



Laat het maar aan de Fransen over om een gelikt concept te bouwen. We zijn er alleen nog niet over uit of het interieur, waar Spiderman zich als een vis in het water zou voelen, een schot in de roos is. Bedenk je echter dat deze concept al bijna 30 jaar oud is…
We schrijven 1986. In de Oekraïne is enkele maanden geleden een kernreactor geploft, Argentinië is voor de tweede keer wereldkampioen voetbal geworden. In eigen land wordt de Oosterscheldekering voltooid, en animatiestudio Pixar opent zijn deuren.
Ook op autogebied zijn er noemenswaardigheden: de Peugeot 205 Turbo 16 heeft zijn tweede WRC-titel op rij in de wacht gesleept, en het Franse designteam is voornemens met een lekkere klapper op de Autosalon van Parijs te verschijnen. Dat lukt aardig met deze futuristische Proxima.
Alles aan de auto is elektronisch [insert French electronics joke here]: het motormanagement, de aansturing van de transmissie met multi-plaatkoppeling, het remsysteem (geventileerde carbon-keramische schijven met ABS). De aandrijving leunt op alle vier de wielen, maar niet permanent: wanneer het nodig is, gaat het vermogen naar alle uithoeken van de auto. Dat laatste mag je vrij letterlijk nemen, want veel ruimte voor overhang is er niet.
Hoeveel vermogen it rode gevaarte heeft? Een nette 600 pk en 608 Nm, met dank aan een 2,8 liter V6 met dubbele turbo. Exotische materialen, zeker voor de mid-jaren ’80, zoals koolstofvezel plaatwerk en een transparante cockpit-afdekking van polycarbonaat (in 2 delen) drukken het gewicht. De achterwielen doen bij sommigen misschien de vergelijking met de Porsche 917 opborrelen.
Van binnen is de layout 2+2, waarbij elke zitrij eerst een half dakdeel opzij moet schuiven voordat de personen kunnen instappen. Deuren zijn natuurlijk veel te ouderwets op een concept als dit.
Rondom de Proxima hangt een vijftal camera’s (spiegels heeft ‘ie immers niet), waarvan het beeld door speciale software als één geheel kan worden weergegeven. We zijn erg benieuwd hoe dat er uitgezien moet hebben met de stand van de technologie destijds. Tot slot: in de Proxima is ook een navigatiesysteem aanwezig, geen probleem in 1986 kennelijk.
Peugeot nam zijn futuristische nekkendraaier onlangs mee naar het Goodwood Festival of Speed. Bekijk een video daarvan hieronder:
Als je had gezegd dat deze uit 1998 zou komen dan had ik het ook geloofd!
@rufctr01: Ja, lijkt erg veel op een 106 (aan de voorkant).
Alleen zie je aan de technologie dat het model uit ’86 is.
@bsxc2:
Je kan het ook anders zien, downsizing is nu helemaal hot.
Dus eigenlijk was hij zijn tijd ver vooruit.
@jrk68: Ik bedoel niet motorisch, maar de technologie in het interieur.
Was toen een cool ding en dat is het nog steeds, wanneer je die Shesterfields in het interieur even vergeet….
@jrk68: Zeker een gaaf ding, maar persoonlijk vond ik de Oxia nog mooier…
Foeillelijk ding, wel heel gaaf dat ze hem echt mee hebben genomen…..
hammerhead shark ..
kon em niet ..
verschrikkelijk gaaf ding ..
Het heet gewoon Oekraïne hoor. De de is nergens voor nodig.
Wel weer typisch Peugeot om zo’n concept te bouwen waar we dan later natuurlijk niks van terug zien.
Het mag allebei: http://onzetaal.nl/taaladvies/advies/oekraine-de-oekraine
Maar nu weet ik dat het zonder lidwoord kennelijk de voorkeur heeft.
Haha ik dacht dat ie veel groter was, wat leuk om eens te zien, damn wat gaat de tijd snel.
Wat een bak. Zou niet misstaan hebben in een Batman film…
@Dan: hebben misstaan…..
Leuk, maar jammer dat zijn witte broer Quasar uit 1984 (met 205-achterlichten!) er niet bij staat…
Leuk! Jammer dat zijn witte broer Quasar uit 1984 (met 205-achterlichten!) er niet bij staat…
@benzinehoofd & @autoblog: Leuk! Jammer dat die §¥%@#-app weer eens niet werkt en mijn reactie er nu alsnog 2x opstaat…
Dus 30 jaar na het concept monteert Peugeot het instrumentarium als toen getoond.
Lijken zelfs zonnepanelen op de motorkap?
@MilleMiglia:
Dacht ik ook, die dingen kosten toen nog een fortuin.
Achteraf gezien… Was deze huisstijl van Peugeot bloedjemooi!
Lelijk ding maar ze zouden vandaag nog eens zulke concepts moeten maken.
De laatste goede concept die ik gezien heb was van mercedes dat quasi standbeeld.
Een concept mag extreem zijn, het moet niet een iets pikantere versie van je productie rommel zijn. Daarom is dit best wel een prachtig concept.
Cool, toen ik laatst mijn speelgoedautootjes van vroeger opduikelde van vroeger voor mijn stiefzoontje, vond ik de deze. Matchbox +/-1:60.