Dit is de nieuwe Le Mans racer van Peugeot; de 908 V12 HDi DPFS. Net als Audi zal Peugeot komend jaar met een common rail diesel V12 aan de start komen.
Die 650pk van de Audi is natuurlijk een beetje marginaal dus Peugeot komt met maar liefst 700pk en een koppel van 1200Nm aan de start. De diesel van Peugeot zal ook voorzien zijn van partikelfilters en zal minder herrie produceren dan de benzine racers… of dat positief nieuws is of dat we nu nog eerder in slaap vallen als toeschouwers daar ben ik nog niet helemaal uit….
Gezien de geschiedenis van Peugeot op Le Mans (twee zeges op rij waarbij de laatste in 1993 een 1-2-3tje was) kunnen we dit jaar dus een echt gevecht verwachten!
autoblogger zegt
Dus toch een V12…
Ben benieuwd naar de eerste Peugeot-SUV met V12 ;)
mvagusta zegt
Ziet er wel mooi uit! Alleen gun ik het Audi meer als Peugeot!
Rick dos zegt
Een heel mooi en apart design.
Ik hoop dat we weer de mooie tijden mogen gaan beleven uit de jaren 80 begin jaren 90. Met Jaguar, Toyota, Mazda, Mercedes, Porsche etc. etc. Laten we eerlijk zijn het spektakel is er wel een beetje van af met Le Mans.
Als men nou weer van die prototype racers gaan bouwen maar dan met diesel motoren. BMW heeft de toon gezet met racen en winnen met een diesel aangedreven auto. Wellicht dat zij nu ook weer een punt willen bewijzen?
mvagusta zegt
Rick…???
BMW heeft de toon gezet met racen en winnen met diesel? Was vorig jaar Audi dan niet de eerste hiermee? Ik snap dat je BMW fan bent :) , maar Audi met BMW verwisselen gaat te ver! ;)
Mark zegt
@ Rick, uit welk ei kom jij gekropen???? Niet echt een handige opmerking denk ik zo.
Rick dos zegt
@mvagusta
hahaha! Nee, nee, BMW had in 1998 een 320d die de 24 uur van de Nurburgring had gewonnen.
dekster zegt
de wagens worden toch voor de start op gelijke hoogte gebracht? (zelfs al is dit niet zo audi gaat winnen ;) )
mvagusta zegt
@Rick….
Ja.. joh…? Dat wist ik niet! Toen deed Audi zeker niet mee met een A4 diesel, want anders waren ze verloren! :)
Maar ik wist het echt niet.. Netjes van BMW!
Bugatti zegt
Maar deze auto is dicht en de Audi is toch een open auto.
Dan zitten beide auto’s toch in verschillende categorien of ben ik nu verkeerd geinformeerd?
mvagusta zegt
Hoe langer ik naar deze Peugeot kijk, hoe mooier hij trouwens word! Die cockpit lijkt wel een vliegtuig! Best vet! Eigenlijk zouden ze verlichting achter dat logo moeten plaatsen! Dan zijn ze in het donker ook herkenbaar! ( of mag dat niet van de regelementen? )
Ook een goede reden voor Peugeot om een echte sportwagen uit te brengen! Misschien maakt iets als de 908 dan toch nog wel een kans in de toekomst!
Ik ben benieuwd!
Rick dos zegt
@mvagusta
Tja BMW hé! Wat een prachtig, perfect en mooi merk is het toch he! :)
Maar jij als Audi fan moet toch allang al weten dat Audi al tijden niks meer origineels doet en maakt! Ze zouden hun slogan ook moeten veranderen naar: Beter goed gepikt dan slecht bedacht! :) ;)
Rick dos zegt
@Bugatti
Daar heb je een punt maar hebben ze er niet op een gegeven moment 1 categorie van gemaakt? Aangezien de deelnemers veld terug liep in beide categorien?!
TomRS6 zegt
Komt die eeuwige discussie tussen audi en bmw..
Ik vind deze peugeot trouwens mooi vanaf de zijkant maar van voren is het niet alles.
Die dichte cockpit doet het em!
MrSelected zegt
Leuk, nog meer diesels..
over een paar jaar is het dus gewoon niet meer leuk om naar Le Mans te kijken, want het enige detail wat nu nog leuk is (het geluid) gaat nu dagdag?
Minder.
Karaya zegt
Audi’s en BMW’s zijn uitstekende auto’s die aan de burgerlijke smaak appeleren.
Het hadden ook koelkasten of strijkijzers kunnen zijn.
mvagusta zegt
Rick…
Helaas moet ik je wel gelijk geven over Audi! Audi kopieert heel erg veel, en ook die single frame grille begint me een beetje de neus uit te komen! Daarintegen vind ik de interieurs van Audi absoluut wel de mooiste van alle merken! BMW maakt tegenwoordig ook hele mooie auto’s en ik had er vroeger echt iets tegen, maar ik moet zeggen dat als ik tegenwoordig een dikke BMW zie toch omkijk! :)
Ik vind trouwens de exclusiviteit van een BMW ook nog wel hoger als Audi! Ik kijk meer op van een 1-serie als een A3!
Maar goed! Ik rijd geen van bijde! En BMW of Audi, ze zijn allebei wel te doen!
Rick dos zegt
mvagusta ach joh wat niet is kan nog komen! ;)
Je moet het ook niet te serieus nemen hoor. Ik ben nou ook weer geen BMW fanaat of hooligan. :) Een beetje dollen zo op de zaterdagmiddag moet toch kunnen? Ik persoonlijk vind de A6 en A8 mooie auto´s. Ik vind de filosofie (die ik denk te weten) van BMW gewoon goed en ze maken natuurlijk mooie auto´s.
Ik vialt me op dat in de discussie BMW en Audi geen Mercedes meer genoemd wordt.
Sorry ga nu helemaal off topic! Laat maar!
mareno zegt
peugeot topic?
w0o0dy zegt
De regels zullen gewijzigd worden voor 2007 en het is dan ook zeer waarschijnlijk dat de Audi en de Peugeot straks in dezelfde klasse zullen strijden. Peugeot wil in ieder geval de strijd aangaan met Audi, dus tenzij Audi onder een directe confrontatie uit weet te komen zullen ze “head-to-head” gaan. En ik verwacht dat Peugeot een serieuze concurrent zal zijn, dus eindelijke weer echte strijd voor het hoogste treetje.
Rick dos zegt
Weet iemand nog de reden waarom er begin/midden jaren negentig een exodus van grote merken was uit het prototype racen? Had dit nou met verandering van regels te maken of kosten? Er staat mij zoiets bij van verandering van regels maar dat weet ik niet meer zeker.
autoblogger zegt
Nog even wat specs:
Het aërodynamische uiterlijk van de Peugeot 908 heeft in slechts drie maanden tijd de route van tekentafel naar windtunnel afgelegd en zorgt voor zowel een opvallend uiterlijk, een perfecte aërodynamica alsmede voldoende luchtkoeling voor de aanwezige radiatoren en intercoolers van de motor.
De twee bijzonder compacte FAP-roetfilters zijn aan het einde van het uitlaatsysteem geplaatst en garanderen onder alle omstandigheden een roetvrije uitstoot.
Enkele specifieke kenmerken van de 908:
# V12 dieselmotor met twee FAP-roetfilters, geplaatst in de lengterichting middenachter
# 12 cilinders met een inhoud van 5.5 l, V-vorm met een blokhoek van 100º.
# Vermogen: 700 pk
# Koppel: 1.200 Nm
# 6-versnellingsbak, in de lengterichting geplaatst.
# Banden: Michelin
# Lengte: 4.650 mm
# Breedte: 2.000 mm
# Minimumgewicht: 925 kg.
w0o0dy zegt
meestal hebben dat soort acties te maken met de regelgeving. Als er teveel gewijzigd wordt in de regels dan gaan de kosten door het dak of is je auto die voor de podiumplaatsen meedeed in één keer kansloos. Ik weet niet helemaal zeker of die exodus samenviel met de GT1 van Porsche en de CLK GTR, maar ik weet dat andere merken zich genaaid voelden toen deze merken met een speciaal voor lange afstandracen gebouwde racewagen mee gingen (mochten) doen in de “straatauto”-klasse.
Verder voegt racen soms niets meer toe aan je imago als merk (bijvoorbeeld als je altijd wint, dan is het geen nieuws meer) dus dan houden merken er soms ook mee op (zo ook Peugeot in diverse klassen)
Rick dos zegt
Idd de Porsche GT1. Ik weet dat er toentertijd idd zo´n heibel over was maar, of dit nou de aanleiding was voor de exodus uit prototype racen dat weet ik niet meer.
Had men hier niet meer problemen mee in de GT klasse?
Ik vind het in ieder geval wel zonde dat de belangstelling van uit de automerken voor deze serie er niet meer of bijna niet meer is.
Jan-Jaap-Karel-Kees zegt
Wel gaaf,wordt Le Mans mss weer spannend..
Alleen moeten er in het midden van de achterspoiler niet nog 2 balken aan de auto vast?? volgens mij was dat vorig jaar een nieuwe regel.
RenesisHP zegt
Leuk ding,maar is dit opgegeven vermogen met of zonder restriktors?
kristof zegt
Rick dos schreef,
30 September 2006 om 14:30
Weet iemand nog de reden waarom er begin/midden jaren negentig een exodus van grote merken was uit het prototype racen? Had dit nou met verandering van regels te maken of kosten? Er staat mij zoiets bij van verandering van regels maar dat weet ik niet meer zeker.
*Mersedes wou niet meer op Le Mans rijden zonder dat de bulten uit het wegdek waren i.v.m gaan vliegen.
*Porsche wou niet tegen audi rijden
*BMW en Toyata gingen naar de F1 en hadden geen budgetten meer voor een Le Mans wagen
*Nissan had geldproblemen.
*Cadilac van GM is ook gestopt door besparingen.
Dus aleen audi bleef over ben benieuwd of ze voldoende voorsprong op techniek hebben om eindelijk van een echte concurent te winnen op Lemans
Alfaxa zegt
Bij de 2de foto is de neus anders, dan bij de andere 2 foto’s.
heidekonijn zegt
Damn die is mooi!
zapp zegt
@Alfaxa dat komt doordat de foto vanuit een andere hoek genomen is. ;)
Maar ff serieus ik zie het niet wat bedoel je?
Alfaxa zegt
@zapp Het teken lijkt ander te zitten.
zapp zegt
Ik denk dat ik snap wat je bedoelt, het lijkt alsof het logo meer op de bovenkant ligt dan echt recht vooruit zit, maar het lijkt me onwaarschijnlijk dat ze 2 verschillende neuzen laat staan auto’s hebben gemaakt.
Dan zou het logo bij het rondje moeten liggen.
Alfaxa zegt
Kan het plaatje niet aanklikken.
E320 cdi zegt
WOW wat is die vet!!! :|
het mooiste vind ik dat XBOX360 logo op de zijkant:P haha nee maar deze auto zit zekerweten in Project Gotham Racing 4 (voor de xboxers die hier zouden kunnen zijn(A)…) in ieder geval wel een mooie wagen, dat maakt hopelijk wat los voor een serieus race-beest die zou kunnen concureren met de Audi R8 en de BMW Z9 etc.?
dekster zegt
ik vraag me wel een paar dingen af
hoe fragiel is die voorkant?
hoe denkt men snel van rijder te wisselen?
staat het al vast dat we wagen met 700pk aan de start gaat komen?
…
zapp zegt
@E320 cdi, ik heb een XBOX360 ik heb ook PGR 3 echt een vet spel, ik ga PGR 4 misschien ook kopen wanneer het uitkomt.
zapp zegt
sorry m’n vorige comment was maar de helft van wat ik wilde zeggen maar wat ik nog wilde zeggen komt er op neer dat ik het echt vet zou vinden om met de 908 te racen in het spel. :)
cuore sportivo de tweede zegt
mooi man!! komt er een straatversie? een 1.4hdi of zo? :)
Jan.S zegt
Man,wat een giga mooi ding!
Ik vond die vorige uit de jaren ’90 ook mooi,maar deze………
slk55 amg zegt
o, wat een verschrikkelijk mooie racewagen. de voorkant lijkt wel een vliegtuig, prachtig!
Ik snap alleen niet wat jullie precies bedoelen met het logo, dat anders zou zijn. ik zie het verschil niet.
S Veehoff zegt
Jongens, dit is niet de uiteindelijke race wagen. die komt in december pas te voorschijn bij de tests. dit is een concept. rustig nu maar over het in en uitstappen van de coureurs.
S Veehoff zegt
PS hier zitten ook nog geen spiegels op. dit zou jullie kritische experts toch al lang opgevallen moeten zijn?
Le Mans Fan! zegt
Nou jongens ik moet zeggen dat de Peug een beetje lijkt op de Bentleys van een paar jaar geleden. Audi gaat trouwens een gemodificeerd blok inzetten voor Le Mans 2007. Want je dacht toch niet dat ze het antwoord van Peugeot gaan afwachten.
Le Mans blijft een prachtig spektakel en zal altijd spannend blijven vanwege de verschillende klasses! LMP1 is niet het belangrijkste op Le Mans. En de hoolands glorie zal daar voorlopig ook wel blijven want Lammers zet immers ook weer een “nieuwe” auto neer om de jongens van Audi en Peugeot bij te houden wat vorig jaar toch aardig lukte! En dat met een Judd benzine auto!
Knorrie zegt
Het opgeven vermogen is met de restrictor, en dat mag ook wel met zo’n zware moter erin. De wagen had trouwens beter een open top kunnen hebben voor minder luchtweerstand. Het is wel goed dat er een diesel is zit. Ter vergelijking: een benzine motor heeft is een efficiency van 25 procent en een diesel 35
michiel zegt
is het blok van peugot net al dat van de audi van aluminium gemaakt?
koos zegt
Nee michiel, het blok van de peugeot is van hout gemaakt, versterkt met kranten pfffff wat een stomme vraag zeg.
glorys6 zegt
Ja idd Le Mans is de laatste jaren een beetje slaapverwekkend geworden zeker nu met die dominantie van Audi. Moet Peugeot toch lukken om daar verandering in te brengen.
Herman Uittenhout zegt
Het wordt hoog tijd dat die Audie’s eens gaan verliezen op Le Mans ! want de laatste jaren was het wel een erg eentonig verhaal geworden !’.
vrgr
Herman Uittenhout
Le Mans liefhebber sinds de jaren zestig
dekster zegt
Audie hebben nooit op lemans gereden bij m’n weten
Koos zegt
Waarom was er op sebring trouwens geen peugeot te zien in de koningsklasse, weet iemand dat?
Ik denk trouwens dat le-mans spannend zal zijn dit jaar.
Herman Uittenhout zegt
Beste Dekster, hier even een opmerking om jouw geheugen “op te frissen” de afgelopen jaren werden de 24 uren van Le Mans ( dit schrijf je trouwens met hoofdletters) alleen maar gedomineerd door Audi dus ………….
gr
Herman Uittenhout
dekster zegt
Wel beste Herman,
het is Audi in plaats van AudiE ;)
Herman Uittenhout zegt
Beste Dekster, jij hebt volkomen gelijk ! want ik dacht dat het meervoud van Audi wel Audies zou kunnen zijn dus vandaar .
gr
Herman Uittenhout
ps
ben jij wel eens op Le Mans geweest ?
dekster zegt
Verder dan de 24uren van Francourchamps ben ik nooit geraakt;)
Herman Uittenhout zegt
Beste Dekster , dan ben jij vast een Tourwagen fan ? , op Francourchamps ben ik in het verleden diverse keren geweest tijdens de beroemde 1000 km van Spa toen deze race’s nog interessant waren voor de liefhebbers van Sportwagens en Prototypes . In Le Mans ben ik voor de eerste keer geweest in 1968 toen de Ford GT 40 won en daarna nog een aantal keren in de jaren 70 .
vrgr
Herman
ps
volgens mij is de Ford GT 40 de mooiste sportwagen die er ooit gemaakt is !
Tom 350Z zegt
Vette auto! En goed voor het milieu om met diesels Le Mans te gaan racen! Ik ben nog maar 17 jaar oud maar weet toch inmiddels zoveel van auto’s en autosport dat ook zeker belangrijk is dat er het een en ander aan het milieu gedaan wordt!
dekster zegt
Neuh hoor, Touringwagens vervelen me mateloos, het lijken wel botsautotjes
GT40 is mooi, maar de dbr9 is pas mooi ;)
verder is undurance tegenwoordig alleen nog spectacel in gt1 ;)