Da’s nog eens een lekkere concept! Mozes kriebel, de Fransen flikken het weer. Op de autosalon van Parijs staat Peugeot met een radicaal elektrisch tweezits-concept, de EX1. Deze auto moet de derde eeuw voor het merk inluiden. Peugeot viert namelijk haar 200-jarig jubileum.
Het superfuturistische EX1 wordt aangedreven door twee elektromotoren die het geheel een maximum vermogen van 340 pk geven. Het concept moet vooral een showcase zijn van ‘de meest radicale technologische oplossingen’, terwijl de elektrische aandrijving milieuvriendelijkheid moet onderstrepen. Met de lancering van de iOn in het vooruitzicht wil Peugeot laten zien wat de mogelijkheden van een elektrische aandrijving zijn.
Peugeot ziet het design in de basis als een evolutie van eerdere concepts als de Asphalte en de 20Cup, maar design borduurt voornamelijk voort op de SR1, die we in Geneve zagen. Verder zijn er duidelijk styling-elementen van de RCZ aanwezig. De body heeft een ‘zwevende’ grille en de deuren zijn versierd met geborsteld aluminium.
Deze monocoque body is vervaardigd uit koolstofvezel met een honingraatstructuur om een laag gewicht en stijfheid te garanderen. De EX1 is 1,77 meter breed, en met een hoogte van slechts 90 cm moet deze concept geheid onder elke Péage door kunnen scheuren. Op zowel de voor- als achteras zit een elektromotor, beiden goed voor maximaal 340 pk. Het maximum koppel van 240 Nm is (vanzelfsprekend) direct beschikbaar. Peugeot maakt melding van een voorwaartse acceleratie die de 1G overstijgt. Dat is serieus snel. Een vierwielaandrijving moet ervoor zorgen dat de glimmende kant van deze concept altijd boven blijft.
Het interieur is zoals het exterieur: futuristisch. Bestuurder en passagier stappen in via een naar achter openende deur en nemen plaats in twee kuipstoelen. Door de geringe hoogte zit de chauffeur erg dicht bij de grond, met de beentjes gestrekt. In het interieur zijn ‘pure’ metalen en leer met reliëf. De besturing gaat middels twee hendels.
Qua performance heeft de EX1 al de nodige tests doorstaan en records gebroken in de categorie ‘electric-powered terrestrial vehicle’. Dit concept rijdt dus echt, en zal zich niet beperken tot beursvloeren alleen. Wij zullen hem over anderhalve week aan een nadere inspectie onderwerpen, evenals het kleine ding en het andere (misschien minder spannende) concept.
SpeedGeek zegt
whahaha batmobiel v2
L=Fred zegt
Het heeft veel weg van de 20CUP concept. Enkele design-elementen gaan we dus terugzien!
http://www.youtube.com/watch?v=yaMOs5QDWbE
Jokkebrok zegt
Jammer dat ie niet komt…
Rob zegt
Geinig apparaat. Zal wel als de brandweer gaan met die 340pk
Die Bruine zegt
Batman tanananananananananaa BATMAN tanananananananaaaa
Speedgeek was me voor, maar dat is toch echt wat ik d8 toen ik de frontpage opende. En nu ik de foto’s bekijk helemaal. Dit is inderdaad gewoon een gefacelifte batmobiel. Schandalig.
speedgeek zegt
@Die Bruine: hahaha moet wel lache wat nu neerzet van batman:P hulde aan jouw
bosnialove zegt
Doet mij denken aan een BMW. ;)
Jochempie zegt
Grappig, de ene elektroauto heeft bij 340 pk 1800 nm en deze 240..
BmwMPower zegt
Gewoon de testmule van de nieuwe Veritas 4 die ook in Parijs komt ;)
Nick zegt
PK is afhankelijk van NM * Hoeksnelheid.
Deze bak zal dan wel een hoogtoerig blokje zijn.
RDS zegt
@Nick: Kliene diameter van de tuf zul je bedoelen, een lange dunne elektro kan net zo sterk zijn als een korte dikke. Bij de dunne heb je dan wel veel minder koppel.
RDS zegt
@Nick: Gaat bij een elektromotor dus niet perse om de toeren.
stoplichtsprintertje zegt
Prachtig… waarom maken die fransen m gewoon niet ?
Tom B. zegt
@stoplichtsprintertje: Omdat ze er geen winst op gaan maken… Zo simpel is het in deze wereld.
sacha zegt
Holy Batmobile Batman!
D-Racer zegt
BATMOBILE!!!
sir_smokalot zegt
UPDATE: Gallery toegevoegd. Nu is de EX1 (en de mannen die hem aan het tekenen zijn) van alle kanten te bekijken.
BaySideBlueBoy zegt
Hopelijk zijn de achterste twee banden run-flat’s. ;)
VeniVidiVici zegt
Mjahh zie de gelijkenissen wel :lol:
duckje zegt
ziet er nogal onrealistisch maar wel mooi uit. met heel wat aanpassingen wordt het ooit misschien een productiemodel.
Cantago zegt
Heel gaaf ding om te zien! a ja… het is weer zo’n elektromormel! Zwaar, komt niet ver, en geen mooi geluid enzo… Jammer!
RenesisHP zegt
En hoe gaat dit in bochten? Lijkt mij een beetje instabiel. :?
bakkerst zegt
Zoals wel vaker bij Peugot de laatste jaren zitten er hele mooie elementen in hun concept cars, en ook wel hele goede elementen. Het is alleen jammer dat het geheel dan weer zo enorm druk en ongeorganiseerd oogt. Alsof er tijdens het ontwerp proces niemand even een stapje terug heeft gedaan, en gezegt, “tering het wordt wel erg druk zo”.
alle leuke gebbetjes en dingetjes van het hele ontwerpteam in één auto proppen werkt niet.
wel ontzettend stoere deuren BTW, je gaat in de deur zitten waarna je de deur met jou er in sluit. superwijs :D
288 GTO zegt
De voorkant is een auto, de achterkant is een aangeplakt rommeltje dat er niet bij past (mijn onbescheiden mening).
Freude_am_Fahren zegt
De achterkant is wel nogal smal, zeker ten opzichte van de voorkant. Ook de zijkant is maar iets raars…
Maar het heeft wel wat, zeker de voorkant is geslaagd
jodocus zegt
Nou, ik kan mij niet van de indruk ontdoen dat Peugeot de Citroën-ontwerpers van de Revolt en surtout van de Survolt hebben opgevorderd. Stijlelementen neigen verdacht veel naar elkaar. Inclusief de elektro-motor van de Survolt waarmee Citroën nu reeds rondjes draait op het Le Mans-circuit ?
kakharses zegt
hebben ze dit in 1996 al niet getoond met de Asphalte?
edgar zegt
lekker noem je dit? de voorkant gaat nog de deuren zijn eigelijk wel aardig maar de rest is gewoon één grote rommel wat ze in een dronken bui zouden kunnen hebben verzonnen..
Henk zegt
De voorkant lijkt wel een z4
xilver zegt
Wrm maakt Peugeot niet zulke dingen for real… dan heeft het merk tenminste iets spectaculair! Nee, ze blijven liever bij hun saaie productiewagens…