De occasion markt voor een PHEV met halftarief is erg klein. Maar als je 20 ruggen te besteden hebt, zijn er wel degelijk opties.
Paul is de trotse eigenaar van een Audi S4. Een tijdje geleden is Paul voor zichzelf begonnen. Met succes, want twee jaar later kon hij het zich veroorloven om een Audi S4 van de B6-generatie te kopen als youngtimer. Niet zo duur qua aanschaf, maar wel qua kosten. Aangezien Paul niet zoveel rijdt, maakt het niet uit. Nu heeft zijn vrouw de auto vaak nodig. In plaats van af en toe een langere rit, zijn het dan heel veel korte ritten. En een atmosferische V8 met AWD loopt dan niet op zijn zuinigst.
Daarbij wil hij de S4 nog netjes houden. De S4 heeft slechts 80.000 km erop staan en Paul wil dat niet te hoog op laten lopen. Dus er moet een extra auto kopen. Dan wel eentje die alles kan. De auto komt naast de S4 en niet zozeer in de plaats van. Paul wil sowieso een PHEV met halftarief. Thuis kan hij laden en zijn vrouw kan op kantoor laden. Ideaal dus.
De auto moet familievriendelijk zijn: Paul en zijn vrouw hebben twee kinderen. Het hoeft niet zozeer de vakantie auto te zijn, de S4 Avant is daarvoor nog uitstekend geschikt.
De wensen en eisen voor een PHEV met half tarief zijn als volgt:
Huidige auto | Audi S4 Avant 4.2 quattro Pro Line |
Koop / lease | Koop |
Budget | € 20.000 |
Jaarkilometrage | 20 tot 25k per jaar |
Brandstofvoorkeur | PHEV met minder dan 50 gram CO2 |
Reden aanschaf | Audi wordt wel heel erg duur |
Gezinssamenstelling | Vrouw, twee kinderen |
Voorkeursmodellen | BMW 330e |
No-go merken modellen | Kleine krappe auto’s. Oh, en kom niet met diesels aan. Het is 2022. |
Aandachtspunten PHEV met halftarief
Moet je dit nu wel willen? Uiteraard hebben we zo een aantal gegadigden voor je uitgezocht. We moeten immers iets doen in de tijd van hoofdredacteur @michaelras. Echter, stel je zelf de vraag voor die hij ons ook voorstelt”: moet je dit wel willen?”
- Ten eerste, dat PHEV halftarief is geldig tot 2024. Je hebt er dus in totaal 18 maanden profijt van. Dat is 18x de helft. PHEV’s zijn erg zwaar, dus het is niet de helft van de benzineversie. Zoveel ga je dus ook niet besparen.
- Ten tweede: accudegradatie. Elektrisch rijden is geweldig, maar leven met een accu kent zo zijn uitdagingen. Zeker in een vroege PHEV. De range wás al niet denderend en dat wordt er met de jaren en afgelegde kilometers alleen maar minder op.
- Ten derde: waarom geen EV? In het budget kun je kiezen uit diverse PHEV’s, maar er zijn ook voldoende fatsoenlijke elektrische auto’s. Met een e-Golf, Leaf of B Klasse Electric Drive kun je sowieso meer kilometers maken dan puur elektrische met PHEV. Ok, je bent verder enorm beperkt, ze zijn alsnog heel erg duur én echt leuke auto’s zitten er niet tussen. Oh ja, we beantwoorden zo onze eigen vraag.
Volkswagen Passat GTE Connected Business (B8/Typ 3G)
€ 19.850
2016
125.000 km
In veel opzichten kun je gewoon geen verkeerde keuze maken met zo’n Volkswagen Passat. Het interieur is zeer keurig verzorgd en het exterieur toont totaal niet verouderd. Logisch, want het is nog altijd het huidige model! De aandrijflijn is niet bijzonder prettig, dat is inherent aan de PHEV. Wel heb je voldoende vermogen, meer dan voldoende koppel en is het daadwerkelijk mogelijk heel zuinig te rijden. De Passat rijdt typisch Duits: comfortabel, maar niet zweverig.
Ook niet heel erg inspiratievol: je gaat niet een blokje om rijden om het blokje om rijden. Het land staat vol met dit type Volkswagen. Ook prettig: er zijn heel veel dealers en specialisten die ermee overweg kunnen. Niet een spannende auto, wel een heel keurige. Sedans zijn aanzienlijk gunstiger geprijsd dan de stationwagons. Dus als je meer uitrusting en minder kilometers wil voor het geld, ga voor de sedan.
BMW 330e High Executive (F30)
€ 19.850
2016
160.000 km
In tegenstelling tot de Passat is de BMW 330e aanzienlijk leuker om te rijden. Dat ligt niet alleen aan de achterwielaandrijving, maar eigenlijk aan alles. De besturing is directer, de motor is krachtiger en feller, de automaat is prettiger en het onderstel is sportiever afgesteld. Zo leuk als een 330i stuurt het absoluut niet en het is ook niet een beuker als een BMW 330d. Maar deze BMW 3 Serie is wel een auto waarbij je vrij weinig concessies doet als het ook een beetje leuk moet zijn. Waar gaat het dan mis?
Het is niet de beste familieauto. Achterin is de 3 Serie vrij krap en de bagageruimte is ook wat kleiner dan de niet al te grote standaardkofferbak. De 330e is er alleen als sedan. Ook heb je in het budget niet de keuze uit de mooiste exemplaren. Dus niet de meest luxe uitvoering, niet zoveel opties en redelijk wat kilometers. Maar ja, dan rijd je wel BMW én een PHEV met halftarief. Nieuw kon je er volgens de NEDC 39 kilometer elektrisch mee rijden. Als daar de helft van overblijft op asfalt ben je spekkoper.
Mercedes-Benz C350e Avantgarde (W205)
€ 18.750
2015
190.000 km
In principe komt de Mercedes-Benz C-Klasse overeen met de BMW. Uitstekende prestaties, achterwielaandrijving en een premium badge. Sterker nog, qua rijden is het niet eens een wereld van verschil. Oh ja, en een PHEV met halftarief. Qua design en interieur is dat wel het geval. De BMW is understated, de Mercedes-Benz is net wat flamboyanter. Erg ruim is de C350e niet, maar gelukkig is er nu wel de optie voor een stationwagon.
De prestaties zijn echt puik te noemen, met bijna 280 pk aan systeemvermogen en 600 nm (!) Aan systeemkoppel. Er zijn wel een paar nadelen. Die accu is niet denderend. Nieuw was 20 kilometer elektrisch rijden al lastig, en met bijna 2 ton aan ervaring is daar 7 jaar later niet bijster veel van over. Maar ja, hij ziet er wel mooi uit.
Mitsubishi Outlander PHEV Business
€ 19.950
2013
60.000 km
Och gut, een Mitsubishi Outlander PHEV. Het is toch verschrikkelijk? Ja, in principe wel. De Outlander is een topsporter. Als in: je kon er mee belasting ontwijken als een malle. En dat kan nog steeds met het halftarief. De aandrijflijn van deze Mitsubishi is stiekem niet zo extreem slecht. De lethargische viercilinder dient als aggregaat. Geen automaat, geen transmissie. Gewoon een ‘prise-direct’. Dat is wel vernuftig. En voor de rest? Tja, het is geen knappe auto. Ga sowieso voor de facelift-versie. Die heeft een fraaier interieur, betere prestaties en kan verder op een accu rijden.
Ook is de Outlander verrassend efficiënt op lage snelheden. Op hoge snelheden is het een drama. Dan moet die astmatische vierpitter 1.850 kilogram een trieste aandoende symbiose van Japans plastic, nikkel en metaal voortslepen. Dan is het verbruik overigens ook ineens bizar hoog. Maar als je rustig aan doet, valt er wat voor te zeggen. Betrouwbaar ook.
Kia Optima Hybrid ExecutiveLine (TF)
€ 15.395
2013
115.000 km
De laatste optie die prima past als je zoekt naar een PHEV met halftarief, is een Kia Optima. Deze auto wordt geregeld vergeten. Als je er zo naar kijkt, begrijp je niet direct waarom. Deze Kia is namelijk een bovengemiddeld knappe auto om te zien. Een meer dan keurige D-segmenter. Dan gaan we door met het interieur. Dat is namelijk bijna goed genoeg. In vergelijking met de Mitsubishi is het beter, maar het is zeker niet op Volkswagen of BMW niveau. Maar om eerlijk te zien, het is niet dat hem je erom laat staan. De tijden van de Kia Clarus liggen inmiddels ver achter ons.
Ze zijn er als stationwagon, maar wij konden enkel sedans vinden in het budget. Qua prestaties is het meer Outlander dan BMW. Echt snel is de Optima PHEV niet, alhoewel je in absolute termen niets te kort komt. Qua actieradius, op de accu haal je nieuw 54 km volgens de NEDC. Tuurlijk, die je ga je never-nooit-niet halen. Maar 20-25 km moet anno 2022 nog wel lukken. Dus in principe sluit de Optima het beste aan bij de wensen en eisen. Benieuwd welke redenen men bedenkt om een Duitser te kopen.
YOLO: Ford Focus ST (DYB)
€ 19.950
2017
60.000 km
Auto’s zijn duur en de prijzen van gebruikte auto’s zijn ook fors. Waarom zo’n moeilijk grote PHEV met halftarief, terwijl je waarschijnlijk wellicht minder elektrisch gaat rijden dan je denkt? Een PHEV blijft een ouderwets concept. De PHEV’s van 7-10 jaar geleden zijn net als 7-10 jaar oude laptops bruikbaar, maar al lang niet meer top-of-line. Kies daarom een Ford Focus ST. Ze zijn verrassend ruim.
Elke rit is een pleziertje. Natuurlijk, bijzonder zuinig is die niet, maar wat denk je dat een C350e verbruikt als de accu leeg is? Precies. Daarbij is de rappe Ford relatief licht, dus over twee jaar valt de motorrijtuigenbelasting heel erg mee. Voor 20 mille vind je keurige exemplaren van na de facelift. Zelfs een stationwagon-versie is mogelijk!
Doe eens raar: Lynk & Co 01 (CX11)
€ 550 per maand
Het duurde even voordat het belletje ging rinkelen. Maar als je een uitstekende PHEV zoekt, waaarom geen Lynk & Co. Daar kun je namelijk alles mee doen voor 550 euro. Dan zit de verzekering en motorrijtuigenbelasting bij inbegrepen. Dan staat er altijd een nieuwe auto voor de deur. Volgens de ervaringsdeskundige – wedeorm onze hoofdredacteur – is de auto veel fijner dan een Mazda CX-5. En elke nieuwe auto is volgens hem veel fijner dan een gebruikte. Check hier zijn hele Lynk & Co 01-betoog.
Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!
bpc zegt
https://www.autoscout24.be/nl/aanbod/volkswagen-golf-gte-nieuwe-hv-batterij-prachtige-staat-elektrisch-benzine-grijs-d45743f1-237a-4035-afb6-575b4682d335?sort=standard&desc=0&lastSeenGuidPresent=true&cldtsrc=listPage&cldtidx=3&position=3&search_id=99v3v4ulx4&source=listpage_search-results
Koop een alles kunner en ga van het wisselgeld op vakantie
pignon zegt
Tja. Dit is typisch zo’n casus waarbij een interessant antwoord niet het antwoord op de vraag is. Die negeren we dus maar. Graag nog het lijstje aanvullen met 6 yolo’s!
peekaas zegt
“ Het duurde even voordat het belletje ging rollen”
Hehe, of het balletje rinkelen zeker?
On topic: Als ik de adviezen zo lees ben ik blij dat het niet mijn aanvraag is. De boventoon is niet heel positief en ik vind het best een hoop geld voor de gemiddelde leeftijd van de occasions.
Richmond zegt
Klopt, als je een phev zoekt kun je beter een veel jongere pakken met een hoger budget. Anders zet het nog geen zoden aan de dijk tenzij je alleen maar korte stukjes rijdt.
HelldogBE zegt
Kijk es naar een BMW I3 of Nissan Leaf en hou de S4 lekker voor de langere afstanden. Dat zijn auto’s die elkaar heel goed aanvullen zodat die liefhebbersauto ook nog een doel dient. De S4 is namelijk niet het type auto wat bedoeld is om meer aan te poetsen dan mee te rijden…
Deze 1e gen PHEV is echt the worst of both worlds: kleine electrische range & grote complexiteit.
richh zegt
De i3 is inderdaad een leuke aanvulling, maar als full EV erg duur of erg beperkt in range. De Leaf 2 is goed te overwegen, maar niet ideaal door de Chademo stekker ipv CCS. Lastig laden en een op termijn waardeloze laadpaal als je thuis kan laden. Oh, en je kan niet vaak achter elkaar snelladen. De accu’s worden niet goed gekoeld, wat ook niet goed voor de levensduur is.
Een Hyundai Ioniq is vergelijkbaar geprijsd, kan meer kilometers maken, is extreem zuinig en kan daadwerkelijk snelladen, waardoor hij zelfs bruikbaar is op lange afstanden. Ideale 2e auto en had niet misstaan in dit advies.
VolvoXCseries zegt
Ik kan de C-Klasse van harte aanbevelen. Heb zelf meer dan 4 jaar een C250d 4Matic gereden. Grote pluspunten zijn het comfort, bouwkwaliteit en de afwerking. Beenruimte achterin is uitstekend, bagageruimte (had een T-Model) verbazingwekkend bescheiden, met enig passen en meten past er overigens nog wel wat in, twee weken vakantie met vier personen is een uitdaging.
karhengst zegt
Heeft deze hybride echter niet ook een gigantische bochel in de kofferruimte, of was dat enkel bij de later geïntroduceerde 300e/de modellen? Want dan mag je wel haast voor iedere trip een dakkoffer monteren.
Als gewone ICE is het sowieso een erg fijne wagen. Stuurt in AMG trim niks minder fijn dan een 3-Serie.
bernoulli zegt
Passat vind ik nog steeds een nette wagen om te zien. Model uit het overzicht is in de basis inderdaad nog steeds het huidige model, maar hij is in de tussentijd wel van binnen en buiten gefacelift. En alleen nog te koop als station.
Mijn buurman had er eentje als opvolger van een A3 Sportback, maar hij vond de Passat wel duidelijk minder.
Optima heb ik altijd wel een dikke wagen gevonden om te zien. Geen idee hoe het rijdt verder.
Denk dat ik voor de Mercerdes zou gaan. Die ziet er nog het meest fris uit.
De huidige 3-serie vind ik echt een mislukt model, maar het vorige model wordt slecht oud.
Dutchdriftking zegt
De elektrische Chinees is wellicht de beste optie. Kom je bij de klant nieuw en elektrisch, maar niet te dik aanrijden, dat vinden Nederlanders fijn. Je kunt voor dit budget ook de allermooiste 159 uitzoeken en daar lekker van genieten.
bernoulli zegt
Elektrische Chinees?
Die Linke Co heeft gewoon een plofmotor hoor.
rutgerg zegt
Als kleine krappe auto’s een no go zijn zou ik de vorige generatie 3 serie lekker laten staan. Zeker met kinderen..
karhengst zegt
Vond de krapte altijd wat overdreven. Sinds de F30 generatie kan je best aardig achterin zitten, tot 1.85m in ieder geval. Hetzelfde geldt voor de W205 van Mercedes.
De spoeling van grotere auto’s is sowieso enorm beperkt. Mondeo, Passat en Superb en dan heb je het wel. Mazda 6 sedan wellicht.
Was er van de Mondeo geen obscure PHEV @willeme ?
rogerzz zegt
De 330e heb ik een jaar in bezit en ik zat toevallig ongeveer een jaar met hetzelfde probleem wat te kopen. De Passat GTE heeft een relatief grotere accu, 9,9kwh, ten opzichte van de rest dus vond ik wel interessant, maar werd hem toch niet. Ook heb ik de A3-etron overwogen maar na 1 testrit was het duidelijk dat die zijn gewicht echt niet kon verhullen. De c350e vond ik net even te bejaard aanvoelen qua interieur en exterieur, houtafwerking kan ik nog deels door de vingers zien, maar de elektrische range is veel beroerder en haalt soms de 10km niet eens las ik. Qua Foutlander, die staat er tussen om te lachen denk ik..
Dan de 330e; op een goeie dag zoals nu haal je bijna 30km wel op de accu met normaal/iets sportiever rijgedrag, in de <5 graden winter is de 20km met de verwarming aan al bijna lastig om te halen. Wel leuk; tot 130km/u kun je elektrisch rijden, niet dat je dan ver komt, maar het kan wel. De 8-traps ZF-versnellingsbak ramt hem echt snel door de versnellingen heen als je in Sport staat, rij je in Comfort dan voel je hem niet eens schakelen zo soepel. De 0-100 is afhankelijk van het bouwjaar 5,8 tot 6,1 seconden, dat is best rap. Wel vind ik de afwerking iets tegenvallen en de stoelen zijn niet geweldig, en zijn er nog wel wat rare opties die er niet standaard op zitten. Geloof wel dat full-LED koplampen er vaak standaard opzitten, dat heb ik ook en is wel fijn. De kofferbak is wel best klein trouwens, maar die gebruik ik niet en heb nog een A4-avant op de stoep als we wel iets willen vervoeren of voor de langere afstanden. De ritten die ik doe is veel file en dan is elektrisch tuffen enorm fijn. Wil je zuinig rijden en stekker je veel, dan kom je erg ver op de 40 liter tank (best klein), ik haal 1200km wel eens (met woonwerk van 85km enkele reis en 110/120 op de teller overdag en thuis/werk stekkeren). Rij je stevig door, 150km/u lange afstanden dan is de 2.0 turbo een gewone 184pk benzinedrinker en heb je niks/weinig aan het PHEV deel..
Samenvatting: prima auto voor als je iets relatief snels wil en geen enorme benzineslurper. De accu is wel goed bruikbaar voor kleine volledige elektrische ritjes en daarnaast, in de 8e versnelling is 100km/u ook best wel zuinig. Wel een beetje zware bips in de bochten, ZF-versnellingsbak is fijn, eigenlijk best wel snel door de elektrische ondersteuning, elektrisch file-tuffen is zoals verwacht erg fijn, ik ben er tevreden mee. Neem wel de sportstoelen en als het kan ook een audio-upgrade, standaard speakers zijn niet geweldig. Succes met de keuze.
Johanneke zegt
Geld bijlenen en een echte EV kopen is 100% voordeliger. Als je toch al een S4 hebt kan je veel beter een moderne EV ernaast zetten. Denk aan de e-niro, leaf, dat soort wagens. Het ziet er niet uit maar voor 35k rij je weg met een bijna nieuwe e-niro. Geen onderhoud zoals bij een BMW waarvan je weet dat het onderhoud duur is, en de afschrijving zal ook enigszins meevallen, want ja, iedereen wil elektrisch straks.
Variomatic zegt
een Niro wil je toch niet dood in gevonden worden, mijn god.. en wat dat meevallen van de afschrijving betreft: dat moet nog maar blijken, wat nu een leuke EV is kan over een paar jaar alweer achterhaald zijn en zodra de garantie op de accu richting zijn einddatum gaat zullen velen het niet meer aandurven. Kunnen net zo goed afschrijvingsmonsters worden. De i-pace bijvoorbeeld wil nu al niemand meer hebben.
Johanneke zegt
Dat zeg ik ook, ziet er niet uit, maarja kijk wat het je kost. Hoeft ook geen Niro te zijn, maar ik zou als 2e auto absoluut een EV pakken, wel een moderne, niet zoals die 1e i-pace welke super traag laadt.
Ding is, als je een 330e ofzo pakt en over de 2 ton heen gaat. Onderhoud wordt peperduur. Je weet dat er veel kapot gaat en je weet dat wat kapot gaat duur is. Als je toch al een dikke audi hebt, boeie dat deze auto saai is.
veltir zegt
Precies mijn aanbeveling en ervaring! Zat 3 maanden geleden met een zelfde vraagstuk, toen mijn 525d kapot ging. Na veel plussen en minnen toch gekozen voor EV. Een bijna nieuwe Kona EV voor minder dan 35k en nog geen dag spijt gehad. Ja, ik mis mijn beemer nog altijd qua looks en rijplezier, maar ik ben echt blij verrast door de Kona. En omdat ik gratis kan laden op het werk spaar ik nog 200€ per maand uit ook in vergelijking met m’n 10 jaar oude bmw. Kiezen voor PHEV zou ik dus niet snel doen, moest ik toch kiezen dan de 330e.
dunhozzie zegt
BMW i3 al dan niet met REX. Prima auto, mijn vrouw heeft een 2015 REX en gaat er 2 x per week Tilburg Eindhoven mee plus een bak ritjes < 20km. Bijna alles gaat volledig elektrisch en je kunt met 2 volwassenen en 2 kids prima toeven. 150-200km haal je met de REX zonder benzine te gebruiken zonder problemen.
Rijdt prima, heeft achterwielaandrijving en is nog makkelijk parkeren ook, ding is lekker smal. Twee nadelen zijn er ook: de suicide doors (niet altijd handig, zeker in smalle parkeervakken) en de smalle banden zijn niet goedkoop en slijten sneller dan bredere rubbers.
Ik vind het een aanrader. Zoiets bijv:
https://www.autotrack.nl/a/bmw-i3-benzine-2015-51174863
net10 zegt
Je moet je inderdaad afvragen of je aan een PHEV moet beginnen. Veel punten zijn al genoemd. Het zijn complexe en zware auto’s die erg duur kunnen zijn aan repatiekosten.
En waar je straks veel motorrijtuigenbelasting voor moet betalen.
De meest verstandige auto’s van dit lijstje zijn de Lynk & Co 01 en de Kia Optima.
Diesel Rocks zegt
330e gehad. Prima auto, 39 km range haal je nooit. Voor mij was 26 km maximaal. Maar zeker ideaal voor korte ritjes waarbij je normaal gezien niet genoeg tijd hebt om je brandstof motor warm te rijden. Alleen elektrisch rijden is niet snel, relatief weinig vermogen. Brandstof en elektrisch samen werkt prachtig in deze auto, dan rijdt hij het lekkerst maar verwacht dan geen zuinige auto. Ik reed altijd in de accu-opladen stand zodat ik elk moment het maximum vermogen kon aanspreken indien nodig. De 330e rijdt en stuurt fantastisch, in mijn beleving beter en sportiever dan een 330i en zelfs 330d. Door de gewichtsverdeling en ander onderstel voelt de 330e meer als een echte ‘ouderwetse’ BMW. Dit is wel een auto om zo nu en dan voor de fun te rijden. F30 Exemplaren zonder M Sport uitvoering vind ik er wel gedateerd uitzien.
camber24 zegt
Zoals gezegd, ik zou lekker voor een EV gaan, zeker als je het doet om zuiniger/economischer je te verplaatsen. De Golf-e, Zoe, Ioniq, i3, allemaal prima auto’s.
domusdimaria zegt
Neem de i3 REX. Mijn ouders hebben de blokkendoos met skelterwielen 2 jaar geleden gekocht en ze lachen zich de ballen in de broek. Medeweggebruikers hun waarschijnlijk ook met het rijdende aquarium waarin ze rijden.
Het rijgedrag is opmerkelijk leuk te noemen, afwerking typisch BMW.
2 Tips;
Laad de auto op via 220V, terwijl je slaapt. De auto is dan vol. Mocht je de afstand niet redden, heb je altijd nog de hulpmotor.
Probeer te zoeken naar een exemplaar met Harman Kardon. De originele speakers zijn vreselijk.
Thank me later. Het is echt de beste keus.
stekkerkoning zegt
Eens met de speakers, oneens met het laadadvies. Als de auto voor werkritten gebruikt wordt, is een laadpunt erg handig om de kosten op de zaak te kunnen zetten. Dat kan dan gewoon met de laadpas.
sprankel zegt
Koop geen PHEV’s van de eerste generatie, het is rommel.
Het platform van de 330e heb ik test gereden, op de snelweg heb je geen elektrische hulp meer dus het gaat heel hard van 0 naar 100 maar daarna is het niet vooruit te branden. Bij zowat alle 1ste generaties, batterij plat = geen vermogen meer, ook niet van 0 -100. (tip: kijk naast de 0-100 tijd ook naar de topsnelheid, naar 100 sprinten in 6 seconden maar een topsnelheid van 190? = met een grote boog rond lopen)
De Mercedes 350e is ook een nachtmerrie, er zit geen 400V – 12V transfo in wat wil zeggen dat de 12V batterij enkel laad als de ICE draait, iets wat je wel vaker tegenkomt bij de eerste generaties PHEV. Maar dat wilt zeggen dat je de 12V batterij leeg trekt als je elektrisch aan het rijden bent met als gevolg dat je die 12V batterij kapot trekt, niet ongewoon om bij de 350e elk jaar een nieuwe 12V accu te moeten steken + alle elektrische ongemakken die je jaarlijks opnieuw tegenkomt die je vertellen dat het weer eens tijd is om je accu te vernieuwen.
Een ander probleem en stop dat goed in je oren, een PHEV is een EV waar toevallig een ICE in zit, niet een klassieke ICE waar toevallig een elektromotor inzit. Dat wilt zeggen, als die 400V batterij defect gaat en geen 400V meer kan leveren dan rijd die auto niet meer dus haal dat idee maar uit je hoofd: “wat boeit het als de PHEV zijn batterij om zeep is?”
De huidige PHEV’s zijn ok te noemen, hangt er wel vanaf bij wel merk maar er zit geen toekomst in. Een correcte PHEV bouwen wilt zeggen dat de fabrikant zowel de kosten moet doen om een volledige EV te bouwen om daar dan nog eens bijkomend een ICE in te bouwen waarbij je die 2 in een perfect huwelijk moet steken. Een correcte PHEV is dus duurder dan een gewone EV voor de fabrikant.
stekkerkoning zegt
Als opladen geen enkel probleem is, fossiel kilometervreten gaat met een ouderwets leuke Audi, dan natuurlijk volledig elektrisch.
Dus een BMW i3. Dat rijdt vermakelijk, is efficiënt en een tikje futuristisch. Wel eentje met de middelgrote accu zoeken, dat is de 94 Ah/33 kWh, geleverd van 2016 tot 2018. Ze zijn er met een grauw stoffen interieur, maar ook met wat luxueuzere binnenzijden. Het is echt de ideale auto voor kleine en middellange afstanden. Niet te groot, ruim van binnen en met een minimale draaicirkel.
Een eventueel alternatief is de Hyundai Ioniq Electric. Die is wat ruimer, vooral de kofferbak is een stuk groter. Het is bovendien de efficiëntste elektrische auto die er is en snelladen gaat lekker snel met 70 kW.
Als het van VAG moet zijn. Weinig mis met een VW e-Golf. Zeker niet in een wat duurdere uitvoering. Alleen de acculaadstandmeter bij die met het digitale dashboard is ronduit slecht, want een schaalverdeling ontbreekt. Dat betekent gokken hoeveel procent er nog over is.
Deze drie zijn alle voorhanden voor 20d EUR of net iets meer. Maar wat je nu uitgeeft bespaar je niet veel later weer aan wat je kwijt bent aan vaste en variabele kosten; opladen kan voor relatief weinig, voorlopig geen wegenbelastingplicht, onderhoud beperkt tot nieuwe banden zo nu en dan.
marco22 zegt
@willeme Halftarief MRB is tot en mét 2024, dus nog 30 maanden.