Kostenbesparing is een bitch. De -voor Nederlandse proporties- best wel grote showroom annex testritjesfaciliteit in Breukelen gaat per 1 juni 2012 dicht. Ook Citroën Nederland pakt haar biezen om samen met nestgenoot Peugeot naar een nieuwe plek te gaan. Een teken aan de wand voor wat er komen gaat qua Europese Carmageddon?
Tien jaar geleden stampte Peugeot een pand uit de grond dat gevuld werd met álle modellen die in de verkoop waren, een aantal klassiekers, verschillende conceptcars, een assortiment aan Peugeot-scooters en natuurlijk de nodige merchandising. (Panoramafoto.) Wie een peper- of zoutmolen danwel Peugeot-knuffel zocht, of gewoon een proefritje wilde maken in een model dat de dealer om de hoek nog niet had staan, moest in Breukelen zijn.
Maar nu moederbedrijf PSA er financieel niet al te best voor staat wordt moet er gesnoeid worden. PSA verkocht eerder al een klap aandelen aan General Motors en het Parijse hoofdkantoor werd voor 245,5 miljoen euro van de hand gedaan in een sale-and-leaseback-constructie. Ook op landelijk niveau gaat het mes nu in een aantal kostenposten en zal de XXL-showroom van 6.000 vierkante meter begin volgende maand worden leeggehaald. Peugeot heeft overigens nog geen koper voor het pand gevonden. Dus mocht je nog ambities hebben om een groots autopand te exploiteren….
De importeur van Citroën houdt het echter voor gezien in het oude pand aan het Amsterdamse Stadionplein, waar ze al bijna 80 jaar zitten, en zal samen met de importeur van Peugeot een nieuw onderkomen betrekken in Amsterdam Zuidoost, maar ze benadrukten dat de merken apart van elkaar blijven opereren.
Foto: Autojunk.nl
ko3n zegt
Zonde zonde zonde!!!!!!!!
Jokkebrok zegt
Hmmm… lijkt me leuk om daar nog snel eens langs te gaan…
Altijd jammer natuurlijk als zo’n hok gesloten moet worden!
mgmgb zegt
Peugeot is niet zo heel boeiend, maar het is eeuwig zonde en volstrekt onbegrijpelijk dat Citroën dat monumentale pand verlaat.
240sx zegt
@mgmgb: precies. 2 keer binnen geweest om een auto op te halen. Wat een prachtpand.
bennyblisto zegt
@240sx: Easyway?
240sx zegt
@bennyblisto: Gewoon, via Utrecht naar Amsterdam.
jzaero zegt
@bennyblisto: Collega? Ik werk ook voor Easyway
mopar zegt
Vond het altijd een vrij nutteloos pand, je kon er zelf niet even langs gaan om een proefrit te maken want de dealer moest eerst zelf voor je een afspraak regelen. Ook kon je daar zelf geen auto’s kopen, want dat moest je weer bij de dealer doen…dus wat is het nut dan?
Locatie lijkt misschien leuk (langs A2) maar er kom eigenlijk geen hond, tegen de tijd dat je het gebouw langs de snelweg daadwerkelijk ziet heb je de afslag al gemist… Lexus en Kroymans zaten er vroeger ook naast (ook in mega panden) en die zijn er ook snel achter gekomen dat er niets te halen valt…nu staan die ook leeg.
alloallo zegt
@mopar: Het Kroymans (Cadillac) pand heeft anders een succesvolle huurder gekregen! nml Kia!!
Het sluiten v/h experience center is een strategische blunder naar mijn mening. Het Center was de sleutel tussen internetverkopen en samenwerking met dealers.
De beschikbare modellen bij een dealer zijn altijd teleurstellend. De bijzondere modellen cq uitvoeringen zijn nooit live te zien bij de dealer. Uiteindelijk leidt de sluiting tot het bevorderen van eenhoudsworst.
mopar zegt
@alloallo: Of het succesvol zal zijn moet nog blijken, want een gigantisch pand aan het eind van een doodlopende weg op een nog te ontwikkelen industrieterrein dat grenst aan een afslag die niet eens gemarkeerd is staat nu niet bepaald garant voor hoge bezoekersaantallen…
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@mopar: klopt opzich wel maarrrr Kia heeft iets wat weinig andere fabrikanten op dit moment hebben: heel veel centjes en een gigantische groei…
sdk16420 zegt
@mopar: Als mensen doelbewust ernaartoe komen maakt het niet uit waar ze zitten.
mopar zegt
@sdk16420:Jij woont in Delft? Zou jij dan bijv. helemaal naar Leeuwarden rijden voor een proefrit…om vervolgens weer bij je lokale dealer in Delft de koop af te ronden?
Mensen willen zich oriënteren (lees: naar meerdere merken kijken) voordat ze een wagen gaan kopen, dan maakt de ligging van het dealer pand dus wel uit.
Dit pand was nutteloos, Peugeot had gewoon een grote loods met alle wagens moeten hebben om vervolgens als er interesse voor een bepaalde auto was, de wagen af te leveren bij de lokale dealer voor een proefrit.
Oliver zegt
T zal allemaal wel meevallen.. Citroën houdt zijn pand aan ’t stadionplein als dealervestiging en alleen het importeurschap en zijn medewerkers verhuist, volgens autovisie/autotelegraaf althans.. gelukkig maar.. ^^ bron:
http://www.telegraaf.nl/autovisie/autovisie_nieuws/peugeot/12129585/__Peugeot_en_Citron_Nederland_in_1_pand__.html
Carreza zegt
Typisch zo’n gevalletje waarvan iedereen 10 jaar geleden dacht: “Wauw, tof initiatief, zouden we zeker eens naartoe moeten gaan!”
…en waar uiteindelijk niemand ooit is geweest.
utr1984 zegt
Jammer, het is lekker dichtbij voor mij :)
Maar wel begrijpelijk. Niemand laat daar een cheque achter voor een auto, dat doen ze bij de dealert.
toyotafortuner zegt
He, wat jammer nou…
Ben nog niet naar de Peugeot Experience geweest, maar dat zal een groot gemis zijn..
Ook dat van Citroën Stadionplein, kom er dagelijks langs onderweg naar college. Het is wel een mooie pand.
Kortom, helaas…
bennyblisto zegt
Jammer! Kwam daar regelmatig om auto’s op te halen, leuke dingen te zien daar! Als je het mooi speelt kun je nog proberen een RCZ met 200pk tijden, doen alsof je veel interesse hebt om hem te kopen. Leuke auto om een keer gereden te hebben! Vooral de zithouding en het interieur maakt de rij-ervaring memorabel.
mout zegt
Stel je voor dat het inderdaad pas het begin is…
Grote glas-betonnen paleizen sluiten.
Geen zalen meer waar het logisch is dat het personeel je over het hoofd ziet, gewoon door de schaal.
Geen tafeltje-met-beeldscherm voor de te net geklede verkoper om zich achter te verschuilen.
Misschien is er straks wel iemand die je te woord staat, die zelf het verschil tussen een blik olie en een luchtfilter kan herkennen!
leo3 zegt
Dit Experience Center was het eerst in Nederland, zijn tijd dus vooruit, jammer dat PSA dit Center gaat sluiten.
Dom ook, korte termijn denken door “managers” ?
Het pand had naast een ruime showroom ook ruimte voor Peugeot bedrijfswagens, zéér geslaagd !
Daarnaast presenteerde Peugeot hier ook zijn nieuwe modellen en gaven ze vanuit deze locatie presentaties aan de Peugeot-dealers.
Als men bij Peugeot dit Center meer onder de aandacht had gebracht en er actiever mee bezig zou zijn geweest, hadden ze dit pand gewoon kunnen behouden !
Als een top-5 merk in Nederland hoor je eigenlijk gewoon dit soort zaken te hebben !
Dom Peugeot, dom dom … korte termijn denken !
En dan nu naar Amsterdam ?