Een paar weken geleden schitterden ze nog door afwezigheid in Sebring, maar nu lijkt het er op dat Peugeot klaar is de dieselstrijd met Audi aan te gaan; aanstaande zondag wordt er voluit gefapt met de Peugeot 908 HDi FAP bij de start van de Le Mans Series op Monza.
Met een gewicht van slechts 925 kg en een 5.5 liter V12 die 700 pk en 1200 Nm levert mag de motor uit de Peugeot met recht een dikke diesel genoemd worden. Of het de Fransen gaat lukken de Duitse dieselhegemonie van Audi te breken is nog maar de vraag. De Duitsers hebben twee voordelen: ze racen al geruime tijd met de R10-diesel en hebben dus een bak meer race-ervaring en Peugeot heeft Jacques Villeneuve aangetrokken als een van de twee rijders (Marc Gené is de ander).
Het belangrijkst voor Peugeot is vanzelfsprekend een goede prestatie tijdens het Koningsnummer, de 24 uur van Le Mans. Deze wordt op 16 juni gehouden, dus ze hebben twee maanden om Audi voorbij te streven. Peugeot zelf is in ieder geval vol goede moed, de De PSA-groep met Peugeot en Citroën is naar eigen zeggen ’toonaangevend op het gebied van dieseltechnologie’. Wij wachten het seizoen met spanning af!
Het team – vlnr: Jacques Villeneuve (C), Marc Gené (E), Pedro Lamy (P), Eric Hélary (F), Stéphane Sarrazin (F), Nicolas Minassian (F), Sébastien Bourdais (F)
car freak van meegen zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
sabberjoch zegt
leuk wagentje
erik zegt
Audi verslaan? Dat gaat ze niet lukken, niet op Pikes Peak en ook niet in een 24uurs race.
Citrofiel zegt
“De Duitsers hebben twee voordelen: (nr. 1)… én Peugeot heeft Jacques Villeneuve aangetrokken als een van de twee rijders.”
Je bedoelt te zeggen dat Villeneuve slecht is? Waarom dat? Waarom zou Peugeot een slechte rijder aantrekken? Hij zal vast wel goed zijn.
Maurice zegt
Onze Jacques zal er wel weer rare capriolen mee uithalen.
Jan zegt
Interessant.
smoke zegt
Misschien vindt Peugeot dat, maar ik vind ‘m zwaar over zijn top. In de laatste jaren van zijn (veel te lange) formule1-carrière maakte hij helemaal niks klaar, leed aan het Max Biaggi-syndroom (altijd maar je materiaal de schuld geven en nooit eens hand in eigen boezem steken) en haalde acties uit die ik meer van een Rookie verwacht, en niet van een voormalig Indy- en formule1-winnaar. Meneer lijdt volgens mij aan een chronische zelfoverschatting en een te groot ego. Voorgaande is allemaal op persoonlijke titel geschreven, maar da’s het mooie van een blog he ;) .
cl600 zegt
vind het wel stoer, 700pk uit een diesel trekken haha
Fova' zegt
de audi heeft geen dak
Hans zegt
Peugeot Audi verslaan is zoiets als Bin Laden filiaal manager van C&A..
w0o0dy zegt
als ik zin/tijd heb zal ik ff zoeken naar de testtijden van de Peugeot 908 LMD, maar ze stongen in ieder geval bij bijna alle tests op kop of in de top…. deze auto gaat het Audi zeker moeilijk maken qua snelheid…. nu de betrouwbaarheid nog voor elkaar krijgen, da’s een ander verhaal.
Mister-E zegt
Wat zwak van al de haters hier. Of hebben jullie misschien liever nog een paar jaar
de saaie alleenheerschappij van Audi (*geeuw*).
May the best team win!
dekster zegt
@W0o0dy
Kwam audi ook niet met een ge-update versie van de R10 af?
Maurice zegt
@ Mister-E
Laat de beste auto heersen
Poekie Lauda zegt
Ik hoop dat het een felle strijd wordt, en dat ze daarna gewoon weer met een benzien versie gaan racen!
Pizza zegt
*fapfapfapfap*
Ja, kan ik er wat aan doen dat die auto zo heet?
w-j zegt
hopelijk verslaan ze audi, zou gewoon goed zijn om te laten zien dat audi niet superieur is!
Rossi zegt
haha wat een grap van die fransen
ultimora zegt
Ik ga em zeker ff bekijken de 16de (horen doe je em schijnbaar niet :P)
PieterA zegt
Doe mij maar een brullende benzine, veeeeeeeeeel mooier geluid.
Willem zegt
@ PieterA
daar ben ik het niet helemaal mee eens… ok benzine klinkt zeker goed maar laatst zag ik via Eurosport een stukje van ongeveer 10 minuten met het testmodel van Peugeot en ook die klonk voor een diesel echt wel strak… je kant zeggen wat je wil maar met diesel rijden is alleen maar goed voor de toekomst…
ps… misschien een beetje offtopic maar deze peugot is toch gebasseerd op het model wat ook op de autorai stond die 908 ofzo? dat prototype voor de duidelijkheid.
stefan zegt
Maar de mazda 787B blijft de vetste le mans auto met zijn 4-rotor motor.
Willem zegt
beetje vaag dat eind van mij… klinkt alsof ik zo pro milieu ben en tuurlijk is milieu belangrijk maar bedoelde er mee te zeggen dat het alleen maar goed is het race met diesels want dat zal je terug zien in de standaard productie diesels en dat maakt het altijd intressant!
naish zegt
denk dat dit serieuze concurrentie gaat worden voor audi. houdt de duitsers scherp. ben benieuwd hoe audi´s update er uit komt te zien.
denk in elk geval dat een diesel weer gaat winnen.
Martijn zegt
Het zal inderdaad een lek strijd worden, maar ik denk (en hoop) dat audi wint.
De specifcaties liggen dicht bijeen, alleen heeft de peugot 50pk meer. Vind het wel een spuug lelijke auto.
Rick dos zegt
Na jaren alleen racen op Le Mans en maar roepen dat ze kampioen zijn geworden. Krijgt Audi nu eindelijk eens concurrentie en ineens zijn ze gelijk kampioen af……..Wanneer heeft Audi trouwens voor het laatst de DTM gewonnen? En hoe vaak hebben ze de DTM in z´n huidige format gewonnen?
Arie Nap zegt
Ik vind het wel flauw dat de diesel motoren turbo’s mogen hebben, in principe levert dat toch een oneerlijk voordeel op voor de diesels nietwaar?
Bovendien vind ik die 908 echt een lelijke neus hebben, net of er een F1 auto uitsteekt…
Alfaxa zegt
Ze hebben in ieder geval niet de slechtste rijders aangenomen. En er zijn 4 rijders met formule 1 ervaring. (Jacques Villeneuve, Marc Gené, Pedro Lamy en Sébastien Bourdais)
Classic red zegt
Dominantie van een merk is de doodsteek van een sport. Dus het wordt tijd dat Audi onderuit wordt gehaald. Ik zou liever zien dat een benzine auto het doet, maar ja. Deze Peugeot is overigens wel erg lelijk.
Stefan zegt
@ Sir Smokalot
Niet alleen een te groot ego! Ook de racepakken van onze grote vriend Jacques waren in de Formule 1 steevast te groot! Ik vroeg me altijd af wat hij erin verstopte… Waarschijnlijk stokbroden en kaas!
Alfaxa zegt
@ Stefen
Villeneuve deed dat omdat hij het dan niet snik heet had. Kreeg die nog een beetje ventilatie in plaats van aan dat onderding. (brandbestendig shirt ofzo iets blijven plakken)
Jan zegt
@Rick dos:
– Wanneer begon Audi met Le Mans en langeafstandsracen? Begonnen ze met gelijk met diesels? Was er toen niet een BMW team, Toyota team, etc. etc.?
– Audi won in de huidige DTM in 2002 en 2004.
– Tot en met 1 april 2007 bleef Audi onverslagen in de American Le Mans-series.
MarcO zegt
Zo… en dat is 2.
Nog een jaartje of wat en je bent een buitenbeentje als je met je veel te lawaaierige bezineslurper voorbij komt razen op Le Mans.
Oh, excuses. Ik draaf wellicht wat door in mijn spookbeeld voor de bezinefanaten, maar ik kan deze ontwikkeling alleen maar toejuichen. Het gaat erom dat de beste wagen/team de overwinning behaald. En dat dat al lang niet meer alleen met benzine kan, maakt (ander topic) ook de powerboat racerij duidelijk.
De diesels zijn krachtiger, sneller, zuiniger en daarbij ook nog eens stiller. Nou goed dan, dat laatste is niet altijd een voordeel, maar op zich wel een goede ontwikkeling. Overal om ons heen hebben we het over geluidoverlast. Waarom dan ook niet dit aanpakken in de racerij. De racerij is toch bedoeld om vernieuwende technieken te ontwikkelen voor de uiteindelijke productiemodellen.
MarcO zegt
Oh ja. Komt deze wel uit in de zelfde klasse als de audi? Ik denk dan even aan de gesloten peugeot en de (vorig jaar iig) open audi.
Jan zegt
@MarcO: De auto is gesloten gemaakt met het oog op de regels van 2010.
phantom zegt
Ze hadden het beste die 908 rc concept in productie kunnen nemen, echt een beest van een auto man.
Rick dos zegt
@Jan
-´99? Het jaar dat BMW won dat ook gelijk het laatste jaar van BMW was en zoveel andere merken. Wanneer hebben ze voor het laatst serieuze concurrentie gehad?
-2x in al die jaren dat ze meedoen. En daar is de enige concurrent Mercedes en wat eerder ook nog Opel….
-En hun concurrentie in de American Le Mans series zijn?
Jan zegt
@Rick dos,
– Niet mijn schuld dat er geen goede concurrentie was. Ik geef alleen antwoord op je rare vraag. Ze zijn nog immer kampioen. Jij doelt denk ik op Courage’s overwinning in de European Le Mans-serie.
– Meer dan 2x, maar dit was over DTM nieuwe opzet.
– Doet dat er toe? Jij zegt dat ze gelijk kampieon af zijn en dat is dus niet zo.
w0o0dy zegt
Jacques Villeneuve heeft diepe indruk op mij gemaakt toen hij crashte op Spa (uitkomen Eau Rouge). De enige F1 coureur die vol op het gas gaat staan terwijl hij oversturend de bult op komt omdat hij erop gokt dat hij de spin wel kan redden………. (denk er nog even rustig over na….. Eau Rouge met 270+km/u uitkomen en voelen dat de auto wegglijd en in plaats van hard te remmen en zoveel mogelijk snelheid proberen kwijt te raken, volgas om te zien of je de spin kan opvangen!!).
Volgens mij raakte hij in zijn tijd bij BAR compleet gefrustreerd omdat zij hem geen auto konden geven die serieus meekon. Daarna was het inderdaad een totaal andere en weinig indrukwekkend coureur. Heel erg zonde, want ook in Indy cars was hij een beest en deed hij prachtige dingen met een racewagen.
De Peugeot zal top 5 qualificeren dit jaar op Le Mans, mark my words! Ik denk alleen dat de betrouwbaarheid dit jaar nog niet zo goed zal zijn als bij de Audi’s. Dus ik gok wel op een overwinning van Audi.
Jan zegt
Zijn collega Zonta kon er ook wat van… die flikte hetzelfde een paar minuten daarna…
Rick dos zegt
@Jan
Ik geef jou toch ook niet de schuld….
En ik denk dat je mijn punt een beetje mist. Mijn punt is je roept dat je kampioen bent zonder échte concurrentie. En als je dan échte concurrentie hebt, zoals in de DTM, dan wordt je in al die jaren maar 2 keer kampioen.
Ja zeker doet dat er toe! Kampioen worden als je zelf je enige concurrent bent….
MurcieBoy zegt
hmmm jacques villeneuve hij is de slechtste niet en hoezo slecht? waarom zou die dan in de formule 1 hebben geracet?
Jan zegt
DTM had een beetje meer competitie, maar goed BTCC dan?
dude db zegt
ik vind geen grap als ze wat ervaring hebben kunnen ze nog raar uit de bocht komen zeker iemand om rekening mee te houden
w0o0dy zegt
Video!!! http://freenet-homepage.de/f1network/video13_d.htm
Rick dos zegt
BTCC?! Bestaat dat nog dan? En doet Audi daar wel aan mee?
Al die nationale TCC´s zijn toch opgegaan in het WTCC?
w0o0dy zegt
damm die werkte niet… deze wel, maar is erg kort http://www.youtube.com/watch?v=k5VOe11hzoo
w0o0dy zegt
mooiere beelden en een langere video: http://www.youtube.com/watch?v=bIOPbDGd5o4
w0o0dy zegt
en nog een leuke… op Salzburg.
http://www.youtube.com/watch?v=E5YHi6P_hNE
wimbers zegt
dat peugot zich maar concentreerd op het maken van een productieauto die geen kuren vertoont.
ken verschillende mensen die niet zo heel blij zijn met de leasebak.
w0o0dy zegt
@wimbers: ain’t that the truth!! En de klantenservice laat ook nooit van zich horen….
Speedlimit zegt
Hoe dan ook…de komende Le Mans wordt ’n stokbrood met braadworst ;)
w0o0dy zegt
Tja… reliability problems…. het is en blijft een Peugeot…. :(
FAST BUT FRAGILE: Peugeot’s 908 HDi diesel racing car recorded the fastest lap in pre-season testing for the 2007 Le Mans series but suffered some reliability problems.” (motoring.co.za)
“Sebastian Bourdais, the US Champ Car World Series Champion, set the fastest time overall at 1 minute 43.705 seconds, sharing the Peugeot 908 Hdi-FAP diesel coupe with Pedro Lamy.” (Autosport op racing.lycos.nl)
Davidov zegt
Mazda 787 B ja, ubervet =|
Nick zegt
Als Audi nou gebruik gaat maken van de BorgWarner geometrische turbo of TwinCharger techniek dan winnen ze het makkelijk.
Dan praat ik zo over 800-900 PK in race trim en misschien 1200-1300 PK in kwalificatie trim.
Karaya zegt
@erik
Peugeot heeft Audi op de Pikes Peak en in het Wereldkampioenschap Rally verslagen…
Logisch ook, de 205T16 was veel geavanceerder dan de quattro en quattro Sport.
Volgende keer beter!
Tim zegt
Peugeot heeft in 1992 en 1993 Le Mans gewonnen met de schitterende 905. Ook in de afgelopen jaren waren ze motorenleverancier voor verschillende teams dus ervaring hebben ze zeker. Nu weer afwachten hoe ze als fabrieksteam voor de dag komen. Spannend wordt het zeker!
Jan zegt
@Rick dos: Audi deed mee aan het BTCC, waar bij mijn weten toch een forse concurrentie tussen merken was. Ik meen dat het nog bestaat, Halfords sponsort meen ik een Honda team…
fred zegt
@karaya: heeft Peugeot Audi verslagen op Pikes Peak? Hmm… Audi deed mee in 1985 (Michele Mouton), 1986 (Bobby Unser sr) en in 1987 (Walter Röhrl) – en won alle 3 keer. Audi deed niet mee in 1988, en toen won eindelijk… een Peugeot! Ach, Audi is immers de pionier, Peugeot kopieert…
barry330cd zegt
Audi heeft Le Mans zo vaak kunnen winnen omdat geen enkele ander automerk met een eigen team meedeed in de afgelopen jaren.
Karaya zegt
@fred
Vatanen was in ’88 sneller dan Rohrl het jaar daarvoor. Sterker het record van Vatanen staat nog steeds.
(als Rohrl fan moet ik wel zeggen dat het maar 0,67 seconde scheelde)
In de WK-rally heeft Peugeot Audi dubbel en dik verslagen. Dat is een feit.
Die vermeende superioriteit die jij claimt is dus een fabeltje.
P.S. Le Mans winnen is niet zo moeilijk als er geen concurentie van andere fabrikanten is. Ze rijden niet voor niets met een walmende oliestoker.
Arnoud zegt
Natuurlijk hoop ik dat Peugeot wint! Ik kan moeilijk hopen op Audi en vervolgens in mijn Peugeot stappen. :)
Maar heel eigenlijk hoop ik dat Porsche weer eens meedoet en alle concurrentie laat zien waarom zij al 17 keer gewonnen hebben. Crush ‘em!!
Btw: Ik vind die Peugeot 908 wél mooi!!
Rossi zegt
Als audi verliest komt het alleen omdat de wedstrijd leiding en regelement pro peugeot is. Paar jaar geleden was dat ook zo. Mocht dat franse team opeeens met voor hun makkelijkere specs komen. Terwijl audi werd gekort in de tank en dergelijk.
Chief_S5 zegt
Wordt denk ik interessant. Ik denk eerlijk gezegd niet dat ze van Audi gaan winnen. Tenzij ze weer lullig gaan doen…
Carp2 zegt
Die 908 is echt zum kotsen, wat nog meer jammer is dat je hem echt moet gaan bekijken, horen die je hem namelijk niet……en das toch zonde voor zo’n scheurijzer……..
Carp2 zegt
Oh ja nog 1 ding, die 307sw is tocht niet meer dan een opgerekte 206 ?
Carp2 zegt
Jammer dat ze J.V. laten rijden, een grotere brokkenpiloot is er niet, hij kon in de F1 ook al geen wagen op de weg houden, laat staan nu !!
Gaat em dus echt niet lukken,deze heeft ook nog es een slordige 200 pk meer…..
fred zegt
@karaya
Walter Rohrl (idd de beste ooit) heeft gezegd dat hij een paar flinke fouten had gemaakt en zo’n 20 sec. sneller had kunnen zijn. Zelfs hij maakt fouten! Audi verbeterde ieder jaar het record met 15 tot 20 seconden, dus gezien de 12 maanden ontwikkeling die Peugeot had voor Pikes Peak ’88 is die 0,67 sec. een lachertje. Welk merk heeft de rallywereld op de kop gezet? Peugeot? Nou, nee, ik dacht Audi… waarom is sindsdien iedere wereldkampioen vierwiel-aangedreven? Peugeot ontwikkelde een auto speciaal voor de rallysport, bij Audi waren het afgeleides van productie-auto’s. Audi wint Le Mans (en alle daaropvolgende ALMS-races) met een diesel… en anderen VOLGEN… Heb trouwens wel sympathie voor Peugeot hoor!
ronald zegt
lijkt me prachtig als peugeot het leven van audi zuur gaat maken ,flink wat zwarte rook over die neus van die r10 en dan een benzine monster achter audi pushing him
ik ben zeer benieuwd
ronald zegt
ben trouwens nieuw hier… wanneer komt er een leuke reactie op mij?
of moet ik eerst s tussen zon discussie gaan springen ;)
autoblogger zegt
Nou, dat ging lekker gisteren!
Team Peugeot Total heeft het eerste optreden in de Le Mans Series schitterend afgesloten met de overwinning. In de 1000 km van Monza zegevierde gisteren de Peugeot 908 HDi FAP van de Frans-Spaanse equipe Nicolas Minasian/Marc Gené. Teamgenoten Stéphane Sarrazin (Frankrijk) en Pedro Lamy (Portugal) completeerden het succes met de derde plaats. Onder het toeziend oog van Frédéric Saint-Geours, algemeen directeur van Automobiles Peugeot, legde het winnende dieselprototype de 173 ronden af met een gemiddelde snelheid van 200 km/h.
Nog maar zestien maanden geleden werd het groene licht gegeven voor het nieuwe Le Mans-avontuur van Peugeot met een dieselmotor. Na vijf spannende uren op het circuit van Monza was de ontlading bij het nieuwe team dan ook heftig. Bij de eerste serieuze langeduurtesten in maart had de gloednieuwe Peugeot 908 HDi FAP weliswaar al snelle rondetijden neergezet, maar in wedstrijdverband moest het team zich nog bewijzen.
Dat dit zo overtuigend zou gebeuren, durfde niemand vooraf te voorspellen, zelfs niet nadat Minassian en Sarrazin in Monza de beide auto’s op de voorste startrij hadden gekwalificeerd.
Loos alarm
De 908 van de winnaars kende slechts twee problemen: een slecht sluitend portier bij de eerste pitstop en een oliedrukwaarschuwing, die bij een extra pitstop loos alarm bleek. “Een haperende sensor,” zei Nicolas Minassian, “gelukkig zonder te veel tijdrovende gevolgen.” De Franse coureur was uiteraard in zijn nopjes met het fantastische resultaat, “want tijdens de testen hadden we nog niet zoveel kilometers achter elkaar volgemaakt.”
Snelste rondetijd
Ook de tweede auto kampte met een nukkige portiersluiting na de eerste pitstop. Vervolgens bleef de transmissie na het terugschakelen voor de eerste chicane in de eerste versnelling steken, waardoor Stéphane Sarrazin een heel langzaam 61e rondje moest afleggen, terug naar de pits. Het wisselen van de bedieningseenheid van de versnellingsbak kostte vijf ronden, waardoor de tweede Peugeot terugviel van de tweede naar de twaalfde positie.
Met het mes tussen de tanden keerde Sarrazin terug op de baan en liet tijdens zijn inhaalrace de snelste rondetijd noteren, alvorens het stuur over te geven aan Pedro Lamy, die het karwei keurig afmaakte door zich op te werken naar de derde plaats.
Vergelijking met F1
Marc Gené, die de laatste rijbeurt had op de winnende Peugeot 908, was nog even bang dat hij de finish niet zou halen, “want tijdens de laatste ronden voelde de versnellingsbak niet meer goed aan”. De Spanjaard, die tevens testrijder is bij het Ferrari Formule 1-team, kon op het Grand Prix-circuit Monza een mooie vergelijking trekken. “De prestaties van de 908 HDi FAP doen niet veel onder voor die van een F1, terwijl de dieselmotor toch een heel andere krachtbron is.”
Peugeot zegt
Wordt tijd audi eens op zijn donder krijgt, en peugeot heeft al veel vaker bewezen zeer goed te zijn in auto sport. Neem alleen al de rallys enzovoort. Laat de leeuw maar weer brullen, audi pak maar in.
smoke zegt
Sapperdefap, ik heb ze onderschat….Eens kijken of ze de lijjn door kunnen trekken naar Le Mans…
w0o0dy zegt
deed Audi mee aan deze race? Peugeot heeft zelf gesteld dat ze geen overwinning verwachten op LeMans maar dat ze in de series wel op een een aantal podiumplekken rekenen….. one down, NEXT!
Overigens…. dat er weer eens iets niet goed gemonteerd is dat was wel te verwachten bij Peugeot….. wonder dat die dingen het 173 ronden uithouden….
Ca.dil zegt
Huh… De Audi heeft geen dak en deze wel… Dat is dan toch een heel andere klasse????
dekster zegt
neeh, de audi en de renault zijn beiden ALMS1 (kijk anders eens op http://www.FIA.com )
koen zegt
Het is dat Peugeot toendertijd gestopt is met Lemans, anders was Audi nu nog bezig om eerste te worden. Peugeot gaat weer keihard terug slaan tegen Audi, en wint!
.... zegt
gave race monster
700 pk dat is nog wel wat
zozo