De sterkste straatlegale auto van Peugeot ooit.
In sportauto-termen is 270 pk en 330 Nm natuurlijk helemaal niet zo veel, maar het zijn wel de hoogste cijfers die Peugeot in een auto voor de openbare weg heeft gestopt.
Op Goodwood kregen de select few al een glimp van de dubbele-bobbel-auto te zien, maar de officiële onthulling was gereserveerd voor de IAA in Frankfurt. De “R” in de naam zorgt dat het 1.6 THP blok van de RCZ is opgepoetst naar 270 pk, die de sprint naar 100 km/u voortaan in 5,9 seconden afleggen. Met een stijver onderstel, een Torsen limited slip differentieel en nieuwe 19 inch wielen moeten de voorwielen dit wel aankunnen.
De topsnelheid is begrensd op 250 km/u. Dat is nou weer jammer, maar naast sportief – met sportkuipjes, een korte schakelpook en rode stiksels in het leer – moet de auto je ook relaxt op en naar naar je werk kunnen brengen.
rob68 zegt
Een echte looker deze wagen en nu ook best wat vermogen. Jammer dat de kids zo lang zijn.
tupperware zegt
@rob68:
Dat probleem heb ik niet, die van mij zijn lang genoeg om zelf te rijden.
Kan opa zelf kiezen wat hij wil, en dit is wel een snoepje.
slipstreamer zegt
Peugeot uiterlijk is altijd dik in orde, als de techniek nou ook wat beter zou zijn zou het misschien een optie zijn. Audi TT-S loopt misschien achter qua looks maar laat dit ding compleet achter qua techniek.
motoragent zegt
@slipstreamer: Voor zo ver ik weet is de techniek bij Peugeot toch prima in orde…
4x4wheels zegt
@slipstreamer: Peugeot haalt een gelijk vermogen uit een kleiner blok. Audi’s voorsprong door techniek moet je ook niet te serieus nemen, zo’n RCZ-R is geen R8 concurrent he ;)
skiihiigh zegt
@4x4wheels: Alleen is de TTS al 5 jaar oud. En nog steeds sneller op het circuit, openbare weg en 0-100…
jeffreym3 zegt
@skiihiigh: wtf wil je hier nu mee zeggen? zucht.. Kinderen zonder enig beredenerings vermogen..
amgpower63 zegt
@skiihiigh: ja en een paar duizendjes duurder, voor het geld heb je gewoon een mooie en snelle bak bij peugeot, ik zou het wel weten want voor dit geld heb je net een karige 2.0 tfsi bij audi dan weer wordt zoek gereden door de peugeot :)
slipstreamer zegt
@4x4wheels: je kan 400pk uit een 1600 halen, maar hoe lang het mee gaat weet ik niet. Heb een 207, inmiddels 57.000 op de klok en versnellingsbak al kapot.
danielj zegt
@slipstreamer: Ja dat hoeft niet aan de bak te liggen.
tupperware zegt
@slipstreamer:
Misschien kan jij beter een automaatje nemen, schakelen is een kunst….
autobart zegt
@4x4wheels: Een TT is ook geen R8. 265 pk of 270 niet te vergelijken?
Alfarobert zegt
270PK uit een 1,6 Turboblokje.Ben nu al benieuwd hoeveel ze er volgend jaar in de formule 1 auto’s uit weten te persen.
jeffreym3 zegt
Eindelijk het vermogen dat bij het uiterlijk past. Velgen ook dik in orde!
maiik0ll zegt
Graag en RCZR achterwiel aandrijving! Wacht nog steeds tot een of andere tuner zich eraan waagt!
munich zegt
@maiik0ll: want? Dan koop je er 1? De 200 pk RCZ rijdt al top. Meer heb je bij normaal gebruik niet nodig. Ik schat dat Peugeot er 5-10 afzet in NL.
lambo4all zegt
@maiik0ll: ik denk niet dat dat mogenlijk is. Aangezien er met het ontwerp geen rekening gehouden is met aandrijfassen naar de achterwielen, dus zal het zeer waarschijnlijk ook niet passen
maiik0ll zegt
@lambo4all: jammer genoeg niet nee :(
Rob zegt
Bijzonder geslaagde auto, één van de leukste coupés die momenteel te krijgen is.
Met dit R pakketje (wat ie niet nodig heeft maar absoluut wel kan hebben) is ie een stuk stoerder dan de normale versie. En dat beetje stoerheid is toch waar het volgens veel mensen aan ontbrak met de RCZ.
Bij mij niet overigens; de normale versie is al helemaal “af” voor mij. En met 200pk red ik me ook wel ;-)
berlinetta zegt
Mooiste auto van zijn klasse.
rdbr zegt
Goed dat ze die grote muil voorop hebben opgegeven, jammer dat het niet een mooie neus is geworden.
JanJansen zegt
1.6 met 270pk, dat moet een enorme turbo zijn
…dus ook turbo-lag, je kunt de wetten van de natuur nou eenmaal niet opeens veranderen.
De meeste rijders auto’s (porsche GT3, caterham, elise) zijn allemaal zonder turbo’s, extreem goede ontwerpen daargelaten (F40), maar dat zijn er niet veel.
jeffreym3 zegt
@JanJansen: Waar slaat dat nou op? Duidelijk nog nooit met sportieve turbo auto’s gereden. Plaats dan ook niet zo’n cliche autojournalist uitspraak.
Ik heb een corsa opc gehad. Ook 1.6 turbo. Standaard turbo kon makkelijk 300pk aan. En die turbo was echt KLEIN.
bassx zegt
@jeffreym3: Het verschil zit het hem in de techniek. Een RCZ is relatief een goedkope auto met een enkele turbo. Ik heb voor één dag een RCZ mee gehad, ik ben zelf atmosferische motoren gewend, en moet zeggen dat de turbo-lag behoorlijk goed te vernemen was, heel erg zelfs. BMW daarentegen gebruikt op sommige typen motor 3 turbo’s en meestal twee (een grote en een kleine). De turbo-lag is klein, heel klein, maar onder de kenners nog een beetje voelbaar. Maar het punt is dat zo’n motor met zo’n complex management gewoon veel geld kost, en dan gaat een RCZ gewoon met tienduizend euro omhoog. Een 1.6, kleine motor, minder dure randapparatuur en goedkope dikke turbo maakt dit tot een “goedkope” auto. Het is dan ook geen “cliche autojournalist uitspraak.” van JanJansen maar er worden vandaag de dag nog steeds auto’s gemaakt met grote turbo-lag.
jzaero zegt
@JanJansen: de F40 had pas last van turbolag… oldschool turbo op een klein blok.. Porsche maakt niet voor niets ook een Porsche 911 Turbo en GT2 hè? Exige is ook supercharged, dus ook geen eerlijk vergelijk. Trouwens, weleens met een moderne turbo gereden? Die hebben serieus al vanaf 1500 toeren een goede opbouw van power, dus zal niet zo’n big deal zijn….
autobart zegt
@jzaero: Inderdaad en dat haalt zo’n atmosferische motor ook niet. Helemaal niet zelfs.
JanJansen zegt
@autobart: Sterker nog, bovengenoemde auto’s heb ik allen gereden (in de F40 jammergenoeg veel te kort). Ik heb nog geen echt goede rijders-auto met turbo’s gereden. Als je halverwege even het gas lost kan je daarna niet direct weer op het gas om de balans van de auto te herstellen.
Blijkbaar heb je alleen maar rechtuit sprintjes gedaan met de OPC??
@jzaero: inderdaad, Porsche zelf beschouwd de GT3 dan ook als hun circuit/rijders auto (voor de Porsche Cup). Dat de turbo al vanaf een laag toerental begint mee te doen is weliswaar een oplossing van een deel van het probleem, maar je blijft lag houden.
f1driver zegt
Ik zal wel de enige zijn, maar wat een lelijk ding van voren. Als ik een sportieve Peugeot wil, zoek ik wel een mooie 205 GTI.
toyotafortuner zegt
Idd de mooiste wagen in zijn klasse. Deze extra-oempf-versie maakt het gewoon nog meer begeerlijker!