“Peugeot 205 – lekker wijf!” Met deze gevleugelde uitspraak werd in mijn “jeugd” duidelijk dat er met name vrouwen in 205-jes reden en vaak leuke dames ook nog.
Toch waren er wel degelijk nogal stoere uitvoeringen van de 205. De 205 GTI startte als 1.6, maar was later ook leverbaar met een 1.9 met 130 pk. Een 205 GTI 1.9 weegt slechts 860 kg, dus de sprint naar de 100 was in 7,8 seconden gedaan. En toch willen sommigen meer en lepelen een V6 blok in de 205.
De ingrediënten: één Peugeot 205 GTI 1.9 uit 1991, één 3.0 V6 24 klepper (nieuw type) uit een 406 Coupe, 406 Coupe V6 Brembo remmen en 406 Coupe V6 wielen.
Het motorblok komt uit een schadeauto en dus werd het plan opgevat er een Peugeot 205 om heen te bouwen. De reacties waren voorspelbaar: “dat past nooit!” Zelfs in een 406 is het passen en meten. Zoals de bouwer van dit kunststukje reageerde: “Dan wordt de uitdaging om het wel te doen natuurlijk nog groter.”
Het project heeft anderhalf jaar geduurd, waarbij vooral veel meet- en laswerk is uitgevoerd. Een van de eisen was dat er geen aanpassingen aan het chassis wilde (wel verstevigingen) zouden worden uitgevoerd, zodat er ooit weer een originele motor in zou kunnen. Dit is gelukt door de motorsteunen opnieuw te ontwerpen, zodat deze motor in de originele ophangpunten hangt.
Verder is de koppeling omgebouwd van kabel naar hydraulisch en verloopt het schakelen nu met kabels in plaats van stangen. Ook het subframe is vrijwel compleet opnieuw ontworpen. De uitlaatlijn is qua diameter gelijk aan die van de 406 Coupe met eenzelfde aantal dempers, maar zonder katalysator. De aandrijfassen zijn ook afkomstig van de donorauto en zijn ingekort en aangepast om in de (aangepaste) 205GTi fusees te passen.
Om het extra vermogen de baas te kunnen, zijn ook andere remmen gemonteerd. Een set 4 zuiger Brembo remklauwen van een 406 Coupe V6 werden gemonteerd op 290mm schijven. Helaas passen deze niet in de de originele 205 GTI velgen, dus is een set 16″ velgen van een 406 Coupe V6 gekocht en voorzien van Goodyear Eagle F1 banden in maatje 195/45/16 voor en 205/45/16 achter. De achterzijde heeft op dit moment nog de originele remschijven, maar ook hier zal binnenkort een set van 266mm geventileerd worden gemonteerd.
De prestaties zijn nog niet gemeten, maar het V6 blok levert in standaard trim 194 pk en 267 Nm. In de 1433 kg zware 406 Coupe is dat goed voor 7,9sec naar de 100 en een top van 235km/u. De 205 V6 zal rond de 1000 kg wegen, dus het sprintvermogen zal fenomenaal zijn. Ik gok op een seconde of zes naar de 100. De top is ook erg afhankelijk van de bakverhoudingen, maar dit is zeker een serieus snelle auto.
Meer foto’s van de ombouw vind je hier, met dank aan Hilgert voor het wijzen op zijn mooie project.
nick f zegt
gekke bak :)
wel mooi om te zien dat er nog mensen zijn die enorm veel tijd in een project willen steken.
vp zegt
Toch vraag ik me af of er in de bochten nog wat mee te doen is vanwege de zware voorkant en evt gebrek aan stijfheid…
Turbopaultje zegt
@vp : correcte inschatting. Ook mijn opinie. Een goede std. GTi rijdt deze V6 zoek in de bochten. Op de rechte stukken is natuurlijk andere koe => Optimale compromis: T16 blok erin jassen…. weegt minder, past eenvoudig en gaat nog harder….220 pk… :-)
Rein zegt
Geef anders is gas ?
Alwood zegt
heel mooi gedaan! vooral omdat het om een schade auto ging > de 406 dus er heeft weinig onder geleden.
ik ben heel benieuwd naar het weggedrag want je hebt volgens mij vo een dubbel zo zwaar blok? sprinten zal hij erg goed in zijn, dat geloof ik zo. het blok leek nog wel te tikken vond ik maar mss niet 100% afgesteld in het filmpje?
volvofreak zegt
mooi project:-)
mijn pa heeft vroeger ook zoiets gedaan.
In een passat (model 32) een audi gte motor gelegd, een 1.8 met 112 pk. Deze liep super in de passat die na ombouw ongeveer 900 kilo woog en sprinten deed hij ook als de best (8 sec.) geen slechte tijd voor 1986.
Helaas ging het op 7 februari 2003 mis in een bocht….(op die dag had mijn pa de auto precies 24jaar en 11 maanden)
maar de motor liep nog en is ook verkocht aan een passat bezitter die hem nog moet inbouwen…..;-)
Net als in dit project waren de motorsteunen en remmen aangepast, ook zat er een aparte aandrijf as in om de kracht aan te kunnen.
voor foto’s zie mijn space (niet van de ombouw, maar van het eindresultaat en het ongeval)
http://spaces.msn.com/marksmeets/
en dan bij de foto’s de map: Passat, voor en nadat die een paal met 80 km/h ontmoette, tekst onder foto’s spreekt voor zich
deze map staat wat verder naar beneden.
SimonMc zegt
@Alwood: mja, ik hoorde dat tikken ook, maar kan dat niets te maken hebben met de benzine?Hij zei ook al dat die 2 jaar oud was.
En zou zo’n blok dubbel zo zwaar zijn?Ik weet het eerlijk gezegd niet echt, maar rekening houdend dat ze tegenwoordig veel lichtere materialen gebruiken tegenover vroeger…
Ok ja, hij heeft wel meer cilinders enzo en de inhoud is ook groter, dus zwaardere onderdelen die er aan verbonden zijn ed…
Dirk zegt
Grappig gedaan. Een wolf in schaapskleren. Menigeen zou zich nog lelijk vergissen bij het sprintje vanaf het stoplicht.
silasse zegt
een woord:
te gek!!
!¿!Mats!¿! zegt
wanneer wordt er een v12 in een suzuki alto gelegd?
Dirk zegt
Ze hebben ook al eens de V10 uit de BMW M5 voorin een BMW 1-serie geplaatst. Griezelig hoor!
dekster zegt
wrm steken ze die V6nie achterin?
luwek zegt
omdat ze de auto zo origineel wilden houden…
Oul@ zegt
@Dirk, was het niet de V8 uit de vorige M5 in een 1-serie?
Waarschijnlijk staat op deze site nog een link/artikel.
Dennis zegt
@Dirk/Oul: Het ging inderdaad om de V8 uit de vorige M5.
http://www.autoblog.nl/archive/2004/12/02/hartge_bmw_1serie_met_450_pk
Skyline.. zegt
Prachtig gewoon!!.. me moeder heeft self ook een 205.. maar dan een 1.8 TurboDiesel is niet echt super snel maar sloom is hij ook niet. een v6 in een klein auto’tje vind ik togh wel knap.. applausje voor de gasten die dit voor elkaar hebben gekregen.. p.s. die geluidje is ook niet slecht..;)
Oul@ zegt
@Dirk: dit is bijna jouw verhaaltje alleen dan met de 3-serie.
http://www.autoblog.nl/archive/2005/11/23/hartge_stopt_v10_in_bmw_3serie
Thanks Dennis
Patrick zegt
Leuk gedaan!!! je moet er maar net de zin en het doorzettings vermogen voor hebben! ik ben er van overtuigd dat een sprint snel zal gaan, alhoewel het allemaal zonder tractiecontrol moet gebeuren!!!!!!
Bochtenwerk zal niet veel zijn, veelste zware neus in verhouding met de rest van de auto! en inderdaad de stijfheid!!!!!
Maar toch: Leuk gedaan! moeten meer mensen doen
BLOED ZWEET EN TRANEN kost zoiets
Bart zegt
ik ben zelf ook een tijdje bestuurder geweest van een 205 GTi, later met een Mi16 blok erin.
Op de peugeot fora gaat het verhaal dat deze 205 krom is gereden (Total loss) er zweven zelfs wat foto’s van op het internet, kan ze alleen even niet vinden
Hilgert zegt
Bedankt voor de reacties allemaal. Gelukkig is ie niet krom gereden, staat veilig bij mij in de garage :)
Het huidige blok is 125kg zwaarder als het originele 1.9 blok (beiden volledig aluminium).
Bochtenwerk van reuze mee, want het volledige onderstel is aangepast (meer caster en camber aan de voorzijde).
w0o0dy zegt
hoeveel km doe je met je voorbanden? lol Allemaal scheef afgesleten of valt dat mee?
Hilgert zegt
dat lijkt me niet echt interessant toch?
w0o0dy zegt
niet? Een vriend van me reed zijn Yokohama’s binnen 5.000 km tot het canvas met zijn Integrale, wordt dan toch wel een dure (zij het erg leuke) hobby….
Alwood zegt
zijn die performance banden niet zowieso veel sneller versleten? doordat ze meer ‘plak’ leveren volgens mij…
Alwood zegt
bdw… IK WIL OOK EEN INTEGRALE :'( maar zal er voorlopig nog niet van komen vrees ik. OOIT ga ik er een vertroetelen, heb ik werkelijk mijn complete jeugd van gedroomd. eerst denk ik over 3 jaar een WRX aant te kunnen schaffen. nu nog ff sjouwen met een volvo :-P
w0o0dy zegt
één tip: koop een hele goede integrale als je eraan begint en wees er zuinig op (reken op een dure hobby, dat ding vreet sleuteluren en onderdelen). Een goede 16v of Evo wordt zeker meer waard als ie mooi en goed blijft en het is een geweldige wagen die ondanks zijn leeftijd de meeste snelle auto’s nog steeds het snot voor de ogen rijdt op een bochtig parcourtje…
Alwood zegt
idd moet niet té veel aan veranderd zijn en ik heb vaker gehoord dat het sleutelen blijft, heb het er iig dik voor over :-D
en ik weet 1 ding heeel zeker. mijn leven is niet geslaagd als ik er nooit een gereden heb :-P
w0o0dy zegt
een paar vraagjes voor Hilgert: hoe snel is die 205 nu? 0-100, 50-80, 80-120, kilometer met staande start? Ik ben erg benieuwd. Vindt het trouwens heel knap wat jullie hebben gedaan. Zijn er eerder/meer van dit soort conversies gedaan? Heb je de 6 cilnder ook op je kenteken kunnen krijgen? Dan moet de auto een aangepaste typegoedkeuring hebben toch?
laz zegt
te gekke ding maar gooi die auto liever weg niks aan…
Hilgert zegt
@woody: over de prestaties kan ik weinig zeggen aangezien de typegoedkeuring nog moet volgen in engeland…ik verwacht daar overigens geen problemen mee.
enja er zijn al veel conversies gedaan met diverse motoren…zie daarvoor de site http://www.205gti.com
baradel olivier zegt
bonjour messieur felicitation pour votre 205v6 je viens vers vous car j’ai un moteur v6 dans mon garage depuis 5ans pas tres vieux j ai essayer de le poser sur ma 205gti et je ne suis pas arrivè a le monter je serai comptent si vous pouvez me donner des inf pour le montage merci par avance et bravo pour la votre
DDT Dorus zegt
mooi man een v6 in een 205, heb zelf een 205 gehad, maar nu een coupe v6 en dat rijdt ook prima, de combinatie ervan lijkt me schrikbarend maar zeker lache! tenzij het een coupe 1.1 wordt ;(….
kristof wouters zegt
knap gedaan jongens.
Ik kan mij niet voorstellen dat iemand (lees: ik) durft te beginnen aan zo’n
project omdat je niet zeker kan weten als alles tot een goed einde zal komen.
chapeau!!
[email protected] zegt
Hilgert,
Zoals al eerder gezegd, ERG GAAF!!!
toni zegt
hallo, toppie ik heb een gti 1.9 met turbo met nos in een 1.1 ingebouwd. de mensen die zeggen dat het niet kan die zijn kleinzinnig. ik rij wel de supreza,m3,z3,golf(homo auto) audi en alle andere zogenaamde sportcoupes uit.
ik heb wel zelf een verstevigde chassis gemaakt.
carlos zegt
echt te gek hilgert, volgens mij trekt dat ding als een gek!
ben benieuwd hoe hij zal rijden.
nog veel rij plezier!
FirstClassPower BMW E30 3.23i 6cil & Peugeot 205 1.9 GTi zegt
Erg netjes ik heb zelf een 205 GTi met 221.9pk (op de banden getest)
Maar dat is ook monsterlijk erg mooi gedaan.
Mijn respect voor de createurs!
rowley zegt
@toni
heb je mss wat meer info en/of foto’s van u 205 ? ik heb zelf nen 1.0 :-)
ik zou hem graag ook verder wat ombouwen…
maar naar het schijnt moet er daar véél verandert worden ..
reageer naar -> [email protected]
bedankt he :-)
Wannes zegt
Toch zonde dat ie bij jou in t stof staat Hilgert. Je zou er toch eens mee moeten rijden!. Wist je trouwens dat Sander K. m’n buurman is? Kom ik ook net pas achter!
Groeten,
Wannes
toni zegt
ja ik stuur wel een speciefieke ombouw documentatie van ombouw naar 400++ pk
a.de boer zegt
ik heb zelf het genot mogen meemaken in ee 205 gti met mi16 motor,onvoorstelbaar wat een snelheid,om bang van te worden,te rijden die wij in onderhoud hadden,met toestemming van de eigenaar uiteraard,want stel je voor
jurrdy zegt
Heb je spoorverbreders nodig gehad voor die velgen?