen in zogenaamde OLED’s (organic light-emitting diodes). Met de hulp van ons eigen Philips en nog een aantal partners zijn nu ook 3D OLED achterlichten ontwikkeld.
Een OLED is een lichtbron in de familie van de halfgeleiderlichtbronnen. Deze familie bestaat uit anorganische leds (leds), organische leds (oleds) en lasers. Terwijl een gewone LED een felle puntbron is, is een OLED juist een grote-vlakkenstraler. De emitterende laag van een OLED bestaat uit een speciaal type polymeer of kleine moleculen, op basis van koolwaterstofverbindingen. Deze emitterende laag wordt tussen een anode en kathode geplaatst en afgesloten voor lucht en water. De laag licht op wanneer er een spanning over de kathode en anode gelegd wordt.
Audi heeft samen met Philips, Automotive Lighting, Merck en de Universiteit van Keulen een onderzoeksproject gedaan naar het toepassen van 3D OLED in auto’s. Dit was in opdracht van het Duitse Ministerie van Onderwijs en Onderzoek, waarvoor een subsidie van € 5,7 miljoen is ontvangen. Voor het project werd een Audi TT Roadster voorzien van 3D OLED achterlichten. Daarvoor moest het OLED-productieproces, dat gebaseerd is op 2D glassubstraten, aangepast worden naar 3D. Dit heeft niet alleen betrekking op de productie van de glassubstraten, maar ook op de vacuümtechniek voor de OLED-coating, de inkapseling en de elektrische contacten.
Automotive Lighting ontwikkelde grote gebogen OLED-componenten voor de achterlichten. Audi ontwikkelde vervolgens de specifieke vormgeving voor OLED en integreerde de achterverlichting in een Audi TT. Door gebruik te maken van deze technologie kunnen autofabrikanten in de toekomst nog meer speciale effecten verwerken in hun verlichting. De kermis is er niks bij.
Oke, dus nu ook discos in de garage van mannelijke kappers
@babybenzer: Voor dit soort reacties kom ik nu op autoblog, gevat, grappig én origineel! Zo te zien ben ik niet de enige die de originaliteit die jij tentoonspreidt kan waarderen.
Ik vind de bovenstaande TT niet echt overtuigend. De concept die ze eerder lieten zien wel.
Een beetje een gemiste kans, wel erg mooie techniek overigens.
Echt goed die innovatie , gaat echt ver die techniek ,kunnen we goed gebruiken als klein kikkerlandje.
Misschien kan je nu ook pr0n afspelen voor je achterliggers op die kleine strookjes ‘lamp’
@MLTB: of gewoon “stop politie” xD
Zijn dit niet de lampen die er nu al standaard op zitten? Ik zie het verschil namelijk niet zo. We hebben het wel over Audi natuurlijk.
Philips en Audi passen wel goed samen, allebei specialisten in rebadging. Philips verkoopt Chinese tv’s (en nog meer artikelen) met eigen badge en Audi flikt het kunstje met VW’s.
Ik zie maar weinig verschil met de achterlichten die ‘normaal’ op een TT zitten..
En als je dan toch met coole free form led toestanden werkt, waarom zijn achteruit-rij- en knipperlicht dan nog zo’n ‘Old school’ vorm…?!
Ontwikkel je met bakken subsidie een 3D led die in spannende vormen kan gieten en dan ga je dat samen met Audi presenteren…, yeah right….
Dan krijg je als consument niet echt een idee van wat er mee mogelijk is.
@jrk68:
Ik weet dat je “haat” naar Audi (en VAG) ver gaat, maar volgens mij heeft Audi wel degelijk laten zien wat er mogelijk is.
Zie: http://www.autoblog.nl/video-audi-demonstreert-nieuwste-generatie-ledjes
Volgens mij zijn ze nu aan het zoeken naar een toepassing op hun huidige auto’s. Dan heb je te maken met regeltjes en dus mag je waarschijnlijk niet zo’n discoshow op je auto’s zetten…
@Rob:
Vormgeving is exact gelijk aan de bestaande TT lampen, zeker weten dat bv. Citroën hier iets originelers van gemaakt had.
@jrk68:
Oke, dat is wellicht waar.
Hoewel…, de nieuwe C4 heeft achterlichten die verdacht veel op Volkswagen lampjes lijken..
Zie: http://www.autofans.be/fotos/rijtesten/26224-citroen-c4-picasso-rij-impressie/85953
@Rob:
Dat is inderdaad geen sterke beurt van Citroën. Ze kunnen veel beter dan dat.
@jrk68:
Niet sterk, niet sterk… Mwah, valt wel mee. Ik vind het best mooie achterlichten (die van VW dus ook) en ze passen wel bij de auto.
Maar inderdaad, over het algemeen weet Citroen zich qua design goed (niet altijd even mooi) te onderscheiden van andere merken. En achja, het zijn maar achterlichten…
@Rob: En Audi loopt tot nu toe elke keer ver voor met lichttechniek, al vanaf de Audi A8 2004 al led dagrij verlichting enz.
@dahlback:
Dus het wordt tijd voor een nieuwe slogan.
Voorsprong door kerstverlichting….
@dahlback: Nogal iets om trots op te zijn als je autofabrikant bent.
@dahlback: Dat is dus niet helemaal waar BMW kwam in 2011 en is al verder met laserverlichting en hebben nu al 3D effecten in hun ledlampen (http://goo.gl/2iv1k) beetje achterhaald toch van audi?
@rbngrt: Bmw test al even met laserverlichting terwijl Audi het al in achterlichten heeft. Maar als koplamp zal het er nooit gaan komen en word ook full led bij Bmw later.
@dahlback:
hoezo Audi loopt altijd voorop inzake lichttechniek?
de achterlicht-units met 3D ledjes die ik hier op een TT-prototype zie blinken staan bij Citroën al bij de dealer én on the road op de DS3 én op de nieuwe C4 Picasso,
en de eerste Audi met meedraaiende koplampen – die de bochten verlichten – zoals bij de oorspronkelijke Citroën DS uit 1967 heb ik bij Audi nog nooit gezien…
@jodocus: Citroën gebruikt normale LED om een 3d look te creëren, geen OLED.
Meedraaide koplampen komt idd van de DS af maar daar heb ik het niet over.
@jrk68:
Bakken subsidies? Oleds zijn echt geen hippie gedoe, of iets nieuws.
@jrk68: Audi is juist DE geschikte partner om nieuwe lichttechnieken mee te demonstreren. Je opmerking slaat dus weer eens nergens op. Niet doen of je verstand van auto’s hebt, dat gaat je niet goed af.
@kor1:
Ietsje beter nadenken knul…, ik doelde niet op de techniek maar op de vormgeving.
Niet gelijk op je fanboy pikkie getrapt zijn….
@jrk68: je hoeft me geen knul te noemen, dat maakt je alleen maar minder geloofwaardig. Ik denk genoeg na om te weten dat je hoe dan ook alles afkraakt van VAG zonder daar een goede reden voor te hebben. Of het nou om de techniek of vormgeving gaat. Ik heb je namelijk nog nooit iets positiefs horen zeggen daarover.
@kor1:
Daar ga je weer de mist in, ik heb genoeg van die rommel gereden om er helemaal klaar mee te zijn. Door veel schade en schande wijs geworden dus.
Ik zou er als neutrale liefhebber best iets positiefs over willen zeggen maar ze maken dat zelf vrijwel onmogelijk. Die enkele keer dat ze met een auto komen die mij mogelijk kan aanspreken, schieten ze hem al af voor hij het productiestadium heeft bereikt.
Er zijn echter ook de nodige VAG’jes waar ik wel positief over ben, helaas voor hun maken ze die al sinds mensen heugenis niet meer. Voor de luchtgekoelde VW’s heb ik altijd een zwak gehad en ook de urquattro kan mijn op waardering rekenen.
Helaas is met de megalomanie van Piëch de kwaliteit en de service achteruit gehold.
Alles om de grootste te worden en laat de klant de scherven maar ruimen.
@jrk68: ok dank je voor je toelichting, blijkbaar heb je dus wel auto’s gereden van VAG en er blijkbaar slechte ervaringen mee gehad. Ikzelf heb ook veel ervaring met VW’s en Audi’s en ik ben er wel positief over. Mijn huidige Audi A4 V6 TDI vind ik een geweldige auto qua vormgeving, comfort, wegligging en afwerking. Ik moet toegeven dat ik ook wel onderhoudskosten heb gehad, maar ik neem aan dat je dat bij andere merken net zo goed hebt.
Hmm over 5 jaar ben ik uniek met ouderwetse gloeilampen op mn Opel Astra uit ’98 :-) Als hij de 5 jaar nog haalt…
Kijk, dit is interessant autonieuws!
Nu wachten tot andere merken het weef gaan overnemen.
Nieuwste Citroën DS3 Cabrio heeft dit ook al zeer geringe tijd, of tenminste iets met het 3D effect.
Philips ? Maakte die niet ooit TV’s en zo?……
5,6 MILJOEN Euro subsidies krijgen Philips & Audi voor deze spielerei….!
Daar gaat die Duitsers hun belastinggeld heen. Naar bling-bling en rijdende lichtvervuiling. is er wat fout met de klassieke gloeilamp dan? Of de sobere gewone led voor minder energieverbruik ?
Dan vindt ik maar dat andere autofabrikanten die dit eerder zonder subsidies ontwikkelden en reeds toepassen (Citroën..;?) maar is bij de Europese commissie moeten gaan aankloppen voor concurrentievervalsing.