Met al die volledig elektrische waanzin, lijkt de plug-in op zijn laatste benen te lopen. Niets is minder waar: het aanbod auto’s als PHEV in 2020 valt allerminst tegen.
Zoals de intro al zei: de Plug-in Hybrid Electric Vehicle, afgekort PHEV, leek een tussenoplossing te zijn. Een compromis totdat de BEV (Battery Electric Vehicle) aanslaat. Dat laatste lijkt momenteel al gebeurd te zijn en dus zou je verwachten dat de PHEV langzaam verdwijnt.
Compromis
Allereerst even terug naar de basis: wat is een PHEV? Er zit het woord EV in, maar het zijn geen volledig elektrische auto’s. Het zijn auto’s die zowel een benzinetank als een accupakket aan boord hebben. Het voordeel hieraan is dat de benzinemotor klein kan zijn, en dus weinig CO2 uitstoot. De elektromotoren kunnen juist veel kracht leveren. Je ziet dus vaak kleine motoren met veel pk. Ook hebben ze dus een relatief klein lithium-ion accupakket aan boord, wat betekent dat elke PHEV een afstand volledig elektrisch kan rijden. Vaak een paar tientallen kilometers, maar voor de meeste forenzen is dat genoeg. Wel moet dit accupakket opgeladen worden met een stekker, in plaats van via de motor bij ’traditionele’ hybrides.
Overzicht
Goed, voor vele mensen dus nog een goede uitkomst. Precies daarom is het aanbod nog steeds groot. Bij deze al je keuzes: het aanbod auto’s als PHEV in 2020. Let wel dat we bij de EV10daagse van 2019 eenzelfde overzicht hadden. Daarom starten we bij elk merk met wat er niet veranderd is ten opzichte van 2019. Check dus vooral het overzicht van vorig jaar voor specifics bij de kopjes ‘niet veranderd’. Zoals de Engelsen dan zeggen: without further ado.
Audi
Bij Audi is er een enorm aanbod aan PHEV modellen, neem de middenklasse met de A6, A7 en de hogere regionen in de vorm van de A8. Deze waren er vorig jaar ook al.
Niet veranderd:
- A6 55 TFSI e
- A7 55 TFSI e
- A8 60 TFSI e
- Q5 55 TFSI e*
- Q7 60 TFSI e
Audi A3 40 TFSI e
We komen later in dit overzicht alles bij langs wat in het C-segment (MQB-platform) door VAG verkocht wordt. Het spits wordt afgebeten door de Audi A3. De volgende getallen kun je onthouden, want we gaan ze later terugzien. De ontbrandingsmotor is een al iets oudere 1.4 TSI benzinemotor met 150 pk, die wordt gecombineerd met een 109 pk sterke elektromotor. Zoals altijd betekent dit geen 259 pk, het is altijd ietsje minder. Maar 204 pk in totaal is ook niet slecht. Het rijbereik is volledig elektrisch 67 km, maar dit is gemeten volgens de NEDC-cyclus. Reken op een kilometer of 50 onder gunstige omstandigheden. Nederlandse prijzen zijn nog niet bekend.
Audi Q5 en Q7 55 TFSI e
De Q5 staat al bij ‘niet veranderd’, omdat in grote lijnen de auto’s gelijk zijn ten opzichte van vorig jaar. Wat er is veranderd is dat de Q5 momenteel enkel als 55 TFSI e komt, en niet meer als iets voordeligere en minder krachtige 50 TFSI e. Bovendien is de Audi Q5 inmiddels voorzien van een facelift.
Bij de Q7 is er qua model bijna niks veranderd, maar qua aandrijflijn is er nieuws. Hij werd aangekondigd als een 60 TFSI e, een zescilinder dus. Hij staat nu ook te boek als 55 TFSI e, de welbekende viercilinder met 367 pk. Keuze is aan jou!
Audi Q8 60 TFSI e
Als je wil pluggen met een dikke zescilinder, kan dat bij Audi vanaf nu met de Q8 plug-in. Deze heeft 381 pk en kan 45 km puur elektrisch rijden. Hij is vers van de pers maar al geprijsd, op 93.640 euro.
Bentley
Bij Bentley is de Bentayga Hybrid ongewijzigd gebleven ten opzichte van vorig jaar: deze heeft een 3.0 V6 met 462 pk gecombineerd. Deze is nog niet gefacelift.
Niet veranderd:
- Bentayga Hybrid
BMW en MINI
Bij BMW is het aanbod PHEV modellen ook groot, maar grotendeels hetzelfde als wat er al was. Bij een enkeling is er een facelift tussendoor gekomen, bij bijvoorbeeld de BMW 5 Serie en MINI Countryman.
Niet veranderd:
- 225xe Active en Gran Tourer
- 330e Sedan en Touring
- 530e
- 745e
- X1 xDrive25e en Countryman PHEV ALL4
- X3 xDrive30e
- X5 xDrive45e
BMW 545e
BMW introduceert echter een extra plug-in-versie van de 5 Serie: de 545e. De aandrijflijn is in theorie bekend van de 7 Serie. In de 5 Serie gaat het om een zes-in-lijn met 286 pk, gecombineerd met 109 pk aan elektropower. Het totaal komt uit op 394 pk en 600 Nm. Een heerlijk snelle aandrijflijn voor de vers gefacelifte 5 Serie.
BMW X2 xDrive25e
Minder spannend is de X2. De auto is immers onderhuids sterk verwant aan zowel de X1 als de MINI Countryman. De aandrijflijn is dan ook exact die van de X1 xDrive25e: een 1.5 liter driecilinder die met elektrokracht 214 pk kan leveren. Volledig elektrisch rijden kan zo’n 57 km.
Citroën, DS, Opel en Peugeot
De PSA-groep wist vorig jaar een best lekker aanbod PHEV auto’s neer te zetten. Toch is het een beetje alsof je zes email-adressen achterlaat om zes reacties achter te laten op Autoblog: dat het dezelfde persoon is maakt het geheel wat eenvoudiger. Vandaar dat de DS 7 Crossback E-Tense, Grandland X HYbrid en HYbrid4, 3008 HYbrid en HYbrid4 en 508 SW HYbrid allemaal min of meer exact dezelfde aandrijflijn hebben. Het enige wat veranderd tussen de ‘kleine’ en ‘grote’ versies bij de SUV’s is vierwielaandrijving en 300 pk in plaats van 225. De motor is altijd de welbekende 1.6 PureTech viercilinder. Dat alles wisten we al bij onderstaande drie. Onthoud deze aandrijflijn goed, want de auto’s die wel veranderd zijn hebben óók deze motor aan boord.
Niet veranderd:
- DS 7 Crossback E-Tense 225
- Opel Grandland X, Peugeot 3008 HYbrid 225 en HYbrid4 300
- Peugeot 508 HYbrid 225
Citroën C5 Aircross Hybrid
Voorspelbaar: het zogenaamde EMP2-platform van PSA is waar alle grote SUV’s op staan. Drie van de vier waren al bekend als PHEV, de vierde is er sinds dit jaar ook. De Citroën C5 Aircross is enkel beschikbaar als Hybrid, dus geen vierwielaandrijving en 225 pk.
DS 9 E-Tense 225
DS heeft een nieuwe grote sedan, de DS 9. Deze komt ook als PHEV, surprise, surprise. De motor is ook niet geheel verrassend de exact zelfde PureTech 225 met elektrokracht. 225 pk, dus.
Peugeot 508 PSE
Iets leuks met deze aandrijflijn vinden we in de vorm van de Peugeot 508 Peugeot Sport Engineered, afgekort PSE. In basis dezelfde 1.6 PureTech, maar met sterkere elektromotoren (eentje voor en eentje achter) en dus vierwielaandrijving. Het totaal aantal pk komt uit op 360 stuks. Een heerlijke milieuvriendelijke sportsedan (en stationwagon).
Ford
Ford wist vorig jaar een tweekoppig PHEV aanbod neer te zetten, waarvan één de Kuga en de andere de enige EV-bedrijfswagen was. Die zijn er allebei nog steeds: ongewijzigd.
Niet veranderd:
- Kuga Plug-in
- Transit Plug-in
Ford Explorer Plug-in
Nieuw is echter iets wat we niet hadden verwacht: de naam Explorer verschijnt (weer) op de Europese wegen. In de VS is het een fenomeen, deze gigantische SUV noemen ze daar ‘midsize’. Hij komt ook naar Europa en Nederland, alleen als Plug-in. De 3.0- V6 wordt gekoppeld aan een elektromotor om zo bijna 460 pk op de weg te sturen. Mag ook wel, want deze zevenzits SUV weegt 2.500 kilo…
Jeep
Jeep had vorig jaar nog niks te melden. Dit jaar hebben ze twee plug-in hybrides!
Jeep Renegade en Compass 4xe
Er zijn twee modellen met twee keuzes in aandrijflijnen. Dat klinkt groter dan dat het is. Het gaat namelijk om de Renegade en Compass die als PHEV ‘4xe’ heten. Bij beide auto’s gaat het om een 1.4 met elektropower. Dezelfde motor, dus. De tweede aandrijflijn is exact dezelfde benzinemotor, maar dan met iets meer pk naar de elektromotoren. Je hebt de keuze uit 190 of 240 pk.
Kia
Hyundai en Kia zijn stilletjes in het PHEV aanbod. Zijn ze zo zelfverzekerd van hun EV-modellen? Er zijn echter wel wat nieuwe smaakjes bij de line-up van vorig jaar gekomen (bestaande uit enkel de Niro PHEV) en die lijst wordt nog uitgebreid. Zustermerk Hyundai plant trouwens een Sante Fe PHEV, maar die is er nog niet momenteel. Datzelfde geldt voor de Sorento PHEV.
Niet veranderd:
- Niro PHEV
Kia Ceed Wagon en XCeed PHEV
Vervolgens is het nieuwe smaakje wat we wél krijgen, totaal niet bijzonder. Het is namelijk exact dezelfde aandrijflijn als de Kia Niro. Dat wil zeggen: een 1.6 GDi met 141 pk. Deze is beschikbaar in zowel de XCeed als de Ceed Wagon. De hatchback laat het van zich afweten.
Land Rover
Grote stappen bij Land Rover: vorig jaar boden ze alleen de grootste Range Rovers aan als een plug-in hybride. Ondertussen is bijna de hele line-up beschikbaar met stekkerkracht.
Niet veranderd:
- Range Rover P400e
- Range Rover Sport P400e
Land Rover Defender en Range Rover Velar P400e
De P400e-aandrijflijn, het klinkt zo dik. En met 404 pk, hetzelfde dus als bovenstaande Range Rovers, is dat ook zo. Het is echter een kleine 2.0 viercilinder met elektromotoren. 404 pk dus, waarvan 300 uit de benzinemotor en 143 uit de elektromotor komt. Deze is beschikbaar sinds dit jaar in de Defender en Velar, de middenmoters uit de Land- en Range Rover-line-up.
Land Rover Discovery Sport en Range Rover Evoque P300e
En ook de kleinste modellen uit beide line-ups krijgen een plug-in hybrideversie. Het gaat hier om een kleinere benzinemotor: een 1.5 driecilinder. Een piepklein motortje voor dit soort SUV’s! Maar aan kracht ontbreekt het niet: 309 pk en 540 Nm. Beschikbaar in de Discovery Sport en Range Rover Evoque.
Mercedes
Ook bij Mercedes is pluggen helemaal heet, zowel voor volledige EV’s als een rits hybrides. Alles uit het aanbod PHEV in de midden- en topklasse, is niet veranderd.
Niet veranderd:
- C300e en C300de
- E300e en E300de
- GLC 300e 4MATIC
- GLE 350de 4MATIC
- GLE 350e 4MATIC
Mercedes ‘250e-lineup’
Wat er nieuw is bij Mercedes: instaphybrides. Alles op basis van de A-Klasse – behalve op dit moment de GLB – heeft een ‘250e-versie’. Dit is een relatief kleine 1.3 liter motor die gecombineerd met elektromotoren 218 pk levert. Kleine motor, veel kracht. Deze motor is beschikbaar in de:
- A250e
- A250e Limousine
- B250e
- CLA 250e Coupé
- CLA 250e Shooting Brake
- GLA 250e
Porsche
Porsche spant en spande de kroon qua bloedsnelle praktische PHEV’s. De Turbo S E-Hybrid-aandrijflijn combineert een V8 met turbo’s samen met een elektrische set motoren. Deze was vorig jaar enkel beschikbaar in de Panamera. Een wat meer behoudende aandrijflijn, de reguliere E-Hybrid, was een V6 met elektrokracht. Deze was en is beschikbaar in de Panamera en Cayenne.
Niet veranderd:
- Cayenne E-Hybrid
Porsche Panamera 4S E-Hybrid
In 2020 is het echter allemaal de omgekeerde wereld. De Turbo S E-Hybrid is momenteel niet leverbaar in de vers gefacelifte Panamera. Wil je pluggen in de sedan of stationwagon van Porsche, dan zal je het moeten doen met de reguliere E-Hybrid. Al heet die tegenwoordig 4S en dat is goed nieuws. Dit is – zoals gezegd – een V6 met elektromotoren, maar met iets meer power dit jaar. De 4S E-Hybrid levert in totaal 560 pk. Meer dan zat! Geruchten zeggen dat de Turbo S E-Hybrid op vakantie is omdat ze deze ver over de 700 pk gaan tillen. We wachten af.
Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid
De oersterke Turbohybride is wél beschikbaar in de Cayenne en Cayenne Coupé. In de SUV’s van Porsche is er sprake van een V8 met turbo’s, die samen met de elektromotoren 680 pk opwekt. Heerlijke cijfers, maar we kunnen niet wachten tot deze aandrijflijn wederkeert in de Panamera.
Renault
Renault is eindelijk aan de hybride. Er zijn momenteel drie modellen beschikbaar als hybride: de Clio, Captur en Megane. Twee modellen uit het aanbod zijn PHEV.
Renault Captur E-Tech
De Captur kennen we als de kleine crossover op basis van de Clio. Dit is de kleinste plug-in van Renault. Een 1.6 benzinemotor wordt gecombineerd met twee elektromotoren. Dat zorgt voor 159 pk.
Renault Megane E-Tech
Heel toevallig is de aandrijflijn van de Megane niet erg afwijkend. Sterker nog, het is exact dezelfde motor, met exact dezelfde specificaties als de Captur. Het is gewoon een wat grotere auto. De keuze is aan jou.
SEAT en Cupra
SEAT had vorig jaar slechts één PHEV, de Tarraco FR-e. Die is er wel/niet nog steeds. Theoretisch is hij er nog, maar hij ontbreekt even op de configurator.
Niet veranderd:
- Tarraco FR-e
SEAT Leon eHybrid
Dus gaan we door naar iets wat je kunt voelen dat eraan zat te komen: de SEAT Leon is er nu ook met dezelfde plug-in motor als een hoop MQB-auto’s die we al kenden. Net zoals de A3: een 1.4 TSI levert in combinatie met elektromotoren 204 pk.
CUPRA Leon
Die is er ook met een sportief randje, uiteraard onder het nieuwe merk CUPRA. Dit is een versie van de Leon met exact diezelfde 1.4 TSI als de normale Leon, maar dan met sterkere elektromotoren. In dit geval levert hij 245 pk.
CUPRA Formentor
Wil je nou wél die CUPRA-aandrijflijn, maar iets hoger zitten? Dan kun je terecht in het eerste zelfstandige model van CUPRA, de Formentor. Dit is een fris crossover-model, maar deelt bijna al zijn componenten met de Leon. Ook hier is dus sprake van een elektro-aangedreven 1.4 TSI met 245 pk.
Skoda
In Tsjechië leent men veel onderdelen van VAG-broeders en zusters. Zo vielen de specificaties van de Superb iV die we van vorig jaar al kennen veel samen met de Passat GTE. En zo is er meer.
Niet veranderd:
- Superb iV
Skoda Octavia iV
Daarom is het ook niet verrassend dat de Octavia iV, de momenteel kleinste hybride van Skoda, een herkenbare aandrijflijn heeft. Een 1.4 TSI met elektromotoren die 204 pk levert. Net zoals de Audi A3, SEAT Leon en Volkswagen Golf.
Skoda Octavia RS iV
En zodoende is ook de tweede versie van de Octavia niet verrassend, wel leuk. De Octavia RS is er nu ook als RS iV. Dit is diezelfde 1.4 TSI, maar met de elektromotoren verder opgevoerd. Drie keer raden hoeveel pk dat oplevert: inderdaad, 245 stuks.
Suzuki
Suzuki Across
De oplettende kijker zal hier een Toyota RAV4 zien. De oplettende kijker heeft gelijk: dit ís een Toyota RAV4, die Suzuki hier mag verkopen als de Across. Wij schrokken wel een beetje van de prijs en verwachten niet dat deze 306 pk sterke PHEV hard gaat scoren in Nederland. Maar door de lage CO2-uitstoot volgens WLTP kan Suzuki minder gram goed gebruiken.
Toyota
Bij Toyota is er (nog) niks te melden. De Prius was er al, die wordt snel vergezeld door de RAV4 Plug-in, het identieke tweelingbroertje van de Suzuki Across. Deze is nog niet beschikbaar in de prijslijst.
Niet veranderd:
- Prius Plug-in
Volkswagen
Ook bij VW verandert er weinig ten opzichte van vorig jaar. Van de Arteon en Touareg zijn hybride-versies onderweg, maar die kun je op moment van schrijven nog niet bestellen. Wel heeft Volkswagen PHEV-nieuws op basis van de nieuwe Golf.
Niet veranderd:
- Passat GTE
Volkswagen Golf eHybrid
De Volkswagen Golf plug-in heette altijd – net als de Passat – GTE. Dit was sportief op dezelfde manier dat Nike-vrijetijdssneakers sportief zijn: het label zegt niet alles. Maar goed, 204 pk uit een 1.4 TSI met elektrokracht is niet traag. Wie deze aandrijflijn wil kan gewoon weer terecht in de nieuwe Golf. Hij heet alleen geen GTE maar eHybrid. Ook is dit gewoon exact dezelfde aandrijflijn als de eerdere drie MQB-auto’s die we hebben besproken (A3, Leon, Octavia).
Volkswagen Golf GTE
Bovendien is de GTE weer terug en het is nu echt een model wat naast de GTI en GTD wordt gezet. Het mooie eraan is dat ook hier de aandrijflijn in principe exact dezelfde is als de GTE van de vorige Golf. We hebben exact deze aandrijflijn al besproken: het is ook dezelfde aandrijflijn als de CUPRA Formentor, CUPRA Leon en Skoda Octavia RS iV. Wederom de 1.4 TSI en dus niet de nieuwe 1.5, maar met opgevoerde elektromotoren. Het resultaat is ook hier 245 pk.
Volvo en Polestar
Niet veranderd:
- Polestar 1
- XC40 Recharge
- S60 Recharge
- V60 Recharge
- XC60 Recharge
- S90 Recharge
- V90 Recharge
- XC90 Recharge
Bij Volvo is het PHEV aanbod makkelijk: we mogen niks verwelkomen, en ook niks de laan uit sturen. Elk model van Volvo is te krijgen als plug-in hybride. Wat wél veranderd is: deze heten vanaf nu ‘Recharge’. In bijna elk geval bieden zij een viercilinder met vermogens die variëren tot en met bijna 420 pk, of zelfs 600 pk in de Polestar 1 van hun nieuwe zustermerk.
mattr zegt
s de Mercedes’ diesel suv GLC 300 de niet ook nieuw?
milan22 zegt
Zeer tevreden over de Bmw 330e (2020), al bijna een jaar in bezit en naar mijn mening heb je het beste van twee werelden. Heb liever volledig elektrisch, maar ben blij dat ik de tesla 3 heb geannuleerd. Het is nu wachten op de i4 en anders houd ik deze of toch een 545e voor wat meer ruimte en power.
mashell zegt
“Met al die volledig elektrische waanzin” leer het nou eens! Het is: “Met al die volledig elektrische waarheid”…
techniekmeneer zegt
@mashell: nee, waanzin is juist.
lekbak zegt
@mashell: dat is erg hip tegenwoordig, waanzin veranderen in waarheid.
moveyourmind zegt
Mooi dat de Fransen het toch nog een keer proberen met een wagen in de hogere klasse, maar wel jammer dat de DS9 aan de buitenkant zo ingetogen is. En daarbij qua stijl meer naar Peugeot dan naar Citroën neigt. Sterker nog, dit was gewoon een heel mooie opvolger voor de 607 geweest.
En op deze basis hadden ze een DS9 moeten maken die net een stap verder gaat qua design en gedurfd en eigenzinnig is. Overigens is het interieur van deze DS9 wel top en ademt dat wel de stijl die ibij een grote Citroën past.
superfunky zegt
“Met al die volledig elektrische waanzin” is precies de spijker op de kop. Over 5-10 jaren rijden we allemaal in een PHEV met 80-120km range die ook gewoon inductie staat bij te laden bij de supermarkt. Wij lachen dan om die gekkies die allerlei rare capriolen gingen uithalen om lange ritten af te kunnen leggen en die zichzelf en anderen aanpraten dat het toch zooooveeeeelllll relaxter is; naar midden-Italië of de wintersport in 3 dagen en met stopjes van 45 minuten.
Zodra de fiscale stimulering van full EV definitief voorbij is, kiest de consument uiteindelijk het meest levensvatbare product en dat is een PHEV die je 85% van je KM’s elektrisch laat doen en je voor alles wat niet je tot je dagelijkse rit behoort niet lastig valt met allerlei waanzin waar niemand op wacht die gewoon zo snel mogelijk, zonder gedoe en op afroep van A naar B wil.
mashell zegt
@superfunky: stop met dromen. Vanaf 2030 mogen er alleen nog volledig elektrische auto’s verkocht worden. PHEV is eigenlijk maar een raar compromis. Je kunt maar 120 km elektrisch (duurt overigens nog wel even voordat zulke PHEV’s er zijn) en zeult heel het jaar een verbrandingsmotor mee die je alleen voor de vakantierit nodig hebt. Dan is een volledig elektrische auto veel praktischer. Die kunnen veel sneller laden dus staan niet zo lang en vooral niet zo vaak bij de paal als een PHEV. Die hebben minder onderhoud nodig, kennen minder slijtage onderdelen, zijn veiliger bij een ongeval en bieden een ruimere kofferbak.
PHEV is een compromis dat voorkomt uit de testcycli maar niet uit een consumentvraag.
crepito zegt
@mashell: Plus 1. Het verbaast me hoe onwetend superskunky is
superfunky zegt
@mashell: uitsluitend EV is natte droom van Groen Links. Misschien in een miezerig landje als NL, maar de Duitsers gaan dat never steunen als het erop aankomt.
Full EV wordt pas een feit als er vervanging is voor de huidige technologie en er snelle, lichte, snel oplaadbare (zonder dat je ze verbrandt zoals nu gebeurt) systemen zijn of alternatieven voor batterijen. Daar zoeken we gelukkig pas 40 jaar naar, dus dat duurt nog wel ff.
De 4e generatie PHEV is wel degelijk aan het doorkomen met meer range. Stappen die met deze techniek gemaakt worden zijn enorm.
Uiteindelijk hebben we over 10 jaar een mix van EV voor wie dat past en PHEV voor wie EV te veel beperkingen heeft. Op basis van de huidige techniek verwacht ik dat straks 80% vd huishoudens met 1 auto een PHEV hebben en 90% van de huishouden met 2 auto’s een PHEV en een EV.
En zoals ik al heel vaak heb gezegd, de echte doorbraak komt pas bij inductieladen waardoor al het gedoe met palen en kabels voorbij is. Maar goed, dat maken wij niet meer mee, dat kost 30-40 jaar na introductie.
@crepito: misschien heb ik wel iets meer ingangen in de automotive dan jij denkt en misschien is mijn blik en daarmee visie iets meer global ipv het verondersteld maakbare NL.
lekbak zegt
@superfunky: beetje jammer dat je blik en visie net onderbouwd zijn door voldoende kennis van zaken.
Wat autofabrikanten willen is heel wat anders dan wat consumenten willen of wat goed is voor de wereld of wat technisch wel of niet haalbaar is. Als het aan de autofabrikanten had gelegen dan hadden we nu nog een lekker goedkope zijklepper gehad uit de jaren ‘50, gemonteerd op een ladderchassis.
superfunky zegt
@lekbak: nee hoor, fabrikanten willen wat wij allemaal willen: centjes verdienen.
Dat doen ze al tientallen decennia met innovatie en vooruitgang. En ja, in die vooruitgang zit ook in aandrijving en schone motoren. Of wil je soms beweren dat motoren van 10/15 jaar geleden ook maar een schim zijn van de huidige?
En kom maar door hoor, sjoemel-diesel, CO2 lobby, allemaal waar en niet allemaal even netjes, maar onderaan de streep is de bijdrage aan een betere en schonere wereld significant.
Maar goed, on-topic, “wat consumenten willen”. Laten fabrikanten daar nou heel veel onderzoek naar doen.
Waarom denk jij dat het is dat ze de Muskias jaren lang laten pionieren zonder haast te maken? Zou het misschien zo zijn dat onderzoek aantoont dat als je de stimulering weg laat, er maar heel weinig markt is? Er is nauwelijks een particulier die een EV koopt, zou dat misschien komen omdat appels-appels een consument nog steeds gewoon een ICE kiest?
En wat gebeurt er nu? Ze komen door omdat heel langzaam de consument overweegt om als 2e auto van het gezin een EV neer te zetten. Nog slechts een klein deel van die consumenten en het gros van de markt zit nog altijd in het bedrijfsleven waar berijders vanwege fiscale redenen voor een deel EV kopen (en alsjeblieft, kijk ff wat verder dan NL), maar het begint.
Weet je waarom ik zo enthousiast ben over de ID.3? Omdat het de eerste serieuze volume EV van de markt is. Die auto is zo verschrikkelijk spot-on en het product van heel veel onderzoek. Die auto wordt serieus door ieder Duits gezin met meer dan 1 auto overwogen als 2e auto op de oprit. Enig idee hoeveel EV’s dat zijn?
lekbak zegt
@mashell: ik vind zelf de i3 met range extender wel een goed concept. Een paar honderd km elektrische range, en een simpel zwak lichtgewicht verbrandingsmotor met generatortje van enkele tientallen kilo’s ergens weggestopt. Geen dubbele aandrijflijn, geen zware of complexe verbrandingsmotoren die geïntegreerd moeten worden. Gewoon een klein al vele tientallen jaren bestaand concept meenemen; de generator. Een generatortje is lichter dan een extra zwaar accupakket dus je kunt het gros van de km’s ook nog efficiënter afleggen.
Voor mij zou dat echt ideaal zijn. Ik rij niet veel maar wel geregeld hele lange afstanden. 400km snelweg range in de winter met tegenwind heb ik gewoon nodig, en dan vooral de zekerheid dat het kan.
grasvreter zegt
Nee, dan rijden er allemaal boodschappen, forenzen, en haal je kinderen op van school elektrische auto’s rond, en een boel phev’s zoals jij beschrijft.
Of er zijn betere accu’s en rijden we allemaal elektrisch.
9114life zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
grasvreter zegt
Hier verderop in de straat staat een range rover hybrid. Ziet er zo fout en dom uit. Zo’n moeilijk grote doos aan een stekker, blauwe accenten enzo. Ding kan ook echt maar een km of 15 elektrisch…
speedster72 zegt
Allemaal modellen van >40k. Waarbij de non-phev al gauw 10k goedkoper is als ik kijk naar bijvoorbeeld de Kia en Peugeot modellen. Met 60 km range kan ik prima heen en weer naar mijn werk. Maar om daar nou zo’n smak extra geld aan uit te geven? Jammer dat er geen Polo (formaat) PHEV is. Maar het compacte segment zal niet genoeg opbrengen en niet genoeg ruimte hebben voor de accu, motor, elektronica etc.
vinceb2 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
kevertje zegt
Een perpetuum mobile bestaat niet. Met die beperking vechten deze hybride concepten. Je koopt één auto en krijgt voor 1.5x de investering twee motorisatie-technologiën ingebouwd. Maar ook loodzware batterijen en electromotoren en een boel andere complexiteit die netto, alles in acht genomen, maar op zeer twijfelachtige manier ecologisch is, vooral bestemd is voor een moodsetting bij de groene yuppie-generatie, die wil bewijzen dat onder de huidige CO2-psychose alles nog kan inclusief met grote, dure SUV’s rijden. Je wint er tegen elke goede en zuinig afgeklokte veel meer ‘lichtgewicht’ diesel totaal niets of maar heel weinig mee. Het belangrijkste aan deze auto’s is het stopcontact – waarmee je heel manifest aan een laadpaal kan gaan hangen om de medemens in de richting te sturen van ‘hier ben ik, ik rij hoog en droog en red toch het klimaat’. Natuurlijk is precies dat pure nonsens. Na een paar tiental kilometer start de benzine- of diesel en doet gewoon z’n normale ding. En in heel wat landen komt de overheid dit soort van nonsens ook nog eens sponsoren. Dat is meegenomen voor de fabrikanten, die kreunen onder de richtlijnen van een totaal verdwaasde ‘groene’ EU die niet eens het Corona-probleem serieus onder controle heeft.
lekbak zegt
@kevertje: stap 1 is minder bewegen. Stap 2 is minder energie verbruiken voor de bewegingen en stap 3 is de energie die nodig is schoner maken.
Stap 1 en stap 2 word niet eens over nagedacht, laat staan dat er over gesproken word of zelfs uitgevoerd word. Nope, we gaan lekker hele grote, zware auto’s aan de stekker hangen.
kevertje zegt
Alles wat elektrisch is kan alleen maar loodzwaar zijn, nota bene. Het is ecologisch zelfs ronduit absurd om door te zetten met de huidige lithium-technologie en ook motor-technologie, die qua grondstoffen zeer toxisch en vervuilend is. Straks mag je ook nog een paar kerncentrales in elk land gaan bijbouwen, dat is pas een schoon materiaal, uranium.. Maar blijkbaar heeft niemand dat in de gaten, doorduwen dus en liefst met zoveel mogelijk overheidsgeweld.
VeniVidiVici zegt
De Bmw X5 45e besteld, echt zo’n zin in! :-)
superfunky zegt
@venividivici: dik!
jarnobakker zegt
Doe mij maar een Ford Explorer of Kia Sorento
sr20det zegt
De P400e aandrijflijn van de Defender maakt gebruik van een 6cyl, en niet van een 4cyl.
9114life zegt
De porsche turbo S e hybrid is terug uit vakantie sinds vandaag.
cossiekiller zegt
Zit de Corolla hybrid niet meer in het huidige gamma?