We beginnen met een bijzondere stelling. De PHEV is helemaal niet zuinig, aldus mensen die het kunnen weten. Om met Phoebe Buffay te spreken: “that is brand new information!!!!“
Welkom bij de Vereniging van Eigen Mening & Open Deur op de vroege zondagmorgen. Er is weer een stichting geweest die een onderzoek heeft uitgevoerd. De uitkomst? Een PHEV is helemaal niet zuinig en superslecht voor het milieu. Aangezien ze onderzoek hebben gedaan, is het waar. Maar hoe kan dat dan?
Onderzoekers
Allereerst even de onderzoekers. Die komen van het International Council on Clean Transportation en Fraunhofer ISI-instituut. De hebben de data van meer dan 100.000 PHEV’s verzameld. Auto’s die rondrijden in Azië, Europa en de VS. Hun bevindingen waren vernietigend: de PHEV is helemaal niet zuinig. Nee, deze is minimaal TWEE keer zo onzuinig als de fabrikant beloofd. Of het nu gaat om de NEDC óf WLTP meetmethode. Overigens, vier keer erger dan de opgave was ook geen uitzondering in dit onderzoek.
PHEV helemaal niet zuinig, dus
Dus al die auto’s die onder de 50 gram CO2 per kilometer uitstoten op papier, doen gewoon tussen de 100 en 200 gram per kilometer op asfalt. Er is ook gekeken hoe dit nu kan, want het verschil is heel erg groot. Het antwoord is simpel en had niemand van te voren kunnen bevroeden. Veel van deze PHEV’s worden gereden als auto van de zaak (veel kilometers) en de bestuurders zijn bewapend met een brandstofpas. Het is dus een beetje dweilen met de kraan open.
Te veel power, te weinig juice
De onderzoekers stellen dat het maximale vermogen veel te hoog is en de capaciteit van de accu’s juist te laag. Hierdoor komt het dat PHEV’s helemaal niet zuinig zijn. Als een fabrikant met een PHEV écht een verschil wil maken, moet de actieradius minimaal 80 kilometer zijn.
Stof tot nadenken
Kortom, veel stof tot nadenken. Vergeet niet dat écht zuinige auto’s als een Citroen C1 of Seat Mii binnenkort van de markt verdwijnen vanwege hun relatief hoge (doch zeer realistische) uitstoot. Dit terwijl enorme slagschepen als de Porsche Panamera en Range Rover met hun minder realistische cijfers wél voldoen aan de eisen van de milieupolitie.
PHEV helemaal niet zuinig door verkeerd gebruik
Er wordt dus met name geen rekening gehouden met het gebruik van de PHEV. Het is een beetje als een lidmaatschap van een sportschool. Als je dat pasje hebt, wordt je niet automatisch fit en slank. Je moet de hamburgers inwisselen voor worteltjes en daadwerkelijk actief bezig zijn op de sportschool. Overigens is de uitkomst bijzonder opmerkelijk van het onderzoek. De leidinggevende in het onderzoek, Patrick Plotz, was een paar jaar geleden nog vóór de PHEV. Ook na bevindingen van een onderzoek.
WLTP-verbruik van auto’s op de afbeeldingen:
- Porsche Panamera 4S Sport Turismo e-Hybrid: 1 op 33,3
- BMW 745e: 1 op 47,62
- Volvo XC90 T8 R-Design: 1 op 47,62
- Mercedes-Benz GLE 350e 4Matic: 1 op 111,11
- Range Rover Autobiography LWB: 1 op 47,62
- Audi Q8 60 TFSI e: 1 op 38,46
- Citroen C1 1.0 VTi I: 1 op 20,8 (BOE!!!!)
Bron: Automotive News.
Goed_Koopman zegt
Een onderzoekje dat je met een korreltje zout moet nemen. Rij zelf een 530e en tijdens de zomervakantie werkte mijn laadpas niet. Oepsie. Gevolg: zo’n 3.000km dwars door Europa gereden zonder te laden. Boehoe. Uiteindelijk bleek het allemaal wel mee te vallen. Het gemiddelde kwam op 6,7 liter per 100km uit. Surprise surprise, dat is inderdaad hoger dan de opgave. Maar alsnog een stukje lager dan een doodnormale 520i, die op ongeveer 7,5l uitkomt. En nog steeds beter voor het milieu dan een 520d. Dat vermelden ze er dan niet bij eh…
karhengst zegt
In steden emissieloos kunnen rijden, minder energie verkwisten met remmen en in het algemeen dus zuiniger zijn dan een pure verbrander. En lekker veel powah!
Een onderzoeker die daadwerkelijk wat nuttigs bij wil dragen zou na moeten lopen of het de investering in de duurdere techniek waard is.
flutterby zegt
@goed_koopman: precies dezelfde ervaring hier. Thuis doe ik net 2 liter per 100 km met mijn GTE, maar op vakantie vond ik de 7 liter per 100 km ook zeer acceptabel met een dakkoffer en 130 km/u. Zeker in de bergen wist ik alle energie van het dalen weer terug in de accu te stoppen. Om een trip van 1100 km gaf de auto 200 km emmissievrij aan.
Goed_Koopman zegt
@flutterby: Hier precies dezelfde praktijkervaring. In steden reed ik ongemerkt 1à 2 km in EV-mode, afhankelijk van de energieregeneratie daaraan voorafgaand. Na 3.000km volgens de BC circa 210km volledig in EV mode gereden. Zonder te laden. De grap is: ook een plug-in hybride is zonder gestekker een hybride. Zoals een Yaris, Prius of whatever dat ook is.
flutterby zegt
@goed_koopman: klopt, maar een normale hybride heeft minder profijt van dat extra vermogen. Iedereen weet dat elke auto beter wordt van 100 pk extra.
Met een lege accu is het echte een hele trage auto..
okdoei zegt
@goed_koopman: aaahhh yes, het aloude en wetenschappelijk onderbouwde anekdotisch bewijs.
Goed_Koopman zegt
@okdoei: Een stuk waardevoller dan dit bureauonderzoek met allerlei theoretische veronderstellingen en uitsluitingen. Een hybride is zuinige dan eenzelfde non-hybride. Punt.
mashell zegt
@goed_koopman: geen punt maar een komma. Want dat is alleen onder bepaalde omstandigheden zo.
okdoei zegt
@goed_koopman: ik denk dat het verstandig is dat je even opzoekt wat anekdotisch bewijs is.
toniominestrone zegt
@goed_koopman: Dan heb je item niet helemaal goed tot je genomen, daarin constateren de onderzoekers dat de phev’s door de gebruiker niet op de juiste manier worden gebruikt, het ligt niet aan de auto maar aan diens bestuurder, dus als jij hem op de juiste manier gebruikt heeft het wel degelijk nut.
mwti zegt
@goed_koopman: op de snelweg valt het allemaal wel mee maar in en om de stad ga je het hogere gewicht merken in je verbruik. Dan heb je ook weer laadpalen dus probleem weg. Maar het blijft jammer dat een BMW e zo’n 250kg zwaarder is.
caprio zegt
@goed_koopman: U vergeet dat de 530e tov de 520i zo’n kleine 10.000 Euro duurder is. Om dat terug te verdienen met slechts 1 km per liter verschil bent u jaren verder. Daarnaast zullen de onderhoudskosten van de 530e hoger zijn dan van de 520i. En meer techniek aan boord kan ook meer storingen opleveren. Zelf rij ik een 318i en daarvan zijn al twee keer de 3 motorsensoren vervangen, een relatief simpel onderdeel bij km standen van 120.000 en 150.000. Dit grapje kostte wel 600 Euro en veel gedoe.
lekbak zegt
@caprio: uitstoot heeft helemaal geen ene flikker met geld te maken. Niet alles draait om geld, soms gaat het gewoon om “het juiste”. Sterker nog, bijna altijd is “het juiste” doen veel belangrijker dan geld, echter denkt een groot deel van de maatschappij er anders over en alleen daarom bestaat er problemen in de wereld.
caprio zegt
@lekbak: Afgezien van de toonzetting, haast agressief, ben ik het deels met je eens. Maar zoals het onderzoek al aangaf, geldt dat CO2 voordeel alleen bij de goede baasjes, niet bij de leasers die nergens wat om geven. Met minder veercomfort en een minder goede wegligging van deze zware e uitvoeringen op de koop toe, ben ik er voor mezelf wel uit. Het zijn vooral winstuitvoeringen voor de fabrikant die 95gram gemiddeld moet halen. Ik vermoed dat over 10 jaar we de e-uitvoeringen zeker niet meer nieuw kunnen aanschaffen. Weg goede inruilprijs.
lekbak zegt
@caprio: het onderzoek toont alleen een paar open deuren aan. Bijvoorbeeld dat het heel erg van de gebruiker afhangt hoe schoon een auto is, en dat de regeltjes zo krom als een hoepel zijn. Maar het onderzoek bewijst zeker niet wat het wil bewijzen, namelijk of plug-ins wel of niet schoner zijn dan hun niet hybride varianten.
tanzanitef30n zegt
@goed_koopman: wel grappig dat je doet voorkomen alsof jouw 530e veel zuiniger is als een 520i. Want in jouw 530e geloof het of niet, zit de B48B20A motor. En laat het nu net zo zijn dat het de 520i motor is. Alleen in de 530i zit de B48B20B. Dus je kraamt een beetje onzin uit hier terwijl je auto veel zwaarder is als de 520i maar veel zuiniger rijd…
phaeton zegt
@tanzanitef30n: Maar een plugin kan remenergie opslaan in de accu’s. Die energie wordt vaak gebruikt op lage snelheden, wanneer de brandstofmotor de meeste moeite doet om het gewicht in beweging te krijgen. Dat is gewoon natuurkunde en niet zo moeilijk om te begrijpen.
tanzanitef30n zegt
@phaeton: als je niets weet over BMW moet je er ook niet over discussiëren. Dat remenergie opslaan en zuinig optrekken doet zelfs de 114i via de Eco Pro modus. ?
galverink zegt
@goed_koopman: lichte hybridisatie werkt, natuurlijk. In stadsverkeer gaat er remenergie terug de accu in. Het probleem bij PHEV’s is dat ze de emissietest voor een groter deel afleggen op de accu. Die energie wordt niet meegeteld en daarom komt er zo’n laag CO2 getal uit de test. Onrealistisch gunstig verbruik wordt hierdoor fiscaal gestimuleerd.
HIM zegt
Ik heb een 330e en haal 1:16 met gemak en als ik ff door wil ploffen dan is het 1:11.
Woon-werk is 100% electric. Laat de geleerden maar lekker doorleren.
superfunky zegt
@him: precies! En dat is 100% zoals een PHEV bedoeld is. Je woon-werk EV, lange ritten combi en dat leidt tot prachtige resultaten. Met het stijgen van de EV range van PHEV’s zullen die cijfers steeds beter worden.
@visie: dat is gewoon onzin. Ieder bedrijf met een sustainability policy spoort berijders aan te laden. Sterker, de meesten spreken berijders aan die de streefwaarden niet halen. De tijd dat berijders thuis een laadpunt kregen en die gewoon negeerden, zijn echt voorbij (als het überhaupt al voorkwam) en waarom zou je? Elektrisch is heerlijke in de bebouwde kom, dus wat heb je te binnen met dat ding niet de nacht aan de stekker leggen?
Nu gaat er weer iemand komen met een poepverhaal over “ik woon in een flat, heb geen oprit, geen laadpaal in de buurt” en dat soort onzin, maar die mensen hebben ook geen mogelijkheid voor een full EV, dus onzin. Het gaat om de 80/20.
mwti zegt
@him: 1:16 haal ik met mijn 330i G21 ook vrij makkelijk.
flutterby zegt
@mwti: dus dat extra gewicht van de accu zit niet in de weg. Echter kan jij geen kilometer elektrische rijden en hierboven rijdt woon-werkverkeer zonder brandstof.
crepito zegt
@him: 1 op 16 is eenvoudig met een 2l turbo cooper S. Dus?
Heb je in die 1 op 16 ook kJ van elektra meegerekend? Dus totaal energieverbruik?
lekbak zegt
@crepito: reken je bij de benzine ook de energie nodig voor raffinatie en transport?
crepito zegt
@lekbak: Wel als je een vergelijking maakt tussen EV en ICE voor de totale uitstoot. Voor fossiel komt er bijna 30% bij aan uitstoot per gebruikte liter brandstof. Im de reactie bedoelde ik meer de illusie van 1 op 16 rijden met een PHEV terwijl je de verbruikte kWh totaal niet meeneemt.
lekbak zegt
@crepito: 1:16 is een verbruik wat je met een pure ice kunt halen maar nooit als gemiddelde haalt. Als hij 1:16 daadwerkelijk gemiddeld verbruikt dan hoef je de stroom al niet eens meer mee te rekenen om te weten dat dat sowieso schoner is.
Maar eigenlijk kan je alleen vergelijken als je echt alles meeneemt. Van uitstoot van stroomopwekking (het gemiddelde van het net, niet de kolencentrale), laadverliezen en maken van en transport van benzine. Dat alleen is al bijna onmogelijk om goed te doen. En als je dan ook nog de productie mee wilt nemen is het helemaal onmogelijk, dat blijkt wel uit al die onderzoeken die het geprobeerd hebben maar volkomen nutteloos waren door de vele aannames.
flutterby zegt
@lekbak: je zal in dat soort onderzoeken altijd aannames moeten maken door de gemiddelde op te zoeken. Tenslotte helpt een minder afname van energie voor procentueel meer afname van duurzame energie.
lekbak zegt
@flutterby: aannames is hoe je een onderzoek stuurt. Je kunt beter niet onderzoeken dan een valse conclusie krijgen door verkeerde aannames. Want elke aanname is wel ergens fout.
Als je beleid wilt maken dan moet je geen valse conclusie lezen maar jezelf inlezen waar het om gaat. Een lijstje maken met wat er anders is aan een phev tov ice of ev en daar aan toevoegen bij elk punt of dat positief of negatief is. Als je vervolgens ook nog bij elk punt bedenkt of er iets gaat veranderen in de toekomst en hoe, dan kun je een gedegen beslissing maken. Dan hoef je geen aannames te maken over verbruiken en uitstoot. Dan gaat het alleen over beter of slechter. En het is vrij makkelijk om te bedenken of iets echt zoden aan de dijk zet of niet.
Maar dit vereist denkvermogen en het snappen van hoe iets werkt. En aangezien beleidsmakers geselecteerd zijn op kunnen lullen zonder iets te zeggen en een vlotte lach ipv op inhoud vinden die lui dat erg lastig. En zo geven we met ons allen miljarden euro’s uit zonder een stap verder te komen.
karhengst zegt
Gelukkig hebben dit onderzoek geslaagd afgerond, daar kunnen ze trots op zijn. Het schijnt overigens dat hun nieuwe project iets is omtrent de natheid van water.
rvdw zegt
Komt ook bij dat fabrikanten dit haast moeten doen om de auto’s in dit land nog enigszins betaalbaar te houden. Ipv 42k betaal je 8-9k aan uitstoot belasting. Is vaak gewoon een kwart op zo’n auto…
visie zegt
Laden laden laden. Rij nu 2 jaar privé in een Range Rover sport p400e. Inderdaad gekocht om het financieel voordeel. Proberen zoveel mogelijk te laden, zowel thuis als onderweg. Rijden vooral lange stukken in Nederland en naar vakantieadressen. Hebben het verbruik in een app bijgehouden en komen na 36000 km op een verbruik van 1 op 14,5. Voor 2500kg best netjes te noemen.
Maar ja, rij je zakelijk met een pas van de zaak dan wordt het stekeren niet aangemoedigd….
Hupke zegt
Dus 7L/100km in een range rover? Dan heb je toch met een fluwelen voet gereden?
pomoek zegt
Was eigenlijk al bekend dit. Ik heb me ook altijd verbaast over het totale vermogen van de V60 PHEV die ik reed. Op zich fijn, maar inderdaad slecht als het gaat om totale uitstoot. Daarnaast stond ik met het ding zowat om de dag bij het tankstation. Elektrisch rijden ging eigenlijk alleen op korte afstanden in de stad. Iets teveel gas en de ice sloeg aan.
Het is daarnaast nog behoorlijk complexe technologie. Ik vraag me af hoeveel mensen er bereid zijn om een PHEV goed te onderhouden als die een jaar of 15 oud is. Daarnaast, en misschien was dit alleen bij de Volvo maar ik denk het niet, kan de auto niet rijden bij een defect aan de elektrische motor. De kans dat je ergens met pech komt te staan wordt alleen maar groter.
Tenslotte: Als alle auto’s vanaf vandaag elektrisch zouden zijn hebben we nog steeds een probleem. Elektrisch is helaas nog steeds niet emissie loos. En hybriden al helemaal niet. Met andere woorden: PHEV’s doen niets aan het verlagen van de uitstoot. Ze produceren slechts iets minder te veel CO2 dan ICE-auto’s.
mpgc zegt
Conclusie van het onderzoek klopt niet. Door de opzet van het onderzoek kan niet gemeten worden hoe zuinig de auto’s zijn maar alleen hoe zuinig het GEBRUIK van de auto’s is. Dat laatste blijkt dus erg tegen te vallen. Niet echt een verrassing. Een een plug in hybride is geen geschikte auto voor veelrijders. Wel voor de particulier die korte woon werk en shopping ritjes maakt en af en toe een langere rit.
crepito zegt
@mpgc: Daar is een BEV geschikt voor.
flutterby zegt
@mpgc: ik lees hier genoeg voorbeelden dat het verbruik van een PHEV niet hoger is dan een gelijkwaardige ICE. Elke laadsessie is meegenomen, maar als je het niet doet loop je geen verlies.
Ben je niet van plan om (dagelijks) te laden dan ben je het beste af met een normale of mild hybride.
soundgarden zegt
Tsja, weet je, uit onderzoek is ook gebleken dat wij mensen maar 12% van onze hersencapaciteit kunnen gebruiken. Dus wie zegt mij dat dát onderzoek dan ook klopt?
crepito zegt
@soundgarden: Wow, weetje iets van neurowetenschappen af?
flutterby zegt
@soundgarden: je verwart onderzoek met Hollywood.
Loek zegt
Mijn vader was erg geïnteresseerd in een PHEV. Naar werk doet hij (en mijn moeder) met de fiets dus de auto wordt alleen gebruikt voor stadsritjes. Dat kan theoretisch allemaal elektrisch. Het enige wat op benzine moet is een paar keer per jaar 80 km en een keer vakantie.
Dan moet je het wel correct gebruiken, maar doe je dat, dan rijd je theoretisch driekwart van het jaar volledig elektrisch, zonder range-anxiety als je een keer buiten de stad moet. Wellicht dat WLTP inderdaad wat rooskleurig is, maar driekwart jaar elektrisch is beter dan een vol jaar benzine, lijkt mij.
crepito zegt
@720s: Perfecte case voor volledig elektrisch dus. Dan sleur je ook niet het hele jaar een brandstofmotor mee, heb je de productie-uitstoot niet van de ICE, én zijn je afgelegde elektrische kilometers zuiniger.
Loek zegt
@crepito: true. Particulier is dat echter nog vrij duur voor een goede auto. Een e-208 zou een optie zijn maar 33 ruggen is ongeveer dubbel het budget. En mijn vader verdient boven modaal.
rulefollower zegt
Dus als ze 2x zo veel gemiddeld verbruiken zijn nummer 1 t/m 6 van het rijtje nog steeds zuiniger dan een C1?
Alleen de Q8 is fractioneel dorstiger.
Crosscabouter zegt
@rulefollower: anekdotisch bewijs: ik rij nu een Aygo als leenauto. De boordcomputer geeft 5,2l/100km aan. En dat is niet met een fluwelen rechtervoet…..
VeniVidiVici zegt
“En superslecht voor het milieu” uhh… wie zegt dat EV’s en PHEV’s gekocht worden voor het milieu haha.
RiKe zegt
@venividivici: dat worden ze ook niet, 99,9% wordt puur uit financieel oogpunt gekocht (en nog VEEL vaker geleased met een bijtelling van de helft van een brandstof auto)
VeniVidiVici zegt
@rike: Inderdaad dus ik begrijp niet waarom die onderzoekers er altijd dat milieu praatje bij halen.
Robert zegt
En nou eens ophouden met zaniken dat oude auto’s zo vervuilend zijn. Echt, ik heb niks tegen (PH)EV’s en zal ooit wel eens overstappen naar zoiets, maar dit soort onderzoeksresultaten krijg je vanzelf als de politiek en de milieulobby oude auto’s wegzet als de paria’s van het asfalt.
Mijn dertien jaar oude C Klasse, bijvoorbeeld. 1.8 Kompressor uitvoering, zonder moderne technologie als remenergie-regeneratie of elektrisch ondersteund rijden. Maar wel gezegend met cruise control.
Theoretisch verbruik 1:11,9 (gecombineerd)
Dagelijks verbruik 1:13,5 (70 km w.w. verkeer)
Vakantie verbruik 1:15,5 (120 km/u gemiddeld)
Fijne zondag verder.
flutterby zegt
@RRRobert: verbruik en vervuiling staan los van elkaar.
Robert zegt
Klopt. Maar dan mis je m’n punt wat ik wil maken.
arias zegt
En daar hebben we de extreme klimaatreligie weer…. Het is ook nooit goed. Alle volledige elektrische auto’s met lithiumbatterijen die oneerlijk worden gewonnen met andere schadelijke neveneffecten erbij zijn natuurlijk een godsgeschenk en helemaal 100% zuinig. Die ‘geleerde’ leven zeker in Utopia
RiKe zegt
Het nadeel met een PHEV is dat de accu’s vaak na 1 rit alweer leeg zijn, en dan heb ik het niet over een retourtje. M’n vader rijdt een BMW 225XE en komt met een volle lading 29 kilometer ver in EV stand volgens de boordcomputer, in de praktijk 22km. Opladen duurt op een “snelle” lader ruim 3 uur, en op netstroom ruim 5 uur. Zo’n PHEV is dus eigenlijk alleen nuttig als je overal, altijd kan laden.
crepito zegt
Een PHEV is een truc om langer geld te verdienen met ICE. Elk gegeven moment een extra aandrijfbron meesleuren is inefficient, kostbaar en complexer. Bovendien de productie-uitstoot van twee systemen. Slechts een transitiemiddel tot volledig BEV in 2030, om aan de ‘uitstootcijfers’ te voldoen. Goed dat de EU nu naar (waarschijnlijk) werkelijk verbruik gaat kijken, niet naar WLTP. Prima, maar geen oplossing!
crepito zegt
@crepito: Bovendien: lange laadtijden (dus veel gebruik laadpalen), veel laadcycli en vaak geen actieve temperatuurregeling van de accu dus lage levensduur van de accu.
lekbak zegt
Geleerden met een verborgen agenda of geleerden die je kunt kopen zouden moeten worden verbannen naar Siberië, terwijl ze naakt zijn. Dit soort onderzoeken doet alleen maar kwaad voor de maatschappij, en niet te zuinig ook.
Hupke zegt
Ik zat met een lexus ux220h aan een gemiddeld verbruik van 13l/100km en een permanent chagrijn met de mercedes c300 break kwam ik op 8L/100km op hetzelfde traject. Met de c300 reed ik harder, met de ux voelde ik me onveilig continue het gevoel dat je met een pendulum onderweg bent in lange bochten.
Met de mercedes heb ik ooit 50L getankt op een trip van 900km en ik denk dat als je dat wil dat je met zo’n wagen 4-5L/100km kan lopen als je oplet.
In een stad gaat er niets boven een c1/smart/aygo kom je op de snelweg is er niets zuiniger dan een middenklasse sedan met een 1800-2500 4 cylinder. Je moet 0-100 in 10 sec kunnen doen op 80% vermogen en kunnen cruisen aan 130 op een 20-40% piekvermogen zodat de motor lean kan lopen en dat gekoeld krijgt.
Vergeet porsche en range rovers de echt schadelijke verbuiks leugenaars zijn de renault captur, kadjar, ford puma, kuga,… die worden in hoge volumes verkocht. Niet dat iemand op autoblog ooit zo’n onding zou kopen maar als je die van avis, hertz of sixt mee krijgt reken je maar op 15-20L/100km en iedere heuvel in 2 of 3 versnelling of ze raken niet omhoog.
RiKe zegt
@Hupke: het lijkt me wel erg sterk dat een Captur op de snelweg 1 op 5 doet… Vriend van me had er 1 en zelfs met een hele zware voet kwam die niet op een hoger verbruik dan 1 op 13. Een heuvel kwam hij inderdaad wel met wat meer moeite op, 1 versnelling terug
lekbak zegt
@rike: een benzine suv die zuiniger is dan 1:10 op de snelweg? Ik betwijfel of die bestaat, maar met een zware voet weiger ik het te geloven.
RiKe zegt
@lekbak: dat kan, maar je hebt het hier niet over een volwaardige SUV he? Dit zijn de kleine crossovers met downsize turbo melkpakjes
lekbak zegt
@rike: die kleine motoren zijn een belangrijk deel van het probleem. Daar moet een hele sloot extra benzine in om te voorkomen dat het een smeltend hoopje metaal word.
C300de zegt
Ik heb ondertussen iets meer dan 10k km gedaan met een C300de, ideale combinatie in mijn geval. Ongeveer 40% volledig elektrisch. Ik kan perfect thuis laden als op het werk. In principe kan ik op het werk laden en ‘s avonds naar huis en dan de volgende ochtend naar het werk zonder ‘s nachts te laden (is +- 40km). Om naar klanten te gaan die verder gelegen zijn, is de diesel perfect. Volledig elektrisch was nu nog een stap te ver voor mij.
Een beetje meer elektrischrijbereik was wel ideaal geweest.
mcshine zegt
Gaan we nu echt klagen dat die rugzakjes niet meer verkrijgbaar zijn?
eme1969 zegt
Phev is tijdelijk compromietje, beetje oude technieken op een ouderwets platform aan elkaar knutselen en vooral niet te ver rijden.