Goed nieuws voor wie de Peugeot 3008 net iets te ruim en praktisch vond: de Fransen willen daar over twee jaar verandering in brengen.
Het is misschien wel de vreemdste autocategorie die er maar bestaat: de coupé-SUV. Je hebt de nadelen van een SUV (de hoogte) zonder de voordelen van een SUV (de flinke ruimte). Het idee van een coupé-SUV is natuurlijk dat het een supersportieve SUV is, maar eigenlijk is dit een beetje tegenstrijdig. Want die flinke hoogte belemmert namelijk enige vorm van sportiviteit.
Opvallend genoeg bekommeren klanten zich daar kennelijk niet zo om, want die coupé-SUV’s zijn tamelijk populair. Daarom ook dat Peugeot van de next-gen 3008 een coupé-SUV wil maken. Auto Express had namelijk een gesprek met hoofdontwerper Gilles Vidal, die volgens het tijdschrift zei dat de klanten van de 3008 geen gezinnen zijn. In plaats daarvan wordt de SUV gekocht door koppels die nog geen kroost hebben gehad, of koppels waarvan de kids al uit huis zijn.
Zulke koppels hebben kennelijk geen behoefte aan de extra ruimte en praktische inzetbaarheid van de Peugeot 3008. Deze klanten zouden volgens Vidal eerder een sportievere variant van de SUV willen hebben. Waarom de Peugeot-klanten een SUV kopen die kennelijk niet geheel bij hun eisen past, legt Vidal in het stuk niet uit.
Deze stylish coupé-SUV staat volgens Auto Express gepland voor 2022 en blijft wel gewoon een vijfdeurs. Ze zouden de auto echter wel wat sportiever willen maken, door de daklijn wat te verlagen. Dit laatste is een gokje van het tijdschrift, wat Vidal werkelijk aan de 3008 wil veranderen, is niet duidelijk.
Of we deze sportievere kant ook gaan zien aan de motorisering is niet duidelijk. Volgens Auto Express gaat de auto rijden op het EMP2 V4-platform, waardoor de auto met praktisch alles overweg kan. Elektrische en mild-hybride varianten zijn dus praktisch bevestigd.
mashell zegt
Een 3008 met een verlaagde daklijn? Klinkt goed. Klinkt ook een beetje als de nieuwe Citroën C4.
rikus zegt
Ze willen geen ruime, praktische auto. Nee hoor, een sportieve SUV. Nu weet ik wel dat er echt wel markt voor is. Maar een krappe, onpraktische sportieve SUV?! ? Het slaat als een mannenplasser op een drumstel. Sowieso, waarom zou je als ouder koppel een sportieve auto willen, als je rijgedrag eerder aansluit bij een 45 km karretje. Want zo kom ik ze dagelijks in veelvoud tegen.
bernoulli zegt
Wat Hayte vergeet te vermelden, is dat in het stuk óók staat dat de praktische 5008 blijft en verbeterd wordt.
Verder staat in het stuk dat de 3008 inderdaad sportiever gaat worden, maar dat het een coupe-geval wordt is een aanname van AutoExpress, gelardeerd met een zooitje photoshops. Dus, tsja, allemaal giswerk.
wessel04 zegt
Waar gaat het heen met deze wereld. Hybride coupé-SUV’s. Doe mij maar gewoon een coupe of suv met veel cilinders.
Loek zegt
@wessel04: coupé met veel cilinders is prima. Dagelijkse taken een stationwagon ook prima. Meer heb je niet nodig. Een combinatie van alle carrosserievormen werkt gewoon niet. Jammer dat ze gebouwd blijven worden.
berlinetta zegt
@720s: Ik dacht dat jij voortaan als Loek door het leven ging ;)
Loek zegt
@berlinetta: ik ook :P alleen soms in de app pakt ie m’n oude naam nog.
gregorius zegt
De eerste millennials krijgen nu ook een lease-budget. De wereld nadert zn eind.
grasvreter zegt
Ben benieuwd of ze de allergrootste karaktereigenschap van de coupé suv ook in stand houden: dat ze echt heel vervelend zijn om naar te kijken. Serieus, ik kijk liever naar Patty Brard als een random Coupé suv.
fettasedano zegt
@grasvreter: nee x6 blijft zijn vorm behouden ook na 35 jaar.
V8Vantage zegt
Gewoon verboden maken die SUV’s.
schreute01 zegt
@vantagev8: ja. Een sedan is lekker praktisch.
Dutchdriftking zegt
Tja, het is vrij kansloos, maar een X6 verkoopt ook dus er is een markt.
bArTaAfJeS zegt
Ik ben gestopt met proberen te begrijpen hoe de logica der mensheid werkt.
Ik heb nog heel even een 5008 overwogen, ongelooflijke bak ruimte, erg handig als je van zeilen en buitensport houdt, je gooit er zo een paar fietsen achterin. Tot ik de bijtelling zag. En een Quashquai als voorloper kreeg. Wat een middelmatige bak ellende.
De meeste SUV’S, zeker in dit segment, hebben niet meer kofferruimte dan een ouderwetse hatchback. Collega heeft net een nieuwe, blauwe Opel Grandland. Leuke kleur, net interieur maar ook hier, wat valt de ruimte tegen. In ruil voor dat “stoere” uiterlijk een matig tot slecht weggedrag,
Het zal allemaal best, ze doen maar, naar de hockey met je hondenhok, Parkeerdeuken bij de Appie, met desleurhut instabiel gepakt naar de Ardeche, stokbreudje bij de Boelansjee. Weg ermee…