Peugeot gebruikt al sinds 1929 drie cijfers om z’n modellen aan te duiden. Daarbij staat het eerste cijfer voor de positie in het gamma, het tweede cijfer is altijd een nul en het derde cijfer geeft de generatie aan. Heel overzichtelijk, maar de verschillende mogelijkheden zijn bijna uitgeput.
Peugeot week al af van deze naamgeving met modellen als de 3008, 4008 en 5008. Daarbij hanteert men nog wel dezelfde methodiek, maar dan met een extra nul in het midden. Met de Peugeot RCZ heeft men de typering helemaal losgelaten, terwijl deze coupe gebaseerd is op het platform van de 308.
De nieuwe 508 die in Parijs werd onthuld, kon geen 408 heten, want de 408 is een sedan bestemd voor China. Topman Jean-Marc Gales laat in het Duitse Financiële Dagblad weten met de naamgeving in z’n maag te zitten. Er komt geen 208 als opvolger voor de 207. En een 309 als opvolger voor de 308 kan niet, omdat de 309 typering in 1993 al een keer gebruikt is voor een Talbot met Peugeot badge. De Peugeot topman heeft al wel iets in zijn hoofd, maar vooral de marketingafdeling moet zich eens diep buigen over de nieuwe modelaanduiding.
Misschien heb jij wel een goed idee?
paul zegt
gewoon p er voor.
alex zegt
Gewoon geen nieuwe modellen meer uitbrengen? Lijkt me sterk dat hier iemand om zal treuren.
manapata zegt
peugeot paris
peugeot lion
peugeot marseille
enz.enz.
GTR zegt
@manapata:
leuk idee. maar vind dat gewoon beetje jammer voor seat, het past meer bij seat, vind het ook jammer dat zij er bij zijn afgeweken met Exeo. Alsof er niet genoeg steden zijn in spanje
floryn zegt
Ik heb ooit gehoord dat die nul in het midden zat, voor de slinger waar je de motor mee aan moest slingeren. Dat heeft de startmotor natuurlijk opgelost, dus die nul kan er ook gewoon vanaf.
De beste nummering vond ik altijd die van volvo.
2 serie
6 cilinders
2 deuren
of BMW
3 serie
2.5 liter motor
floryn zegt
@floryn: net even gecheckt en het slingerverhaal klopt niet helemaal.
Deze 601 kwam ik tegen. Indrukwekkend dakje.
Potver7 zegt
@floryn: Als dat van die slinger klopt, dan wordt de opvolger van de 207 dus de 2010110001010101108.
floryn zegt
@Potver7: huh?
Citrofiel zegt
@Potver7: Je doelt dus op de gaatjes en spijltjes in de grille? Even ter verduidelijking. ;)
mout zegt
@Potver7:
De code van de startonderbreker is nog wel wat langer dan dat! ;)
Tom zegt
@floryn: Bij Bmw klopt dat helemaal niet altijd hoor
Pallas zegt
@Tom: LOL dat volgens de wetten der logica zo moeten zijn.
Pallas zegt
@Tom: Sorry foutje!
BMW-Z-CSi zegt
@floryn: nooit geweten dat de Volvo 480 een 8 cylinder had en geen deuren ;)
Pallas zegt
@BMW-Z-CSi: LOL dat volgens de wetten der logica zo moeten zijn.
Tom zegt
@Pallas: Kijk maar eens na, klopt wel hoor ;)
Potver7 zegt
Doen ze toch net als Citroen? Gewoon en P1, P2, P3, P4, P5 en P6. De snelle P3 heet dan PS3. En de P3 Cabrio heet dan PC3.
Nu alleen hopen dan McLaren niet dwars gaat liggen…
MDA zegt
@Potver7: Of sony ;-)
BenR. zegt
@Potver7: De eerste 3 zijn Alfa Romeo’s..
Fout zegt
interessante stelling, ze hebben nog maar een goeie 5 tot 10 jaar te gaan. Maja; what’s is a name
Merry zegt
Gewoon kappen met auto’s maken, als je al niet eens een naam kan verzinnen…
Klojum zegt
@Merry: I couldn’t agree more… Dit hadden ze al jaren geleden kunnen zien aankomen, en nu plots is het een probleem?
Fout zegt
*in a name
Bram zegt
Gewoon overnieuw beginnen..
SUV: X508
Sedan/stationwagon: S508
MPV: 5008
Coupe: 508Z
Cabrio: C508
DeltaCycles zegt
Ik zou de 0 in een 1 veranderen.
Vrij simpel lijkt me.
Citrofiel zegt
@DeltaCycles: Ik denk dat BMW dan moeilijk gaat doen in een paar gevallen. Maar dat kan je nog even uitstellen natuurlijk.
DeltaCycles zegt
@Citrofiel: Dan zetten we gewoon een P ervoor of erachter.
Atenza zegt
@Citrofiel: och er bestond ook een BMW 323i. Deed Mazda ook niet moeilijk over
Citrofiel zegt
@Atenza: Goeie! Met cijfers valt uiteindelijk ook minder te variëren, dus daar zullen ze wellicht wat soepeler mee zijn.
Atenza zegt
@Citrofiel: hoewel Peugeot dan weer moeilijk deed toen Mazda in de jaren 70 kwam met een 808. Dat moest in veel landen 818 worden ;) Een broer kwam er in de vorm van de 616 en de generatie Mazda’s erna werden dus 323, 626 enz
Lustigson zegt
Peugeot kan toch gewoon opnieuw beginnen? Dus 207, 208, 209, 201, 202, 203, enzovoort? En anders gewoon doortellen, dus 208, 209, 210, 211, et cetera. (En dan natuurlijk geen 900-serie gebruiken i.v.m. de 911.)
“… een 309 als opvolger voor de 308 kan niet, omdat de 309 typering in 1993 al een keer gebruikt is…”
Dat is de enige waar herhaling van nummers verwarrend is. De 201, bijvoorbeeld, kan niet echt het probleem zijn, want die is immers alweer 90 jaar oud.
ZilverenTip zegt
Stop gewoon met Peugeot, heb er toch nooit veel van gevonden… Dag Peugeot daaaag!!!
KaCh1ng zegt
moesten ze er maar eerder aan denken!!
Benjamin1 zegt
P2 klinkt nogal gaar.
Gewoon Peugeot 216i, 320d, 520d
Of vindt BMW dat niet liev?
CBR600rr zegt
Of ze doeken gewoon het merk op, inspiratieloze meuk…
clubbtraxx zegt
@CBR600rr: een run of the mill cbr getuigd anders ook niet van erg veel inspiratie, lol
Tom zegt
@Floryn: Bij Bmw klopt het getal achter de serie dus 3.. niet altijd met de cilinderinhoud van de motor hoor.
preske zegt
wat dan met hun modellen met dubbele 0?
of gaan de erfgenamen van ian flemming daar ook lastig over doen?
Pallas zegt
Volgens mij was de 309 er al voor ’93
Citrofiel zegt
@Pallas: Inderdaad, de 309 is geproduceerd van ’85 tot ’93. Verkeerd getalletje overgenomen dus.
JanC zegt
@Pallas: En het nummer was zo afwijkend omdat de auto gepland was als Talbot (Arizona)
Pallas zegt
@JanC:Dat dacht de pers ook:
JanC zegt
@Pallas:
Pallas zegt
de 103 is een brommer!
sacha zegt
Gewoon doortellen in hexadecimaal stelsel.
jack_abarth zegt
Gewoon een naam bedenken voor een bepaalde afmeting, en dan voeren we gewoon weer mkI, mkII etc in.
de sjonnies zegt
@jack_abarth:
k’weet het al :
Peugeot Rekord
Peugeot Sierra
Peugeot Taunus
JanC zegt
@de sjonnies: Opel, Ford, Ford?
screamer zegt
Jullie zijn de 1007 vergeten ;)
en ik ben voor gewoon nummers.
Dus Peugeot 2 bijv. en als het dan de crossover is, dan 4x ? of lijkt dat teveel op audi?
Faalhaas zegt
Peugeot 0000
Peugeot 0001
……..
Peugeot 1101011110
de sjonnies zegt
Peugeot nummerde op de mazzel, de auto’s die met vier nul begonnen waren altijd succesvol die met twee nul begonnen niet altijd, behalve die ene dan, de 205
Citrofiel zegt
@de sjonnies: De 2-series vond ik juist succesvol hoor. Van héél vroeger weet ik niet zoveel, maar de 203 en later, daarvan kan je toch moeilijk zeggen dat ze slecht verkochten…
Joland zegt
Als de ‘0’ stond voor het gaatje van de slinger, dan nu de ‘S’ voor de startknop… Dus de 2S1 als opvolger van de 207.
daan zegt
binair. makkelijk toch?
207 11001111
508 111111100
1007 1111101111
3007 101110111111
marruk zegt
Geen idee, ze verzinnen er maar wat moois op.
De Peugeot 4008 in het artikel moet alleen 4007 zijn??
@Pallas: Als Talbot dus.
Pallas zegt
Ook 606 is nog beschikbaar en 507, ze hebben een paar onlogissche sprongen gemaakt. Opvolger 404 is de 504 ipv 405 die veel later kwam.
Bumer zegt
Zelf vind ik het systeem van BMW het meest overzichtelijk: 5 serie, 3 liter, diesel = 530d.
Voor Peugeot is het misschien een idee om af te stappen van hun benummering en met leuke namen te gaan werken of ze kunnen de 0 in 207, 308 etc eruit halen of ze doen overal gewoon een 0 bij dus 2007, 3008, 30008, 50008… het is maar een idee ;)
jack_abarth zegt
@Bumer:
Dan pak je ook gelijk 1 van de weinige die inderdaad hetzelfde is.
Want voor de verder rest klopt er geen klap meer van. Hetzelfde geldt voor Mercedes.
robert-123 zegt
Ga gewoon door na X09 (bijv. 309) met X10, X11, etc.
Niemand die het door heeft, ‘want, ze hebben gewoon vroeger al bedacht dat er meer dan 9 kwamen.’
Duhuh ;)
jp zegt
Gewoon dezelfde naam(cijfers) houden. De opvolger van de 207 is de nieuwe 207. Een mazda 6 blijft ook een 6. Een golf blijft ook een golf, en een astra blijft ook een astra.
PuB zegt
gewoon doortellen, blijft de nul in het midden behouden.
3-0-8, 3-0-9, 3-0-10
4-0-7, .. 4-0-9, 4-0-10
etc.
ze zijn nu toch al met vier cijfers aan het klooien
Raptor zegt
De Porsche 911 was eigenlijk 901 maar Peugeot had daar een patent op.
JanC zegt
@Raptor: Een patent op een merknaam?
E34M5touring zegt
De peugeot onbetrouwbaar 1.6Vti
De peugeot niet vooruit te branden 1.0
De peugeot oh als ie mijn fietsendrager maar kan tillen 1.4Vti
De peugeot man had ik maar wat anders gekocht 2.0 16V
8C_Competizione zegt
@E34M5touring:
Je bent er nog 1 vergeten:P
De Peugeot ik wil maar kan niet harder 2.2 16V HDiF(-tractor)
Citrofiel zegt
@8C_Competizione: Je weet dat je onzin uitkraamt? De HDI-motoren van PSA worden juist alom geroemd. En de 2.2 zal met zijn (inmiddels) 204 pk ook wel vooruit komen.
@E34M5Touring: Geloof het of niet, er zullen heel veel mensen tevreden zijn met Peugeot.
8C_Competizione zegt
@Citrofiel: Was ook maar grapje joh:p De HDI-motoren van PSA presteren idd heel goed, maar had misschien iets specifieker moeten zijn: de 807 2.2 16V HDiF vindt ik een tractor(laat staan de slomere modellen) dat ding is niet vooruit te branden en rijdt niet fijn.
Citrofiel zegt
@8C_Competizione: De motor lijkt me in principe voldoende voor een MPV als de 807, maar als geheel kan ik niet positief zijn over de C8/807/Ulysse/Phedra, dus klaag maar raak. ;)
rakim zegt
wat dacht je van die nul gewoon een een maken dan kunnen ze nog 90 modellen vooruit
RP zegt
Peugeot SR1 t/m SR10
Stuko zegt
zet het getal gewoon op z’n kop neer! 180 graden draaien!
Citrofiel zegt
@Stuko: ???b?pu?? s? ??p ?u?? ‘?? ?o
Citrofiel zegt
@Citrofiel: Bah, Autoblog ondersteunt geen ondersteboven-tekst. :P
Lelijk eendje zegt
Gewoon terug naar af, net zoals het met hun design gaat.
Ard zegt
Franse rotzooi.
de sjonnies zegt
@Ard:
poep roepen helpt in jouw geval denk ik ook wel…..
of drol
vette drol?
Ard zegt
Franse rotzooi.
Citrofiel zegt
@Ard: Goed zo jochie, is je frustratie nu weer weg..?
Simpson zegt
begin gewoon weer overnieuw, 204, 505, 404.
of doe suf en ga op de e- of i- tour.
Bob zegt
Dus de iOn is geen echte Peugeot?
JanC zegt
@Bob: nee.
Tommy2 zegt
Eigen schuld, moeten ze maar niet stééds hun typenaam veranderen zodra er een nieuwe generatie/model uit komt, dan krijg je dit.
sonett zegt
Doe maar P01 P02 P03 enz
je kan ook een 8 in het modden zeten is een dubbele 0
181 281 381 maar dat klinkt niet zo goed
of zoals ze dis met de i0n begonnen zijn
a0a b0a …
Joost1990_2 zegt
4008? Die ken ik nog niet!
Olé zegt
De laatste jaren zie Peugeot er toch niet meer uit met die over-geproportioneerde maten.
Wanneer er geen 406-en of 306-en meer komen mag Peugeot van mij inpakken.
joris zegt
peugeot i301 i401?
joris zegt
peugeot i301 i401?
E34M5touring zegt
@citrofiel
Ongetwijfeld maar volgens menig tevredenheidsonderzoek zijn er ook een hele hoop mensen ontevreden over peugeot (806-607-407-1007)
Citrofiel zegt
@E34M5touring: Oh, ongetwijfeld. Maar opvallend dat je dan net de VTI’s noemt, die relatief nieuw zijn en waarover nog niet al te veel te zeggen is, en de 1.0, die alleen in de 107 zit, waarover men ook niet ontevreden is. ;)
rob1137xx zegt
Toch moet elke nipwit hier blij zijn . Want dankzij die 0 is de Porsche 911 geboren. Anders had die 901 geheten.
JanC zegt
@rob1137xx: nipwit???
KEVV zegt
Peugeot 911?
Misschien is dat een goede typenaam, dan verdubbelen de verkopen meteen!
jp zegt
Dan moeten ze maar stoppen met het bouwen van auto,s
nokiaaaa zegt
ik snap helemaal ni waar het probleem ligt zenne .
bm heeft al jare 320’s en audi al jare a4 enzovoort , wat maakt het nu uit of da uwe nieuwe auto ne nieuwe naam krijgt -,-
Jantje_555 zegt
gewoon een nieuwe 408, waarom moet het per model omhoog gaan?
of een 206+ bestaat toch ook.
dat ze er overal een plusje bij zetten
JanC zegt
@Pallas: Volvo 360? 460? 440? 850?
maus zegt
Wat doen ze nou moeilijk. Voor de bedrijfswagens hebben ze ook namen bedacht. Bipper Boxer Expert. En de fransen zijn toch goed in het veranderen van namen. Kijk naar citroen heten nu allemaal C1,2,3,4,5. En renault net zo was 5,19,21,25 en nu….
Megakix zegt
Pleur er gewoon het getal ‘1’ tussen…zoooo…opgelost
Golf 2.0 FSI zegt
Renault is jaren geleden overgestapt van nummers naar namen omdat uit onderzoek bleek dat namen beter verkochten. Dus peugeot, grijp je kans.
9000cse zegt
Ik denk, dat het Peugeot nog wel een paar stuivers zal kosten om passende namen of cijfercodes te vinden voor hun toekomstige modellen. Het vervangen van zo’n typeaanduiding kan best wel eens verwarrend werken.
Jaren geleden kon je bij BMW en Mercedes bijv. aan de typeaanduiding de cylinderinhoud herkennen, of werd deze er apart bij vermeld. Voorbeeld: 300SE 3.5, 300SE 6.3 of 300SEL 6.9.
Bij Saab liep het op van 90 via 900 naar 9000. Maar vervolgens kwam er een 9-5. Had dit misschien de 90000 of zelfs de 900000 moeten zijn? En werd dat te onhandig? Misschien weet
@ Svenska Aeroplan AB
hier iets over te vertellen?
En over diegenen, die vinden Peugeot zich om reden van een nieuwe naamsvinding maar zou moeten opheffen kan ik alleen maar zeggen: Stelletje zielepoten zonder historisch autobesef en zelfs zonder kennis van auto’s, met alleen maar digitaal bloed in de aderen. Gewoon triest!
willie zegt
peuzjoow 000, 0-interessant, 0-emotie, 0-kwaliteit?
Svenska Aeroplan AB zegt
@ 9000cse: niet echt concreet. Ik weet dat de 9 ‘iets’ met de vliegtuigen van Saab te maken heeft. Werd toen 9-5 ivm de klasse waarin de auto zit zeg maar (net als 3-serie, 5-serie van BMW), had net zogoed 9-C, 9-E kunnen heten! De officiële klasse-benamingen…
Weet wel dat Saab weer teruggaat naar ‘zonder streepje’, dus de nieuwe 9-3 wordt 93, en de 9-1 91 etc.
Svenska Aeroplan AB zegt
ot: @Peugeot: ga het eens aan Audi vragen, die heeft in iedere range 126459691245012 types… En wil komende 3 jaar nog eens 30 nieuwe types uitbrengen! Ben benieuwd hoe ze dat in godsnaam gaan doen met de namen…
george zegt
De Porsche 911 is zeer waarschijnlijk een Peugeot.
Cantago zegt
Wat ze moeten doen? Geen lelijke auto’s maken! Dan hoeft er ook geen code op.
Atenza zegt
@Cantago: goh originele (en vooral in houdelijke) reactie zeg..
Cantago zegt
@Atenza: Nee, die van jou is veel beter. Maar ik licht mezelf graag toe: ik zie namelijk heel erg veel auto’s langs komen, de een nog lelijker dan de ander. Peugeot maakt nou niet echt de mooiste auto’s. Wat ik liever zou zien is dat ze met een mooi en vernieuwend model komen, en dan mogen de de oude naamstructuur ook best een beetje aanpassen. Zolang ze het maar niet zo bont maken als Mercedes af en toe dan lijkt het me geen probleem.