Peugeot is blijkbaar bang dat ze wederom van Audi gaan verliezen op Le Mans…
Het kan je bijna niet ontgaan zijn dat dit weekend de 77e editie van de 24 uur van Le Mans verreden zal worden. Gisteravond vond de eerste vrije training plaats en dat zorgde al gelijk voor de nodige opschudding. Peugeot maakte namelijk bekend dat ze een protest hadden ingediend bij de organsatie tegen de nieuwe Audi R15 TDI. Peugeot is namelijk van mening dat er bepaalde aerodynamische onderdelen aan de voorkant van die auto zitten die niet in lijn zijn met de regelementen.
De organisator van Le Mans, Automobile Club de l’Ouest (ACO), maakte echter gister avond om half 12 bekend dat Peugeot geen gelijk had. Dat is op zich ook niet zo vreemd, want afgelopen maandag waren de Audi’s al door de technische keuring gekomen.
Maar in plaats van dat Peugeot zich er bij neer legt en zich gaat concentreren op de race hebben ze besloten om in hoger beroep te gaan. Toch jammer dat een normaliter leuke race als de 24H van Le Mans op deze manier een beetje F1-achtige trekjes begint te krijgen.
Een technische analyse van de vermeende illegale onderdelen van de Audi kan je HIERRR lezen.
Tot slot nog even een korte update over de 6 uur durende vrije training die gisteravond is verreden. Ondanks dat het voor het overgrote deel van de training regende waren er toch een aantal aardige dingen te zien. De twee snelste auto’s waren (uiteraard) Audi’s en Peugeot op plaats 3 tm 5. De eerste benzine auto vinden we pas op plaats 7. De Lola-Aston Martin’s van Jos Verstappen en Peter Kox vinden we terug op plaats 8 en 11. Een leuke opsteker voor het Spyker Squadron is dat ze gister de 3e plaats wisten te bemachtigen in de GT2 klasse.
En om al het gezeur over illegale auto’s een beetje vergeten heb ik nog een onboard rondje Le Mans voor jullie met commentaar van Peugeot coureur Nicolas Minassian.
24 HEURES DU MANS 2009 : 10 June
At 10.35am today, Wednesday June 10, 2009, and in compliance with Article 29.2 of the specific regulations of the 2009 Le Mans 24 Hours, Team Peugeot Total lodged a protest with the Race Director and the President of the Sporting Stewards of the Le Mans 24 Hours concerning the entrant Audi and the non-compliance of the three Audi prototypes with the ACO’s 2009 technical regulations.
It would indeed seem that two features of the Audi R15 – in the configuration in which it was shown at technical scrutineering for the 2009 Le Mans 24 Hours on June 8 – do not comply with Article 3.6.2 of the current technical regulations:
The flap which links the two front wings.
The appendages fixed to the inner surface of the front wings. These appendages and this flap effectively form part of the bodywork and their sole purpose is to generate downforce. These bodywork parts are considered to be aerodynamic elements. Since they do not appear on the list of aerodynamic elements authorised by Article 3.6.2, they are consequently not permitted.Certain aspects of the car’s non-compliance were pointed out to the ACO last March at the 12 Hours of Sebring, a round of the ALMS. “Our protest dossier was already ready at the time, but the Automobile Club de l’Ouest made assurances that it would take the necessary steps ahead of the Le Mans 24 Hours,” explains Olivier Quesnel. “I insist on the fact that our approach is constructive and not aggressive. It seeks to clarify what is an unclear situation with a view to obtaining clear, precise regulations in order to prepare for the future. All competitors need stable, firm regulations that apply to everyone, with a strong regulatory body capable of taking decisions. We intend to take this matter to its conclusion, not with the
intention of weakening endurance racing but of making it stronger. Should our protest not be upheld by the sporting stewards, we will lodge an appeal with motor sport’s supreme governing body, the FIA”.“Now that this procedure is underway,” concludes Olivier Quesnel, “all our energy is now focused entirely on our priority objective for 2009, which is to try to win the Le Mans 24 Hours. May the racing begin.”
Power_Beauty_Soul zegt
De Lola Aston Martins niet in top 5, dat was wel een beetje te verwachten. Maar desondanks dat, ga ik gewoon lekker genieten van 24 uur Le Mans.
Stuko zegt
Kinderachtig van Peugeot! Sommige mensen kunnen schijnbaar niet zo goed tegen hun (toekomstige) verlies…
Matje zegt
Ik ook!
Hopen dat de Nederlanders het nog een beetje goed gaan doen.
Toch blijf ik hopen dat die diesels een keer verboden worden , klinkt echt voor geen meter die dingen!
Eric zegt
Ik ben éénmaal naar de 24H van LeMans geweest en ik was teleurgestelt. Een klein deelnemers veld en weinig animatie rond het circuit. Ik geef de voorkeur aan de 24H van de “Ring” in Duitsland. Een startveld van 180 auto’s en,door de grote van het circuit, veel amusement.
Aan het deelnemersveld in LeMans kunnen ze niet veel veranderen daar elk circuit wordt gekeurd voor het maximum aantal auto’s/wedstrijd.
Ook de prototype’s zoals de Audi hebben mijn intresse niet. Liever GT en Tourwagens zoals in Duitsland…
Polygoon zegt
Dat je dat probeert is al fout maar dat je nadien nog eens in hoger beroep gaat? Kinderachtig
Ricosuave zegt
Beetje triest van Peugeot.. vond ze toch al kansloos!
De R15 ziet er dik uit ;)
M-lover zegt
ach man,gewoon geen beperkingen meer, tis nu toch ook al diegene met het meeste ged die wint in de kleinere kampioenschappen!
Laue zegt
jammer peugot, TDI POWERRRR :D
Lotus-Omega zegt
Spyker, zet hem op!!
jdm zegt
Dit doet me denken aan Poorsche 911 vs Nissan GTR
Grote Smurf zegt
Verstappen nog in de running? Ik dacht nochtans dat er bochten waren?
jeroen zegt
Hier is totaal geen kaartje aan vast te hangen of het fout of niet fout is van Peugeot, niemand weet immers het precieze van deze zaak. Autoblog kan het verhaal flink verdraait hebben, net zoals Peugeot en net zoals Audi.
Bert zegt
Tof! Geen beperkingen meer. Dan kunnen we eindelijk nog eens vliegende zilverpijlen enzo zien. Het werd saai de laatste tijd.
C70T5 zegt
stelletje wijven. gatverdamme.
Machoman zegt
Kijktip: zondag 14 juni rond 22:00 uur ‘Andere Tijden’ over Le Mans met onder meer de editie van 1988 die door Jan Lammers gewonnen werd.
JamesBond007 zegt
Hoe kwetsbaar ben je dan…..
Merry zegt
Als de intresse en bedragen steeds groter worden dan worden de belangen ook groter.
En als die groter worden ga je proberen te winnen op iedere manier, en als dat betekend dat je de tegenstander naast de baan de nek om kan draaien dan moet dat blijkbaar gebeuren.
Lijkt inderdaad F1 wel en zo zie je maar je moet een harde organisatie hebben om met dit soort dingen om te gaan want als je fabrikanten het zelf laat doen wordt het 1 groot rechtszaak drama.
Zo krijg ik toch steeds meer waardering voor de FIA dat ze nog zo lang de F1 in het juiste spoort weten te houden.
Valetparker zegt
@Grote Smurf je kunt veel zeggen van Verstappen, maar hij heeft vorig jaar wel Le Mans gewonnen.
Leuk trouwens dat de fransen altijd op een eerlijke manier willen winnen…
Ivo zegt
Als die Audi illegaal is, is ie illegaal. Peugeot heeft ’t recht om dit aan te vechten. Overigens schijnt het voor Audi een soort prestigestrijd te worden om Le Mans te winnen. Op ondere circuit in de Le mans Series is de Peugeot de Aldi echt vaak de baas. Dus TDI power gaat niet altijd op en ik zou zeggen, play it by the book! Ik hoop voor Peugeot en voor Frankrijk dat ze Audi nu eens goed verschalken en zich niet in de laatste 2 uur van de race het kaas van het brood laten eten…
Majinstar zegt
Alles aan Audi is illegaal.
HDM zegt
Fransen….
Oscar zegt
Ik vind eigenlijk dat als je na een officiele technische keuring een protest indient tegen een concurent, jij een straf verdient als dat protest afgekeurd wordt. Dat zal er een hoop minder worden gezeken in de autosport. En dat moet dan in alle klasse gelden niet alleen bij de LM 24h
clubbtraxx zegt
Aan alle VAG fanboys hier, regels zijn regels en het is daarom niet meer dan logisch dat Peugeot protest indient als zij denken dat de regels door Audi worden overtreden.
Dit heeft niks met kinderachtigheid of wat dan ook te maken maar alles met een eerlijke wedstrijd.
ganryu zegt
‘Tot slot nog even een korte update over de 6 uur durende vrije training die gisteravond is verreden. Ondanks dat het voor het overgrote deel van de training regende waren er toch een aantal aardige dingen te zien. De twee snelste auto’s waren (uiteraard) Audi’s en Peugeot op plaats 3 tm 5’
Uiteraard?
Dacht dat de Peugeots vorig jaar iets sneller waren…
Think-Tank zegt
Het verschil tussen een Nederlander en een Fransman?
De Nederlander heeft al gewonnen voor hij begint, de Fransman verloren…
vinox zegt
Onnozelaars van Peugeot! Een beetje het Scruteneer werk van de heren van ACO ondermijnen. M!LF mode: Waar zijde golle mee bezig?
Bert zegt
Kinderachtig of niet, regels zijn regels…
Gek genoeg zitten ze zon 5 secondes per ronde sneller als Peugeot geloof ik…
Dat is idd wel erg snel!
10 kilo lood erbij en het is weer wat eerlijker misschien?
GOD zegt
knakworsten boycotten?
robbie zegt
@Bert, 5 seconde sneller per ronde? Denk het niet hoor. Gister tijdens de eerste training was de snelste R15 maar liefst 0,394 seconde sneller dan de snelste Peugeot 908. Maar eigenlijk zeggen de tijden van gister niet zo heel veel, mede door de regen gingen ze namelijk niet voluit.
Het lelijke eendje zegt
Peugeot is kinderachtig!!!
Audi is gewoon de beste.
Dat Audi maar wint met 3 auto’s op het podium!
Audi = mooi, Peugeot = lelijk
VivelaFRANCE zegt
@ HDM,
…zijn fantastisch, cool, slim, mooi ? ;)
Edgar zegt
sorry hoor maar dit vind ik gewoon heeeeel erg zielig van peugeot! als ze niet op gewone manier kunnen winnen dan maar zo?! waar gaat dit heen zeg…
maar audi is gewoon master!
Mtyn zegt
Ik vind het niet direct zielig van Peugeot, want je ziet het in de autosport steeds vaker. De F1 word ook totaal verneukt op dit moment door de hele ruzie tussen de FOTA en de FIA. Ik vind het vooral erg jammer, en hoop dat de reglementen toch ook wat duidelijk worden zodat dit soort misverstanden niet kunnen voorkomen. Net als in de F1 met de dubbeldek diffusor..
Ramshoek zegt
Voor al die stumperts die zich niet in de materie verdiepen en het “zielig gedrag” van Peugeot vinden. Ook in Sebring had Audi al protesten aan z’n reet. Ook toen durfde de ACO ze kennelijk niet aan te pakken.
Achter de schermen heeft de ACO overigens wel aangedrongen op een paar aanpassingen, maar het element waar de meeste protest over was, is dus niet aangepakt…
Wat recht is is recht, wat krom is krom. We wachten het beroep van Peugeot af en zullen dan zien wie er gelijk is, of er sprake is van zielig gedrag of van valsspelerij…
dummy zegt
elke race-wagen met dieselmotor is wat mij betreft illegaal!
Frasker zegt
Ik hoop dat audi verliest… om 2 redenen
-Ze zijn lelijk, ik vindt de peugeot en de aston veel mooier
-afwisseling is leuk, spanning is leuker (over vorig jaar hoor je me niet klagen, maar als je naar de winnaars lijst kijkt…)
porsche_fan zegt
als iets illigaals is is het strafbaar ;)
dus mag die niet aan de start verschijnen.
porsche is ook tal van overwinningen door de neus geboord omdat de jury zonodig de regels moest veranderen paar uur voor de start!!! :x
geert zegt
volgens mij is peugeot bij regen al in het nadeel door de gesloten cockpit. Weg zicht.
qwerty zegt
kinderachtig van peugeot
robbie zegt
PS De kwalificatie is momenteel bezig. Live te volgen via deze link:
http://www.atdhe.net/7219/watch-24-hours-of-le-mans
Timing kan je hier zien:
http://www.lemans.org/24heuresdumans/pages/chronos_gb.html
Ben zegt
haha ik herken dat circuit helemaal van Grid..
best grappig om hem zo te zien rijden..
Cantago zegt
Niet zeiken Peugeot! Als je niet beter bent dan Audi dan heb je gewoon pech. Stiekem hoop ik dat Aston Martin wint, dat zou gewoon mooi zijn, 50 jaar na de vorige winst.
Citrofiel zegt
Jammer dat autoracen steeds meer een politiek spel wordt in plaats van een sport… Mag het zich nog autosport noemen bij alle onsportiviteit die er plaatsvindt? Het speelt helaas niet alleen bij Le Mans.
clubbtraxx zegt
@Cantago, hey kijk alweer een VAG fanboy die niet snapt dat regels er zijn om nageleeft te worden. Heeft nogmaals niks met ‘zeiken’ te maken.
Gelukkig heeft Peugeot met ruim 7 tienden de poletijd gepakt van de snelste Audi dus het begin is er. Ja, ik hoop dat Peugoet ‘m dit jaar wint, al was het alleen maar vanwege het eeuwig afzeiken van Peugoet t.o.v. de Duitse merken hier op AB ;-)
Toegegeven, mooie auto’s maken ze niet meer maar het zijn gewoon erg fijne auto’s om in te rijden, in tegenstelling tot wat de meeste pubers hier allemaal denken te moeten beweren over dat merk. Zo, dat moest ik eens kwijt, lol
jos zegt
Niet zeiken Cantago: Peugeot heeft de pole…
ZOEF zegt
Peugeot heeft groot gelijk. Die Audi’s moeten maar van het circuit af. Diesels mogen turbo’s voeren, benzines niet. Iedereen gelijk voor de wet aub.
hanz zegt
ze weten dat ze toch wel verliezen.
Duitse degelijkheid vs franse zooi = gelopen race
robbie zegt
@ZOEF, volgens jouw ‘redenatie’ zou Peugeot dan ook moeten verdwijnen want die rijden ook met een V12 turbo diesel…
JanC zegt
Eerst Audi afzeiken en nu Peugeot?
JanC zegt
Was Verstappen niet 9de?
Bart zegt
Wil niet sarcastisch zijn maar wie staat er op pole position???;)
RScosworth zegt
@ hanz
Al gezien wie er op pole staat?
Kobe zegt
Peugeot op de pole, wat zeggen de kaaskoppen nu?
Bart zegt
En toen was het ineens akelig stil hier op autoblog.