
De Stellantis auto’s van Peugeot, Opel en Citroën hebben laadproblemen. Reparatie buiten garantie kan duizenden euro’s kosten.
Ook zo’n zin om Antoinette Hertsenberg met haar strenge stem te horen babbelen over consumentenproblemen, vooral als het over auto’s gaat? Dan moet je vanavond NPO 2 kijken, want vanavond in Radar staan laadproblemen met elektrische auto’s van Peugeot, Opel en Citroën centraal.
Laadproblemen Stellantis
Sinds 2019 klagen eigenaren steen en been over een bizar probleem: de auto laadt niet meer op. En nee, dat is geen klein akkefietje. De boordlader geeft er massaal de brui aan. Alleen al in Nederland zijn 33.000 auto’s die te maken hebben met dit probleem. Het AD mocht alvast vooruitblikken op de tv-uitzending van Radar vanavond.
Niet meer kunnen AC-laden
De boordlader, geleverd door het Duitse Mahle, begeeft het na verloop van tijd. AC-laden is dan niet langer mogelijk. Sommige eigenaren kunnen nog DC-laden, maar de meeste mensen hebben geen snellader op de oprit staan.
Stellantis heeft inmiddels meerdere versies van de boordlader laten ontwikkelen, maar de problemen blijven zich opstapelen. Alsof dat nog niet erg genoeg is, kost een vervangende lader je zomaar €1.000 tot €2.000. En dan nog is het maar de vraag of je van het probleem af bent.
Radar duikt maandagavond in deze hele ellende. Talloze boomers, eh, boze Peugeot– en Opel-rijders komen aan het woord. Dealers blijken hun klanten amper serieus te nemen. Klachten worden slecht aangehoord en sommige gedupeerden moeten maanden wachten op een reparatie.
Na flink wat druk van onder andere de ANWB heeft Stellantis de garantietermijn van de boordlader verlengd van twee naar vier jaar. Een doekje voor het bloeden, maar geen echte oplossing. Want als je buiten de garantie valt, mag je alsnog diep in de buidel tasten voor een vervangend exemplaar. En dan nog is het hopen dat deze niet ook weer sneuvelt.
In de tv-uitzending van vanavond komt het onderwerp in detail aan bod. Het voorlopige Autoblog advies? Blijf weg van een elektrische auto van Peugeot, Opel en Citroën. Ik herhaal..
Erg lullig voor de mensen die er last van hebben, maar PSA is sinds ze variabele kleppentiming op hun benzinemotoren hebben gezet al compleet ruk. Is toch al zo’n 18 jaar ofzo. Als je nu nog steeds PSA producten koopt ben je gewoon dom bezig. Het is troep.
Nou ja troep…hun diesels zijn best ok hoor maar de rest is gewoonweg van mindere kwaliteit.
Klopt, de diesels zijn goed. Maar de 1.6 vti was slecht, net zoals de 1.6 thp, en de 1.2 puretech.
Dat men nu nog een auto met 1.2 puretech motor durft te kopen vind ik gewoonweg dom.
In mijn directe omgeving 2 jaar gekeden gewaarschuwd om het niet te doen en toch een peugeot 5008 met puretech gekocht.Blabla ja garantie en we hebben extra na laten kijken en is vanwege terugroepaktie nog terug geweest dus is het in orde.Afgelopen november was het zover…starte niet meer en olielekkage.Uieindelijke kosten bij een specialist €4500…had ze nog zo gewaarschuwd.
Precies, PSA maakt al meer dan een decennium vooral meuk.. ongelofelijk dat mensen het nog steeds kopen, terwijl je dit echt overal met een simpele Google-actie kan achterhalen..
Klinkt bekend. Ik weet van een collega met een e-208 dat deze meer bij de garage stond dan voor de deur. Er ging echt constant wat stuk. Uiteindelijk was de leasemaatschappij het zat en ruilde de auto in voor een ander merk (niet Stellantis).
Dat ze wederom onderwerp van gesprek zijn bij Kassa (de 1.2 PureTech was ook een succes) verbaast mij helemaal niet.
Alloallo Jr heeft zijn E-208 na ee. 2 maanden ingeleverd bij zijn werkgever. Auto was onbetrouwbaar bij opladen, bereik was nihil en opladen duurde eeuwig
Ooit was Mahle een leverancier (van m.n. gesmede zuigers) met een uitstekende reputatie. Toch zonde als die reputatie op zo’n manier geweld wordt aangedaan . . .
Heel efficiënt zo’n stellantis ev dus…tco kosten rijzen de pan uit.
Onze e-208 heeft in de afgelopen 4,5 jaar twee nieuwe boordladers gehad. Van de acht e-208’s die rondrijden in de vloot van het bedrijf, hebben ze allemaal (meerdere keren) problemen gehad. Nog een half jaar en dan gaat de onze terug naar de leasemaatschappij. Op die dag gaat hier de vlag uit. De volgende auto gaat in ieder geval niet van Stellantis zijn.
Bij een training van de Innovam werd het zelfs als voorbeeld gebruikt “want ze gaan allemaal stuk”.
Welke 2e hands EV van rond de 15K-20k is wel aan te bevelen? Of is de conclusie dat je met dit budget geen EV moet kopen?
Zakelijk rijd ik BMW I4 waar ik erg tevreden mee ben, maar ben op zoek naar 2e EV (lees lage kosten, vrij nieuw, mag zaaddodend zijn)
Een i3 of e-golf? Overweeg ik persoonlijk wel eens als 3e auto voor de boodschappen, haal-breng-ritjes, en andere onzinritjes die je de andere auto’s wil besparen.
Als je niet veel km’s hoeft te rijden is de MINI SE een topper.. Rijd er telkens met een grijns in.. Gaat als een dolle en is lekker premium van binnen.. Kwaliteit is voor zover ik weet top! Geen issues.
Auto gaat niet veel km’s rijden, maar als er gereden word is het wel een rit van 100km enkele reis (naar kantoor waar te weinig laat mogelijkheden zijn). 240-250km range in de winter is wel beetje min. Denk dat mini dat niet red.